[AR] Bitloos mennen met Xander!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rainer

Re: Bitloos mennen met Xander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:16

Owhja, ben wel benieuwd naar het verschil dan! :j

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 10:34

Of je nou ment met bit of zonder beide zijn even vriendelijk of in verkeerde handen onvriendelijk. Dus als je als rede ment zonder bit dan zal je is moeten voelen alan je zelf riemen op je neus worden aangetrokken, of je kaaklijn op zenuwenpunten word gedrukt.

Dat wilde ik even kwijt heel algemeen...

Veder leuke aanspanning! Mooie grote ruin! Ontspanning in het lijf komt vanzelf na genoeg gereden kilometers. :)

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:37

ach wat leuk :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:42

Gaaf Marlinde!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 04:03

sasika schreef:
Of je nou ment met bit of zonder beide zijn even vriendelijk of in verkeerde handen onvriendelijk. Dus als je als rede ment zonder bit dan zal je is moeten voelen alan je zelf riemen op je neus worden aangetrokken, of je kaaklijn op zenuwenpunten word gedrukt.

Dat wilde ik even kwijt heel algemeen...

Veder leuke aanspanning! Mooie grote ruin! Ontspanning in het lijf komt vanzelf na genoeg gereden kilometers. :)

Als ik het goed begrijp (je schrijft een beetje onduidelijk) zeg je dat er meer op zenuwpunten wordt gedrukt met een bitloze optoming? Kijk dan eens het volgende filmpje over druk in de mond vs druk op de neus

En ik ben het ook niet eens met je dat een bit of bitloos ne zo vriendelijk of onvriendelijk is in de ruiterhand. Al rijd je met een bit nog 'vriendelijk', of gewoon 'normaal' dan doet dit bij een paard nog steeds pijn doordat het duwt op de kaken/tandvlees hierdoor worden de scherpe/dunne kaken in het tandvlees gedrukt. En bij een enkelgebroken bitje prikt het ook nog in het gehemelte. Zie het volgende filmpje voor meer informatie

Verder voor TS, fijn dat het bitloos zo goed bevalt. Leuke pony ook, gaat lekker zo te zien! Wat een prachtige dikke staart heeftie trouwens!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 06:56

Bedankt! en dan te bedenken dat hij zomereczeem heeft dus zijn hele staartwortel was afgelopen zomer helemaal kaal (geknipt, om het te kunnen behandelen.)

Ik zal binnenkort het filmpje van met bit mennen plaatsen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 20:12

Over het bit / bitloos gedoe, het gaat mij niet perse om de vriendelijkheid maar om het feit dat Xander veel ontspannender loopt bitloos.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:37

Pipvl schreef:
Nee, oké, maar ik zie soms van die paarden met hun monden vol voor de kar staan, dat ik ook denk die ontspanning is ver te zoeken. :)

Duidelijk te merken dat jij je nog nooit echt verdiept heb in menbitten. Bitloos hoeft niet perse vriendelijker te zijn. Als jij een bit kiest die bij je paard past, kan dat gewoon hartstikke vriendelijk zijn. Een liverpoolstang ziet er misschien uit als een 'mond vol' voor jou, maar jij ziet niet wat er in het bekkie zit (dat kan bijvoorbeeld een stang met tongboog zijn, wat perfect bij de mond van dat paard past). Dat het er aan de buitenkant misschien imposant uitziet voor leken komt door de vele mogelijkheden tot vastgespen die een liverpoolstang (of ander menbit) je kan bieden.

Als je hem in de bril rijdt, is er nauwelijks sprake van hefboomwerking. Kun je met weinig druk en een fijne aanleuning rijden. Dus misschien voortaan even jezelf verdiepen in iets voordat je uitspraken doet die eigenlijk nergens op slaan.

OT: Leuke pony. Zou je strengen wel even strakker doen (las ergens dat je dat al wilde doen, top!) en verder, tja, die hype rond bitloos rijden is niet mijn ding, maar ach als jij en je pony je er prettig bij voelen... ;)