[AR] Wedstrijdrijders met een plan (HE)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:48

Ik heb ook voor beide pony's ander plan.

Duvel is een echte Duvel. Met hem heb ik vooral lol. Hij zal nooit echt de wil hebben er helemaal voort te gaan hj ziet alles als een grapje. Hij is nu 4,5 jaar oud en we rijden de onderlinge westrijdjes van onze menvereniging. Dit doet hij op zijn eigen tempotje ;-) lekker relext. vaardigheid in galopje zo langszaam dat we bijna stilstaan;-)
Ik hoop ooit als hij jaar of 8 ofzo is officieel L dressuur met hem te worden. Of het haalbaar is zulllen we wel zien. Voor bosritjes en strand is hij super. lekker relext en betrouwbaar.
Hij staat 2 x per week voor de wagen in het land of buitenritje en 1 x per week rijdt er een meisje op hem. de rest wandelen of spelen we samen.
Zijn ruitertje wil ooit dressuurproefje ( F proefjes van FNRS) met hem doen.

Romy kocht ik vorig jaar als dikke luie pony. Heeft altijd met haar moeder samen in 2span gelopen , 1 jaartje enkelspan toen haar moeder hoefbevangen was.
Ik heb haar vorig jaar gekocht en begonnen met de onderlinge wedstrijdjes van de vereniging. Toen helaas onze 2e wedstrijd omgeslagen met de vaardigheid( had haar net 2 maanden), waarwij ik mijn enkelbanden helemaal afscheurde , paar maanden haast niks met mijn pony's kunnen doen. Mijn collega hobbelde af en toe met ze. Toen weer begonnen met mijn voet in het gips , toen ik net eruit was voor de lol met het districtkampioenschap mee gedaan in maasdijk. Liep toen nog op krukken. Dat ging super we werden gelijk districtkampioen Klasse B enkelspan pony.
Toen nog 2 x B gestart ging ook super en we hadden genoeg punten om door te gaan naar het L.
Toen is Romy gevallen in de kudde een andere pony probeerde haar te dekken. Toen kon ze de dag erna niet meer lopen. Ze had een gekneusde heup, en blessure aan knie, bekken , si gewricht en heup. Door het weinige bewegen en in combinatie met medicijnen werd ze licht hoefbevangen ook nog eens. Dit was gelukkig zo weg. Maar andere blessure duurde 4 maanden. Nu net weer 3 x gestart en nu hebben we 9 winstpunten in de L dressuur enkelspan pony. Ik heb haar zaterdag laten meten bij de ponymeter, dus kunnen we ook weer vaardighed gaan doen. Dit dan in rustig drafje , beide weer vertrouwen krijgen. Mijn doel met haar was altijd eens M dressuur te mogen. Nu zijn we al bijna M startgerechtig. Dus wie weet wordt mijn doel ooit wel eens Z ;-) . Terwijl we pas sinds april 2012 elkaar kennen, het lijkt alsof we al jaren samen zijn.
Ga in augustus naar dstrictkampioenschap West in Midden Beemster, hoop natuurlijk dat ze het daar ook weer zo super doet. Het is echt een fijne pony die erg graag werkt. Na al onze blessurres hebben we wel een goede band gekregen :-)
Zomers rijden we 3 a 4x per week in het land trainen we dressuur matig, 1 x een buitenrit en de rest wandelen, longeren of lange teugelen.Vaardigheid oefen ik eigenlijk nooit, toevallig van de week voor mijn eigen vertrouwen de menkegels in de wei gezet en er dressuurmatig doorheen gegaan.
1 x per maand officiele wedstrijd.Vind ik genoeg voor haar. alleen in augustus 2 wedstrijden.

Swinters proberen we 3 x per week een buitenrit, kan dan niet op de wei, regen of geen regen we gaan gewoon, met sneeuw sleen we. ook doen we meer longeren en veel lange teugelen.
swinters afhanelijk van het weer om de maand een wedstrijd.

Leuk topic!

Ymor

Re: Wedstrijdrijders met een plan (HE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:56

Ik vind dit ook een leuk topic!! Ik rij geen wedstrijden nog maar merk dat ik wel fanatiek begin te worden. Ik heb momenteel drie pony's staan. Benthe is mijn men-pony. Ze is nog groen voor de wagen dus ik wil haar eerst een jaartje rijden en dan graag een keer een wedstrijd starten. Mijn uiteindelijke doel is om de L te halen. Dan heb ik nog Dino en Keyemsi maar die zijn pas 1. Keyemsi wil ik vooral bij de mini paardjes shows rijden enz. En met Dino wil ik wel fanatiek gaan rijden. Maar dat is pas over een aantal jaar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:09

Marjola: ik ga in de winter gewoon net zo fanatiek door. Dus ook dan worden ze alledrie in principe iedere dag getraind. Mijn bak thuis heeft een heel goede bodem, dus kan eigenlijk bijna altijd rijden, ook met vorst. Groot voordeel van regen en vorst: geen last van dazen :D
En als het echt helemaal niet meer gaat, dan train ik er 2 per dag, die dan samen op de trailer meegaan naar de binnenbak. Maar ik vind dat altijd vreselijk veel werk, dus probeer dat wat te voorkomen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:31

Leuk om jullie reacties te lezen :) . Ben benieuwd naar meer ervaringen, vooral over het gedeelte "stagneren van je plan", wie je over dat dode punt heen geholpen heeft (en eventueel hoe).

De discussie "doortrainen in de winter" zou ik wel graag in een apart topic voortgezet willen zien (in de FAQ staat ook nog informatie daarover).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:00

Als het hier even niet lekker gaat, dan schakel ik de fysio in. Tot nu toe heeft dat altijd geholpen.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:48

In eerste instantie had ik niet echt een doel toen ik ging mennen. Pony voor de slee gezet in de winter en toen ik dacht ik dat is leuk dan kunnen we ook wel mennen :-) Ik werd steeds fanatieker en ben men lessen gaan nemen.
Vorig jaar april hebben we onze eerste officiele B wedstrijd gestart en zijn we in de zomer reserve kampioen van noord holland worden (pin en ga cup).
Inmiddels starten we alweer in de M en hebben we na 3 wedstrijden 5 winstpunten.
Mijn doel is om ZZ dressuur te worden. Een doen waar ik nooit aan gedacht heb toen ik ooit begon met mennen. Ik rij met een papierloze (te dikke) mini shetlander. Maar ze doet het gewoon zo ontzettend goed dat ik serieus begin te denken dat we de ZZ gaan halen.

Naast dressuur wedstrijden doen we ook de vaardigheid, daar zijn we wat minder goed in. Haha. Inmiddels rijden we wel binnen de tijd, maar er vallen altijd wel 1 of 2 ballen.

Verder zijn we erg fanatiek met authentiek ringsteken in de zomer. Het ringsteken gaat ook voor de dressuurwedstrijden.

Wat betreft mijn training: Ik heb 1x per 2 weken menles, en ik train 1x per week zelf dressuur. Daarnaast rij ik nog 4x per week een buitenrit van gemiddeld 8 tot 16 km.
In de zomer train ik in het weiland (we hebben zelf geen bak) en in de winter maak ik gebruik van de binnenbak van een rijvereniging in de buurt waar we dan met de trailer heen gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:45

Als het hier niet lekker gaat vraag ik vaak aan andere die ook mennen advies of aan de Osteopaat . Vaak als er iets niet lekker gaat is het toch iets lichamelijks bij mijn pony's.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:33

Wat een leuk topic dit. Ik ga na het weekend uitgebreid op reageren. Loop momenteel nl best vast..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:55

Nou Ips, gezien jouw resultaten van dit weekend, was dat tijdelijk :P

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:19

VHU dit is dus niet helemaal waar. Ze voelt niet goed, alleen ik kan me beter concentreren op het juist rijden en de proef doorrijden. Waar ik voorheen de strijd aan ging en ze verkeerd gesteld door de baan ging. Gister is de tandarts geweest en ik hoop dat ze vanaf nu weer te rijden is ipv alleen bezig zijn met de druk loslaten links en rechts druk aan willen nemen. En verder loopt Det gewoon makkelijk van zichzelf, de happy athlete is verder wel degelijk aanwezig en dan heb je al heel wat punten te pakken.
Ik wil dit jaar de overstap maken naar het M. Heb dit jaar 5 wedstrijden gestart en 11 winstpunten binnen gehengeld. Op menkamp heb ik een grote stap voorwaarts gedaan. De instructeur die me dat gevoel heeft gegeven woont helaas en takke eind weg (met trailer over de 2 uur enkele reis) dus het is niet haalbaar om regelmatig les te nemen. Mijn eigen vertrouwde juffie doet het anders en ik krijg haar niet uitgelegd wat ik precies bedoel. Dus zit erg in dubio, ze is mijn juffie, maar ook mijn grootste en trotste fan. Ik les al 7 jaar bij haar.... Op de vereniging heb ik ook les van haar en les van de goede oude Jaap. Ik vind het vooral lekker om daar te trainen. Voor nu ga ik proberen om de instructeur van menkamp toch voor een dag naar hier te halen. En wellicht kunnen we daar ook een regelmatig vervolg aan geven. Maar dat heeft tijdnodig.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:28

Soms is wisselen van instructeur erg goed. Ik reed met Rembrand al (* telt even *) 4 jaar bij zelfde instructie, maar heb sinds kort een ander en ik ga met sprongen vooruit. Nog niet terug te zien in de wedstrijdresultaten helaas, maar het gevoel is zoveel beter. Paard loopt zoveel beter.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:39

Ik snap wat je bedoel. Tussen een fijn rond sturen met een goed en fijn gaand paard voor de wagen, of een proef er voor de jury leuk uit laten zien zit een groot verschil.
Ik les op het moment helemaal niet (door tijd en energie gebrek), en toch gaat het op wedstrijd (meestal :') ) goed. Ondanks dat ik soms vaak ook helemaal niet tevreden ben. Ik heb tot nu toe alleen bij deze instructrice gelest (op een verdwaalde les van een ander na) en het bevalt me verder prima. Morgen weer, voor het eerst sinds een half jaar, voor het eerst met het 2span :).

Ik ren zelf wel snel naar een gebitsverzorger of osteopaat. Vaak als er iets niet wil wat eerder wel goed ging is er toch ergens iets mis. En ik zit er maar heel weinig keren naast bij mijn pony's.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:47

Ik schakel inderdaad bij twijfel snel de fysio in. Maar ik kwam laatste halfjaar met Rembrand eigenlijk niet verder, en nu met nieuwe instructie gaan we heel hard vooruit. Helaas snappen sommige juryleden nog steeds niet dat kin op de borst en weggedrukte rug niet goed zijn voor een paard. Maar goed, ik weet gewoon dat mijn paard goed loopt, jammer (oke, erg jammer!) als een jury dat niet ziet, maar ik ga gewoon zo door.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:52

@Dennis ben het met je eens over het wedstrijd rijden. Het beeld vanaf de zijkant kan enorm verschillen met hoe jij het als menner/ruiter ervaart.

@Ips Wat jammer dat je niet helemaal duidelijk krijgt wat je bedoelt. Helaas is soms de magie met een bepaalde instructeur na een aantal jaar uitgewerkt (of werkt de stijl van de instructeur niet meer voor jouw paard). Soms heb je om die nieuwe stap te maken (vanaf de M begint toch het echte werk en wordt het nu eenmaal lastiger) een aantal privélessen nodig waar de duimschroeven worden aangedraaid. Je hoeft niet gelijk elke week op les, maar kan een paar keer gaan om het juiste gevoel te krijgen en daar dan zelfstandig op door trainen. In groepslessen ga je na een tijdje toch het niveauverschil merken. Niets ten nadelen van anderen, maar een instructeur moet dan ook flink schakelen en kan dan niet de hele tijd op jou letten / aanwijzigingen geven (van dit is een goede verzameling, nee net ietsje meer etc.). En soms heb je dat wel als menner nodig om de puntjes op de i te krijgen.

In de winter zijn er trouwens altijd een aantal lessen in NH van Udo de Haan (eerst was het alleen voor Friezen, maar nu worden de lessen ook opgevuld met andere menners en het is niet vereniging gerelateerd oid). Het zijn ongeveer 6 avonden (3 of 4 lestijden op een avond en dan in groepjes van 3), maar ik vind het wel fijn dat er even met een frisse blik naar mijn span wordt gekeken. Wellicht is dat ook interessant voor jou?

@tine ja sommige juryleden moeten even wakker geschud worden af en toe, zeker als het om oprichting gaat...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:41

Marjola, ze geeft me priveles hoor. Alleen sinds dit jaar ook op de clubles.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:06

Aha ok, had dat niet zo uit je verhaal begrepen :) Maar evengoed, dan sluit ik mij toch aan bij tine's tip.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:11

Begrijp wat je bedoelt Ips :j
Maar ik vond het zo grappig dat je dit de dag voor je prima (wedstrijd)resultaten had gepost :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:23

Dames, hoe gaat het nu na de Hippiade. Dat is toch wel een ding om naar toe te werken. En nu dan?
Det haar problemen zijn opgelost in zoverre... Osteopaat geweest, tandarts is thuis gekomen... En nog was het niet naar mijn zin -O- Tot ik mijn gewone simpele rechte liverpool er weer in hing vorige week }:0 Okido, dus we gaan nu weer verder.
Marjola, waar kan ik meer info vinden over de lessen van udo de haan? Ik kan het niet vinden :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:30

Welke hippiade? :P

Vorige week super fijn gereden met beide pony's als voorbereiding op de hippiade.
Caya heeft zich super laten zien en laat zien dat ze in de vaardigheid echt heel mooi groeit.
Whitney kwam met haar ZZ debuut dressuur en vaardigheid met totaal 5 winstpunten thuis! Nog genoeg om te verbeteren, maar mooi debuut ;). Pony's hebben, ondanks een enorm gebrek aan tijd om te trainen van mijn kan, zit afgelopen seizoen super laten zien en stonden er iedere wedstrijd weer voor mij!

Nu even pas op de plaats, even rustig aan en zien wat het winterseizoen brengt. Bedoeling is om met de jeugd verder te gaan. En met Roos en Whit in het 2span.
En voor de indoor marathons in het tandem, en misschien vanaf januari zelfs 4span.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:24

@Ips klopt dat je er niets over kan vinden. Dit wordt altijd via de e-mail doorgestuurd, omdat het niet via een club o.i.d. gaat. Wij hebben nog geen mailtje gehad, heb ook begrepen dat de organisatie dit jaar door iemand anders wordt gedaan. Maar zodra ik iets weet zal ik je wel even een seintje geven :)

Mijn plannen voor het indoorseizoen zijn minimarathons rijden en proberen mijn laatste 2 winstpunten in de dressuur te halen om M startgerechtigd te worden. Eind oktober ga ik ook mijn eerste M vaardigheid wedstrijd starten.

Qua training staat het beter leren schakelen op het programma. Daarnaast moet ik in de vaardigheid meer vooruit kijken i.p.v. naar zo'n wiebelend balletje gluren ;) Geldt ook voor de marathon natuurlijk. Dat wordt vooral leuk meedoen en meer ervaring opbouwen qua stuurwerk (voornamelijk het goed mikken door de poortjes heen, ook praktisch voor de vaardigheid). Ik ga ook nog een nieuw bit uitproberen met iets meer tongvrijheid (heb nu een licht gebogen liverpool). Even kijken hoe dat uitpakt. Verder ben ik nog steeds bezig met alles meer bevestigen (qua door de hals lopen etc.). Zodra de laatste punten binnen zijn, kunnen we ook vooruitgaan kijken naar M dressuur onderdelen zoals de verzamelde draf. Genoeg te doen dus!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:21

Als je me op de hoogte wil houden graag.
Ik wil met Det naar de M toe trainen. Vaardigheid zit ik nog maar op 4 punten in de L :D Ik wil altijd veel te hard. En mijn echte zwakke punt is gewoon dat ik alles veel te slordig doe. Maar ja, leer dat maar eens af!
Tevens wil ik vooral als menner groeien, paard lukt het wel denk ik, maar ik moet mee groeien. Dat is wel een lastige!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:13

Hoe gaat het met iedereens doel? Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerstewedtrijd in de M gereden en 1 winstpuntje binnen met Romy. Dus mijn doel behaald :D . Nu volgend doel Z proberen te bereiken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 21:26

Netjes Patricia +:)+ ! En meteen de lat weer een stukje hoger gelegd :D .

Ik ben nog ver van mijn doelen af, maar die had ik dan ook pas voor 2014 bedacht.
Mijn paard is nu wel lekker op gang. We zijn 2 x per week dressuurmatig aan het werk en verder moet hij eerst kilometers gaan vreten, zowel op het dressuurveld als buiten in het bos.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:57

Even mijn eerdere post samengevat per pony:
Dennis schreef:
Whitney loopt nu Z dressuur en Z vaardigheid. Doel is om voor het eind van het jaar punten te hebben in de ZZ dressuur en ZZ vaardigheid, voor die tijd gaan we kijken hoe we het doen op het districts kampioenschap, of we naar de hippiade mogen in het Z en hoe we de dressuur en vaardigheid competitie af kunnen ronden.

Caya een L proefje lopen, een vaardigheid eens mee maken. Wel mag ze mee naar de jonge menpaarden competitie in Augustus. Districts kampioenschap laat ik nog voor wat ze zijn met haar.

Benno is het grootste 'project'. Toen ik hem net voldoende voor elkaar had en vertrouwen in hem ging krijgen heeft hij zijn hals lelijk geblesseerd. Hem eerst maar weer fijn aan het lopen zien te krijgen.

Doelen zijn wel aardig gehaald :j. Het zomer seizoen heeft niet echt mee gezeten door allemaal nare (niet pony gerelateerde) omstandigheden, daardoor weinig kunnen trainen en niet naar Ermelo kunnen gaan.

Whitney loopt ZZ dressuur en ZZ vaardigheid. We mochten in de Z vaardigheid naar de hippiade (dressuur op het districts kampioenschap de 1e proef verprutst waardoor goed genoeg mee doen niet meer lukte). Door andere omstandigheden niet naar de hippiade geweest. Maar de dressuur vaardigheid competitie mooi af kunnen sluiten, kampioen in de vaardigheid(alle klasses pony's bij elkaar) en reserve kampioen in de dressuur (M/Z/ZZ pony's en paarden bij elkaar).

Caya heeft haar eerste punten in de dressuur en vaardigheid gelopen en doet het zo enorm braaf. Bij de jonge menpaarden competitie heeft ze zich ook mooi laten zien en mochten we door naar de finale. In de weg daar naar toe heeft ze veel groei laten zien, maar door omstandigheden niet naar Ermelo geweest.

En Benno, na aardig wat pieker werk doet hij het weer. Hij ging echt blind op tilt als ik wat van hem vroeg en durfde hem daardoor slecht weer in te spannen. Via een tijdje 2span rijden, en daarna zelfs 4span (incl zijn eerste minimarathon in een zwembad) heb ik hem nu weer 2x in het enkelspan gehad zonder gekkigheid! Dressuurmatig loopt hij nog als een natte krant maar dat is niet erg, eerst het vertrouwen terug krijgen (van beide kanten).

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:37

Citaat:
Ferro: ZZ vaardigheid uitrijden tot een wp of 40 en dan startkaart opzeggen en alleen nog maar in/outdoor
marathons rijden.
Robijn: dit jaar proberen een hippiade plekje te bemachtigen in Z dressuur en ZZ vaardigheid.
Helaas is het geen marathonpony.
Robin: Op dit moment is ie een beetje geblesseerd maar als alles goed gaat volgend jaar heel
miss een SGMW mee pakken en hem verder door rijden in de dressuur/vaardigheid.

Ook even een update van mijn kant.
Robijn wel reservekampioen in de Z dressuur maar had geen 60% dus helaas niet door. Heel
verassend ferro wel door in de ZZ vaardigheid en ook reservekampioen. Geen super resultaat op de
hippiade.

Robin gaat weer goed met hem rijd ik nu D&V. Robijn gaat ook mee naar de D&V wedstrijden en
ook naar de kampioenschappen dressuur. Ferro heeft het rustig alleen een indoor marathon in
de buurt en de districtskampioenschappen marathon.