het vrijdheids dresuur topic voor beginners

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:01

oowja 1 vraagje is de basis ook dat als je loopt dat je pony meeloopt en als je stilstaat dat die ook meteen stilstaat als je harderloopt je pony ook harder loopt.?

verastar1

Re: het vrijdheids dresuur topic voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:02

back is al de basis

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:02

Basis moet je mee beginnen..
Achteruit lopen, volgen, stoppen, rondje omdraaien bijvoor beeld. Draven achter je aan, galoperen.

Neem aan het begin bijv. een bakje brokjes mee. Zorg dat ze achter je aan loopt. Gebruik eventueel halster en halstertouw. Steeds maar weer herhalen.

Terug kan je bijv leren dmv: Op zijn borst tikken, en duidelijk terug zeggen. Zodra hij 1 stap doet, uiteraad goed belonen. Op een gegeven moment doet hij steeds sneller op je stem reageren..

*Even kort uitgelegd *

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 20:03

amado7 schreef:
Kan ze al grotere kunsten zoals: Compliment, Klassieke buiging, liggen, zitten, spaanse pas, etc?

Ook zou ik de titel even aanpassen: Het is namelijk vrijheidsdressuur.

ik typte snel sorry :)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:04

@Veraster1 je kan je pony nog blijf en naar je toe komen, kusje geven, flemen, wijken, voedsel weigeren, een rondje om jou heen lopen en jij blijft stil staan, je paard een rondje laten draaien, ja schuddden, gapen, gapend flemen, jambette, knielen, liggen, zitten, compliment, buiging, achterwaarts lopen , genoeg nog dus om aan te leren ;)
@joann123 je kan je pony als makkelijke kunstjes nog emmer oppakken, voedsel weigeren, wijken, een rondje om jou heen laten lopen en jij blijft stil staan, shaken, gapen, gapend flemen, flemen, kusje, op het blok en jambette zijn de makkelijkste kunstjes die er zijn. Veel succes :D

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:05

Melisding schreef:
Wat is het aller eerste kunstje wat je je paard/ pony aan kan leren? Dus echt het begin van het begin :P

Dat vind ik toch wel shaken, kusje geven en flemen die zijn zo leuk ;)

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:07

verastar1 schreef:
oowja 1 vraagje is de basis ook dat als je loopt dat je pony meeloopt en als je stilstaat dat die ook meteen stilstaat als je harderloopt je pony ook harder loopt.?

Ja dat hoort ook inderdaad bij de basis. Met de basis word er bij vrijheidsdressuur gesproken van kunstjes die je op de grond naast je paard kan uitvoeren en daarna er ook nog op zoals het flemen en het shaken bijvoorbeeld :D

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:10

En moet je het met je mee lopen steeds herhalen totdat de pony het snapt?

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:11

roooooss schreef:

Dat is aan jou de keuze. Ik heb het wel vol gehouden omdat ik dat super leuk vond. Wil je er ook gebruik van gaan maken tijdens het vrijheidsdressuur ?

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:12

Oke, en dan nu graag uitleg want ik wil het graag leren! (:

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 20:13

ElenaJuna schreef:
Oke, en dan nu graag uitleg want ik wil het graag leren! (:

je heb helemaal gelijk want dat is ook een regel die er bij hoort

nikiet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:13

Amable schreef:
Steigeren is een oefening waar je pas aan begint als je paard op een klein commando naar de grond toe kan, zoals compliment, buigen en liggen.

oke, ga ik daar eerst eens mee beginnen *\o/* bedankt!

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:18

sennag schreef:
roooooss schreef:

Dat is aan jou de keuze. Ik heb het wel vol gehouden omdat ik dat super leuk vond. Wil je er ook gebruik van gaan maken tijdens het vrijheidsdressuur ?

Naja, dat weet ik zelf nog niet echt. Maar ik wil meer met haar een band krijgen. Ik heb haar echt al een lange tijd (zeker al een aantal jaar). Maar die band is er niet echt en die is er ook niet geweest. Ik kan ermee doen wat ik wil maar ik vertrouw er niet altijd. Dit komt denk doordat ze altijd gezelschap pony is geweest voor mijn andere pony. Maar die is 1,5 jaar geleden overleden ongeveer. Nu heb ik dus nog Trijntje en met haar zou ik de momenten plezier hebben als ik er heb. Want ik heb geleerd van mijn oude pony dat het zomaar voorbij kan zijn en dat ze er niet meer is. Vandaar dat ik wil nemen wat ik heb.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:28

@roooooss dan zou ik er een kunstje van maken. Het is dan ook leuk voor de vertrouwens band tussen jullie! Je paard moet dan ook goed opletten op jou en jij op hem. Zelf vind het ik het altijd een leuk kunstje. Mijn pony loopt soms nog wel eens door en dan krijg ik een duw maar voor de rest is het altijd een super leuk kunstje ;)

@ElenaJuna van welk kunstje wil je graag uitleg ?

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:33

sennag schreef:
@roooooss dan zou ik er een kunstje van maken. Het is dan ook leuk voor de vertrouwens band tussen jullie! Je paard moet dan ook goed opletten op jou en jij op hem. Zelf vind het ik het altijd een leuk kunstje. Mijn pony loopt soms nog wel eens door en dan krijg ik een duw maar voor de rest is het altijd een super leuk kunstje ;)

Nou, ik wil beginnen bij het begin, de basis kan die al ( stilstaan, achter me aan lopen enz. ) en nu wil k beginnen met de eerste kunsjes.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:35

m'n pony kan nu voetje geven, volgen, wachten echt goed. En nu? Want ze klapt der beentje in i.p.v dat ze hem uitswiept zegmaar :)

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:41

sennag schreef:

Oke bedankt, en werk je dan ook gewoon met een halster en touw?

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:41

paulinevld schreef:
m'n pony kan nu voetje geven, volgen, wachten echt goed. En nu? Want ze klapt der beentje in i.p.v dat ze hem uitswiept zegmaar :)

ik had dat eerst ook met mijn verzorgpony maar je moet gewoon belonen met je stem en klopje op de hals als ze voetje geeft en een snoepje geef je pas wanneer ze haar beentje uitstrekt of al verder uitklapt

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:44

roooooss schreef:
sennag schreef:

Oke bedankt, en werk je dan ook gewoon met een halster en touw?

Hij heeft standaard ze halster om maar hij loopt achter me aan zonder touw en als ik ga rennen draaft hij er ook achter aan zonder touw dus alles zonder touw.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:49

paulinevld schreef:

Meer aanmoedigen, ' goedzo ' braaf' knapperd' met een heel blij stemmentje , wilt nog wel eens helpen, teminsten bij mijn shetter wel :D
roooooss schreef:

Alle kunstjes moet je gewoon blijven herhalen :) niet te veel want dan gaat het vervelen dus ook veel afwisseling :)
verastar1 schreef:

Dat is ook een deel van de basis ja :j
Melisding schreef:
Wat is het aller eerste kunstje wat je je paard/ pony aan kan leren? Dus echt het begin van het begin :P

Achteruit lopen, op t' blok, kusje, flemen, rondje draaien :)
sennag schreef:
Ik wil mijn pony het compliment aanleren op commando maar dat lukt niet. Het lukt wel als ik zij hoofd met iets lekker mee lok en zijn been naar achter leg maar voor de rest lukt het niet. Hij doet zijn hoefje alleen een heel klein stukje naar achteren maar voor de rest lukt het niet. Heeft iemand nog tips ?

Heb je de spagaat al aangeleerd? dan gaat het een stuk makkelijker om hem naar beneden te vragen :)
joann123 schreef:
in het andere topic kan je dingen zoals steigeren vragen

Steigeren zal ik echt mee oppassen, het is een hele dominanten oefening die heel erg misbruikt kan worden :) zoals je paard gaat uit zich zelf stijgeren omdat hij een snoepje wilt .
joann123 schreef:
ik zoek nog makkelijke dingen. mijn verzoegpony kan allen back en niet heek geod maar dat geeft niet

Op t' blok, is niet heel moeilijk aan te leren, spagaat , vraag je pony vooruit met zijn voorbenen als zijn achterbenen mee gaan zet je het paard gewoon weer achteruit (veel geduld) vanuit de spagaat kan je aan de klassieke buiging beginnen en het compliment :)
verastar1 schreef:
weet iemand misschien nog leuke vd kunstjes

mijn verzorgpony kan nu voetje, achter, blok spagaat en schake en ben nu bezig met dingen op pakken

Gapen, flemen , heel lachwekkend :')

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:41

ik ben ook net begonnen met het aanleren van kunstjes bij mijn shetlander. het enigste wat hij kan is back en ho op comando. het flemen snapt hij nog niet echt. maar heb er wel veel schik in om het met hem te doen

Roomsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:52

Mij lijkt het ook erg leuk om te leren, omdat ik een goede band heb op de grond met mijn verzorgpaard maar onder het zadel wat minder leek het me leuk om wat te doen wat niet onder het zadel is.

kunnen jullie de beginsels uitleggen?

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:30

Roomsx schreef:
Mij lijkt het ook erg leuk om te leren, omdat ik een goede band heb op de grond met mijn verzorgpaard maar onder het zadel wat minder leek het me leuk om wat te doen wat niet onder het zadel is.

kunnen jullie de beginsels uitleggen?

Je kunt mij een pb sturen dan leg ik alles zo uit voor je !

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:57

Heuj :)
Ik vroeg me af hoe jullie zelf de jambette en spagaat hebben aangeleert?
Ik heb wel op al die sites gekeken, maar vroeg me af welke methode jullie hebben gebruikt!

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:24

Carmenxoxo schreef:
Heuj :)
Ik vroeg me af hoe jullie zelf de jambette en spagaat hebben aangeleert?
Ik heb wel op al die sites gekeken, maar vroeg me af welke methode jullie hebben gebruikt!

Kijk eens op : www.rapi.ismijnpony.nl !!