Niet vooruit te branden met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miekemuis_

Re: Niet vooruit te branden met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:22

Ariebren: kan je wat meer uitleg geven bij je reactie? Wat versta je onder actief?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:23

Het enige wat bij mij helpt is kleinere rondjes(en dan meer meelopen), zodra ik de lijn weer langer laat valt ze weer helemaal terug in tempo.. Met of zonder bijzet verschilt niet.

Ariebren

Binnen arm aanwijzen, buiten arm drijven.

En dan ook actief drijven, de longeer zweep kan dan gebruikt worden als verlenging van je drijvende arm.

Filoetje

Elke dag oefenen. En moedig haar aan, en zo. En anders met de zweep op de grond slaan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:24

als ze uitslaat naar jou betekend dat ze dominantie toont en dat is niet goed,
ik zou haar eens flink vooruit houden een paar rondjes
aantikken en als ze dan na die 4 passen terugvalt weer aantikken enz,
als ze niet op een tikje reageert een keer harder een tik geven
ik heb er al vele aan de longeerlijn gehad en ook echte rotzakken die achteruit bokkend op je af komen,
doorzetten en des noods een keer echt hard er op slaan is een kwestie van volhouden en op tijd belonen
oftewel loopt ze 1 rondje vlot door belonen en wegzetten
volgende keer 2 rondjes vlot doorlopen en zo uitbouwen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:24

Ariebren schreef:
Ben jij actief dan is het paard actief.
Sta je sloom te kijken naar het paard, dan valt het paard stil.

Dus longeren doe je met lichaams taal.

Actief bezig zijn en je paard is actief.

Had eigg geen andere reactie van jou verwacht :roll:
Ik kan ook achter die van mij aanrennen, zwaaien, zwiepen met de zweep etc, maar als die geen zin heeft om te lopen boeit m dat totaal niks... :=

Mieke, even volhouden, jij vraag om te lopen, moet ze doen, klaar. Hier hielp het bij mijne (toen t nog een miep was bij alles) om iedere 2 passen te tikken, gewoon rondjes draaien met de zweep en dat tempo volhouden. Tik -> draai verder -> tik -> draai verder -> tik, gewoon een contstant ritme. Dat trappen geeft die ook wel op als je door gaat, gaat die onstpannen op het goeie temp stop je met tikken (niet met rondjes draaien) en zodra hij terug valt weer tikken.
Hij zal het lui doen snel genoeg wel afleren als de tikken hem meer irriteren dan doorlopen. :)

Edit: Wat Little_birdy zegt ongeveer dus :) Paarden die hier trappen krijgen een extra tik, klaar, er word hier niet getrapt.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:28

J zegt dat je naar haar achterhand krijgt, maar dit is niet genoeg, je moet je schouders recht doen en je schouder aan de kant van haar kont ook echt naar haar kont draaien en je andere schouder van haar weg , zo drijf je haar wat meer naar voren. Wa al gauw is als je naar haar achterhand kijkt is dat mensen hun schouder mee draaien, richting haar schouder dus wat haar kan afremmen. Daarbij werkt het ook mvaak om recht in de ogen te kijken, dat betekent in hun taal soort van dreigen en wegjagen .

B mije deed ik dit dus ook verkeerd, en na dit hoef ik helemaal niks te gebruiken alleen me schouders en h doet het prima

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:30

De zweep heeft geen effect op haar. Zelfs als je die rond haar oren laat zwiepen kijkt ze niet op. Ik let op de driehoek (dus aanwijzende en drijvende arm), dus daar ligt het echt niet aan.

Het slaan is inderdaad niet goed, maar dominantie zou ik het niet kunnen noemen. Ze reageert gewoon op een fout manier op die tik. Ze slaat ook niet naar mij maar naar die tik. Daar ben ik dus even niets mee.

Xslvna: moet ze dan niet op een kleine volte? Ik probeer haar niet klein te houden omdat ze nog niet helemaal in evenwicht loopt en dan volledig naar binnen valt. en is dat ook niet heel vermoeiend? Niet dat ik het er niet voor over heb hoor :p

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:34

Even heel rottig gezegd denk ik dat ze eigenlijk gewoon wat respect voor de zweep zou moeten krijgen. Tenminste...ik zou haar (als er medisch niets mis is, en ze wél durft te schoppen naar de zweep maar er vervolgens maling aan heeft) eens los in de longeercirkel gooien en haar eens net zolang doortikken tot ze niet meer schopt naar de zweep maar lóópt voor de zweep. Daarna kun je ze vaak wel 'pittiger' krijgen door snelle overgangen te gaan vragen aan de longe.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:35

Als ze trapt na de tik, en je (zoals ik zeg, op een contant ritme) doortikt, zal ze dat ook opgeven, want iedere pas tikken is haar te vermoeiend.
Kleine volte... Gewoon dat je net met ze zweep bij haar komt, weet niet wat je voor een zweep hebt, maar als die zwaar is kan het indd vermoeiend worden, maar je zult er wel profijt bij hebben als ze erna gewoon netjes loopt :)
Touw dus gewoon op lengte dat je kunt tikken, eventueel zelf wat meer meelopen zodat zij toch een grotere cirkel maakt :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:38

Little_birdy: even een tip voor je. Er komt iemand bij ons op stal rijden die in de cavalerie zit en les gekregen heeft van die Amerikaan (ik kan even niet op zn naam komen, ik zoek het even op). En volgens hem mag je niet stoppen als je paard het 1 x goed doet. Doen ze iets 1 x goed? Belonen en nog eens. Je moet het minstens 2 of 3 keer herhalen voor ze echt onthouden hebben waarvoor ze nu beloond worden en wat ze goed gedaan hebben. Als ze het enkele keren goed doen mag je wel stoppen.

Peppertree: ze mist zeker respect voor de zweep maar ik wil haar niet lopen afranselen zodat ze er bang van wordt, omdat ze voor de rest zo'n netjes paardje is. Ik wil dat niet verpesten voor een domme zweep... Al zou dat de boel wel een stuk simpeler maken..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:38

Longeren is een vak apart.

Voor de mens en voor het paard.

Heb je weinig longeer ervaring ??
Doe wat al die grote goeroes doen, een kraal maken van een 15 meter doorsnee.
Dus in de bak een stuk afzetten met prikpaaltjes en lint.
De goeroes laten grote hekken neerzetten, beetje laf want dan heb je een groot pluspunt.

Maar het belangrijkste is, een knuffel paard komt naar je toe.
En nu moet je het knuffel paard leren om rondjes om je heen te laten rennen.

Vraag voor een paar keer een ervaren persoon, zodat het paard het leert.
Jij mee kijken en overnemen, dan gaat het goed.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:42

Ariebren: als je de OP goed had gelezen had ge zien staan dat ik ervaring heb. Ook met moeilijke paarden. Wat jij nu zegt helpt me geen meter verder.

Edit:er staat ook al in een reactie dat ze al door iemand anders gelongeerd is en dat dit gewoon hetzelfde is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:43

Ik heb een fries beleerd die hetzelfde probleem vertoonde. Dt heb ik echt goedschiks op willen lossen maar daar had meneer geen boodschap aan. Dus toen een keer met z'n tweeën gelongeerd waarbij een de lijn vast hield en de ander de zweep en met een extreem actieve houding, de nodige stemverheffingen en een flink drijvend persoon met de zweep m toch wel overtuigd van het doorlopen. Het probleem is eigenlijk meer dat ze gewoon geen zin hebben om harder te lopen en ze begrijpen dat jij er eigenlijk te weinig aan kan doen om ze te motiveren. En daarin zul jij je paard het tegendeel in moeten gaan bewijzen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:45

Little birdy: die Amerikaan was dus Andrew McClean

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:45

Iris82 schreef:
Ik heb een fries beleerd die hetzelfde probleem vertoonde. Dt heb ik echt goedschiks op willen lossen maar daar had meneer geen boodschap aan. Dus toen een keer met z'n tweeën gelongeerd waarbij een de lijn vast hield en de ander de zweep en met een extreem actieve houding, de nodige stemverheffingen en een flink drijvend persoon met de zweep m toch wel overtuigd van het doorlopen. Het probleem is eigenlijk meer dat ze gewoon geen zin hebben om harder te lopen en ze begrijpen dat jij er eigenlijk te weinig aan kan doen om ze te motiveren. En daarin zul jij je paard het tegendeel in moeten gaan bewijzen.

Wat je eigenlijk ook doet met mijn taktiek, alleen gebruik ik wat minder moeite :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:47

Nou, zeker al bedankt aan iedereen. Ik ga het eens uitproberen op donderdag, en ik breng verslag uit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:49

Miekemuis_ schreef:
Ariebren: als je de OP goed had gelezen had ge zien staan dat ik ervaring heb. Ook met moeilijke paarden. Wat jij nu zegt helpt me geen meter verder.

Edit:er staat ook al in een reactie dat ze al door iemand anders gelongeerd is en dat dit gewoon hetzelfde is.

Het blijkt dus dat jouw ervaring nog niet genoeg is in dit geval.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:51

Ariebren schreef:

Jij denkt volgensmij dat echt ALLES bij de ruiter ligt? :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:52

Ik lees mee. De mijne heeft totaal geen motivatie tijdens het longeren. Heel actief zijn in mijn lichaamstaal helpt wel iets, maar hij blijft toch wel erg 'lui'.
Met aangaloperen maak ik de eerste twee galoppassen mee :')

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 21:53

Ariebren: Maar ja, hoe kan je ervaring opdoen als je elke moeilijkheid uit de weg gaat en in iemand anders' handen geeft?

Geyron: dat ken ik. Soms staan mensen aan de rand van de piste zelfs te kijken wat voor spasmen mijn lichaam heeft :+

Edit: typfouten
Laatst bijgewerkt door Miekemuis_ op 22-01-13 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:55

Is t ooit genoeg? (De ervaring dan hè) Ik beleer al jaren jonge paárden en toch blijf ik soms voor verassingen staan die een creatieve oplossing vergen. Die slome Harry hengst waar ik t over had was een van de laatste die ik in handen gehad heb. Nooit zelfde probleem aan de hand gehad. Eigenlijk nooit paarden gehad die zo ontzettend onwelwillend waren om te lopen maar daar in tegen ook zo doodbraaf. Ze zien de zweep meer als een lastige vlieg waar ze eens met een wijvenhandje naar meppen.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:57

mijn paard is ontzettend flegmatiek, zowel onder het zadel als aan de longe.
Hij loopt alleen harder als ik de longeerlijn kort pak en hij weet dat ik hem kan raken met de zweep.
Heb ooit een clinic freestylen van Emiel Voest gevolgd. Heb hetgeen ik daar geleerd heb qua lichaamshouding en gebaren eens geprobeerd op mijn paard en waarempel, heb geen zweep meer nodig. Hij is veel fijner te longeren, longeer hem dan overigens los, zonder lijn.
is alleen lastig uitleggen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:58

xSlvna schreef:
Ariebren schreef:

Jij denkt volgensmij dat echt ALLES bij de ruiter ligt? :+

Elk gedrags probleem bij paard, hond en kind wordt veroorzaakt door zijn opvoeder.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:00

Ariebren schreef:
Elk gedrags probleem bij paard, hond en kind wordt veroorzaakt door zijn opvoeder.

Oeh, zullen we daar een nieuw topic over openen? Dat vind ik wel een interessante stelling.
Waar ik t overigens ook niet mee eens ben maar dat terzijde.