aan de teugel laten lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:58

jst_lyske schreef:
Friemellen met je handen is helemaal niet verkeerd! Zo kun je het paard ook vriendelijk vragen om nageeflijk te worden. Maar dit moet geen gezaag en trekwerk worden, moet met beleid. Als ik dit met mijn paard doe nadat ik flink heb losgereden laat ze makkelijker los. Zodra ze dat doet beloon ik haar door niet door te vragen maar juist te ontspannen, zij blijft dat zo lopen. Dus ze ontspant wel degelijk.

Dat kan inderdaad goed werken, helaas is friemelen bij veel mensen al snel zagen en kun je dus maar beter niet doen (tenzij je het met rustige hand en beleid doet en niet alleen aan de voorkant werk).

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:09

hannah41 schreef:
jst_lyske schreef:
Friemellen met je handen is helemaal niet verkeerd! Zo kun je het paard ook vriendelijk vragen om nageeflijk te worden. Maar dit moet geen gezaag en trekwerk worden, moet met beleid. Als ik dit met mijn paard doe nadat ik flink heb losgereden laat ze makkelijker los. Zodra ze dat doet beloon ik haar door niet door te vragen maar juist te ontspannen, zij blijft dat zo lopen. Dus ze ontspant wel degelijk.

Dat kan inderdaad goed werken, helaas is friemelen bij veel mensen al snel zagen en kun je dus maar beter niet doen (tenzij je het met rustige hand en beleid doet en niet alleen aan de voorkant werk).

Helemaal mee eens, maar ik ben hierin heel correct begeleid en voor ons als combinatie gaat het zo goed. Maar inderdaad sommigen zie je op concours zagen, omdat ze in de proef aan de teugel moeten lopen.

lailapri

Re: aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:23

Ik zou het dan eerder een goed gegeven (juiste moment) halve ophouding willen noemen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:50

Als je paard met hoofd omhoog loopt, is hij erg gespannen. Ga een tijdje rijden, en ergens na het galopje lang teugeltje. Tenmimste dat helpt altijd als mijn paardje dat doet.

TurdusMerula

Re: aan de teugel laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:06

Gaat het hier om rijden of grondwerk?
Vermoedelijk maakt dat (voor je vraag) niet uit, al kan het wellicht qua praktische zaken schelen.

Ik verwijs je graag naar dit topic:
[RT-P] [centraal] Aan de teugel

Lees daar eens in. Voor hier nu een slotje. :)