Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sappos schreef:Jazen we kunnen het altijd wel vergelijken met wat anderen doen maar dat betekent niet dat het goed is. Hoeveel dravers en renpaarden zijn vroeg kapot?
mang schreef:Lees mijn vorige bericht over het voor de sulky lopen
Citaat:[ Afbeelding ]
Van onder naar boven
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).
2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen
3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen
4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen
5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie
6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna
7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia
8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur
9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .
10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad
11. ...en de bovenste halswervels.
12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.
13....en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...
Maartje1990 schreef:7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia
Citaat:het gedeelte dat het gewicht draagt
mang schreef:Waarin verschillen wij van mening? Over de werking van het achterbeen voor de sulky? Daar ik namelijk weinig discussie over mogelijk.
Verder heb ik al jou argumenten volgens mij ontkracht? Dus voor mij ook geen overtuiging. Maar inderdaad, ieder zijn mening en dat respecteer ik ook. Maar dat doe jij dus niet, je zegt nu indirect dat TS haar pony de dood in jaagt (licht overdreven) Daarom ga ik met je in discussie, niet omdat je een andere mening hebt.
Maartje1990 schreef:Daarnaast respecteer ik zeker andermans mening, maar wil ik er wel op wijzen (d.m.v. goede onderbouwde argumenten) dat iemand z'n paard schade toericht. En lichtelijk overdreven? Ik beweer nergens en ook niet indirect dat TS haar paard de dood injaagt, zeg alleen tegen TS dat haar pony nog niet volgroeid is, hij mag er misschien zo uitzien, maar is dit nog niet en dat ze beter met hem kan wachten voor ze zoveel werk met hem doet. Dit betekend niet dat ze helemaal niks met 'm kan doen, maar laat die wagen en dat trekken voorlopig nog even achterwege. Anders, ja, dan richt je wel schade aan bij je pony, de dood injagen beweer ik daarmee niet.
Maartje1990 schreef:gelukkig is het mijn pony niet die al vroeg versleten is