Een bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pitch

Re: Een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:05

Ik rij zelf bitloos omdat mijn pony daar gewoon beter op reageert. Maar als je het goed gebruikt is met bit rijden zeker niet beter/slechter naar mijn mening.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 11:13

als je het bit goed gebruikt en dus niet gaat trekken heeft het paard hier geen last van, en kan je prima met bit rijden!

ik ben ook overgegaan op bitloos rijden met mijn eigen pony (heb nog niet een echt bitloos hoofdstel gekocht, heb mijn oude omgebouwd;)

maar de 8 jaar hier voorheen heb ik altijd in de lessen met bit gereden, dat doen ze tenslotte met manege paardjes :+

ikheb mijn pony nu ong. 3 maanden en rij al een maandje zoveel mogelijk bitloos:)

hij reageert dan beter op mijn beenhulpen en ik ga de teugels minder gebruiken ;)

het bevalt erg goed!

maar zoals ik al zei, als je het bit goed gebruikt kan het best! ik ga denk ik ook tijdens de lessen eerst nog verder met bit omdat hij dan erg koppig is :P

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:21

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:33

Locanda schreef:
Nog wat leesvoer :Y) http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm onder 'bitloos'.

Helaas zeer gekleurde info. Er zijn legio optomingen met bit zonder knevelwerking op de tong en zonder dat ze prikken in het verhemelte van het paard. Niet voor niets is er een hele keus aan verschillende optomingen met bit, van leer via rubber naar metaal. De vorm van het mondstuk bepaalt de plek van de druk in de mond. De ruiterhand bepaalt hoe hard je inwerkt.

Het zoeken naar een correct bit kan lang duren en kostbaar zijn. Dan is meteen grijpen naar bitloos natuurlijk de snelste en makkelijkste oplossing. Maar een verfijnde communicatie gaat alleen met bit.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:50

De titel van het topic is 'Een bit?' En aangezien er hier genoeg gebruikers zijn die je kunnen overtuigen waarom wél, leek het mij gepast wat info te verschaffen over waarom niet. Maar ik ben ook niet volledig over, inderdaad vanwege de veiligheid op een drukke straat, en vanwege het hogere dressuurwerk. Het zet mensen alleen wel aan het denken, je hoeft niet gewoon klakkeloos een bit te gebruiken. :) (en dan soms scherper en scherper)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:05

Als je een bit nodig hebt als extra noodrem en voor de veiligheid op straat, ben je er nog niet aan toe om een bit te gebruiken EN om de straat op te gaan. Wat dat betreft ga ik helemaal met de stelling mee van KFH. Zie alleen te vaak hier op bokt dat men overstapt op bitloos door deze extreem manipulatieve filmpjes, en omdat het op dit moment een hype is.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:32

Het is in mijn geval niet nodig om een bit te gebruiken voor het naar buiten gaan (als je daar op doelt) in een iets betere omgeving altijd zonder gedaan. Maar gezien dit getraumatiseerde paard, en deze erg nare weg.. teugels hangen altijd los, en 'better to be safe, than sorry'. Maar goed, verder zit ik totaal niet op een discussie te wachten, zonder dat alle partijen over de volledige bijkomende info beschikken. Don't judge a thing until you know what's inside it! Want het gaat niet over een noodrem, maar over cm's verschil van waar het paard precies is, i.v.m. weggebruikers zonder inzicht, en weinig ruimte.

Als je het als algemeen bedoelde; ben ik het helemaal met je eens! En verder inderdaad voor de verfijning van het rijden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:21

Wat ik nou niet helemaal snap aan dat stukje leesvoer:

Ik begin met lezen, waar dan staat dat de ene communicatie niet beter of slechter is dan de ander. Waarmee ze dus doelen op stemcommando's, bitloos of met bit rijden. Ze zeggen daar: als communicatiemiddel is een bit dus niet slechter of beter dan een bitloze optoming.

Vervolgens wordt er een soort horrorverhaal geschreven waarin eigenlijk beschreven staat dat het paard niet kan ademen met een bit. (Want op dat moment wordt de slokdarm geopend omdat er iets in de mond zit, waarvan de hersenen dan denken dat het eten is, en dat kan niet tegelijk met de luchtwegen)

Het stukje leesvoer wordt voor mij op deze manier lezen met bakken zout erbij.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:56

:) Tja, bij mijn weten is het wel allemaal onderzocht, en wetenschappelijk onderbouwde informatie.
Maar de site is inderdaad van voorstanders, dus alles is duidelijk geheel op het natuurlijke gericht.
Imo iig dingen om over na te denken, en ik besef dat deze visie rigoureus, en niet persé haalbaar is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:48

Locanda schreef:
Het is in mijn geval niet nodig om een bit te gebruiken voor het naar buiten gaan (als je daar op doelt) in een iets betere omgeving altijd zonder gedaan. Maar gezien dit getraumatiseerde paard, en deze erg nare weg.. teugels hangen altijd los, en 'better to be safe, than sorry'. Maar goed, verder zit ik totaal niet op een discussie te wachten, zonder dat alle partijen over de volledige bijkomende info beschikken. Don't judge a thing until you know what's inside it! Want het gaat niet over een noodrem, maar over cm's verschil van waar het paard precies is, i.v.m. weggebruikers zonder inzicht, en weinig ruimte.

Als je het als algemeen bedoelde; ben ik het helemaal met je eens! En verder inderdaad voor de verfijning van het rijden.

Ik bedoelde het algemeen, maar ook op jouw paard is dit van toepassing. Als je in centimeters gaan werken dan kun je zonder bit toe. Millimeterwerk, daar heb je een bit voor nodig.