[AR] Van wedstrijden rijden te paard naar mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:39

Wat ik vooral mis bij het mennen is het directe contact, je paard staat toch voor je en het even belonen met een aai gaat je dan niet lukken, ja met je menzweep maar niet met je hand.
Wat ik een nadeel vind is dat je je paard niet zo snel hebt ingespannen en voor de koets hebt staan als dat je hebt opgezadeld en bent opgestapt.
Het kostenplaatje is ook goed aanwezig. Een marathonwagen, goed tuig, aanhangwagen voor je koets als je op pad wilt of een andere trailer zodat je alles in 1x mee kunt nemen en geen extra auto nodig hebt.
Ik heb helaas veel eerder de overstap moeten maken naar het mennen, zou niet meer kunnen rijden na een ongeluk 2 jaar geleden, mennen staat bij mij nog altijd op de 2e plek als ik moet kiezen.
Heb een enorm fijn paard voor de wagen, zeer werklustig, erg braaf in het verkeer. Maar toch het rijden blijft bij me kriebelen, zit nu weer 1x per week op het paard, het is maar even en totaal niet vergelijkbaar als voor het ongeluk. Maar ben al blij dat ik met de paarden bezig ben!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:23

Vwb wedstrijden rijden heb je het grote nadeel dat er aangespannen veel minder wedstrijden zijn om uit te kiezen dan onder het zadel. En ze zijn doorgaans ook veel verder weg. Als ik onder het zadel start, heb ik op 20/30 minuten afstand echt heel veel keuze. Aangespannen is het toch eigenlijk altijd minimaal 1 uur. Wat qua kosten natuurlijk ook lekker oploopt.

Qua tijd van inspannen of opzadelen: ik kan inmiddels ook heel snel inspannen, dus dat maakt niet zo heel veel meer uit. Natuurlijk blijft het langer duren dan opzadelen, maar heel veel scheelt het niet meer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:09

Wij hebben ook de wagen van de trailer en het paard ingespannen binnen 10 minuten. Dat is niet veel anders dan een paard opzadelen als het van de trailer komt.

Maar wat mij echt nog steeds veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer tijd kost, is de wagen en het tuig schoonmaken voor de wedstrijd :o
een zadel en hoofdstel is binnen een kwartiertje schoon en in en uitelkaar geweest.
Maar dat ga ik met het tuig en de koets echt nimmer nooit niet redden.
Even tuig uit elkaar halen, schoonmaken, in het vet zetten en uitwrijven en weer in elkaar zetten. }> daar ben ik echt wel wat langer mee bezig.

Grote voordeel van mennen bij onder het zadel rijden:
je kan eens andere mensen meenemen en laten geniet van je paard. Ik geniet van onze weekendtrips: kind, honden en man aan boord, pony ervoor en gaan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:16

Heb ik hier geen last van.. zijn zat menwedstrijden allemaal in de buurt, zelfs lekker door de weeks woensdagavond. Maar ik woon ook weer ergens anders. :))

Ik span sneller in dan ik altijd mijn paard opzadelde (tenzij dressuuroutfit ohz, dan was opzadelen sneller haha)

Mijn vader ging vroeger altijd mennen in het bos, ik vond er toen als ruiter echt niks aan, beetje hobbelen op zo'n wagen.. :n
Vond het ook eng toen, dacht geen controle te hebben. Kortom; Mennen was suf, vond ik toen.

Mijn overstap is echt gekomen toen ik eens een indoormarathonnetje met mijn minishetjes meereed, en ik het zo gaaf vond, en dat wel eens op hoger tempo wou doen. Toen heb ik de keuze gemaakt, paard verkocht en mn tweespan gekocht.
Daarvoor reed ik wel wat met mijn mini voor de sulky enz, maar toen wou ik nog niet de overstap maken, dat was gewoon leuk erbij.

Maar nu met die kleine welshjes, is onwijs leuk om mee te trainen, zo'n stoer karaktertje.
Lekker dressuur/vaardigheid, maar ook marathon/SGMW

En gewoon ook de sfeer, dat is wel het grootste pluspunt.
http://www.youtube.com/watch?v=6_wCL2gXWks
Denk dat dit al een deel vd gezellige marathonsfeer weergeeft.

Maar ook gewoon na de lessen, iedereen gezellig, iedereen gunt het elkaar, lekker wat drinken.
Zelfs gezelligheid op dressuurwedstrijden. Nou, dat had ik ohz nooit.

En niet te vergeten heerlijke ritten maken, lekker over de hei. Vind m'n knie op de wagen een stuk leuker dan te paard.
En wat Janouk zegt, lekker met meerdere :)

Wbt tuig heb ik kunststof tuig voor tweespan (Omdat ik na 2 daagse wedstrijd geen zin heb om nog eens 2 tuigen te vetten, en vind het superfijn tuig), en leren tuig voor enkelspan, maar daar dat ponymaat is heb ik het zo ingevet.

Heb ook al best veel paardrijdende-vriendinnen gek gemaakt van mennen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:56

Dat lekkere met meerdere op de wagen vind ik juist het nadeel. Ik ga niet alleen op buitenrit aangespannen, maar heb grote moeite om mensen te vinden die mee willen rijden. Dressuur train ik in mijn eentje in de bak, dus dat lukt gelukkig wel.

Ennuh in 10 minuten EN wagen van de trailer En ingespannen, dat lukt me echt niet in mijn uppie hoor. Maar alleen het optuigen en inspannen (niet op wedstrijd, dan duurt het langer) lukt me wel in 10 minuten.

En inderdaad het voorbereiden voor het wedstrijd kost heeeeeeeel veel tijd meer dan ohz.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:20

Hier paar jaar terug dacht ik ooit echt de overstap te hebben gemaakt van onder het zadel (was vroeger fanatiek wedstrijdrijdend type) naar mennen. Noodgedwongen, ivm blessures/beperkingen bij mezelf.

Maar het bleef kriebelen. Ik had twee leuke welshjes (A'tjes) maar heb toen toch weer een paard gekocht, mijn topper Rizanta. Daar ben ik gewoon mee gaan rijden en mennen. Ik vind dat dus een prima combinatie. Het rijden is nooit meer geworden wat het ooit was maar dat kon ik er toch op :7
Rizanta overleed helaas .... daarna opnieuw paard gekocht .... dat paard en ik werden helaas mentechnisch gezien uiteindelijk geen goede combi.... per toeval tegen D pony aangelopen en jawel, daar zit ik dus ook maar weer af en toe op.

Dus ik ga voor de combi mennen en rijden. Alleen al de gedachte dat ik nooit meer zou kunnen rijden, nee daar ben ik echt nog niet aan toe.

Ik vind zowel rijden als mennen erg leuk om te doen. Hou van heerlijke buitenritten maar ook van 'prutsen' in de bak. Ik vind dat ik net zoveel contact met mijn pony/paard heb als ze voor de wagen staat als wanneer ik erop zit. En ik kan er net zoveel van genieten. Als ik aan het prutsen ben (oftewel dressuren) heb ik regelmatig precies het zelfde gevoel als wanneer ik erop zit. En vaardigheid of de paar keer dat ik hindernissen heb gereden deden me ook erg denken aan springen.

Met trainen / in conditie brengen merk ik enorm voordeel dat ik ook met ze kan mennen. Heb het idee dat ik ze veel veelzijdiger kan trainen en ze sneller in conditie krijg door die combi. Ook dat je dressuurmatig veel hebt aan het erop zitten en qua rust en gehoorzaamheid dat je met ze rijdt voor de wagen.

Als ik TS zo hoor, zou ik haar niet adviseren 100% voor het mennen te gaan. En ja, mennen kost veel geld, het is een duurdere hobby dan onder het zadel. Maar aan de andere kant, als je goede spullen hebt is het ook zo super degelijk allemaal, het blijft goed en je verkoopt het ook zo weer voor een goede prijs.

MelanieB

Re: Van wedstrijden rijden te paard naar mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:31

Ik ga wel alleen bos in, dus voor mij alleen maar gezelligheid extra als er iemand meegaat, maar snap wat je bedoeld.

Het is idd ideaal als je een paard/pony koopt waar je mee kan mennen/rijden.

Helaas ben ik iemand die echt een groot paard dan nodig heeft ohz, en men zelf liever met kleintjes. Dus dat ging weer niet door hier. :P

Dus misschien wel wat voor TS, pony/paard waar je lekker mee kan rijden én mennen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:46

Het is ook niet altijd zo dat dat zomaar gaat, mennen en rijden, heb ik ondertussen geleerd.
Rizanta was niet ideaal, leek het om mee te gaan mennen ze was 1.75 en toonde echt heel groot in houding en draf enzo. Plus dat ze blind was aan een oog en heel erg op geluiden reageerde (onder het zadel) Maar ze bleek een heerlijk menpaard, totaal niet schrikkerig of wat dan ook, echt super betrouwbaar. Ze vond het ook ontzettend leuk om te doen. Maar ze vond alles leuk, ook onder het zadel maar ohz was ze wel veel schrikkeriger.
Bente vond voor de wagen zelfs na 1.5 jaar echt heel veel oefenen, geduld, lessen en van alles doen nog altijd 'eng'. Altijd bangig voor het tuig, de wagen, het lamoen, geluiden, voor verkeer. Maar onder het zadel kon ik er alles mee. Heb haar ook als rijpaard weggedaan, niet als menpaard.
En Ollie vindt zowel mennen als ohz leuk, voor zover ik haar nu kan inschatten, soort Rizanta versie 2.0 zeg maar maar dan in gekrompen uitvoering (ze is 1.44 ^) ).
Omdat ik zelf echt niet 4 of 5 dagen per week kan rijden onder het zadel is het voor mij een uitkomst dat ik toch heel fijn kan trainen/werken met ze door de combi mennen/rijden

Dus ook al wil je allebei, wil het echt niet zeggen dat dat ook zo uitpakt. Je weet het uiteindelijk toch pas als je het met ze doet. En wat je er zelf van vindt, vindt je kleinere pony's leuker dan paarden of grotere pony's dan is het zowiezo lastiger om het te combineren.

Mijn eerste keus voor de kleine pony's was ook om te voorkomen dat ik er weer op zou kruipen (ik mocht van artsen echt niet meer rijden.... ahum) ... maar dat is dus niet zo gelukt zeg maar :+

Oja en vwb alleen mennen, ik ging met mijn pony's er regelmatig alleen op uit, met mijn paarden niet maar met Ollie dus ook. Maar heb het liefst wel iemand mee want dan maakt het niet uit welke route ik neem.

miisshOrse

Re: Van wedstrijden rijden te paard naar mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 21:31

Bedankt voor al jullie reacties!

Mijn toekomstige men pony's zijn momenteel 0 en 1 jaar oud. Dus ik hoef geen overhaaste beslissingen te nemen. Over een paar maanden ga ik samenwonen en ben ik als het goed is afgestudeerd. Dan veranderd er ook een hoop aan mijn leefsituatie. Ik ga het komende tijd rustig aan kijken en dan zou het zich vanzelf moeten sturen :)

Ik wil wel echt met A maatjes mennen. Dat vind ik een fijn handzaam formaat. Bovendien hebben we er daar nu 2 van :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:16

janouk schreef:
Wij hebben ook de wagen van de trailer en het paard ingespannen binnen 10 minuten. Dat is niet veel anders dan een paard opzadelen als het van de trailer komt.

Maar wat mij echt nog steeds veeeeeeeeeeeeeeeeeel meer tijd kost, is de wagen en het tuig schoonmaken voor de wedstrijd :o
een zadel en hoofdstel is binnen een kwartiertje schoon en in en uitelkaar geweest.
Maar dat ga ik met het tuig en de koets echt nimmer nooit niet redden.
Even tuig uit elkaar halen, schoonmaken, in het vet zetten en uitwrijven en weer in elkaar zetten. }> daar ben ik echt wel wat langer mee bezig.

Grote voordeel van mennen bij onder het zadel rijden:
je kan eens andere mensen meenemen en laten geniet van je paard. Ik geniet van onze weekendtrips: kind, honden en man aan boord, pony ervoor en gaan.

Kunststof tuig :)*

Maar daar heb je idd geijk in. Je wilt niet weten hoe mijn tuig er op dit moment uitziet en mijn wagen ook.

En dat laatste is leuk en gezellig maar dan moeten ze wel mee willen. Ik rijd altijd alleen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:26

Mijn man en ik mennen allebei, wij zijn elkaars groom. :D handig en gezellig. Alleen moet ik wel overleggen wie wanneer waar start haha mijn nichtje start ook nog bixie wedstrijden, dus strakke wedstrijdplanning.