Zonder zadel op fries help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nalonyda

Re: Zonder zadel op fries help

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:55

Friezen gooien op dus dat is oefenen! Ik heb zelf moeite gekregen met vlakken paarden vreemd genoeg nu ik 4 jaar op een fries rijd x'D heel vervelend!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:12

Hahah ik weet nog toen ik voor de eerste keer met zadel op hem ging rijden, toen had ik voor het eerst echt moeite om me evenwicht op een paard te houden. Dat is ook goed gekomen dus ik blijf oefenen :)

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:47

ik had laatst bij ons op stal iemand die had een soort van zadel met stof..
ja het klinkt raar maar het was dus een singel met een dikke laag stof in de vorm van een zadel,, maar dan zonder beugels, ik weet even niet hoe het heet, miss zou je daarmee kunnen oefenen en als dat goed gaat ook zonder dat ?

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:51

Hahaha, ik herken het. Ik reed met ponykamp ook zonder zadel op een fries, ik denk dat lukt me wel ik kan wel goed zonder zadel rijden. Nou ik lag er bijna naast. Een fries gooit ook hoog op en je bent het niet gewend. Je moet echt oefenen oefenen en nog een oefenen

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:54

Heelheelheel veel oefenen! Ik reed ook altijd een fries op mijn manege, die had ook nog eens een holle rug dus wiebelde nog meer...
Heb ooit één keer, onverwachts, vrijgereden met hem. Ook zonder zadel, ik hield het nog geen halve hoefslag vol =D

Daarna veel geoefend, eerste zonder beugels en daarna pas zonder zadel. Gewoon lekker ontspannen, vertrouw je paard en jezelf!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:55

wat ik met mijn oude verzorgpony deed, was haar eerst met zadel goed te leren dat ze heel langzaam kon draven. Dan kon ik zonder zadel eerst dat langzame tempo pakken om mijn 'zit te vinden' en daarna kon ik het tempo opbouwen. werkte heel goed.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:50

dinek123 schreef:
ik had laatst bij ons op stal iemand die had een soort van zadel met stof..
ja het klinkt raar maar het was dus een singel met een dikke laag stof in de vorm van een zadel,, maar dan zonder beugels, ik weet even niet hoe het heet, miss zou je daarmee kunnen oefenen en als dat goed gaat ook zonder dat ?

Waarschijnlijk was het een barebackpad :) ik kan wel kijken, maar ze zijn volgens mij wel duur.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:51

PocoGaucha,
Is ook een goed idee aangezien mijn fries alleen snel wil. :p

Wiebelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:03

Ik vind niets fijner rijden dan friezen zonder zadel, op mijn fries ook eerst zonder en daarna pas met gereden:)
Ze hebben een fijne brede rug voor houvast, en mijn ervaring is dat hoe meer het paard zelf kan ontspannen (teugels helemaal los of neckrope) zijn rug ook veel beter ontspant en dat zit veel beter, in alle gangen. Gewoon veel oefenen, een tip is je bekken wat naar achter te kantelen zodat je verder achterop je billen zit, een beetje ingezakt. Niet de meest charmante houding maar dan is je eigen zitvlak groter wat zorgt voor iets meer stabiliteit, zeker tijdens het draven. Is alleen weer niet zo handig mocht hij ineens zijn tempo weer versnellen want dan vlieg je er achter af...
Veel plezier:)!

Wiebelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:04

Ik let trouwens helemaal niet op dat het laatste bericht al een aantal maanden terug was. Hoe gaat het inmiddels?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:06

Ondanks dat dit een oud topic is, en je het waarschijnlijk niet graag zal horen. Zonder zadel rijden is slecht voor de rug, dat is een feit.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 17:22

Het gaat goed!!
Zoals sommige misschien al weten is/was mijn Friesje nog niet zolang onder het zadel. Juist omdat het na al die rodeo maanden eindelijk goed ging, heb ik besloten een paar weken alleen nog maar op de wei te rijden en een heleboel te doen wat hij leuk vind: crossen! Natuurlijk ook nog wel wat blijven oefenen met dressuur. Van alle hobbels en bobbels in de wei heb ik goed leren zitten op hem (en leren vliegen omdat er soms nou eenmaal super enge grassprieten zijn). Toen ben ik zonder beugels gaan rijden wat eigenlijk al snel goed ging en toen zonder zadel wat eigenlijk ook wel lekker zat. Ik denk dat ik gewoon wat langer de tijd nodig had aan de 'Friese pas' te wennen :). Ook is hij veel meer ontspannen onder het zadel waardoor hij zijn rug los laat en dat gewoon fijner zit voor mij.

Hoezo is zonder zadel rijden slecht voor de rug?
Als je paard goed gespierd is kan het toch geen kwaad?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:46

"De paardenrug algemeen: Over het midden van de rug loopt hun 'snelweg'. Deze 'snelweg' is de plaats waar zenuwen de prikkels doorgeven van ledemaat naar hersenen en terug. Bloedvaten kun je er ook vinden, net zoals de kraakbeenringen, die de ruggengraat bewegelijk houden. Tevens lopen daar de spieren. Zodra één of meerdere van deze zojuist opgenoemde onderwerpen in de verknelling of verdrukking komen is het foute boel. Dit kan even duren, maar het kan ook direct schadelijke gevolgen hebben.

De paardenrug zonder ruiter of zadel. Ik ben niet perfectionistisch, dus niet alles zit perfect op zijn plaats.
Afbeelding

Maar wat gebeurt er dan als het zadel er op komt? Je zou denken dat die de hele boel in verdrukking brengt. Verassing: als je een goed passend zadel heb, wordt de druk op andere plaatsen gelegd, niet op de 'snelweg'.
Afbeelding
Oke, dus zadels zijn niet alleen gemaakt voor het comfort van de mens, maar er is blijkbaar ook rekening gehouden met de atonomie van het paard. Discussiepunt 1 gesloten.

Nu de mens. Helaas, tot de teleurstelling van vele ruiters, is de mens niet speciaal gebouwd om paarden te berijden. Kijk nu naar onze achterste: rond, lijkt het. Maar wat zit er onder al het huid en vet en spieren? Juist, bot. En daar zit volgens meeste zadelrijders het probleem. Je hebt twee zitbeentjes, deze zouden op de snelweg drukken als je zonder zadel ging rijden. We hebben het over deze botjes:
Afbeelding

Zodra wij zonder zadel op ons paard springen, en we zouden alleen maar uit botten bestaan, gebeurt er dit:
Afbeelding
Oef, arm paard! Wanneer er een persoon van 60 kg op het paard gaat zitten, leunt er op iedere rugspier daar 30 kg(als je goed evenwichtig zit)! En dan nog verlangen dat het paard ontspant? Dat gaat hem niet worden.

Maar gelukkig zijn wij mensen niet alleen bot, dan waren wij heel wat minder fraai. Gelukkig hebben wij spieren en vet. vooral dat laatste zit bij ons achterste. Zou dat de zitbeentjes dan niet verzachten? Nee. Want hoewel het wel zo is als we staan, geldt dat niet als we zitten. Er is dan zo'n dun laagje, met eigenlijk enkel huid, dat dan nog steeds de zitbeentjes er flink inderukken. Geen optie dus.

En de spieren dan? Dat is een goed punt. Want een beetje goede kont heeft toch wel een spiermassa? Hoe zijn we anders bereid om onze heupen, en bovenbenen te laten werken? Ik moet je teleurstellen, voor een gedeelte dan. Ik lees vaak in deze discussie's dat je een beetje achterover moet leuenen zodat je niet bonkt. fout, fout, fout. Juist dán prik je lekker met je zitbeentjes in de spieren, of zenuwen van je paard. Niet doen dus!"
Bron: Hps

(Ik vrees alleen dat een paar afbeeldingen het niet meer doen, ik ga kijken of ik ze nog ergens kan vinden.)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:53

Buikspieren aanspannen helpt nog weleens, alleen gewoon je buikspieren aanspannen, voor de rest redelijk ontspannen en oefen. Ik hoop dat dit een paard is die het allemaal wel prima vind, maar als je gewoon blijft proberen komt het vanzelf wel.

cheyenne30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:43

DezeNaam schreef:
Ondanks dat dit een oud topic is, en je het waarschijnlijk niet graag zal horen. Zonder zadel rijden is slecht voor de rug, dat is een feit.

Ik ben net nieuw en ik was dit eens aan het lezen en hoopte al dat iemand dit ging zeggen. Een barebackpad is dan beter om te gebruiken. Vangt lichtelijk nog een beetje de klappen op voor de rug van het paard. Een keer heel even zonder zadel is echt geen ramp, maar ik zou het niet te vaak en te lang doen. Toch heel veel succes

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 23:59

Bareback is inderdaad als iets beter, maar het verdeeld de druk niet echt goed.(:

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 12:55

Hoelang is dan nog net niet te belastend voor de rug?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:02

Het is altijd belastend voor de om zonder zadel te rijden.(: Dat heeft puur met de drukpunten te maken. Een zadel zorgt ervoor dat her ruitergewicht verdeeld is over de rug, als je er zonder zadel op zit zijn het die 2 punten. En hoe lang kan jij rondlopen als er bv. constant 2 pennen in je rug geduwd worden? Die 2 kleine drukpunten gaan je echt geen goed doen. Maar als iemand nu bv. een doosje met de lange kant tegen je rug duwt zal dat minder pijn doen omdat de druk dan over je rug verdeelt is en niet op die ene plaats waar het constant in je rug prikt. Kan je ook vergelijken met de bandjes van je rugzak, als jij extreem dunne bandjes hebt en een zware tas, dat houd je ook niet lang vol in tegenstelling tot brede bandjes die de druk over je schouders verdelen.(:

Nienkevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 15:48

leg een muntje ofzo iets onder je kont die je niet mag kwijtraken. zodat je jezelf dwingt om te blijfen zitten. (voorkomt stuiteren).
ooit vroeger eens op de manege gedaan, kwam ineens in me op haha.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 14:56

Das best een slim idee :) het gaat nu wel goed, maar wel handig om jezelf te controleren.

En als je met een dik dekje met daaronder een pad rijd, werkt het dan ongeveer het zelfde als een barebackpad of niet?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:00

Ik denk het wel. Maar waarom rijd je gewoon niet eens zonder beugels? Werkt even goed voor je zit en is beter voor de rug van je paard.:)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 15:04

Nienkevdw schreef:
leg een muntje ofzo iets onder je kont die je niet mag kwijtraken. zodat je jezelf dwingt om te blijfen zitten. (voorkomt stuiteren).
ooit vroeger eens op de manege gedaan, kwam ineens in me op haha.

Ik dacht eerst echt 'wat.' maar toen ik 'manege' las snapte ik het al.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 15:08

Uh ik snap het niet :o hz snapte je het toen je manege las?

spiritajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:37

Heel veel oefenen :) goed je benen lang maken en je kan ook een neckrope gebruiken om je aan vast te houden, dat kan ook helpen

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:40

Iris92 schreef:
Komt vast allemaal goed! Gewoon lekker oefenen, je hoeft toch niet gelijk te galoperen :P

Hihi, dat zit waarschijnlijk lekkerder :=