mijn paard snap het longeren niet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Re: mijn paard snap het longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 15:50

ik weet niet of ik zomaar iemand kan vinden... hoor misschien is het ook we; heel duur!?

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:52

Twee zwepen gebruiken...
Eentje voor hem vooruit te drijven en eentje om hem van je af te halen.
Goed blijven belonen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:58

nou...ik heb aardig wat ervaring met paarden,ook gelongeert en ingereden....maar mijn shet longeren lukt mij ook niet.Dat is toch een verhaal apart hoor :+

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 16:04

Ik had ook een verzorgshet en die stond maar wat te grazen :) wat je ook deed, hij bleef grazen!

Als ie moest springen kreeg je hem er alleen over als je hem erover tilde xd

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 22:44

Ja ik weet het! Zo blijkt dat shetty's toch eruggg koppig kunnen zijn! Hihi

Zwieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:27

Maar ook errug lief <3

Its_Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 23:57

Zorgen dat je met je zweep en lijn een driehoek vormt en dat je altijd eenklein beetje op de hoogte van de achterhand staat. Als hij naar je toe komt corrigeer je hem met je stem en lichaams houding.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:57

Waarom zou je altijd op de hoogte van de achterhand blijven staan? Dan blijft je steeds drijven?

fleurtjuhh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:08

juliaspeex schreef:
Hallo bokkers,

ik ben nu een tijdje met me shetty aan het werk, maar op de
een of andere manier snapt ze het longeren niet!
Ik weet hoe ik moet longeren hoor! Als ik haar naar buiten corrigeer dan komt ze in een slap drafje naar me toe
en ze blijft maar achter me aan lopen!

Tips?

naar jou lopen als het niet mag moet ze weten dat het
niet mag! straf haar als ze het fout doet met bijv. de zweep. als
ze het goed doet beloon haardan met een snoepje of een kriebeltje.

suc6! /3

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:13

Ik da vroeger ook altijd zo'n probleem met mijn toenmalige pony. Ik dacht dat ik wel kom logeren end dat het wel aan mijn pony zou liggen, maar het bleek natuurlijk dat ik niet de goede signalen gaf.
iemand heeft me toen geholpen, ik heb ook nog les genomen en uiteindelijk snapte mijn pony toen wel wat ik wilde.
Een paard snapt het eigenlijk alleen niet als jij het niet goed uit kan leggen. Of als je niet duidelijk bent.

Dus misschien kan je ook een les nemen? of iemand om hulp vragen, of gewoon helemaal opnieuw beginnen bij de basis met longeren, maar dan moet je wel weten dat wat je doet ook daadwerkelijk goed is.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:21

elk paard snapt het longeren na enkele keren als je zelf alles correct doet. heb er nog nooit eentje geweten die het niet te leren valt. ik zou iemand vragen die je kan helpen met de juiste plaatsing tov het paard, snel genoeg gepast reageren,...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:33

Zou niet straffen als ze het fout doet. En trouwens wie zegt dat de pony het fout doet en niet de ruiter? Of geef je dan jezelf straf?

fleurtjuhh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:54

Happie schreef:
Zou niet straffen als ze het fout doet. En trouwens wie zegt dat de pony het fout doet en niet de ruiter? Of geef je dan jezelf straf?

haha wat een carcasme :\ dat kan wel...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:01

@Fleurtjuhh kan er weinig meer van maken :)

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:10

Ik wil niet zeggen dat jij het niet kan, want je longeert al veel paarden zoals je zegt. Wel wil ik even kwijt dat ik zelf ook jaren 'verkeerd' gelongeerd heb. Ik had totaal geen weet van de driehoek die hier eerder is genoemd. Ga je eens verdiepen in de theorie van het longeren, het is meer dan een paard rondjes laten lopen aan een longe. En hulp vragen is nooit erg (:
Succes!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:11

Ik heb eind 2012 voor het eerst een 3 jarige gelongeerd die het nog moest leren. Nou dan word je wel op je eigen fouten gewezen.
Op zich gaat het nu heel goed, heb wel hulp gehad van een ervaren iemand.. Ik vond het echt pittig terwijl het me bij andere paarden vrij makkelijk afgaat. Mijn fout, eigenlijk telkens net te laat corrigeren als paard naar binnen wou komen. Was nog niet voor me weggelegd om het zelf aan een jong paard te leren.
Die had er veel meer aan dat er gewoon snel gecorrigeerd werd. Wou het zelf ook wel leren om het goed te doen, maar je maakt het voor je paard of in jou geval een shetlander zo onduidelijk.
Eerst altijd netjes een cirkeltje afgezet met prikpaaltjes en lint. Nu kan het door simpelweg een deel van de bak af te zetten met lint.
Echt een paar keer hulp kan alles oplossen en wees er niet te laat mee anders moet je shetje straks nog weer van alles afleren ook. Succes :)

fleurtjuhh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:25

Happie schreef:
@Fleurtjuhh kan er weinig meer van maken :)

haha