learned helplessness bij parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Re: learned helplessness bij parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:06

Wat kan uitlopen in een catatonische toestand dus, waarin het paard echt niet meer kan bewegen? Dus meer het beeld van allure van linda parelli, nou ja allure in het begin dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:59

Heb je het echt over Allure of bedoel je Remmer? Allure is alles behalve catatonisch, die wil alleen maar bewegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:16

Het probleem is dat LH jaren geleden in de paardensport geintroduceert is door het als argument tegen rollkur te gebruiken. Er waren destijds mensen die paarden in de topdressuur als LH bestempelden omdat ze niet tegen hun 'martelingen' vechten maar gewoon doen wat er verwacht wordt.
Dat was echter een fout gebruik van de term maar ondertussen hebben veel mensen dat onbewust wel zo opgeslagen. De correcte benaming zou eerder iets van 'slaafs' of 'meningloos' moeten zijn.

Ik ben geen Parelli mens, heb het tot nu toe nog niet gemist.
Ik heb er ook niets tegen. Waar ik wel wat tegen heb is mensen die niet weten wat ze doen, maar dat geldt voor iedere richting.
De problemen waar ik de parelli wannabees zonder begeleiding tegen aan zie lopen zijn inderdaad het hele heftige onderdanigheid omdat deze mensen niet in staat zijn om onbegrip van dominantie te onderscheiden. Op dat moment wordt elke vorm van 'ongehoorzaamheid' door onbegrip meteen vrij heftig met touwgezwaai en groot maken gecorrigeerd. Daar krijg je dan inderdaad paarden van die totaal murw zijn.

Edit: even de oude quote erbij gezocht. Het stamt uit 2005 en is van Ulrike Thiel.
In het zelfde artikel geeft ze aan dat dit vaak tot een gevecht en verzet komt.
Iets wat bij LH juist NOOIT zou gebeuren. Door deze verkeerde introductie van de term is er nog steeds veel verkeerd gebruik ervan, wat vrij logisch is.

Citaat:
The “Rollkur” enables the rider to have maximum control; the horse learns that it has no chance to resist or to escape, its field of vision is limited, it cannot use its neck to balance. In behavioural science this is called “Learned Helplessness” – in German “Angelernte Hilflosigkeit”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:03

Lara_Silver schreef:
Bowen schreef:
Dan heb ik een verkeerd beeld bij LH blijkbaar, dacht altijd dat dat ging over "robotpaarden" die met de lichtjes uit op de automatische piloot hun riedeltje afwerkte.

LH gaat veel verder, LH paarden doen op een gegeven moment bijna niets meer, vooral onder het rijden gooien ze op een gegeven moment gewoon de handrem erop, lichamelijk en mentaal.

Bedoel je dit letterlijk? Dus letterlijk op een bepaald moment gaan stilstaan en totaal niks meer doen? Nergens meer op reageren? Zelfs wazig voor de ogen worden?

(een vraag uit interesse/nieuwsgierigheid ;) ).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:32

Het paard dat ik gezien heb wel. Die liep wel gewoon mee aan het halster (wel moeizaam), in de box en de wei vertoonde ze het gedrag minder, maar zodra je onder het rijden iets vroeg klapte ze gewoon dicht, niet meer vooruit te krijgen tot gewoon stilstaan. Ze kwam van een gemene ruiter af die haar jolige gedrag wou inbinden met hulpteugels en afstraffen met spoor en zweep. Je hebt dan paarden die levensgevaarlijk worden en paarden die zich dus helemaal terugtrekken zoals deze. Als ze die momenten had was het direct pauze. Je moet ze weer leren dat ze wel degelijk een invloed hebben op wat er met hun gebeurd, dat hebben ze vergeten. Stukje bij beetje werd het beter. Ik vond het reuze interessant, mede door mijn schoolverleden, maar ik het het nog nooit irl gezien.

Ik had destijds psychologie als vak en wij hebben kennis gemaakt met deze aandoening met het voorbeeld van een roofvis. :+ De roofvis word in een aquarium geplaatst, met een glazen afscheiding in het midden, guppies aan de andere kant. De roofvis zal keer op keer weer proberen de guppies te pakken te krijgen en zich hard stoten. Na vele malen zal de vis er mee stoppen en geen poging meer ondernemen. Daarna zal de afscheiding weggehaald worden, zelf dan onderneemt de vis geen poging meer, hij heeft zich immers al die keren pijn gedaan, dan zal het nu ook wel weer pijn doen. Zoals je ziet het komt niet alleen voor bij paarden en de oorzaken zijn divers.

Anoniem

Re: learned helplessness bij parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:43

Ok, dank je wel :)
Heb er eentje staan die in het verleden nogal eens blokkeerde (letterlijk dus.. of je er nu op zat of wilde longeren of iets anders, hij sloeg gewoon dicht, deed niks meer en echt wazig voor de ogen, je kon dan staan springen en doen, hij zag je gewoon niet .. ). Nu doet hij dat steeds minder, maar toch ... heb me altijd afgevraagd waarom .. of het zijn karakter was, of zijn idee van "hier heb ik geen zin in" of misschien nog wat anders .. Ik weet het nog steeds niet eigenlijk .. Nuja, heel veel maakt het niet uit, probeer zoveel mogelijk in het heden te leven en zoals gezegd was dit in het verleden ;) Alleen zijn er toch af en toe dingetjes die ik niet kan plaatsen ... Maar dat zou teveel offtopic gaan ;)

In ieder geval .. wat mij heel erg geholpen heeft om alles een groot stuk te verbeteren is grondwerk .. duidelijkheid .. en de grootste vooruitgang in onze relatie merk ik sinds ik met Parelli bezig ben. We doen misschien niet veel, maar wat we doen doen we wel samen en het is anders .. Dus ook hier geen ervaring met Parelli en LH, in tegendeel ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:00

Cassidy schreef:
Heb je het echt over Allure of bedoel je Remmer? Allure is alles behalve catatonisch, die wil alleen maar bewegen.

Nee, allure, die had in het begin momenten waarin hij van extreme extrovert naar catatonisch(wat een struikelwoord ;) ) kon schieten, dat was echt een drama en maakte de training erg lastig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:05

[***] schreef:
Heb er eentje staan die in het verleden nogal eens blokkeerde (letterlijk dus.. of je er nu op zat of wilde longeren of iets anders, hij sloeg gewoon dicht, deed niks meer en echt wazig voor de ogen, je kon dan staan springen en doen, hij zag je gewoon niet .. ). Nu doet hij dat steeds minder, maar toch ... heb me altijd afgevraagd waarom .. of het zijn karakter was, of zijn idee van "hier heb ik geen zin in" of misschien nog wat anders .. Ik weet het nog steeds niet eigenlijk .. Nuja, heel veel maakt het niet uit, probeer zoveel mogelijk in het heden te leven en zoals gezegd was dit in het verleden ;) Alleen zijn er toch af en toe dingetjes die ik niet kan plaatsen ... Maar dat zou teveel offtopic gaan ;)

In ieder geval .. wat mij heel erg geholpen heeft om alles een groot stuk te verbeteren is grondwerk .. duidelijkheid .. en de grootste vooruitgang in onze relatie merk ik sinds ik met Parelli bezig ben. We doen misschien niet veel, maar wat we doen doen we wel samen en het is anders .. Dus ook hier geen ervaring met Parelli en LH, in tegendeel ;)

Fijn dat het nu beter gaat! Je kunt natuurlijk nooit overal perfect een kaartje op plakken, maar zolang de verbetering er is, is alles goed. Duidelijke en eerlijke communicatie is datgene wat een paard met LH nodig heeft. Parelli is naar mijn weten juist een methode die zich op duidelijke communicatie baseert, vandaar dat ik ook de link niet echt zie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:41

[***] schreef:
Heb er eentje staan die in het verleden nogal eens blokkeerde (letterlijk dus.. of je er nu op zat of wilde longeren of iets anders, hij sloeg gewoon dicht, deed niks meer en echt wazig voor de ogen, je kon dan staan springen en doen, hij zag je gewoon niet .. ). Nu doet hij dat steeds minder, maar toch ... heb me altijd afgevraagd waarom .. of het zijn karakter was, of zijn idee van "hier heb ik geen zin in" of misschien nog wat anders ..

Dat is eigen aan een LBI paard, die oudste van mij deed dat ook. Als de druk te hoog werd bij het rijden, ging er een rolluik naar beneden en drong je helemaal niet meer tot haar door. Kon je voor die dag stoppen, volgende dag opnieuw proberen, minder druk zetten bij die grens vandaan blijven en deed ze het ineens wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:50

Ik denk dat elke methode wel learned helplessness kent, maar ligt dat aan de methode of aan de mens die het toepast? Ik denk persoonlijk het laatste. Hoeveel paarden ik al in mijn leven heb gezien uit verschillende disciplines die gewoon geestelijk niet meer aanwezig ware en alles maar met een gelaten uitdrukking onder gingen... Bij Parelli gaat het juist om het spel. Men heeft het niet voor niets 'games' genoemd en spreekt men over spelen. Er wordt gewaarschuwd om van de 7 games geen 7 jobs te maken en al helemaal geen 7 tortures... Maar goed, er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat helaas wel doen, al dan niet bewust.