Ruggebruik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Ruggebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:00

Maar pb mag ook ben benieuwd wil graag bijleren :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:00

saskiakefie schreef:
Oh maar misschien is het juist wel interessant om het gewoon in het topic te doen ivm andere die mee lezen? :)

Oke :P

saskiakefie schreef:
oh dat wist ik niet, dus doorgezakte rug is beter?

Het is niet aanvallend bedoelt hoor!

Maar kijk eens goed naar de houding van je paard: De achterhand is er net te dicht onder, je paardje lijkt het gewicht veel op voor te zetten en de rug is gebold en iets vastgehouden (de wervels worden boven de spieren uitgedrukt). Probeer je compliment wat wijder te maken, kan al heel veel schelen!

Hier zie je een ontspannen rug, achterhand recht onder de billen en spannen de spieren rond de wervels aan
Afbeelding

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:02

Oke, hoe kan ik ervoor zorgen dat het compliment wijder is, zorgen dat ze meer gestrekt staat van te voren? En wat is er niet goed aan als ze achterbenen er te ver onder staan?

edit: Ze heeft ook de neiging om teveel gewicht op haar knie te zetten waardoor haar onderbeen niet helemaal de grond aanraakt.. Komt dat ook omdat ze dan te veel bij elkaar staat?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:05

Oke, kom ik weer aan met mn eeuwige streepjes uitleg :=

een paard staat van nature |--| zegmaar, dus er is geen ruimte om te buigen/compliment te maken tenzij een paard met zijn achterbenen weg stapt. Nu doen veel paarden dat niet en zul je ze de spagaat ( /--| ) aan moeten leren. Wanneer een paard /--| staat heeft hij de ruimte om |--\ te doen in de vorm van de buiging of het compliment. Maar wanneer je een paard te wijd zet: /--\ staat hij uit balans en kan hij de buiging en het compliment dus ook nooit comfortabel uitvoeren :)

Als een paard dus zijn achterbenen er te ver onder heeft kan hij zijn ruglengte niet kwijt en zal hij hem dus omhoog drukken of de voorbenen gaan krommen :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:05

Interessant!! :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:07

Aha, super bedankt voor je uitleg :D Heb ik echt wat aan! Dan gaan we de spagaat verbeteren, maar ik vraag me af ik neem aan dat jij ook weleens het compliment vraagt zonder dat je eerst de spagaat vraagt, gaat ze dan uit zichzelf zo goed in het compliment? (sorry als ik wat teveel offtopic ga)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:09

Ik test het altijd even bij paarden door ze een keer te laten buigen: stappen ze met de achterbenen naar achter dan is de spagaat niet altijd nodig, laten ze ze staan dan gaat de spagaat zoiezo er in :j Tijdens het lesgeven pak ik wel altijd de spagaat mee, dan weet ik zeker dat een paard altijd genoeg ruimte gaat hebben in zijn buiging, heb ik hier een paard in training en stapt hij terug (zoals Nike) dan leer ik zo het compliment en de buiging aan :) Maar het is dus heel belangrijk dat een paard WEL die ruimte in de rug gaat creëren en bij voorkeur via de spagaat, dan kun je het namelijk zelf regelen :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:11

Ja ik snap nu wel goed wat je bedoeld, op jouw foto ziet het er ook een stuk natuurlijker uit :j

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:43

Wauw, bedankt voor je duidelijke uitleg VisibreTeam !

Ik had er eerst nog nooit zo bij stilgestaan dus, moet me er dus toch maar echt meer in gaan verdiepen voordat ik zomaar wat ga lopen rotzooien.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:46

Ik ben in het begin ook maar wat aan het rotzooien geweest hoor :)) Maar in de loop der jaren heb ik me enorm verdiept in het hoe en wat achter vrijheidsdressuur en er komt gewoon veel meer bij kijken dan je denkt :j Een hoop om houding, jouw houding, kracht en impuls, spiergebruik etc :j

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:11

Mooie uitleg Niki. Maar wat te doen als ik hem in de spagaat heb staan en ik wil heb het compliment vragen of buiging, en dan stapt ie snel weer uit zn spagaat?

Hij kent eigelijk nog niet zo lang de spagaat en is ook nog zeker niet bevestigd, maar wil hem wel al bijbrengen dat hij er gewoon in moet blijven staan tot ik zeg oke ga maar teruguit er weer uit..

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:28

Commando's koppelen aan het er weer uit stappen en het commando 'HO' heel duidelijk bevestigen. :) Zorgen dat je om je paard heen kan lopen en hij als het ware 'geparkeerd' blijft staan.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:50

Ja precies, als ie normaal staat is dit al wel bevestigd, als ie in de spagaat staat dan is het doms we en soms niet.. Merk wel dat als ie wel blijft staan in de spagaat als ik wil kijken of ik zn beentje kan pakken dan hupst ie meteen met zn voorbeentje terug.. Veel oefenen dus ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 19:15

Bedankt voor de tips, en buiten het vd om, kan ik dan nog wat doen?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:34

Balkjes draven, aan de hand werken dressuurmatig, dubbele longe, veel lang en laag :)