Wat is natual horse man ship precies??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Wat is natual horse man ship precies??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:47

Join Up is geen NH.

En verder heeft [***] exact verwoord wat ik ook vind wat NH inhoudt. Of je nu wel of niet met bit rijdt, wel of geen boomzadel hebt, wel of geen ijzers onder de hoeven van je paard slaat heeft niets met Natural Horsemanship te maken. NH kan met boomzadel, bit en ijzers. Je dient in dat koppie van het paard te komen, en begrijpen hoe hij denkt zoals hij denkt en waarom hij reageert zoals hij reageert.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:33

Cassidy schreef:
Join Up is geen NH.

En verder heeft [***] exact verwoord wat ik ook vind wat NH inhoudt. Of je nu wel of niet met bit rijdt, wel of geen boomzadel hebt, wel of geen ijzers onder de hoeven van je paard slaat heeft niets met Natural Horsemanship te maken. NH kan met boomzadel, bit en ijzers. Je dient in dat koppie van het paard te komen, en begrijpen hoe hij denkt zoals hij denkt en waarom hij reageert zoals hij reageert.

kom ik dit toevallig weer tegen natuurlijk..

Join up is geen NH. punt uit klaar?! neetoch?!
bij de JU gaan we ook zoals jij prachtig verwoord, in het koppie van het paard komen. wat ik liever omschrijf als, we gaan naar ons paard luisteren!
de JU geen NH, hoezo niet?

ik ben toch zeker overtuigd van wel!
de mentaliteit de we met dehele JU toepassen is onder te schuiven bij de NH..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:30

Zucht, gaan we die discussie nu hier ook nog voeren? Kunnen we ons niet beperken tot een topic?
We hebben verschillende standpunten over wat de JU volgens MR inhoudt. Ik zeg dat de JU het het ene moment van een paar minuten is dat het paard na al wat er vooraf gaat in die round pen beslist om naar je toe te komen, jij neemt in je definitie van de JU alles mee, vanaf het moment dat je met dat paard de round pen inloopt om die JU met hem te doen, tot drie maanden later als er na die Join Up nog meer met dat paard is gedaan en de verhoudingen - als je geen al te grote blunders begaat - redelijk bevestigd zijn. En dat is het voor mij niet.

JU is in dit proces misschien een paar minuten. En wat je met die JU volgens MR bereikt, kun je op andere manieren bereiken. Je doet er langer over, leert in het proces ook meer waardoor grotere fouten die het vertrouwen serieus beschadigen voorkomen worden. En omdat je in dat leerproces meer leert, heb je uiteindelijk de JU volgens MR niet nodig, omdat je het vertrouwen op de langzame manier hebt gekregen. NH is meer dan het bedienen van een paar knoppen in die round pen waar het paard niet anders op kan reageren zoals hij gaat reageren. Dat is geen rekening houden met zijn paardenpersoonlijkheid en daarop leren in te spelen. Misschien dat je dit traject bij Monty Roberts verder vindt (al vind ik Buck stopper en pop Herman nu niet echt Natural Horsemanship) maar dat valt bij mij dan niet meer onder de JU.