Veulen en vd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Veulen en vd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:56

Leg mij eens uit wat VD in de basis van een opvoeding te zoeken heeft?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 01:57

Zelf heb ik een mini gekocht van toen de tijd nog een jaar oud beestje is nu al weer bijna 4 jaar oud en we hebben samen zat kunnen doen!

VD is er daar niet een van hoor, we zijn begonnen met echt de basis basis. Op het moment dat dit er goed in zat lekker naar buiten gegaan en de auto`s bekeken eens een keer achter een tractor aangelopen en de strepen op de weg eens onderzocht. Verder ook wat leuke dingetjes bedacht die we in de bak konden doen, gewoon achter mij aan lopen, stoppen, stukje draven en een keer een zeiltje of opblaasbeest mee nemen om wat leuke dingen mee te doen.

Ik ging zo een 1 a 2 keer per week met hem 'aan de gang' soms alleen even poetsen soms wat schriktraining. Zorg er gewoon voor dat je het kort houd(5 min misschien 10) en ook leuk houd, niet lopen dwingen om naar enge dingen toe te gaan maar laat het de nieuwschierigheid er voor zorgen dat ze naar het enge ding toe gaan. Ondertussen is mijn mini echt heerlijk mak en kunnen we zonder problemen een relaxte wandeling maken van een uur.

Het kan echt geen kwaad om een beetje met een veulen aan de gang te gaan maar let goed op het beestje zijn grenzen als je dat doet ga je een heerlijke tijd samen hebben en doe je goede dingen voor de toekomst :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 02:01

YamaSaki schreef:
Misschien heeft ze toestemming maar zijn beiden er niet mee bekend met leeftijden om te beginnen ;)
Daarom vraagt ze het ook :)

En parelli is bij mij vanzelfsprekend, ik weet pas sinds kort dat het een naam heeft haha
En VD is ook leuk.
Prima te combineren :)

+1 :-)

Was gewoon een vraag uit pure ontwetendheid, daarom zijn fora uitevonden toch?

Cassidy, dat jij daar zo'n mening over hebt wat betreft verzorgsters oke.. maar je weet niet hoe de eigenaar van de pony's over mij denkt.
Ik kom nu al bijna 10 jaar bij hun over de vloer.. en ze weten echt wel dat ik geen onverantwoorde dingen doe. Ik vind de basis erg belangrijk dus daar gaan we nu eerst mee bezig. Als dat er in zit kijken we wel weer verder. De eigenaar vertrouwd me volkomen en weet dat ik geen gekke dingen doe. En als ik iets nieuws wil doen oid gaat dat uiteraard in overleg.

Filmpje bekijk ik morgen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 02:04

Wispeltuur schreef:
Zelf heb ik een mini gekocht van toen de tijd nog een jaar oud beestje is nu al weer bijna 4 jaar oud en we hebben samen zat kunnen doen!

VD is er daar niet een van hoor, we zijn begonnen met echt de basis basis. Op het moment dat dit er goed in zat lekker naar buiten gegaan en de auto`s bekeken eens een keer achter een tractor aangelopen en de strepen op de weg eens onderzocht. Verder ook wat leuke dingetjes bedacht die we in de bak konden doen, gewoon achter mij aan lopen, stoppen, stukje draven en een keer een zeiltje of opblaasbeest mee nemen om wat leuke dingen mee te doen.

Ik ging zo een 1 a 2 keer per week met hem 'aan de gang' soms alleen even poetsen soms wat schriktraining. Zorg er gewoon voor dat je het kort houd(5 min misschien 10) en ook leuk houd, niet lopen dwingen om naar enge dingen toe te gaan maar laat het de nieuwschierigheid er voor zorgen dat ze naar het enge ding toe gaan. Ondertussen is mijn mini echt heerlijk mak en kunnen we zonder problemen een relaxte wandeling maken van een uur.

Het kan echt geen kwaad om een beetje met een veulen aan de gang te gaan maar let goed op het beestje zijn grenzen als je dat doet ga je een heerlijke tijd samen hebben en doe je goede dingen voor de toekomst :)

Bedankt! Zitten leuke dingen tussen die ik eens kan proberen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 02:04

Ik zeg nergens dat het bij de basis opvoeding hoort...lees eens even?
Ik zeg pas als de basis erin zit (dus vertrouwen, respect, rustig meelopen, etc...), dan pas beginnen met VD.
Niet andersom ;) dan krijg je denk ik een probleem :+
Daarom eerst lekker de basis leggen, en dan verder kijken wat je kan doen, of dat nou parelli is, VD, clicker wel/niet, moet je dan zelf weten en verschilt ook nog per paard/pony.

In dit geval bij een jaarling dus lekker de basis leggen, daar ben je al lang genoeg mee bezig :)
En ga tussendoor eens spelen met een bal, sjaal, paraplu...weet ik het, goed voor de schriktraining :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 02:05

Cassidy schreef:
En ik hou er niet van als een verzorger wat gaat aanklooien met een veulen en er een niet gewenste basis inbrengt. Paarden die leren om sterk te zijn omdat mensen niet op tijd druk laten varen, die veulens allerlei onhebbelijkheden aan gaan leren waar ik niet van ben gediend zoals bedelen en schuren, schrapen, over je heen walsen..... Ik ben daarom ook erg blij met een kinderarme stal en tot twee keer aan toe redelijk groene veulens. De basis is er snel genoeg ingebracht zonder dat ik eerst de fouten van een ander mag wegpoetsen. Als dat al lukt....

Als je een verzorgster hebt die niet ervaren genoeg is krijg je een vervelend dier, wat ze er ook mee doen.
Dus ook leren meelopen, voetjes geven en vast staan kunnen dan helemaal verkeerd uitpakken.
Je hoeft er echt geen vd mee te doen om leren te bedelen, zich sterk maken en weet ik wat.

En het lijkt me dat ts gewoon toestemming heeft van de eigenaar voor ze ergens mee aan de gang gaat, dus dat is geen issue.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:49

Alles valt en staat met de manier waarop. Ik doe wel dingen met mijn veulens. Een kent een aantal kunstjes (voetje, pasje achteruit, nee schudden en hoofd omlaag) Ik doe er niet heel veel me maar zo spelenderwijs zijn de kunstjes erin geslopen. De truc is echter te zorgen dat het niet misbruikt wordt zonder dat je het aangeleerde gedrag moet gaan afstraffen.

Een ander veulen wil vooral mooi zijn en daarmee dans ik dus rond (stukjes door de straat of door de bak aan het touw draven). Ik doe dit niet eens een keer per week, gewoon zo af en toe. Verder zijn ze allemaal verkeers en trailermak en kunnen ze de basis van poetsen, voetjes geven en meelopen.

Staat er een keer een schrikparcours? Dan betrek ik de veulens er ook bij en doen die ook gewoon 5 tot 10 minuten mee. De rest van de week/twee weken laat ik ze dan wel met rust, dat hebben ze nodig. Ze gaan ook wel mee naar strand of bos, ook dan probeer ik ze daarna met rust te laten.

Ik denk dat het niet heel schadelijk is als je gewoon met het dier bezig bent, plezier maken en opvoeden tenzij je teveel, tevaak en te moeilijk iets met het dier doet. Zeker als je kijkt hoe ze met elkaar omgaan, dan denk ik dat een beetje spelen (denk en doe spel) en opvoeding weinig kwaad kan. Echter is het dus de kunst in te schatten wat wel en niet kan en hoevaak.

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:26

Ik zou nog een tijdje wachten kaar aan het halster enzo zou wel kunnen maar niet echt vd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:34

je zou wat standaard basis oefeningen kunnen doen. inderdaad ook met halstertouwtje overal langs af gaan, voetjes oppakken. halstertje aan meelopen, meedraven. en zachtjes uitbreiden naar zonder halster en touw meelopen/draven. achteruit, flemen, voetje die kleine dingen kun je echt wel rustig aan mee beginnen als de andere basis erin zit dus halster,touw, voetjes etc

vind 2 jaar een mooie leeftijd voor de wat grotere dingen zoals knielen etc.(moet zeggen nu iemand onbekends dit vraagt krijgt ts gelijk veel mensen over zich heen paard is te jong; is het een bekender iemand op bokt die al vroeg begint is het gelijk ooooh wat mooi en wat knap al zo jong. en ja heb zo n topic vorig jaar voorbij zijn komen.)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:44

Ik heb de andere reacties niet gelezen, dus mijn excuses als ik iets herhaal.

Ik ben van mening dat je pas met vd kan beginnen als de basis van de opvoeding is bereikt.
Ik zou dus lekker gaan oefenen met voetjes uitkrabben en meelopen aan het halster :j

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 14:45

Bedankt weer voor jullie reacties.
Frieda (het veulen) laat nu heel leuk (ahum) gedrag zien nu ze is gewend op haar nieuwe stekkie. Dus eerst ben ik daar wel even zoet mee. Het is overgens een heel lief dier, zit geen kwaad in, maar ze moet leren dat ze mensen niet als paarden kan behandelen. Ze staat nu redelijk stil aan het touwtje. Dit doe ik nu max 5 min. ongeveer 2 á 3 keer in de week. Is ook lang genoeg voor haar. Meelopen gaat ook al steeds beter. Maar als mevrouw echt niet wil gaat ze ook niet. Dus is nog een beetje uitvogelen hoe dit het beste aan te pakken zonder dat ze bang wordt.

StalNollie: het "bekende bokkers" idee is me al wel vaker opgevallen. ;)