[AR] Paard voor de kar beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:40

Ja? Een band of een andere sleep kun je zo zwaar maken als je wilt. Onze band (kleine tractor) is zwaarder dan een rollende kar.

Edit: een persoon die aan de strengen hangt zou ik juist niet zo zien zitten, dat geeft geen constant gewicht, je trekt iemand zo uit balans lijkt mij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:52

Je hebt het over hoeveel je in 1 weekeind kunt doen, hou in de gaten dat je je paard niet overdonderd zodat hij zich af gaat sluiten.
Je kan beter elke dag gewoon normaal met hem bezig zijn dan willen beleren in 1 weekeind.

Ik dacht ook dat je een ervaren beleerder erbij zou hebben, maar als ik je latere posts lees zie ik die niet staan.

Mijn fjord heb ik zelf beleerd.
Jaren voor de fun gelangeleidseld, wel wat gesleept, had geen kar.
Uiteindelijk met iemand met kar Sjol voor de wagen gezet in binnenbak, keer erna naar buiten gegaan voor de wagen.
Wel een paard dat ik door en door ken en in het verkeer bomproof is, was jaar of 10 toen ze voor het eerst voor de wagen ging.

Mijn zwarte heb ik niet zelf beleerd, lekker weggebracht (eind vorig jaar) naar professioneel beleerder 150 per week.
Die mensen zijn zo gruwelijk handig, ook als paard een keer in de war is alle rust, als paard een keer iets fout doet in alle rust corrigeren, maar ja die hebben ook zo veel ervaring met allerhande paarden,
daar kan ik als gelegenheids menner nooit tegen op.
Zo heb ik een leuk paard voor de wagen erbij gekregen eentje die met heerlijk relaxt voor de wagen loopt.

Ik heb het dus op 2 verschillende manieren gedaan, kan het laten beleren alleen maar aanraden,
ben daar toen hij er stond paar keer geweest en heb toen zelf gemend. 5e x dat hij voor de wagen stond,
ben ik langs gegaan en heb zelf met hem rondgereden. Heb ook gezien hoe veel beter hij liep als de prof.
op de bok zat, wereld van verschil.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:54

Tijdens beleren sleep ik nooit heel zwaar. Ik vind het belangrijk dat ze er wel plezier inhouden en vooral ook voorwaarts blijven. Het echte zware trekken (eens een keer door mul zand ofzo) bewaar ik wanneer ze voor de wagen staan.
Wat bij mij de meeste problemen geeft is het geluid achter ze. De een doet 10 seconden de oren naar achter en heeft genoeg aan kalmerende praat, de ander leert het nooit. De laatste zet ik overigens wel voor de wagen maar krijgt wel wat extra aandacht.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:58

Die van mij vond het het engste als er andere aanspanning van achteren hem voorbij kwam in het begin (in galop).
Kleppen op en niet kunnen zien, vond hij toch wel apart dan dat geluid, van voren was het geen probleem,
ondertussen van achteren ook niet meer uiteraard.
Rammeltje van eigen kar vond hij niet eng.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:06

White_Fella schreef:
Ja? Een band of een andere sleep kun je zo zwaar maken als je wilt. Onze band (kleine tractor) is zwaarder dan een rollende kar.

Edit: een persoon die aan de strengen hangt zou ik juist niet zo zien zitten, dat geeft geen constant gewicht, je trekt iemand zo uit balans lijkt mij.

Zie ik het nut niet van in............. zwaar slepen. Voor mij zou de veiligheid zwaarder wegen dan de mogelijkheid dat je misschien geen constant gewicht hebt af en toe. Maar ieders zo z'n ding natuurlijk.

Ketly

Re: Paard voor de kar beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 17:21

Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik heb er wel dergelijk professionele hulp bij. Met het team, bedoel ik dat dit het toekomstige team wordt, als mijn paard eenmaal klaar is voor de kar. Ik heb nog niet alle reacties helemaal doorgelezen, dus zal dat nog even doen. Nogmaals voor de duidelijkheid, er is professionele hulp aanwezig bij het beleren van mijn paard.

Ik ben totaal niet onzeker, maar beter een té goede voorbereiding dan helemaal niet? Iedereen doet het beleren op verschillende manieren, dus ik was erg benieuwd naar meningen en ervaringen van andere mensen.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:22

Ik zeg ook niet dat zwaar slepen moet. TS geeft aan eerst iets zwaarders te willen slepen. Wat overigens zeker geen slechte ervaring voor het paard is. (al hangt 't wel af van karakter van je paard) De een wordt er alleen maar heter van, de ander blijft constant. Wij hebben al 'tig' paarden beleerd voor anderen. En altijd voordat de kar erachter komt de band erachter. Die is niet superzwaar ofzo, maar ook zeker niet te licht. Ze moeten wel even weten dat er iets aan de strengen hangt. En zo spelen we soms met het gewicht, door er tijdens het slepen bijv. ook even op te gaan staan als het eenmaal goed loopt.

Ieder zo zijn ding hoor...en er zullen meerdere goeie methodes zijn! Daar meld ik ook even bij, wij zitten in de trekpaarden, dus wat trekkracht betreft kunnen die ook wel wat hebben.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:46

Hier ook al meerdere paarden en pony's aangespannen beleerd. Ook nooit voor het zwaardere trekwerk gekozen maar wel voor druk op de borst door te gaan hangen aan de strengen. Deze laten klapperen tegen de benen en er eens overheen laten stappen. Vervolgens vrij vlot gekozen om ze voor een tweewieler te zetten. De eerste rit meer tijd kwijt aan in- en uitspannen maar wel direct een doodlopende weg genomen en ongeveer 1,5 km laten trekken. de tweede rit idem dito maar dan minder hulp aan de wagen bij een wending en rit nummer 3 is door het dorp. De afleiding van alles rondom het dier zorgt er dan voor dat het minder gefixeerd is op wat er achter hangt. Op deze manier maken we km, gaan we over op andere ondergronden en bouwen we het tempo af en toe uit.
De menner gaat thuis op de bok en komt er niet eerder weer vanaf dan bij thuiskomst. Wat er ook onderweg is, dat lost de groom op.
De groom loopt er eerst even naast in contact met paard, vervolgens indien nodig er op afstand voor als zichtbare steun voor het paard en zodra dat goed gaat wordt de groom naar achteren "gewerkt", totdat deze op de wagen kan meerijden.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 22:32

Kijk dit bedoel ik dus met verschillende ervaringen, iedereen heeft zo zijn eigen manier, en hierdoor wil ik er achter komen wat voor mijn paard de geschikte manier is. De prof. hulp in kwestie is een man bij mij op stal, die al jaren paarden beleerd voor de kar, maar zich wel wil aanpassen op wat mijn wensen zijn. Echter omdat hij erg geduldig is, is hij er geschikter voor om het te doen.