Lange lijnen, hoe te beginnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: Lange lijnen, hoe te beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:31

M1992, de tandarts is nog niet geweest. Heb ik wel gebeld gehad, maar ze zei zelf dat het pas nodig is vanaf 2,5 jaar. :)

Ik heb het nu 1x gedaan in de tussentijd (en zoals je leest doe ik dit dus echt niet vaak :P) en dat ging best goed. Draven heb ik nog niet gedaan en zal ik voorlopig ook nog niet doen.
Ik vind een longeerlijn toch best lastig, vooral omdat ik nu ook nog dichtbij loop om haar te helpen zeg maar.
Ik ga het proberen met 2 lange halstertouwen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 00:38

Je kunt ook een schoenmaker een musketon aan de andere kant van je longeerlijn laten maken. Moet je alleen wel je longeerlijn opofferen.. of twee fijne lange touwen aan elkaar laten maken. Kost geen drol :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 00:55

Ik zou het zelf aan het hoofdstel doen, ja, met 2 jaar is jong maar het maakt volgens mij echt niets uit of je een paard een bit inhangt als hij 2 is of als hij 10 is.
Verder denk ik dat het een leuke manier is om met je 2 jarige pony aan de gang te gaan. Je kan lekker met hem oefenen en een beetje spelen en een klein beetje werken. Je kan het zo moeilijk maken als jij wilt en jou pony aankan.

Er zijn wel speciale touwen voor dit werk, maar volgens mij zijn die ook vaak erg lang. Je zou eventueel aan beide kanten van de longeerlijn een halstertouw kunnen knopen en dat als lijn gebruiken. 1 aan elke kant omdat je dan een gelijk gewicht hebt wat echt 10 keer fijner werkt al een ongelijk gewicht :)

Succes, ik vind lange lijnen echt een leuke manier om te werken met mijn net 3 jarige (verzorg)paard, dus hoop dat het ook fijn gaat bij jou!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 10:23

Mijn longeerlijn opgeven is niet zo'n probleem := Dan haal ik wel een nieuwe als t moet.

Femek, waar zijn die speciale touwen te vinden? :)
En is het niet zo dat als ik een halstertouw aan mijn longeerlijn knoop dat ie nóg langer wordt?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:33

Ik zou dat niet doen omdat knopen alleen maar onhandig zijn en als extra gewicht in je paard zijn mond hangen en dat belemmert het contact. Tenzij alleen de uiteinden geknoopt zijn en in jou handen hangen

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:46

Caira schreef:
normaal gezien begin je met loswerk, dan grondwerk en dan stap je over op de dll. wat iets anders is dan de lange teugel. Je begint met voorbereidende oefeningen, zoals de follow the lead, en de lus om de achterhand, en je begint op een halster, touwhalster of goedzittend stalhalster. Wel is het belangrijk dat alle oefeningen van het grondwerk er goed inzitten. Je pakt de dll eerst op op houding en positie en daarna ga je werken op de lijnen. Wel is het belangrijk dat het paard al geleerd heeft op wijken voor druk, begrijpt wat stelling is en hoe het verplaatsen van voor en achterhand werkt.

Ik ga mee met bovenstaande. Zou er zeker niet meteen een bit in hangen, eerst leren sturen op een touwhalster.

De speciale touwen waar iemand hierboven het over heeft zijn denk ik de dubbele lange lijnen van Emiel Voest? Die vind ik in ieder geval erg fijn werken.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:37

Sorry beetje late reactie maar die lange lijnen kun je volgens mij wel bij bijna elke paardenzaak kopen. Een linkje van epplejeck: http://www.ej.nl/products/10000194/2400 ... T+HAANSTRA

Ja, je longeerlijn wordt idd langer als je er twee halstertouwen aan knoopt, sorry niet goed gelezen, ik had in mijn hoofd hoe ik mijn verzorgpaard het lange lijnen heb geleerd, namelijk vanuit het longeren, dus mijn lijn was in de eerste instantie te kort :')

Hoe gaat het nu trouwens? Ben je er al mee verder gegaan?