[AR] Helaas Humphy toch niet voor de kar :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:20

Het gebit hoeft helemaal niet de oorzaak te zijn van de paniek van de pony.
Er zijn voldoende andere mogelijkheden. (vb vroeger ongeval/trauma)
TS, wijs dat je zelf een risico-inschatting maakt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:09

Jammer, voel je niet schuldig. Niet ieder paard is geschikt als enkelspan paard. Dat vraagt karaktertrekken die niet ieder paard heeft. In een tweespan hebben ze steun aan elkaar, in het enkelspan moeten ze op de koetsier en zichzelf vertrouwen.

ellenimar

Re: Helaas Humphy toch niet voor de kar :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 19:19

grapje hoor, echt waar
en trek je niets aan van het commentaar van iedereen maar haal de handige tips er uit toch?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:33

Ik zit mt mijn gsm, dus voor degene die mij net gequote heeft:het is De manier waarop dingen gebracht worden, daar gaat het om... foute n maakt iedereen... maar de beste stuurlui staan aan wal te gillen zonder dat ze gezien hebben wat gebeurd is. Wellicht was ts haar eigen hoofdstel wel goed geweest... denk je dat het getuig hoe dat nu in de reguliere menwereld gebruikt wordt al direct bij de eerste poging om het te Maken zo was, zoals het nu is? Geloof mij maar dat er bij het ontwerp daarvan heus wel eens iets mis is gegaan.

Aan ts:
Heb je enig idee waarom je pony gereageerd heeft zoals hij dat gedaan heeft? 3 jaar terug heb ik mijn paard ook voor de kar willen beleren met een ervaren persoon. Deze man zit 40 jaar ofzo in de paarden wereld. Zijn methode werkte echter niet op mijn paard... hiermee ben ik dus niet doorgegaan. (Niets negatiefs over die man, zijn methode werkte niet bij ons, bij anderen wellicht wel) deze man zei dat mijn paard absoluut niet geschikt was voor de koets.

Ik heb mijn paard een jaar met rust gelaten voor wat betreft de koets en andere dingen gedaan, vervolgens zelf weer volgens mijn eigen manier van werken opgepakt . Wat bleek, het was een simpele communicatie fout, hij begreep simpelweg niet wat van hem gevraagd werd en ging daarom raar/gevaarlijk reageren. Nu is het, het braafste paard wat je je kunt bedenken. Hij loopt perfect voor de koets en reageert op de kleinste hulpen en is nergens bang voor en loopt zonder oogkleppen... dus ts... als je gevoel weer goed is... en je wilt t weer proberen... wie weet komt je knollie dan alsnog voor de koets

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:42

Heel vervelend dat mensen weer zo negatief reageren!!

Verstandige keus om het niet meer te proberen, zie het zo: jij luisterd tenminste naar wat je pony aan geeft.. daar kunnen nog heel veel mensen wat van leren ;)

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:23

JoyCiej007 schreef:
Neon schreef:
jeetje.... half bokt was weer aanwezig hoor... en kan dus ook prima vertellen dat ts dingen verkeerd heeft aangepakt _-:(

TS veel sterkte met het vertrouwen terug winnen van je paardje :) met rust en geduld komt dit vast en zeker goed :) als jij het niet vertrouwd om je paardje nog een keer voor de koets te willen zetten, moet je luisteren naar dit gevoel en het ook gewoon niet meer doen. Er zijn zat leuke dingen die jullie met je paardje kunnen doen... en wie weet heb je over een tijd wel weer het gevoel dat jullie het weer kunnen proberen.

Ik zie hier nergens dat TS echt 'de grond in wordt geboord' of dergelijke zaken.
Wel denk ik dat je dergelijke reacties kan verwachten, inderdaad voornamelijk bedoeld als tips en adviezen, aangezien TS er zelf voor kiest om het verhaal hier in een topic neer te zetten.

Alleen maar 'ach wat sneu', 'ach wat jammer' 'goh wat vervelend', heeft TS denk ik ook niets aan, toch?

Bepaalde dingen heb je toch echt wel zelf in de hand, en je kan vaak wel degelijk bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen om de kans op ongelukken/misgaan van beleren zo klein mogelijk te maken, ondanks dat een ongeluk altijd in het spreekwoordelijke 'kleine hoekje' zit.

Als ik bijv. kijk naar de constructie van het zelf-gefabriceerde bitloze 'hoofdstel' van TS en het gebruikte materiaal, dan lijkt mij dit op voorhand al niet zo handig en stevig, ook al is het wel erg creatief bedacht. Niets mis mee om dat te zeggen dan, toch?

Edit: @ liekje20: heb alle reacties nog eens vluchtig doorgelezen, maar zie nergens 'afblaffende' reacties........ overdrijven is dan ook een vak hoor.......

dan moet je toch is een aantal reacties teruglezen:) met dat "mag wel hopen dan dit door word gegeven met de verkoop"

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:31

Dat is jammer zeg, de schrik zal er wel goed ingezeten hebben bij jullie?

Misschien gewoon even tot rust komen en later weer eens een keer oppakken met instructie erbij? Maar als je er geen prettig gevoel meer bij hebt, dan begrijp ik ook dat je liever voor de veiligheid kiest en op een andere manier van je pony gaat genieten.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:37

Het kan ook zijn dat TS te snel is gegaan met wat ze van de pony vraagt, waardoor de paniekreactie is gekomen......mijn ervaring is dat als je je paard/pony overal zoveel mogelijk aan laat wennen zodat het normaal voor hem wordt (tuig, dingen trekken, slepen, oogkleppen, weet ik het).....dan is de kans erg klein dat hij in paniek raakt. Dat zal nog steeds kunnen, alleen neemt iets meer tijd in beslag denk ik omdat hij al 2x in paniek is geraakt en het vertrouwen een beetje kwijt is.
Denk dat het alsnog wel kan lukken met veel proberen en heeel langzaam weer opbouwen.
Als mijn paard een keer in paniek raakt buiten door iets, ga ik ook niet meteen nooit meer buitenrijden, omdat ik 'zo goed naar hem luister'. Ik probeer erachter te komen waardoor dat kwam en probeer het op te lossen. Je kunt paarden aan alles laten wennen. Als het maar vaak genoeg voorkomt en ze het rustig kunnen verwerken.

Succes ermee!!

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 08:54

Gisteren Humphy aan de longe gehad, eerst duidelijk bang en rennerig, daarna al snel weer ontspannen en lekker aan het halster gelongeerd. Drafbalkjes erbij en die nam hij heel rustig en beheerst. De schrik zit er inderdaad goed in en de wat als .. zitten er nog beter in. Dus wij zeggen het mennen voorgoed gedag, we hebben serieus overwogen om hem alsnog weg te brengen, maar aan de ene kant zit daar uiteraard een enorm prijskaartje aan (kom maar weer op met het gezeik) en dan nog steeds is er de kans dat hij het niet leuk gaat vinden, gewoon niet wil werken en/ of toch onzeker en angstig blijft voor de kar. Moeten er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan. Hij is 14 jaar en kan dus nog jaren op ander manieren leuke dingen doen dus we blijven gewoon van hem genieten :D

lekker ontspannen staan eten op ons honden trainingsveld
Afbeelding

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:11

Heel begrijpelijk, altijd voor je gevoel kiezen ondanks dat je misschien anders had gewild. En niemand kan beoordelen of je wel/niet iets kunt of wilt betalen. Ik wens jullie nog heel veel plezier met hem en de activiteiten die je wilt ondernemen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:18

Ben het tot nu toe volledig met de antwoorden van JoyCiej007 eens, maar vind het ook een goede beslissing om niet verder door te gaan. TENZIJ je het door een deskundig persoon laat doen. Door je eigen (onbewuste) spanning, zal je pony nu zeker geen vertrouwen meer hebben in de menner. Een deskundige menner kan deze angst meestal (voor het grootste deel) wegnemen bij de pony, maar je blijft toch nog altijd met de (onbewuste) angsten van de eigenaar zitten. Deze hebben geen goede invloed op de pony en dus lijkt het mij verstandig om niet door te gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 13:20

Met een jonge onervaren pony is het allemaal niet altijd eenvoudig. En vaak denken mensen dat ze gewend zijn met een paar keer voor de wagen of sleep, omdat ze zo braaf zijn. Maar het is eigenlijk fijner als er wel een paar keer wat gebeurt wat je dan goed kunt opvangen, want dan weet je tenminste hoe de pony reageert. Een probleem met het gebit kan een paniekreactie geven, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet (denk dat anders zo'n 30% van de paarden regelmatig op hol zou slaan). Hij kan ook opeens geschrokken zijn van het wagentje, van een bepaald geluid, van je voeten die je verzet, van alles kunnen ze opeens de kriebels van krijgen.

Zo was ik zondag met mijn pas voor de wagen staande pony aan het mennen, ze heeft net hoefijzers dus we konden lekker draven over de weg, en ze kreeg het opeens helemaal te pakken. Dus we hebben in zeer fris tempo flink wat meters afgelegd. Kreeg haar ook wel weer langzamer, maar er zijn wel eens op zulke moment van die seconden/minuten dat je denkt.... oeps, heb ik haar nog wel of eigenlijk niet meer? Dan is het lijntje tussen er echt van tussen gaan of niet soms best wel dun.

Mijn ervaring is dat ze als je ze elke week zo'n 2x voor de wagen zet je pas na een paar maanden iets kunt zeggen over echt beleerd of nog 'in ontwikkeling'. En als ze echt beleerd zijn kan er nog van alles gebeuren, dat kan altijd, maar dan heb je vaak al wel wat dingen meegemaakt die je dan als menner/groom oplost, waardoor je wederzijdse vertrouwen groeit en je toestanden in de toekomst weer beter aankunt.

Maar als het in het begin vrij vroeg al fout gaat.... is het vertrouwen er nauwelijks geweest en is dat ook extra moeilijk weer op te pakken....zeker als je zelf geen / nauwelijks ervaring hebt. Die combi is puur onhandig en niet aan te raden.

Vind het erg jammer voor je dat het niet gelukt is, maar moet eerlijk zeggen dat mocht je er ooit wel weer een keer tijd en energie en goede deskundige begeleiding in willen steken, zowel in jezelf (leren mennen met verschillende soorten pony's in verschillende situaties) en in de pony, dan kan het echt heus nog wel goedkomen. Maar goed, dat kost tijd, geld en energie en de wil om dat te doen.
Kan me ook heel goed voorstellen als je zo'n grote schrik hebt meegemaakt dat je daar, met deze combinatie, niet om staat te springen.

Mocht je nog wel willen mennen zou ik gewoon lesnemen en eerst zelf flink wat kilometers maken.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:22

Hoi,

Helaas heb ik ook ervaring met een shet die de paniek in ging, terwijl die al wel beleerd was en altijd prima voor de kar liep. Er was tussendoor wat gebeurd in de wei waar we niet bij waren (hoorden we later), waardoor hij al gespannen was en door iets kleins waar hij normaliter niet op reageerde (leidsel raakte hem bij het oppakken) ging hij ervan door. Daarna hoefde je maar naar hem te wijzen om een heftige reactie te krijgen.

Wij hebben hem toen Bach rescue gegeven en dat heeft goed geholpen. Hij ging niet meer de blinde paniek in maar bleef wel wat schrikkerig. Daarom hebben we hem nog een tijd rust gegeven en nu hij weer de 'oude' is hoop ik hem straks weer voor de kar te kunnen zetten.

Misschien dat voor jouw shet Bach rescue ook kan helpen om hem kalm te krijgen. En dat je na een tijdje met goede hulp je shet alsnog voor de kar kan krijgen, want het mennen is inderdaad wel erg leuk!