De pessoa, de voor en nadelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: De pessoa, de voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:01

malih dan vindt je de pessoa dus ook niet prettig want die heeft het zelfde effect als wat jij nu beschrijft met de dubbele longe achter de kont.

crazy4horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:18

@ M_hartje_M, te kort in de hals gaan lopen, rug vastzetten en hals kantelen. Probleem met het betreffende paard: was te jong beleerd voor de kar en kan alleen opgericht lopen, althans, toen ik begon met rijden...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:20

ponyparadijs schreef:
malih dan vindt je de pessoa dus ook niet prettig want die heeft het zelfde effect als wat jij nu beschrijft met de dubbele longe achter de kont.

hmmm nee, ben ik niet met je eens. Deze lag bij mijn paard altijd vele male stiller dan dat een longe achter de billen deed.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:11

Omdat ik de band achter de kont wel fijn vind maar de onrust in de mond
Veroorzaakt door de heen en weer bewegende benen niet longeer
Ik de laatste tijd ook wel eens met pessoa en longeerhulp.
Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:35

Hmm als je de pessoa nu NIET aan het bit bevestigd (of door de bitringen heen haalt),
maar enkel het bontje achter de kont gebruikt,
wat resultaat geeft dat dan qua inwerking?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:50

Het principe is juist dat als ze het hoofd er uit gooien het bontje achter de kont gaat werken. Deze zet de achterhand er onder en daardoor gaan ze met het hoofd weer zakken.

Enkel het bontje achter de kont is wel leuk voor de bewust wording. Maar verder weinig functioneel naar mijn idee.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:09

Ik gebruik de pessoa op advies van de fysio/ostheopaat, omdat ik zelf nogal hard van me paardje ben gevallen laatst en me rug gekneusd heb en nu dus niet kan en eigenlijk ook niet goed durf te rijden, vind zij de pessoa de beste hulpteugel en mag iedere dag longeren met de pessoa, maar ik longeer nu om de dag of 2 dagen achter elkaar en dan een dag rust net wat uitkomt die week, en 1 x per week longeer ik haar aan het halster met helemaal niks.

whispjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:36

Op aanraden heb ik ook een pessoa aangeschaft voor mijn paard. Mijn paard heeft een karperrug en dit zou goed zijn om zijn rug te trainen.. Mijn paard heeft idd ook wel vaak dat het naar binnen valt met rijden en aan de longe. Dus juist wel of juist geen pessoa gebruiken?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:40

Vind het pessoa princiepe wel oké maar net niet helemaal. Zelf doe ik beide delen 'apart' vastmaken, touw voor de billen zit boven en onder aan de singel vast, touw bij het bit zit aan de singel vast. Voor kan niet naar achter schuiven, en omgekeerd, blijft fijner zitten en paard word gelijk gestimuleerd. Zelf ook een paard dat verkeerd loopt (scheef is).

Voor 'rechte' paarden vind ik de pessoa fijn, mijne moet enkel wat bij zijn billen hebben of het nu een zwiepgeluid van de zweep is od om de achterhand te motiveren, touw werkt prima (gooit zijn hoofd niet op etc)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:34

Vind pessoa fijne hulpteugel. Als je paard verkeerde stelling neemt doe je naar mijn mening zelf iets niet goed. Je kunt immers zelf stelling vragen en paard met je zweep laten buigen. Ik doe aan moeilijke kant longeerlijn door bit, zodat ik zelf makkelijker stelling kan vragen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:48

Met je zweep je paard laten buigen?
Hoe doe je dat?
Ik kan met mijn zweep namelijk alleen de achterhand naar buiten sturen. Terwijl ik dus wil dat ze met de achterhand naar binnen gaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:53

Mijn pessoateugel ligt weg te stoffen in de kast. Ik gebruikte hem weleens maar dan in combinatie met het halster. Ik vind dat hij erg onrustig inwerkt op het bit anders. Verder longeer ik liever met dubbele lijnen, omdat je dan makkelijk kunt variëren met binnen en buitenstelling en zelf kunt bepalen hoe je inwerkt.