bitloos tegenvallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:44

Cemlys schreef:
Ik blijf er wel bij dat ik de release niet goed vind bij het bitloze hoofdstel die ik heb, en ter vergelijking vind ik dat je met een bit (en mss een ander bitloze optoming, maar daar heb ik nog geen ervaring mee), makkelijker los kunt laten wanneer dat moet, ik heb de indruk dat dat met de indy te traag gaat en je dus niet op het goede moment kunt reageren.

Je zou het kunnen proberen met een sidepull, of een kingekruist.
Trouwens, een bit releast nooit. Dat in verhouding toch wel zware stuk ijzer blijft hoe dan ook op de lagen, tong en lippen liggen/drukken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:29

jokari schreef:
dat hoor je vaak, dat een kruiselings niet genoeg release heeft. Reden voor mij dat ik er niet eens ben aan begonnen, met mijn harige pluizebol. :D

Soms is het echt zoeken wat voor je paardje werkt, er zijn paarden genoeg waarbij dat kruiselings wél goed werkt. Maar je moet maar net eentje hebben bij wie het tegenvalt. :)

Ik heb voor ik hem kocht ook wel ingelezen, maar toch niet helemaal goed ingeschat blijkbaar :) ach vaak is het een kwestie van uitproberen, net als met bit gok ik.

Vilar schreef:
Cemlys schreef:
Ik blijf er wel bij dat ik de release niet goed vind bij het bitloze hoofdstel die ik heb, en ter vergelijking vind ik dat je met een bit (en mss een ander bitloze optoming, maar daar heb ik nog geen ervaring mee), makkelijker los kunt laten wanneer dat moet, ik heb de indruk dat dat met de indy te traag gaat en je dus niet op het goede moment kunt reageren.

Je zou het kunnen proberen met een sidepull, of een kingekruist.
Trouwens, een bit releast nooit. Dat in verhouding toch wel zware stuk ijzer blijft hoe dan ook op de lagen, tong en lippen liggen/drukken.

nee daar heb je gelijk in, een echte release is het niet, maar je kunt wel sneller inspelen. Ik heb voor hem een Myler level 1, dus met tongvrijheid, dun zodat niet de hele mond vol komt te liggen met ijzer en eentje met sleufjes zodat hij stiller in de mond ligt. Wat bij hem wel weer belangrijk is denk ik ivm zn tong'probleem'

Volgens mijn osteo is het goed om een beetje met hem te gaan springen om hem wat losser in zn lijf te krijgen, maar anderzijds raakt hji ook wel gespannen dus we moeten even een middenweg gaan vinden daarin. ik wil zowiezo wat meer grondwerk gaan doen, om hem losser te krijgen en dan zien we wel weer verder. Dit is er eentje die ik niet in een paar maand tijd aan het lopen heb zoals ik wil :) maar we hebben tijd want deze blijft toch.

sidepull wil ik zowiezo wel eens gaan proberen, mss past het hem beter

Cemlys

Re: bitloos tegenvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 15:37

Nog een vraagje van mijn kant, ondertussen al heel wat sidepulls gezien, welke kun je nu het beste nemen.
Als je met contact wil gaan rijden dan wordt een leren neusriem aangeraden omdat touw of rondgenaaid wat feller is? Pony in kwestie durft er tijdens galop wel eens vandoor gaan, wat ook weer aangeleerd gedrag is, lijkt op een soort paniekreactie, wat ik dan weer relateer aan zn mondprobleem en het feit dat hij weer een hele tijd met pessoabit gereden is, wat natuurlijk een flink hefboomeffect heeft. Nu wil ik hem wel snel en goed kunnen corrigeren, zonder al te veel druk te moeten gaan geven, zodat hij ook hier zo min mogelijk negatieve prikkels krijgt.
Is deze wat?
http://www.hookseurope.com/product.aspx ... Order=DESC
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... pfn01.aspx
of kan ik beter hiervoor gaan?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:00

IK vind de platte prettiger.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:08

Maar merk je echt dat hij problemen heeft met het bit door zijn tong? Ik bedoel, als hij er geen last van heeft, zou ik niet gaan hanessen met andere optomingen.

Ik heb mijn paard een tijdje met het kingekruisde systeem gereden. Waardeloze release en de ontspanning was daardoor ver te zoeken. Ook 'luisterde' ze even goed als ik met een stalhalster reed, dus die optoming vond ik echt niets.

De hackamore deed het iets beter, alleen haatte ze de druk op de neus. Gooien met dat hoofd als ik haar wilde inhouden (en ze het vertikte op mijn zit te reageren).
Uiteindelijk moest ik concluderen dat ze met bit altijd gewoon best goed liep. Dus ik heb mijn dubbelgebroken trens met plat tussenstukje geruild voor een anatomisch gevormde dubbelgebroken sprenger bustrens. En alle drama's zijn voorbij. Ze komt netjes in contact, reageert er super op, nooit slaan met het hoofd als ik de teugels oppak. En de release is fantastisch ;) .

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:14

Yvonne_Mika schreef:
Hoi, ik zou wat meer bitloze hoofdstellen proberen! Er zijn verschillende systemen, alleen van FRA zijn er al een stuk of 5. Het is soms even zoeken welk systeem jouw paard het beste begrijpt. Alles wat de kaaklijn vast zet of kruislings aansnoert ben ik persoonlijk niet zo fan van, een sidepull werkt bij mijn merrie goed. Naar mijn mening ook een duidelijk systeem voor een paard. Als mijn merrie gaat hangen laat ik haar steeds een paar passen extra voorwaarts gaan zodat ze op haar eigen benen moet lopen, als ze dan weer ontspant dan vraag ik weer contact. Dit is mijn eigen ervaring, bij elk paard werkt iets anders! Succes!

Bij mij werkt sidepull juist minder goed, heb weer meer met kruislings... Maar het hangt echt van het paard af!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 18:35

eilleen333 schreef:
Maar merk je echt dat hij problemen heeft met het bit door zijn tong? Ik bedoel, als hij er geen last van heeft, zou ik niet gaan hanessen met andere optomingen.

Ik heb mijn paard een tijdje met het kingekruisde systeem gereden. Waardeloze release en de ontspanning was daardoor ver te zoeken. Ook 'luisterde' ze even goed als ik met een stalhalster reed, dus die optoming vond ik echt niets.

De hackamore deed het iets beter, alleen haatte ze de druk op de neus. Gooien met dat hoofd als ik haar wilde inhouden (en ze het vertikte op mijn zit te reageren).
Uiteindelijk moest ik concluderen dat ze met bit altijd gewoon best goed liep. Dus ik heb mijn dubbelgebroken trens met plat tussenstukje geruild voor een anatomisch gevormde dubbelgebroken sprenger bustrens. En alle drama's zijn voorbij. Ze komt netjes in contact, reageert er super op, nooit slaan met het hoofd als ik de teugels oppak. En de release is fantastisch ;) .

Tja dat vind ik moeilijk eileen, het is niemand ooit opgevallen dat hij dat heeft, hij is wel altijd moeilijk geweest in de mond, toen ik hem als 3 jarige beleerde ging het aanvankelijk wel goed, maar iemand die erop ging en wat meer aan de voorkant zat te trekken werd hij snel heel moeilijk en dan merkte je nadien wel dat het niet helemaal goed gegaan was. de eerste 3 jaar na verkoop was een drama met rijden, ook hier vnl op pessoa gereden ivm moeilijk te houden, met alle drama's uiteindelijk vandien, hij is hier verkocht met een heel verkeerde en slechte bespiering. raakte in paniek als hij een springparcours zag. daarna heeft hij een heel fijn plekje gekregen, de 2 oudste kinderen hebben met veel geduld toch wel wat bereikt met hem, maar het bleef een 'aparte', nu met het jongste kind, ging het weer niet goed, pessoa erin, wat ik meegekregen heb is dat hij halfweg het rijden heel druk werd en er dan geregeld vandoor ging. is er toen met die hefboom te veel getrokken waardoor zn pijnreactie in een vluchtreactie is overgegaan en zo een gewoonte geworden? ik weet het ook niet. mijn osteopate denkt dat het bit wel op die plek komt of er heel dicht bij. dus 100 procent zeker weet ik niet, maar afwijking is ook niet de minste, dus hoe dan ook zal het ongemak geven.
Voor wie zich er niet veel bij kan voorstellen:
http://www.youtube.com/watch?v=3IbCxKKV ... gBkRhx6mmg
bij 03:35 min en verder wordt een foto getoond van hoe het er bij hem uitziet.
Dit is in het kort een samenvatting van zn rijverleden, ik heb hem al die jaren min of meer van veraf gevolgd, dus weet waar hij allemaal heen is gegaan en min of meer ook een beetje hoe het rijden ging.
Dus tja ik wou dat hij mij kon vertellen wat hij het fijnste vindt, maar het wordt een kwestie van uitproberen en voelen vrees ik.
Met het myler bit gaat het vrij goed, dus mocht bitloos niets worden dan kan ik daar wel op terugvallen gelukkig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:49

Ik zou zeggen gebruik je sperriempje even als kinriem bij de FRA Indy, haal de kruislingse riempjes eraf en evt. de keelriem van je and hoofdstel eraan. Dan heb je het sidepull effect als je je teugels dan aan de ringetjes vastmaakt :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 18:59

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik wil even iets aankaarten:

de meeste ruiters die overstappen op bitloos, stoppen na korte tijd omdat het paard gaat hangen. Dat wordt dan weggelegd bij het paard of de optoming. Het ligt echter aan de ruiter..

Ik heb allebei mijn paarden omgeschoold van bit naar bitloos. De eerste periode gaat het super en lijkt het paard veel stabieler en rustiger in de aanleuning dan met bit. "Wat een verademing, ik stap nooit meer terug op het bit." Enkele dagen/ weken later, begint het paard geleidelijk aan steeds meer te hangen in de hand. De ruiter blijft rijden zoals hij altijd deed, en het gevolg is dat je binnen de kortste keren een heel paardenhoofd in je handen probeert te houden. "De optoming geeft geen release" of "het is niets voor mijn paard" zijn dan meestal de redenen om weer terug te gaan naar het bit.

Dat punt van hangen is eigenlijk het signaal dat je niet genoeg met je zit rijdt. Je hebt je paard nog niet voor elkaar qua aanleuning, en nu je wat minder te vertellen hebt aan de voorkant (er zit geen bit meer tegen zijn tandvlees) merk je daar de gevolgen van. Dit is een punt wat je rijtechnisch moet oplossen, het ligt zelden tot nooit aan de optoming die je hebt gekozen. Dus terug naar je basis en je rijkunsten verbeteren, en geloof me, er gaat nog een wereld voor je open! Neem ook geen genoegen met een instructeur die dan zegt dat er maar weer een bit in moet, wat je paard nu laat zien is juist een schitterend leermoment voor de ruiter.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:13

Misschien eens kijken naar de 'rambo micklem multi bridle.'
Daar kan je met bit mee rijden maar ook 3 soorten bitloos.( kaakgekruisd, kingekruisd en sidespull)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 07:18

Ik wou binnenkort de sidepull lindell gaan uitproberen. Kijken of dat bevalt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 08:59

Cemlys schreef:
Ik wou binnenkort de sidepull lindell gaan uitproberen. Kijken of dat bevalt.

Ondertussen dit hoofdstel aangeschaft en eergisteren voor het eerst uitgeprobeerd en het leek goed te gaan, maar eerst even een langere tijd mee rijden en kijken hoe het dan bevalt.