Hoe moet ik dit aanpakken bij mijn merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Re: Hoe moet ik dit aanpakken bij mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:38

ik weet een heel goed boek over clickeren. Het heet 'van apporteren tot zitten' van mirjam nieuwe weme. Ik leerde mijn paard dat hij pas snoep kreeg als hij van me wegkeek. Sindsdien heeft hij nooit meer interesse in mijn zakken gehad op een opdringerige manier. Hij wist dat hij zo toch niets kreeg.

Verder vind ik de tip van dubbele teugels een hele goede. Zonder de onderste ringen rij je hem op een trens, dat zou ik ook eerst proberen.

Alle bitloze optomingen die je kunt proberen zou ik nooit meteen buiten proberen. Er is heel veel informatie over op internet te vinden. Het is ook een kwestie van uitproberen. Ik was enthousiast over een kaakgekruisd hoofdstel maar hij is daar ook weleens dwars doorheen gerend.. Een halsring zou ik nooit buiten de piste gebruiken persoonlijk. In elk geval niet zonder andere optoming.

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 20:50

rakni schreef:
ik weet een heel goed boek over clickeren. Het heet 'van apporteren tot zitten' van mirjam nieuwe weme. Ik leerde mijn paard dat hij pas snoep kreeg als hij van me wegkeek. Sindsdien heeft hij nooit meer interesse in mijn zakken gehad op een opdringerige manier. Hij wist dat hij zo toch niets kreeg.

Verder vind ik de tip van dubbele teugels een hele goede. Zonder de onderste ringen rij je hem op een trens, dat zou ik ook eerst proberen.

Alle bitloze optomingen die je kunt proberen zou ik nooit meteen buiten proberen. Er is heel veel informatie over op internet te vinden. Het is ook een kwestie van uitproberen. Ik was enthousiast over een kaakgekruisd hoofdstel maar hij is daar ook weleens dwars doorheen gerend.. Een halsring zou ik nooit buiten de piste gebruiken persoonlijk. In elk geval niet zonder andere optoming.

Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken of ik het boek ergens kan vinden.
Ja ik zou mischien eerder over gaan naar het rijden met dubbele teugels voor ik bitloos ga.
Het enige probleem is dat ik niet weet hoe, en ik kan hier ook weinig over terugvinden op het internet.
Denk dat ik maar eens een lesgeefster langs zal laten komen :j

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:23

Je kan miss ook een halster-hoofdstel proberen, 1 set teugels aan het halster, 1 aan het bit.
En dan in principe rijden op het halster, maar dan heb je het bit voor nood.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:46

Sorry, misschien is het al gezegd, maar dit bit wat jij nu gebruikt combineert iets dat je volgens mij nooit mag combineren: het knijpende van een gebroken bit en de hefboomwerking van een stang.
Mijn paard haatte gebroken bitten en was indertijd bij buitenritten ook moeilijk te houden. Ik ben hem toen op een pelham (ongebroken dus) gaan rijden en met twee teugels. De 'stangteugel' hing bij mij gewoonlijk in een licht boogje en ik reed hem op de trensteugel. Ik gebruikte de stang alleen in geval van nood en dan nog heel voorzichtig. Perfect bit voor mij en mijn paard toen, want zijn mond bleef heel zacht, terwijl ik toch de eindcontrole had. De laatste jaren werd hij gewoon op een ongebroken trens gereden.

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 19:03

RosiePosie schreef:
Sorry, misschien is het al gezegd, maar dit bit wat jij nu gebruikt combineert iets dat je volgens mij nooit mag combineren: het knijpende van een gebroken bit en de hefboomwerking van een stang.
Mijn paard haatte gebroken bitten en was indertijd bij buitenritten ook moeilijk te houden. Ik ben hem toen op een pelham (ongebroken dus) gaan rijden en met twee teugels. De 'stangteugel' hing bij mij gewoonlijk in een licht boogje en ik reed hem op de trensteugel. Ik gebruikte de stang alleen in geval van nood en dan nog heel voorzichtig. Perfect bit voor mij en mijn paard toen, want zijn mond bleef heel zacht, terwijl ik toch de eindcontrole had. De laatste jaren werd hij gewoon op een ongebroken trens gereden.

Ja inderdaad, ik ben ondertussen ook al eens verder gaan kijken en gaan lezen over mijn bit
en kheb toch ook ingezien dat dit dus niet zo n goeie combinatie is. -O-
Ik ga haar hetzelfde bit kopen , maar dan niet gebroken.
Nu nog leren rijden met dubbele teugels ...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:28

Lxndsey schreef:
RosiePosie schreef:

Ja inderdaad, ik ben ondertussen ook al eens verder gaan kijken en gaan lezen over mijn bit
en kheb toch ook ingezien dat dit dus niet zo n goeie combinatie is. -O-
Ik ga haar hetzelfde bit kopen , maar dan niet gebroken.
Nu nog leren rijden met dubbele teugels ...

Ik heb het mijzelf ook aan kunnen leren, en ben absoluut geen topruiter, het went snel. Even goed kijken welke teugel je waar houdt en de 'stangteugel' heel los laten hangen, zodat een onverwachte beweging geen effect in de mond van je paard heeft. Sowieso voorzichtig zijn met gebruik van die teugel.
Succes!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:41

ikke schreef:
Lxndsey schreef:
Hey,
ik heb een vraagje over de overstap van bit naar bitloos.
Nu, ik weet dat er al topics bestaan over dit onderwerp,
maar op deze vind ik toch niet de informatie die ik zoek.
Ik ben in het bezit van een tinkermerrie (kruising Tinker x New forest) van 15 jaar oud.
Mijn merrie heeft bij vroegere eigenaars in de koets gereden, ook is zij zeer goed beleerd in de dressuur.
Volgens mij heeft ze toen een zeer zwaar bit in gehad.
Wan toen ik haar de eerste keer bereed (met een normaal, redelijk licht bit) ging ze er gewoon met mij vandoor.
Ik kon haar niet stoppen, ze is straten overgegalopeerd (gelukkig kwamen er geen auto's) en ik kon haar niet stoppen.
Nu stelde mijn papa voor om een straffer bit te gebruiken, dit heb ik ook gedaan.
(wat heel slecht van mij was! En dat ik nu echt besef dat ik fout zat om dit te doen)
In stap en draf doet ze alles wat ik vraag, maar als ik overga naar galop is ze nog steeds zeer moeilijk te stoppen.

Leg eens uit, wat is er zo slecht aan dit bit??

Ik heb jaaaaaarenlang mijn paard op een soortgelijk bit gereden.
Voor mij is het heel simpel: ik wil het laatste woord, ALTIJD en onder ALLE omstandigheden!!!! Veiligheid voor alles!!!!

Besef heel goed dat als die auto's (of erger: een kind op een fietsje) er wel geweest waren, JIJ verantwoordelijk was voor de gevolgen!!!!!
Je vader had dus niet alleen gelijk om een degelijk bit te laten gebruiken, het was de enige juiste beslissing die hij kon nemen, aangezien HIJ de eindverantwoording draagt voor jouw (nog niet volwassen) gedrag en HIJ dus op zou draaien voor de gevolgen van het feit dat JIJ geen controle over je paard had!!!!

Natuurlijk moet je altijd streven naar vriendelijk, maar besef dat sommige paarden, zeker op een bepaalde leeftijd, heel lastig om te scholen zijn. Beter gebruik je een degelijke Pelham waarmee je de boel onder controle hebt en waarmee je uiteindelijk aan een losse teugel kunt rijden, dan dat je minder inwerking hebt, maar daarom constant op druk moet rijden. Mag jij bedenken wat vriendelijker is voor het paard.

niet mee akkoord! haar vader had ook kunnen beslissen om hulp in de vorm van een lesgever in te roepen. dan had het probleem afgeleerd kunnen worden ipv aan symptoombestrijding te doen!