Hoe pak ik dit aan met mijn jonge ruin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveRadjah

Re: Hoe pak ik dit aan met mijn jonge ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:23

Hopelijk word het opgelost. Ik zou zelf niet weten ....

Roweentje89

Re: Hoe pak ik dit aan met mijn jonge ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 09:22

Die 1x per week was toen hij 100 km verder op stond. Hij staat nu sinds eind Januari bij mij in de straat en ik ben 4 dagen in de week met hem bezig. Ik werk nu met hem aan de lange lijnen, dus zoals de leider van de kudde drijft doe ik dat nu ook. Hij reageert er super op, zonder zweep, kinketting, touw over de neus of iets dergelijks.

Ik snap ergens wel dat jullie die reacties geven, want het kan ook echt gevaarlijk zijn als je paard niet met je mee blijft lopen, maar voor ons zou dat niks oplossen. Hij wordt pas gevaarlijk als ik druk ga gebruiken.
Al heb ik soms die neiging ook wel gehad als ik er echt boos van werd.

Nu met de lange lijnen heb ik geoefend in de bak en dat gaat echt super. Ook buiten de bak (wel nog op het terrein) reageert hij hier goed op.

Ho = ho en walk = walk. Heel belangrijk.

Vandaag is de dag, we gaan de paarden naar de andere weide brengen. Ik denk dat we overigens maar 20m over de straat moeten en dan lopen we op een bospad, maar hij is er nog nooit geweest.
We gaan met de hele groep en ik heb besloten om niet naast hem te lopen maar achter hem te lopen. Dus aan de lange lijnen met de longeersingel.
En mijn vriend die heeft hem dan wel aan een touwtje (zonder druk) zodat als hij iets zou proberen dat hij dan toch hem 'om kan trekken' en hij niet weg kan rennen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:44

Het overbrengen ging super goed! Er was af en toe wel wat spanning, maar dit was eerder de spanning van waar gaan we naartoe, dan vervelend willen doen.
Hij is 1x willen gaan rennen toen hij schrok toen we onder een brug door moesten, maar dat lukte hem niet.
We hebben direct kunnen reageren en toen ik eigenlijk ho riep stopte hij al.

En van de groep van 8 paarden heeft hij zelfs heel de weg voorop gelopen. ;)