proces van het verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:26

Hoe is het karakter van jouw dier? Fris en schrikkerig? Kijkerig? Koel in het hoofd? Met een paard aan de wandel gaan die zich uit de voeten wil maken is niet handig natuurlijk. Misschien een andere tip waar je wat aan hebt, ga eens op zaterdag of zondagochtend beginnen, dan is het qua verkeer heel veel rustiger en kun je fijner beginnen met oefenen..? Lekker vroeg, zodat er echt bijna geen kip is en de weg sowieso wat vertrouwder wordt.

huppelz

Re: proces van het verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 08:53

Even proberen de laatste 3 reacties samen te vatten (hoop dat ik het begrijp....): een aantal weken zou voldoende moeten zijn. Veel km's maken en aan de weg laten wennen.

De enige dag dat hier geen vrachtverkeer rijdt is op zondag. Op de betreffende zondagen hebben we langs de weg gewandeld.
Ook heb ik bijv. in onze rustige straat, die uitkomt op de zeer drukke weg, meerdermalen per dag een kwartiertje stil gestaan. Op deze manier kon ik zijn reacties wat beter opvangen.

Vorige week hebben we wat aan schriktraining gedaan met iemand die daarmee meer ervaren is. Blijkt dat we zoiets toch regelmatig zullen moeten herhalen.

Het ' gewoon' doorlopen zit er helaas niet in. Het is nl. niet zo dat als wij door willen lopen hij meeloopt.
Integendeel: of hij springt hard opzij, of hij gaat zo snel mogelijk achteruit, wil sprintje trekken, etc....dit soort reacties dus.
Een aantal weken terug zijn we dankzij een lieve bokker die bij ons thuis kon komen begonnen met NH. Elke dag doe ik wat oefeningen met hem om de band te verbeteren.
Het effect daarvan is echter nog niet meetbaar :(

Qua wei probeer ik wat af te wisselen: de ene keer achter het huis waar het rustig is, de andere keer direct aan de weg waar sporadisch weleens een vrachtauto rijdt bijv dan weer. Ondanks dat ik dat al weken doe..........zie ik nog geen verbetering daar.

Kan ik dan het beste de wei voor een stuk kleiner maken zodat hij gedwongen word in het stukje te staan dat het dichtst bij de weg is en er een slowfeeder zetten? En dan bijv. in datzelfde weitje maar achter het draadje onze bomproef Fries ter ondersteuning bijv?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:29

als je straat toch rustig is, vraag dan wat bekende om met de auto langs te rijden. of fiets, skateboard, hond etc.
eventueel kan iemand er op en iemand er naast voor extra controle en misschien zelfs de fries er bij betrekken

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:37

ik zei rustig.......niet uitgestorven ;)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 16:21

even een update :)

De tandarts is geweest en heeft de pony gesedeerd. In het kader van: wat er ook gebeurd, weg rennen gaat niet lukken......heb ik 3 uur lang met hem aan de drukke weg gestaan in de hoop dat er wat van zou blijven hangen.
Iets was blijven hangen dat is zeker, maar opgelost was het zeker nog niet.

Mijn man kwam nog op het idee om de pony aan de overkant langs de weg neer te zetten in een afgezet stukje wei. Dus ik vertelde dat aan iemand en die zei: "eh ja maar dan wel zo dat hij alleen met het verkeer mee kan rennen eh." JAAAAAAAAA natuurlijk logisch! Maar was er zelf niet opgekomen.
Kort erna kwam de persoon in kwestie aan huis en die kwam, zag en overwon :D En dat alles heeft eigenlijk nog geen half uur geduurd.

Nu vind ik het zelf nog ernstig twijfelachtig, maar mijn man loopt nu met gerust hart langs de weg met de pony.

Sannee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:34

Ik ben heel veel gaan wandelen, en het rijden in het begin met een ander paard dat goed verkeersmak was.