Paard rent weg tijdens lopen aan de hand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Re: Paard rent weg tijdens lopen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:09

Een snelle, makkelijke oplossing. Vaak symptoombestrijding i.p.v. het échte (onderliggende) probleem aanpakken.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:11

ik had hier ook last van ik heb in de bak een tijd voordat ik ging rijden (niet met zadel en hoofdstel maar gewoon met halster en touw) elke keer rondjes met haar aan de hand gelopen, Schouders naar achter borsten vooruit hoofd de lucht in en heel zelfverzekerd HO! zeggen. Zodra je paard merkt dat jij twijfelt of hij wel stil gaat staan, loopt hij ook gewoon door. Als jij heel zelfverzekerd HO! zegt luistert je paard vanzelf. Luistert je paard niet en loopt het langs je heen laat het paard dan een paar passen achteruit zetten. Ik heb op een gegeven moment echt keihard en zo zelfverzekerd mogelijk HO! staan roepen in de bak en nouja nu gaat het prima :j ze loopt aan het halster heerlijk rustig achter me aan te tuffen. PS, wel heel erg goed belonen als je paard netjes stopt op het moment dat jij HO! roept. Het werkte bij mij erg goed, succes!

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 09:17

littlesannie schreef:
ik had hier ook last van ik heb in de bak een tijd voordat ik ging rijden (niet met zadel en hoofdstel maar gewoon met halster en touw) elke keer rondjes met haar aan de hand gelopen, Schouders naar achter borsten vooruit hoofd de lucht in en heel zelfverzekerd HO! zeggen. Zodra je paard merkt dat jij twijfelt of hij wel stil gaat staan, loopt hij ook gewoon door. Als jij heel zelfverzekerd HO! zegt luistert je paard vanzelf. Luistert je paard niet en loopt het langs je heen laat het paard dan een paar passen achteruit zetten. Ik heb op een gegeven moment echt keihard en zo zelfverzekerd mogelijk HO! staan roepen in de bak en nouja nu gaat het prima :j ze loopt aan het halster heerlijk rustig achter me aan te tuffen. PS, wel heel erg goed belonen als je paard netjes stopt op het moment dat jij HO! roept. Het werkte bij mij erg goed, succes!

Maar als hij dan wel ineens wegrent en je zegt ho, dat kan je dan wel vergeten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:18

Mousmous schreef:
Ik ben het wel met neon eens en bij mij zou er ook meteen een hengstenketting aan gaan. Daarbij heb ik nog nooit meegemaakt met zulke paarden dat als ze geleerd hebben fatsoenlijk aan de ketting te lopen dat ze daarna aan het touw er weer vandoor gaan. In het geval van hengsten wordt het anders, die komen hoe dan ook niet aan een touwtje als ze last van hun hormonen hebben.
Als je niet met een ketting wilt lopen dan wandel je toch gewoon met het hoofdstel aan, dat zal ook wel werken.

Ik had het ook nooit meegemaakt voor we Sammy kochten. Het is een keurig opgevoed paard die meestal netjes aan het halster meeloopt. Overigens helpt een hengstenketting wel iets, maar je moet er spanning op houden. Hij beweegt zijn hoofd eerst richting begeleider, daardoor komt er ruimte in het touwtje. Dan kan hij zijn hoofd met een zwaai van je af bewegen met medeneming van de rest van zijn lijf :+ Daar helpt geen hengstenketting tegen, want als die eraan zit, is het wel heel spannend en zal hij nog liever weg willen lopen.
Inmiddels weten wij wel wat de momenten zijn waarop hij weg wil, namelijk als bij hem de spanning oploopt. Maar dat zie je niet zo makkelijk aan hem. Hij gaat niet dribbelen of opzij springen. Het beste is dan om hem aan zijn halster vast te houden en geen seconde je aandacht verliezen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:20

Nee hoor, dat onderschat ik niet.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:29

kathy9814 schreef:
littlesannie schreef:

Maar als hij dan wel ineens wegrent en je zegt ho, dat kan je dan wel vergeten.

dat is gewoon echt een kwestie van oefenen en hoe bedoel je wegrennen? In iedergeval niet in de weer gaan met een paniekhaak dat werkt voor geen meten dan blijf je je paard ophalen. Als je echt goed zelfverzekerd ho roept en hij stopt dan nog niet heb je echt een groot gebrek aan overmacht.

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 09:35

Nee echt gewoon wegrennen niet gepakt willen worden, terwijl er helemaal niets aan de hand is .

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:36

Ik zelf had dit ook met holly ( holly is 4 jaar ) maar nu is Holly erg relaxt als ik met haar buiten ga lopen ik zelf ging met haar buiten rond stappen en haar heel de tijd stil laten te staan door HO! Te zeggen als ze dit niet deed liet ik haar achteruit lopen dit deed ze erg goed Er kwam ook een tractor aan rijden zelfs daar schrok ze niet van omdat ze met mij bezig was en omdat ik ontspannen was ;)!even wat vraagjes : Hoe heb je het halstertouw vast ? En ben je gespannen omdat je denkt onee hij rent weer weg . en wat doet hij/zij allemaal?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:45

kathy9814 schreef:
Nee echt gewoon wegrennen niet gepakt willen worden, terwijl er helemaal niets aan de hand is .

Bedoel je wegrennen in de bak? Of buiten?

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:47

kan je misschien even wat duidelijker zijn? tis me allemaal vrij vaag.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:48

Nee locanda dat risico onderschat ik niet... denk dat jij het risico onderschat van een paard dat zich los rukt en bijvoorbeeld een drukke weg op knalt met alle risico's vandien... en quick fix ja... maar in mijn post zei ik ook grondwerk... maar tot die tijd zal ze iets moeten doen om te voorkomen dat er serieuze ongelukken komen... waarbij meer mensen serieus letsel kunnen oplopen dan alleen maar het paard.

Knap paard trouwens wat door een hengstenketting heen trekt die in eerste instantie los hangt en in 1 ruk aangetrokken wordt.

Nogmaals ik ben het er volledig mee eens dat ts het probleem kan oplossen met grondwerk om de dominantieverhoudingen goed te krijgen!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:58

Dat risico onderschat ik dan weer niet, maar ik neem toch aan dat de TS er momenteel niet mee op straat loopt, en een paard loopt over het algemeen niet zelfstandig van het eigen bekende terrein af. Juist omdat het telkens lukt om los te breken, is de wil groter (het is immers al een paar keer gelukt) om door de ketting heen te breken.

Even voor de aannemelijkheid van beide scenario's.. TS, mag ik vragen hoe oud je bent? En om wat voor paard het gaat?

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:26

@love_horse1 het halstertouwtjes hangt gewoon aan het ringetje, niet gespannen.
@LoveBodin gewoon in de binnenbak.
@Locanda ik ben 14, pepper hij is ongeveer 7 ras onbekend vader&moeder ook onbekend etc. Een ruin... Voor foto's kan je op deze link klikken ;).

[RIJ-ITP] Pepper

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:35

Ok, een vrij krachtige pony :) geeft geen garantie dat je het op dwang kan winnen.
(ik vind het wel een leuk dier trouwens, even tussendoor) TS doet hij dit bij anderen ook?
Edit; ervaar je nog andere problemen met hem?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:41

hengstenketting met kort lijntje voor als hij loskomt. Dan kan hij er ook niet op gaan staan.
Gewoon halstertouw in ene hand en hengstenketting in andere. Gaat het goed niet gebruiken, zo wel kun je met een ruk hem bij je houden. Werkt goed. :)

En ik ben btw geen voorstander van geweld, maar dit zijn vervelende grapjes die beter in een keer duidelijk kunnen zijn.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:35

kathy9814 schreef:
@Locanda ik ben 14, pepper hij is ongeveer 7 ras onbekend vader&moeder ook onbekend etc. Een ruin... Voor foto's kan je op deze link klikken ;).

[RIJ-ITP] Pepper

Okee holly die deed dit dus ook ik ging met iemand anders met haar naar buiten je moet proberen dat je paard je op jou concentreerd dus je paard de hele tijd te laten stoppen en naar achter te laten lopen en dan belonen ;) holly die sjokt nu gewoon rustig achter me aan en ze is zoo lief en niet meer zo gespannen ;)

NelcoExpress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:23

Echt lastig. Veel oefenen Denk ik.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:54

Had precies het zelfde! Grondwerk helpt!

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:11

Locanda schreef:
Ok, een vrij krachtige pony :) geeft geen garantie dat je het op dwang kan winnen.
(ik vind het wel een leuk dier trouwens, even tussendoor) TS doet hij dit bij anderen ook?
Edit; ervaar je nog andere problemen met hem?

Hij is met rijden ook heel sterk vooral met wedstrijden, dankje :).
Ik ben eigenlijk de enige die op hem rijd etc. Ik hou er nooit zo van als andere aan mijn eigendom zitten.
Verder geen problemen ;)

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:13

love_horse1 schreef:
kathy9814 schreef:

[RIJ-ITP] Pepper

Okee holly die deed dit dus ook ik ging met iemand anders met haar naar buiten je moet proberen dat je paard je op jou concentreerd dus je paard de hele tijd te laten stoppen en naar achter te laten lopen en dan belonen ;) holly die sjokt nu gewoon rustig achter me aan en ze is zoo lief en niet meer zo gespannen ;)

Okee ;) pepper is altijd snel afgeleid als hij iets ziet. Ik ga hem zo longeren en als ik klaar ben ga ik proberen om te lopen ;)

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:36

En is het gelukt ? ;)

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 22:57

love_horse1 schreef:
En is het gelukt ? ;)

In het begin toen ik ho zei om te stoppen liep hij door en achteruit vind hij ook niet echt "leuk" maar ik kon maar een rondje lopen. Het ging best goed hij rende nu niet weg, ik had eerst gereden dus hij was moe en had het hoofdstel in laten zitten.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:36

Okee :) holly die deed dit ook niet gelijk goed en vond het ook niet altijd even ''leuk'' ;) maar deed hij/zij dit ook aan het einde dat hij/zij niet wilde stoppen toen je HO zij ? ;) en verder mijn verzorg pony Holly die probeert mij altijd uit, bijvoor beeld dan gaat/wilt zij naar haar stal en wil ik nog even met haar rond lopen of grazen ofz. Maar ik ben de baas dus ik bepaal waar ik heen ga en holly bepaald niks. Hoe gaat het verder met je paard ? :) x en vind je het soms ook spannend/eng om met hem/haar te lopen buiten ?

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 16:45

love_horse1 schreef:
Okee :) holly die deed dit ook niet gelijk goed en vond het ook niet altijd even ''leuk'' ;) maar deed hij/zij dit ook aan het einde dat hij/zij niet wilde stoppen toen je HO zij ? ;) en verder mijn verzorg pony Holly die probeert mij altijd uit, bijvoor beeld dan gaat/wilt zij naar haar stal en wil ik nog even met haar rond lopen of grazen ofz. Maar ik ben de baas dus ik bepaal waar ik heen ga en holly bepaald niks. Hoe gaat het verder met je paard ? :) x en vind je het soms ook spannend/eng om met hem/haar te lopen buiten ?

Later luisterde hij een beetje alleen is hij snel afgeleid :P verder gaat het gewoon goed, bijv. Naar
De paddock niet maar gewoon lopen wel spannend want we hebben Best een groot terrein.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 08:59

kathy9814 schreef:
love_horse1 schreef:

Later luisterde hij een beetje alleen is hij snel afgeleid :P verder gaat het gewoon goed, bijv. Naar
De paddock niet maar gewoon lopen wel spannend want we hebben Best een groot terrein.

Okee ;) Holly is ook gauw af geleid en erg nieuwsgierig :P