[AR] Hebben jullie allemaal een menbewijs?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsylady

Re: Hebben jullie allemaal een menbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 02:37

Heb ook ooit is een menbewijs gehaald
Denk dik 20 jaar geleden
Zal ondertussen dus wel veel verander zijn
Maar de basis blijft hetzelfde
Heb nog leren mennen aan zo'n apparaat met gewichten
Ook kregen we heel veel theorie

Automobilisten die begrijpen een paard en wagen niet
Laat staan wat je met de menlessen leert om duidelijk te maken wat je wilt
Dat kunnen ze beter aan de moderne verkeer aanpassen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 03:01

Zoals al gezegt, je bent gewoon WA verzekerd, hoef je geen menbewijs voor te halen. Ik heb wel menlessen, maar ga mijn koetsiersbewijs niet halen, heb het nergens voor nodig het is (behalve in de veluwe) ook niet verplicht, je moet een bepaalde handhouding leren (achenbach), terwijl je ook gewoon zoals je ohz doet kunt rijden (zo leer ik het in ieder geval). Dan moet je duizend en 1 dingen aan onnodige theorie weten waarvan je de helft binnen no time toch weer vergeet. En zover ik weet moet je ieder jaar een bepaald bedrag betalen om te zorgen dat het geldig blijft, wat een onzin. Beter neem je eerst een x aantal lessen en dan regelmatig nog eens blijven lessen. Mijn lessen kosten iedere keer 50 euro, ik neem af en toe een les want het geld groeit met niet op de rug.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:56

Ik heb ook mijn koetsiersbewijs. Daar ben ik mee begonnen toen ik een verzorgpaard had, wat ook aangespannen liep. Daarna doorgegaan met lessen.
Je leert er toch veel handige dingen. En natuurlijk zul je sommige dingen in de praktijk toch anders doen, je hebt wel een goede basis.

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 09:52

Maartje1990 schreef:
Zoals al gezegt, je bent gewoon WA verzekerd, hoef je geen menbewijs voor te halen. Ik heb wel menlessen, maar ga mijn koetsiersbewijs niet halen, heb het nergens voor nodig het is (behalve in de veluwe) ook niet verplicht, je moet een bepaalde handhouding leren (achenbach), terwijl je ook gewoon zoals je ohz doet kunt rijden (zo leer ik het in ieder geval). Dan moet je duizend en 1 dingen aan onnodige theorie weten waarvan je de helft binnen no time toch weer vergeet. En zover ik weet moet je ieder jaar een bepaald bedrag betalen om te zorgen dat het geldig blijft, wat een onzin. Beter neem je eerst een x aantal lessen en dan regelmatig nog eens blijven lessen. Mijn lessen kosten iedere keer 50 euro, ik neem af en toe een les want het geld groeit met niet op de rug.

Thanks, duidelijk verhaal ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:39

cariena1 schreef:
De meeste medeweg gebruikers weten niet eens wat het betekend als je een zweep boven je hoofd houdt in je rechterhand en die boven je hoofd naar links laat wijzen. Dus automobilisten en andere weggebruikers zullen ook wel cursus kunnen gebruiken. Het betekend dus dat je links af wilt slaan

Klopt, veel weten het niet. Je zou in zo'n geval de regels zelf even aan je laars moeten lappen en gewoon je linkerhand moeten uitsteken. Moet ik er wel bij zeggen dat veel fietsers zelfs dát niet begrijpen...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:42

Maartje1990 schreef:

50 Euro voor een les? Wat idioot hoog zeg! Ben bang dat je wat dat betreft zwaar opgelicht wordt en dat je beter verder om je heen kunt kijken naar een goedkopere instructie.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:45

ik heb het niet , ik heb leren mennen bij een ervaren menner , en heb hier al heel
veel van geleerd , verzekerd ben ik toch , dus ik zie er eigenlijk het nut niet van in
( heb ook geen ruiterbewijs )

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:46

Ik ben op dit moment bezig met mijn koetsiersbewijs. Eerst 6 x theorielessen en daarbij ook met gewichtjes geoefend, sind 5 weken praktijklessen. Eind mei doen we als het goed is examen, theorie en praktijk.
Ik vind het echt onwijs leuk en kijk er elke week naar uit. Als ik mijn enkelspan heb, ga ik zeker verder met tweespan.
Behalve dat het handig is om de beginselen onder de knie te krijgen, vind ik het ook gewoon erg interessant en heel erg leuk om te doen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:52

Heb zowel een koetsiersbewijs als ruiterbewijs.

Ik vind het wel belangrijk dat menners, die aan het verkeer deelnemen, les krijgen in verkeersregels. Verkeerslessen maken onderdeel uit van het koetsiersbewijs.
Je plaats als menner in het verkeer moet je goed leren. Je kan niet zomaar even met de koets uitwijken de berm in, zoals je al ruiter wel eens doet.
Daarom zou ik je aanraden zeker je menbewijs te halen, omdat er bij het mennen nu eenmaal meer komt kijken dan in- en uitspannen en in een bak rondjes rijden. Voor je eigen veiligheid, de veiligheid van je paard en vooral de veiligheid van de andere weggebruikers.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:07

Mee eens, Janouk.
In mijn les deed ook een naar eigen zeggen 'ervaren' menner mee. Deze bleek echter behoorlijk wat steken te laten vallen bij het inspannen en bij het uitspannen ook essentële zaken over het hoofd te zien, waardoor de veiligheid in het geding kwam. Dat terwijl hij het niet nodig vond om dit aan de instructeur te laten zien ("ik rij elke week met m'n paard en wagen").

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 12:10

Ik ben het ook met jullie eens. Maar of ik het koetsiersbewijs ga halen weet ik nog niet. Ik ga wel les krijgen van een ervaren menner, en zij heeft zelf ook het koetsiersbewijs. Het belangrijkste zal ze me dus wel gaan leren.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:29

Tja, dat is natuurlijk aan jou.
De totale kosten die ik nu kwijt ben aan theorielessen, lesmateriaal, 15 praktijklessen én examengeld is 380 euro. Daarmee heb ik wel de zekerheid dat ik leer wat er nodig is (behalve het sturen, ook de verkeersregels, tuigenkennis, handelen in onverwachte situaties etc.)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:32

Shenavallie schreef:
Maartje1990 schreef:

50 Euro voor een les? Wat idioot hoog zeg! Ben bang dat je wat dat betreft zwaar opgelicht wordt en dat je beter verder om je heen kunt kijken naar een goedkopere instructie.

Priveles én echt door een goed aangeschreven professionele stal. Dus het is niet een of andere hobby menner die me dit even leert. Wat die verkeersregels betreft, die worden mij ook gewoon geleerd, daarvoor hoef ik ook nog steeds m'n koetsiersbewijs niet te halen. Ook is mij geleerd hoe het tuig werkt en erop moet etc. Ik heb in ieder geval net zoveel geleerd (behalve dan al die koetsen etc.), doe geen examen, ken de achenbach niet (maar hoeveel mensen rijden daar daadwerkelijk mee?), hoef niet ieder jaar een bepaald bedrag te betalen voor een bewijs om het geldig te houden.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:33

ik heb enkel en 2 span menbewijs.
vond het erg leerzaam, vind het gewoon fijn om zker te zijn dat ik weet wat ik doe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:35

@4EverHobbes
Maar zo te lezen heb jij een goede cursus te pakken.
Kennisje van mij had ook haar menbewijs gehaald.
Wij samen op pad, paardje schrok, en sprong iets opzij (naar rechts, ri sloot).
Zij wist niet hoe te reageren, en trok vol naar op 1 teugel naar links (zonder ondersteuning van de rechter teugel / zweep). Waardoor het paard over de schouder juist naar rechts wegliep.
Ik kon de boel redden door snel de zweep uit haar handen te pakken en rechts bij te tikken.
Zij gaf toe dat ze dit nog nooit aan de hand had gehad bij haar cursus.
Ze had alleen gereden met doodbrave tinkers die nooit een stap verkeerd zette.

Dan heb ik liever iemand die (met een ervaren menner) buiten km's heeft gemaakt en al diverse bijzondere situaties heeft meegemaakt.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:14

Dat denk ik ook, ik heb nu eenmaal de gewoonte om me vooraf goed te laten informeren en referenties te vragen... Mijn instructeur is al 100 volgens mij maar enorm ervaren. Vanaf les 1 hup, kilometers maken over de weg en verplicht meedenken.
Nu heb ik zelf geen paard dat voor de wagen is beleerd en ook geen wagen etc. dus ik heb ook niet de mogelijkheid om zelf te gaan oefenen, dus kijk ik extra uit naar de les.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:54

Ik twijfel erg, op dit moment lange lijn ik vooral met paard lief. Zou graag menbrevet doen maar 350 euro ophoesten als 16jarige is niet evident. Mijn moeder heeft wel menbrevet en als ik eenmaal koets heb en tuig geef ik dan liever de lijdsels aan haar de eerste keren ook.

Deels zou ik ook wel bij een ervaren menner willen gaan mee rijden, alleen deze leren bij tijd wel fouten aan maar vermoed dat dit bij je menbrevet ook het geval wel is.. mensen maken nu eenmaal fouten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:01

Ik heb hem lang geleden behaald, maar ik heb 2 jaar geleden opnieuw moeten kiezen: opnieuw koetsiersbewijs halen, of alleen menlessen doen.
Het volgende was bij mij aan de hand (ik kopieer uit een oud topic):
Gem schreef:
gem schreef:
Heb trouwens een vraagje...

Ik heb in 1994 mijn mendiploma en koetsiersbewijs gehaald. Liep in 1996 af. Door allerlei verhuizingen en omzwervingen heb ik nooit de herinnering gezien dat ik hem moest verlengen en dacht wrs toendertijd dat deze levenslang geldig was :o . Ik heb hem wel altijd bewaard, hoewel ik 14 - 15 jaar niet gemend heb.
Zou ik hem nu weer kunnen laten aanvragen / verlengen of moet ik weer opnieuw examen doen?

voor degenen die geinteresseerd zijn:

Heb gebeld, heb antwoord, luistert en huivert := !

Koetsiersbewijs kan verlengd worden :j . Dat gaat mij met terugwerkende kracht 8 x 35 euro kosten (dus vanaf 1996 en elke 2 jaar verlengen), inclusief de WA-verzekering waar ik 15 jaar lang geen gebruik van heb hoeven te maken, en zij dus zo in de pocket kunnen steken :+ .
OF: ik doe opnieuw examen à 80 euro, inclusief cursusmateriaal, uiteraard exclusief eventuele lessen ;) .

Ik geloof dat ik het wel goed vind zo..... laat het bij mijn verlopen koetsiersbewijs ;) .

Ergo conclusio:
- voor de WA verzekering hoef je het niet te doen
- met regelmaat menlessen blijven volgen voegt meer toe dan enkel het koetsierbewijs halen
- vergeet het koetsiersbewijs niet te verlengen, anders heb je er niets meer aan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:22

au Gem dat doet pijn in de portemonnee.

De vraag van TS is of het zinvol is voor haar, als beginnende menner, om koetsiersbewijs te halen.
En voor haar denk ik dat het zinvol is, omdat de opleiding voor het koetsiersbewijs breed is en een goede basis. Met verschillende paarden mennen, tuigenkennis, verkeersregels, etc.

Als ervaren menner is het natuurlijk een ander verhaal.

En natuurlijk is lessen ook belangrijk als je verder wil komen. Janouk start ZZ dressuur, maar wij lessen wekelijks met haar dressuur. En in die lessen komen verkeersregels niet ter sprake. :D :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:36

Ik heb ooit zowel het enkelspan als het dubbelspan koetsiersbewijs gehaald.

En bij mij zijn ze beide verlopen. (als student periode financieel heel krap gezeten...)
Opnieuw geldig laten maken doe ik niet, rekenvoorbeeldje staat stukje naar boven al...

Als je je koetsiersbewijs hebt, dan ben je niet direct een ervaren menner. Zeer zeker niet. Maar het geeft een zeer mooie basis. Qua verkeersregels, qua tuigenkennis (En vooral hoe het zou moeten liggen... ik zie daar nogal eens fouten in) qua basismenvaardigheden.
En om die reden kan ik het zeker aanbevelen. Het is een mooie -volledige en toch beknopte- start.

WA verzekering is al vaak genoeg gemeld.

Wat ik in dit topic nog mis is het volgende: In sommige natuurgebieden in Nederland is het verplicht om te hebben, als je daar wilt rijden. Op de openbare weg dus NIET, laat dat duidelijk zijn! Maar sommige natuurgebieden met eigen beheerders hebben dus wel als regel dat je het moet hebben. Je kunt ook een bekeuring krijgen als je daar rijdt zonder. Welke gebieden exact weet ik even niet uit mijn hoofd. In ieder geval rondom Arnhem, en de Veluwe zijn er stukken verplicht.

Ik zou het dus wel adviseren, maar de keus is uiteraard aan TS zelf. In ieder geval veel plezier met het mennen in de toekomst. (Of dat nu met of zonder bewijs is)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:40

Janouk, dat ligt eraan waar en hoe je lest :) . Ik heb een jaar lang uitsluitend buiten tussen de velden, in het bos én in het verkeer les gehad. Daarna zijn we pas in de dressuurwei en 'swinters in de hal gaan lessen. Dat jaar "buiten" les, heeft me 100 x meer geleerd dan het koetsiersbewijs.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:13

Als je echt beginner bent is het goed om te halen.Je leert er veel van.
Dat van de WA verzekering is leuk maar kan je ook zo afsluiten.Wat je eigenlijk met een eigen paard wel moet hebben.
Ik had al jaren ervaring met paarden voor ik ging mennen en weet hoe ik me in het verkeer moet gedragen dus ik vind het niet nodig.

_Rozanne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 20:56

Bedankt allemaal, ik word steeds wijzer! :D Wist eerst helemaal niet dat je zonder koetsiersbewijs als je gaat mennen toch gewoon WA verzekerd bent. Ik denk dat ik voorlopig genoeg neem aan de menlessen. Mocht ik verder willen en meer willen leren ga ik misschien wel het koetsiersbewijs halen. Mijn rijbewijs heb ik ook, en daar gelden toch ongeveer dezelfde verkeersregels voor, want je bent immers ook een bestuurder.. ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:57

Ik heb geen menbewijs maar wel menlessen met mijn dubbelspan pony :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:01

Ja een menbewijs, en braaf verlengd, mocht het er ooit van komen om weer eens te mennen. Eens in de twee jaar weer een klap geld op niets af om het te verlengen. Wat ik braaf doe wat ik heb geen zin om het te laten verlopen en vervolgens weer examen te moeten doen.
Of ik ooit weer op de bok kruip? Weet ik niet. Ik zit er liever op dan er achter. Dus misschien dat er ooit een tijd komt waarop ik het niet meer verleng. De WA verzekering heb je ook als je normaal WA verzekerd bent. Imo pure geldklopperij. Ruiterbewijs EN menbewijs.