paardje kopen, ja of nee? Parelli - minded

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:42

goeroe schreef:
Is het een Arabo-Fries of gewoon een kruising tussen een Arabier en een Fries? Het lijkt mij iemand die gewoon allerlei mengelmoesjes fokt. Als je buikpijn krijgt als je het niet doet en je geld zat hebt moet je het niet laten denk ik. Dan moet alleen die 400 euro niet uitmaken, al kun je natuurlijk altijd proberen om haar voor een lager bedrag te kopen.

Wat is het verschil? Hij zegt een kruising tussen arabier en fries, maar op MP zet hij Arabo fries.
Ja over dat mengelmoesjes zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:29

Een Arabo-Fries is het resultaat van een fokplan waarbij binnen een stamboek heel bewust dieren met bepaalde eigenschappen worden geselecteerd om zo steeds dichter in de buurt van het fokdoel te komen. Het doel is een dier dat veel meer op een Fries lijkt dan op een Arabier, maar meer uithoudingsvermogen heeft en sneller herstelt, waardoor het beter geschikt is voor de sport. Achter een Arabo-Fries schuilt dus een langetermijnvisie. Bij zo'n visie horen ook verwachtingen die maken dat het dier (voor mensen die ervan houden) interessanter en waardevoller is. Dat laatste geldt natuurlijk niet of in elk geval veel minder voor een tamelijk willekeurige kruising.

Freya6

Re: paardje kopen, ja of nee? Parelli - minded

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 18:56

Dankjewel goeroe,
Ik ben bijna zeker dat dit een gewone kruising is. Vind zelf juist leuk dat ze minder op een fries lijkt.
Ben net met iemand wezen kijken, heel veel interessante info eruit gehaald. Het is een paardje wat veel tijd nodig heeft en veel tijd voor vertrouwen en comfort gaat vragen ws.
Dus daar kan ik weer even over verder piekeren :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:06

Ik snap echt niet waar je het vandaan haalt dat ze minder op een fries lijkt. :') De foto's van de advertentie in acht genomen, als je me gezegd had dat het een gewone Fries was had ik het ook geloofd.

En dat is het enige waarvoor ik je wil waarschuwen: zie je het dier graag en heb je geld, koop het dan, maar ga er geen kenmerken en eigenschappen aan toedichten om toch maar bij het ideaalbeeld van jouw droompaard te komen. ;) Dit is goedbedoeld trouwens, geen aanval. Maar ik merk dat je op alle argumenten een antwoord geeft in de zin van 'ja maar, zij is anders'. Dat is ze niet, ze is gewoon een paard, een onbeleerde kruising tussen een Arabier en een Fries. Niet dat ik haar nu wil neerhalen, maar probeer wel realistisch en objectief te blijven kijken. ;)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:15

1500 voor een onbeleerd paard zonder papieren, niks bijzonders? Helemaal gek. Die man heeft door dat jij haar leuk vindt en probeert er een slaatje uit te slaan.
Serieus paarden worden nog maar slecht verkocht en zijn geen geld meer waard. Zeker een 6 jarige die nog helemaal niks kan en wel al is gebruikt voor de fok..
Paarden zijn op dit moment weinig waard. Daarnaast weet je ook niet hoe ze uit bevalling komt.. Daar zitten ook risico's aan en dan heb jij haar al gekocht (met alle gevolgen van dien..)
Ik zou op zijn minst de zwangerschap dan afwachten en een 750 euro komt eerder in de buurt als normale prijs. En daar mag de eigenaar dan nog heel blij mee zijn..
Besef ook dat dit paard wel eens vies kan tegenvallen als je er eenmaal op zit of op moet gaan zitten. Je hebt absoluut geen garanties dat je straks met dit paard kan doen, wat jij wil gaan doen.
Wat dat betreft zijn er genoeg paarden waar je meer zekerheid bij hebt dat het paard ook echt bij je wensen aansluit. Die andere paarden zijn overigens net zo leuk als zij hoor, je hebt ze alleen nog niet ontmoet ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 19:19

Ha gini,
Goed dat je het zegt, ja ik ben inderdaad van het idealiseren. <3 Vandaag daarom ook even een vriendin meegenomen om me reeel te helpen kijken of het wat voor me is.
Maar goed, tja ik vind haar minder op een fries lijken omdat ze een verschil heeft met mijn verzorgfries, gevoeliger is en wat fijner gebouwd.
Maar juist door alle antwoorden en vragen hier kom ik steeds meer bij wat ik wil.

Ohja en wat betreft de bevalling.... alle kosten rondom het veulen zijn voor hem en niet voor mij, dat zijn we al overeen gekomen. Maar wel een risico dat vind ik zelf ook.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:27

Foutje, ik moet eerst lezen voor ik reageer!

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:19

Dus je bent er al uit nou we zien het wel voorbij komen hier met foto's enzo.

veel succes er mee en geniet er van /3 , of reageer ik nu nog net te vroeg :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:02

Alsnog een reactie dan. 1500 voor een tijdelijk kruising paardje vind ik vrij veel(daar ga je bij inschieten als je die weer verkoopt en stevig ook). Maar gaat het om dat paard waar je die geweldige klik mee hebt en waarvan je weet dat je die aankoopt om zijn/haar hele leven bij je te slijten dan zou ik me daar minder druk om maken, dan is het me dat geld wel waard.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 18:49

Hallo allemaal,
Ik heb het paardje niet gekocht uiteindelijk. Naar aanleiding van een van de reacties zag ik in dat ik een sprookjesbeeld had gemaakt van dit paard. Ben toen even heel realistisch gaan kijken, heb een vriendin meegevraagd en uiteindelijk besloten het niet te doen.
Daar nog wel even spijt van gehad, maar uiteindelijk vrede mee.
Dus bedankt voor jullie suggesties en vragen, dat had dus wel degelijk zin!

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 09:44

Ik denk dat jij een verstandige keuze gemaakt hebt.

succes met je zoek tocht /3