[AR] Cap op de kar (Poll)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ik heb mijn cap op in de volgende situaties

Zodra ik op de wagen stap, elke situatie.
33 (22%)
Bijna altijd, soms vergeet ik het bij spontane acties.
20 (13%)
Alleen op evenementen waarbij het verplicht is.
43 (29%)
Evenementen waarbij het verplicht is en tijdens buitenrit.
2 (1%)
Evenementen waarbij het verplicht is en tijdens training.
5 (3%)
Ik draag nooit een cap
34 (23%)
Anders (vertel in reactie)
8 (5%)

Totaal aantal stemmen: 145

liberty

Re: Cap op de kar (Poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 09:28

Ik rij altijd met cap. Wij zijn een FNRS manege, en onder het zadel is deze verplicht, dus hebben we dit ook voor het mennen gedaan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:42

Jup, altijd cap op eigenlijks.
Al had ik 'm pas niet op toen ik bij bokker ging mennen :o
Maar verder wel altijd, ook in de lessen, al is dit niet verplicht.
Maar heb al het nodige meegemaakt ohz, dus met mennen is het voor mij niks anders.
Zonder mijn cap was ik er al niet eens meer geweest oa.

'Pony zet geen stap verkeerd' |o Vind ik altijd van die domme reacties.
Zeg gewoon: Ik draag geen cap, done.
Niet de reden 'omdat mijn pony niks fout doet/nergens bang voor is'. Je pony doet ook niks verkeerd als een auto op je botst bijv.

Maar als mensen zonder cap willen mennen maak ik daar ook geen probleem van, ieder zijn keuze.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:59

Paar jaar terug ging mijn paard aan de kletter in de les. Andere paarden bleven gelukkig heel rustig, maar als zij ook mee waren gaan doen had je heel veel ellende kunnen hebben. Ik ben toen met mijn hoofd tegen het schot aan gekwakt (nou ja, met hele lijf dus).

Wat ik wil zeggen, je eigen paard kan nog zo braaf zijn, als er door omstandigheden (bijvoorbeeld in een les) een paard raar doet, en jouw eigen superbrave paard gaat ineens mee, dan kan zo'n cap wel je leven redden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:24

Mensen van mijn stal gingen een heerlijk ritje maken om de stal. Paard liep plotsling heel hard ACHTERUIT dus kar kiepte. Beide dames hadden hun cap op. Dat heeft veel hoofdwonden vermeden; ze vielen allebei op hun hoofd. Paard is waarschijnlijk gestoken door een wesp o.i.d. Kan ie nog zo mak zijn; zulke dingen kan je niet voor zijn. Dus OP DIE CAP!!!!!!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:36

Ik draag vaak een cap, maar zie 'mijn' optie er niet tussen staan, daarom 'anders' ingevuld.
Ik draag hem sowieso tijdens verplichte evenementen, maar betrap mezelf er steeds vaker op dat ik hem draag bij bijvoorbeeld vaardigheid rijden of wanneer we iets gaan doen wat geen buitenrit of dressuurles is. Heb nu eindelijk zo'n fijne cap dat ik hem haast niet merk. Heb meestal alleen een pet op tijdens dressuurles, training of buitenrit, voor de rest steeds vaker de cap.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:27

Ik draag nooit een cap op de kar. Dan kan ik er de hele dag wel eentje opdoen.

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:29

Ik heb nooi een cap op met mennen. Waarom weet ik eigelijks niet. Terwijl ik onder het zadel wel altijd een cap draag. Bij ons op de vereniging draagt niemand een cap tijdens het mennen.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:31

ik vergeet het nog wel eens, aangezien in altijd alleen maar spontane acties onderneem met mijn roekeloze leven. :+

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:54

Dyonne schreef:
Ik ben best erg. Als ik op een paard stap gaat de cap altijd op in principe.
Maar op de wagen heb ik hem alleen op bij wedstrijden. Zowel als groom in de dressuur (waar het niet verplicht is) als groom bij marathons (waar het wel verplicht is natuurlijk).

Op onze vereniging is het dragen van een cap verplicht dus ook voor de menners. Alleen men ik daar nooit.

Hier precies hetzelfde. Als ik op het paard stap, altijd een cap, maar op de kar alleen met wedstrijden en les.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:28

Cowgirl schreef:

:j bij alles wat je doet kan er wel iets gebeuren!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:15

minajtje schreef:
Cowgirl schreef:

:j bij alles wat je doet kan er wel iets gebeuren!

idd , gleed vorige week uit in de wei. Je wilt niet weten hoe mijn been eruit ziet. Volgende keer maar scheenbeschermers aan dan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:56

Cowgirl schreef:
idd , gleed vorige week uit in de wei. Je wilt niet weten hoe mijn been eruit ziet. Volgende keer maar scheenbeschermers aan dan.

Zou ook geen riem meer omdoen in de auto. :n
En helmen op motors... zou verboden moeten worden.

Laat iedereen gewoon in zijn waarde. Als iemand cap op wilt, mooi. Niet? Ook best.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:09

Riem in de auto is verplicht en helm op de motor ook.

En wie zegt dat ik niemand in zijn waarde laat?
Diegene die een cap willen dragen op de wagen moeten dat vooral doen en ik zal echt niet gaan zeggen dat ze dat niet moeten doen.

ik denk dat er meer veiligheid te behalen valt in het correct beleren van je paard en degelijke spullen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:08

Cowgirl schreef:

Diegene die een cap willen dragen op de wagen moeten dat vooral doen en ik zal echt niet gaan zeggen dat ze dat niet moeten doen.

ik denk dat er meer veiligheid te behalen valt in het correct beleren van je paard en degelijke spullen.

Het beste paard van stal, moet je juist in de gaten houden. Heb het helaas genoeg keren zien gebeuren. Dit heeft niet alleen met correct beleren te maken, het kan ook (of zelfs juist) te maken hebben met iets van buitenaf.

Ik zou zelf graag willen dat hoofdbescherming in de paardensport wettelijk verplicht wordt (met het koetsiersbewijs moet je hem ook verplicht dragen). Net als betere kleding op motoren. Als je toch eens ziet hoe sommige gasten dáárop zitten... blote handen, t-shirt, dunne of korte broeken, geen goed beschermend schoeisel. Als iemand er dán voor kiest om niet beschermend te rijden, dan zou een verzekeringsmaatschappij van mij wel mogen weigeren om uit te keren. En dan die kleine kinderen, die onbeschermd meegaan... :n

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:35

Goh en dan valt het mij ook op dat de meeste letsel die je in de mensport tegen komt armen of benen zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:38

Hoewel mijn naam op bokt capopjekop is draag ik met mennen geen cap op mijn kop. Waarom? Geen idee, meestal vergeet ik het. Met rijden wel altijd netjes een dopje op. Ik men nog niet zo lang dus het is nooit een automatisme geworden om een cap op te doen. Vroeger als klein kind kwam ik zonder cap niet op mijn pony van mijn ouders.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 18:06

capopjekop schreef:
Hoewel mijn naam op bokt capopjekop is draag ik met mennen geen cap op mijn kop. Waarom? Geen idee, meestal vergeet ik het. Met rijden wel altijd netjes een dopje op. Ik men nog niet zo lang dus het is nooit een automatisme geworden om een cap op te doen. Vroeger als klein kind kwam ik zonder cap niet op mijn pony van mijn ouders.

_O- ik zag dat je gereageert had en was al benieuwd hoever je boktnaam met de realiteit overeen zou komen.

En even over het algemeen.
Grappig om te zien dat er toch wel een verschil in zit. Ik had eigenlijk verwacht dat er minder mensen met cap reden (naar wat ik zie), maar het zijn er toch wel wat.
Wat ik wel al dacht is dat sommigen aangeven het onbewust op de kar niet te dragen, maar tijdens het rijden wel.

Hoewel ik snap dat sommige posts als uitdagend/aanvallend gezien kunnen worden, vraag ik jullie wel om lief tegen elkaar te doen. Het is puur een inventarisatie, niet de bedoeling dat we een discussie starten of een cap wel of niet verplicht is ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:54

Shenavallie schreef:
Cowgirl schreef:

Het beste paard van stal, moet je juist in de gaten houden. Heb het helaas genoeg keren zien gebeuren. Dit heeft niet alleen met correct beleren te maken, het kan ook (of zelfs juist) te maken hebben met iets van buitenaf.

Ik zou zelf graag willen dat hoofdbescherming in de paardensport wettelijk verplicht wordt (met het koetsiersbewijs moet je hem ook verplicht dragen). Net als betere kleding op motoren. Als je toch eens ziet hoe sommige gasten dáárop zitten... blote handen, t-shirt, dunne of korte broeken, geen goed beschermend schoeisel. Als iemand er dán voor kiest om niet beschermend te rijden, dan zou een verzekeringsmaatschappij van mij wel mogen weigeren om uit te keren. En dan die kleine kinderen, die onbeschermd meegaan... :n

Bij het koetsies bewijs was in mijn tijd (14 jaar geleden) een petje/hoed genoeg. Dus dat is al veranderd.
Wat betreft dat motor rijden ben ik het met je eens. Ik zie dat ook als iets wat vele malen meer risico voller is dan mennen. Wellicht de marathon wedstrijden uitgezonderd maar ook hier halen paarden geen 120 km per uur dus zal de schade lang niet zo erg zijn wanneer ik met 120 op de motor onderuit ga.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:55

Ik doe het eigenlijk nooit, maar wil het eigenlijk wel gaan doen.. zeker met lessen :j Buiten in de zomer enzo vind ik eigenlijk een beetje onzinnig omdat ik toch alleen maar rustig een rondje door het dorp rij.

Ik weet dat het allemaal onveilig is, maar er zijn zoveel dingen onveilig.. met paardrijden heb ik trouwens wel altijd een cap op.

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:13

Ik draag alleen een cap tijdens de les of trainen in de bak.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:22

Op de wagen nooit een cap maar "onder de man" altijd een cap.
Eigenlijk is het voor mij net zo iets als op de motor altijd een helm op maar op de fiets nooit een helm.
Meer een gewoonte en niet willen denken aan de gevolgen van als het ondanks het kleine risico toch eens fout gaat.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 15:59

Met mennen heb ik bijna altijd me cap op al wil ik hem wel eens afdoen als ik in de polder ben want vind de wind door me haartjes altijd zo een fijn gevoel *D maar voel me met cap op toch wel iets fijner , met rijden vergeet ik het nogal eens.. :o en dan zit ik erop en grrrr weer dat rotding vergeten. Hij ligt namelijk altijd op de menwagen en die staat in de schuur.
Misschien toch eens 1 bijkopen en bij me zadel leggen net wat er al werd gezegd je hoofd is toch echt funest als daar de besturing uitvalt na een goeie smakker.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:15

Ik rijd eigenlijk altijd met cap, ben op de vereniging buiten een jonge jongen de enige menner die met cap stuurt. Dit is sindsdat ik Det heb eigenlijk. Ook mijn vriend heeft zijn eigen cap als hij met mij mee gaat. We hebben maar 1 hoofd en een eigen zaak. Kan me niet veroorloven om dat risico te nemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:31

MelanieB schreef:
Jup, altijd cap op eigenlijks.
Al had ik 'm pas niet op toen ik bij bokker ging mennen :o
Maar verder wel altijd, ook in de lessen, al is dit niet verplicht.
Maar heb al het nodige meegemaakt ohz, dus met mennen is het voor mij niks anders.
Zonder mijn cap was ik er al niet eens meer geweest oa.

'Pony zet geen stap verkeerd' |o Vind ik altijd van die domme reacties.
Zeg gewoon: Ik draag geen cap, done.
Niet de reden 'omdat mijn pony niks fout doet/nergens bang voor is'. Je pony doet ook niks verkeerd als een auto op je botst bijv.

Maar als mensen zonder cap willen mennen maak ik daar ook geen probleem van, ieder zijn keuze.

Aangezien ik dit zei. Als mijn pony niet zo braaf zou zijn als hij is, dan zou ik wellicht wél een cap opzetten. Echter doordat hij dus inderdaad 'geen stap verkeerd' zet durf ik het risico te nemen om géén cap op te zetten. En is dit de reden dat ik dit zeg, kun je natuurlijk een 'domme reactie' vinden, maar dat is simpelweg mijn reden, niet mijn reactie.

En met geen stap verkeerd, voorbeeldje, wellicht begrijp je dan waarom ik dit zeg.

Mijn nichtje, 9 destijds. Rijdt regelmatig ook op hem, neem hen ook mee op buitenritjes, ik fiets altijd mee, vroeger nam ik haar aan het touw (toen kon ze nog niet zo goed rijden). Tegenwoordig fiets ik soms nog wel een paar meter verder vooruit. Zo ook deze keer. En wat gebeurde er? Een hele grote vrachtwagen kwam van achter aan (pony reed in de berm ik fietste een meter of 5 vooruit) en op het moment dat hij achter/langs de pony is, toetert deze vrachtwagenchauffeur! Ponylief keek nog niet op of om!!!

Dus, zodoende dat ik zeg 'hij zet geen stap verkeerd'. Zodoende dat ik op de wagen geen cap draag (overigens, m'n nichtje droeg wel een cap). Misschien vind je het onverantwoord van me dat ik die paar meter vooruit fietste (maar wie denkt nu dat een of andere idioot naar een kind (!!) op een pony toetert?? ).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:36

Pien28 schreef:
Op de wagen nooit een cap maar "onder de man" altijd een cap.
Eigenlijk is het voor mij net zo iets als op de motor altijd een helm op maar op de fiets nooit een helm.
Meer een gewoonte en niet willen denken aan de gevolgen van als het ondanks het kleine risico toch eens fout gaat.

nou nou, dat is wel heel erg appels met peren vergelijken! De gevolgen van geen helm op de moter en dan vallen zijn wel een beetje heftiger dan als ditzelfde op de fiets gebeurt!

En aan de ene kant kun je zeggen dat er een ongeluk met de wagen een stuk kleiner is dan onder de man, kans dat je van je paard afvalt is groter dan dat de wagen omvalt oid. Maar, ja, een ongeluk met de wagen zal zeer waarschijnlijk wel een stuk heftiger zijn dan als je van je paard valt. Naar mijn mening ligt het er ook aan wat je doet met je paard en hoe je paard is. Imo als ik bijv. marathon zou doen al zou 't maar voor de lol zijn, zou ik er wél eentje opzetten, kans op ongelukken is veel groter dan een rustig recreatief ritje. Als mijn pony een wildebras zou zijn, ja, zou ik 'm waarschijnlijk óók opzetten. Maar beide is bij mij niet het geval, dus kies ik er voor dit niet te doen. Omdat ik denk dat de kans dat er een ongeluk gebeurt zo minimaal is. En óp een paard zoveel groter. Dus dat risico neem ik.