Longeren met kaptoom. Bent Branderup?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:35

Air schreef:
Ah, je hebt het op de manier van Brent Branderup gedaan. En daardoor heb je direct een oordeel over het kaptoom... raar, want goed longeren blijft goed longeren of je nou een bit in hebt of niet.
Ik ben ook niet weg van hoe er meestal wordt lesgegeven in de het academische, het ontbreken van voorwaarts en aanleuning vanuit het paard zelf, maar dat doets niet af aan iets wat goed longeren heet.

Overigens ervaar k het weens kaptoom absoluut niet als hard en stug, leer wordt altijd juist soepel. Maar blijkbaar ken je alleen kaptomen met ijzer er in en ja.. dat is hard. Dat zou ikzelf ook niet gebruiken.

Ik ken ook andere kaptomen hoor. Maar wat maakt het neusbot fijner dan de paardenmond? Met een bit heb je zo een gevoelig stukje van je paard in je handen, gevoeliger als de mond kun je het bijna niet hebben. Waarom zou je dan groot en grof in willen werken op het neusbot? Terwijl het zo veel lichter en fijner kan. Dat is niet alleen prettiger voor jezelf maar ook voor je paard. Met een bit is het zoveel duidelijker en kleiner.

Air

xMarliez: Mooi verhaal hoor, maar je kan een paard nooit goed in de hand stellen als ie scheef is. Dan houd je altijd ongelijke aanleuning. Een paard in de ''houding laten gaan'' is niets meer dan kop in de krul vragen. En dat heeft al helemaal niks te maken met een paard zijn lijf fijn laten gebruiken :+

Mando

Ik werk al jaren met kaptoom, gekocht hier op bokt bij Lusitana een mooi leren kaptoom
Kan ook een bit in gehangen worden.
Hoeveel ze nu kosten weet ik niet maar ik dacht zo rond de 90 euro

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:39

xmarliez schreef:
Air schreef:
Ah, je hebt het op de manier van Brent Branderup gedaan. En daardoor heb je direct een oordeel over het kaptoom... raar, want goed longeren blijft goed longeren of je nou een bit in hebt of niet.
Ik ben ook niet weg van hoe er meestal wordt lesgegeven in de het academische, het ontbreken van voorwaarts en aanleuning vanuit het paard zelf, maar dat doets niet af aan iets wat goed longeren heet.

Overigens ervaar k het weens kaptoom absoluut niet als hard en stug, leer wordt altijd juist soepel. Maar blijkbaar ken je alleen kaptomen met ijzer er in en ja.. dat is hard. Dat zou ikzelf ook niet gebruiken.

Ik ken ook andere kaptomen hoor. Maar wat maakt het neusbot fijner dan de paardenmond? Met een bit heb je zo een gevoelig stukje van je paard in je handen, gevoeliger als de mond kun je het bijna niet hebben. Waarom zou je dan groot en grof in willen werken op het neusbot? Terwijl het zo veel lichter en fijner kan. Dat is niet alleen prettiger voor jezelf maar ook voor je paard. Met een bit is het zoveel duidelijker en kleiner.

Ik krijg altijd de kriebels van mensen die zeggen dat je hulpen met een kaptoom alleen groot en grof kunnen zijn, hoe zwaar zijn jou hulpen dan met bit? :x
Mijn hulpen zijn exact hetzelfde als toen mijn verzorgpaard nog een bit in had(en als ie wat langer getraind worden ze steeds kleiner natuurlijk). Absoluut niet groter.
Ik snap niet waar je behoefte vandaan komt om gebrek aan gewoon normaal goed rijden te verhalen op een optoming. Zinloos. Je zegt zelf al dat je alleen op een foute manier er mee hebt gereden. Maar als je nu op een volgens jou goede manier rijdt zou je toch gewoon moeten weten dat het bitloos niet anders is.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:41

RianneH schreef:
Edit want iedereen is al fanatiek aan het reageren :)

xMarliez: Daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik vind en ik ervaar ook zeker dat het wel op een kaptoom kan. Daarnaast werk je niet alleen met het ringetje op de neus, wat te denken aan stem en opvangen met het lichaam. Natuurlijk, zodra je meer wil is zeker het werken aan twee teugels (al dan niet met een bit of kaptoom) heel belangrijk, want dan zal je veel meer moeten begrenzen.

Maar wat ik wil met longeren is een paard dat zich ontspant in de rug, een stelling aan kan nemen, wanneer ik het vraag meer of minder kan buigen en de buikspieren aan spant. Dat betekend niet dat ze op de voorhand moeten lopen, dat vang je op door vooraan te begrenzen. Ja een echte halve ophouding kan je niet geven want ja, daarvoor sta je niet in contact zoals rijdend. Maar vanuit het longeren geen paard krijgen die bovenstaande doet en alleen maar op de voorhand knalt is zeker niet mijn ervaring.

Opvangen met het lichaam? Wat bedoel je daar mee? En rijdt je ook met je stem? Longeren is namelijk rijden vanaf de grond, met dezelfde hulpgeving en hetzelfde doel. Je stem is leuk om mee te beginnen maar daarna moet je toch echt leren de juiste hulpen te geven en je paard te trainen met jouw hulpen.
Jij geeft een paard stelling, een paard neemt geen stelling de ruiter geeft deze. En de buikspier aanspannen? Waarom leg je daar de focus op, waarom leg je de focus op een aantal dingen in plaats van op het hele paard? Je wilt toch het hele paard getraind hebben? Zie het dan ook als een geheel en focus je niet op buikpieren of de rug, kijk van achterhand (achter) naar voorhand (voren) hoe het paard gaat.
En waarom kun je geen echte ophouding geven als je longeert? Er bestaan maar 2 ophoudingen, de hele en de halve en die kun je ook maar op een manier geven. En zoals ik eerder al zei, longeren is hetzelfde als dat rijden is, je wilt het zelfde doel bereiken en dat doe je op dezelfde manier alleen sta je er naast en moet je been hulpen vervangen door de zweep en mis je de zithulp waardoor je op ten duur toch zal moeten overstappen naar het rijden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:43

Air schreef:
xMarliez: Mooi verhaal hoor, maar je kan een paard nooit goed in de hand stellen als ie scheef is. Dan houd je altijd ongelijke aanleuning. Een paard in de ''houding laten gaan'' is niets meer dan kop in de krul vragen. En dat heeft al helemaal niks te maken met een paard zijn lijf fijn laten gebruiken :+

Hoe wil je een paard rechtrichten als je het niet in de hand stelt? O my god, hier zakt en mijn broek vanaf? Dus door je paard rondjes te laten lopen wordt het rechter?
En in de houding stellen is niet in de krul trekken, als je dat denkt dan zit er toch iets niet goed in je opleiding of in je eigen rijgedrag (niet beseffen wat rijden met halve ophoudingen is, hoe licht, snel en klein je constant moet werken).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:47

Welk doel je wilt bereiken met longeren is toch ieder voor zich. Lijkt mij :+
Met longeren met enkele longe kan je in ieder geval nooit exact hetzelfde doel hebben als met rijden, ook niet met bit. Of juist helemaal niet met bit... gelijke aanleuning is dan namelijk moeilijk te voelen.
Geijke aanleuning is dus ook niet mijn doel met longeren met enkele longe.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:51

Een paard gaat altijd in zijn natuurlijke balans(volle gewicht op de binnenschouder en hoofd naar buiten) en ja dat gaat prima zolang wij ons er niet mee gaan bemoeien.
Als wij doodleuk stelling gaan vragen en verder niets doen, dan valt het paard om. Het zal dan toch echt moeten leren om gewicht vind de binnenschouder te verplaatsen en een logisch gevolg is dat het binnenachterbeen dan gaat ondertreden.

Ik vraag me wel af tot hoeverre jij je in de academische rijkunst verdiept heb, het gaat namelijk veel verder dan het ondertreden, balanceren op de schouders en voorwaartsneerwaarts. Waar het werkelijk om gaat, is het sterker maken van de achterhand en hoe doe je dat? Juist door de binnenachterbenen te trainen en te vragen ze onder te treden. Om ze op deze manier even hun eigen gewicht te laten dragen en alsware even aan het gewichtsheffen zijn. Door het wisselen van richting/gang en de zijgangen toe te voegen krijg je steeds meer draagkracht in de achterhand en ga je steeds meer naar de rijtypische houding.
Ik ben academisch ook bezig met "normale dingen", maar kennelijk op een andere manier. Ik vind draagkracht belangrijker dan de hoofd halshouding. Ik wil graag een paard met een losse onderhals en draagkracht achter. Hoe meer draagkracht, hoe fijner ze ook van voor zullen worden.

Waarom is het bit in jou ogen zo belangrijk? Mijn grote merrie begint spontaan te vluchten als ik een contactteugel opneem met het bit, gaat vechten en dan heb ik nog geen enkele hulp gegeven. Zodra ik dat bit eruit knal en bitloos met haar werk, is het een totaal ander paard, kan ik van achter naar voren gaan werken. Binnenachter en binnenschouder en zo een mega fijn lopend paard krijgen.
Contact is een gevoel, tussen je hand en de paardenmond/neus en kan ook met een losse teugel... Los hoeft dus niet perce contactloos te betekenen(ben het met je eens dat dit vaak verward word en tegenwoordig 9 vd 10 keer los, wel contactloos is).

Edit vanwege posten die er tussendoor komen:
Omhoog liften is anders dan van voor naar achter werken. Het is iets heel minimaals in mijn intentie, wat soms net even het paard kan helpen om het gewicht weer van de voorhand af te halen. Dat is totaal iets anders als een hulp op het hoofd geven.
En volgens mij gaf ik aan de kaptoom niet nodig te hebben om het paard op de volte te houden? Ik kan de kaptoom dus voor andere dingen gebruiken.

En wat is volgens jou dan 'in de houding stellen' als dit niet in de krul trekken is?
Rechtrichten is een heel proces, met als gevolg dat je paard fijn in de hand gaat lopen. Dit doe je dus door de draagkracht achter te versterken en niet door je paard in de houding te stellen. Dat is namelijk een gevolg van.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:52

Waar beweer ik dat ik niet kijk naar het gehele paard? Ik noem enkele punten, kan wel alles opnoemen, van neus tot puntje van de staart, maar daar ga je niet tevreden over zijn gok ik.
Wat is volgens jou een halve ophouding en hoe geeft jij die tijdens het longeren? Jij longeerd alleen maar met dubbele lijnen?

Waarom mag ik geen stemhulp geven in het trainen van mijn paard? Mijn paard staat aan mijn hulpen en er leiden meerdere wegen naar Rome. En lichamelijke hulp geef ik omdat ik zo werk vanaf de grond, of er nu een lijn aan zit of zonder lijn. Neem aan dat jij niet als een zoutzak op het midden staat en dus ook lichamelijke hulpen geeft.

Ik zeg, een echte halve ophouding kan je niet geven tijdens het longeren. Nergens dat je geen ophouding kan geven. Een halve ophouding als in zit, en beide teugels, want die ontbreken. Ik zeg niet dat je een paard niet kan begrenzen om een zekere mate van verzameling te krijgen. Wil best met je mee gaan dat je daarna verder moet kijken tijdens de opleiding van je paard.
Waar ik het zeker niet mee eens ben is dat een kaptoom direct een manier is om heel hard binnen te komen. Het werkt miz netzoals het bit, dat werkt net zo goed met druk. Ik longeer niet met een los lijntje om af en toe een snok te geven. Ik heb contact tijdens het longeren netzoals ik contact heb tijdens het rijden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:55

En eerlijk is eerlijk, bij onjuist gebruik van het bit komt deze ook mega hard binnen. Dus de ruiterhand/longeur bepaald nog altijd zelf hoe hard een hulp binnenkomt. Ook op de kaptoom.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:59

xMarliz: Goed, nu wordt ie helemaal mooi.... als jij graag dingen wil verzinnen die nergens gezegd zijn, maak dan ajb even je eigen HK topic voor mensen met veel fantasie :+
En zeggen dat iemand anders niet beseft hoe licht je moet werken terwijl je zelf denkt dat je met kaptoom alleen grooot kan inwerken is ook een beetje tegenstrijdig. :')

Iets zelf niet kunnen betekend nog niet dat het onmogelijk is.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:03

Laat mij maar tegenstrijdig zijn dan en met veel fantasie leven :)) het is tijd om te gaan werken ....

RianneH

Re: Longeren met kaptoom. Bent Branderup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:06

Owh, begrijp mij (en ik hoop de rest ook) niet verkeerd, een discussie als deze is heel goed! Alleen al om een ander perspectief te zien, waar je het zeker niet mee eens hoeft te zijn ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:08

Met werken bedoelde ik, echt werken dus dat ik nu geen tijd meer heb om te discussieren :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:10

Daar ging ik wel van uit overigens ;) Werkze en wie weet, tot ziens ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:16

RianneH schreef:
Owh, begrijp mij (en ik hoop de rest ook) niet verkeerd, een discussie als deze is heel goed! Alleen al om een ander perspectief te zien, waar je het zeker niet mee eens hoeft te zijn ;)

Ik kan niet anders dan me hier bij aansluiten :) .
Ondanks dat ik het niet altijd overal mee eens ben, blijf ik het wel heel interessant vind hoe en vooral waarom iemand traint zoals die doet. En of dit nou dressuur of bijvoorbeeld de renpaarden zijn, dat maakt dan niet uit.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:06

Nou ik heb het helemaal door gelezen. Nog even voor de duidelijkheid. Ik train zowel bij een rechtricht-instructrice als bij een (Anky) :+ - instructrice. ( voor de verduidelijking)
Waarom wil ik met kaptoom longeren? Meerdere redenen.
1) Jong paard wat klaar maken voor het zadelmak maken. Rem en go. Een kaptoom werkt inderdaad ook hard in maar niet gelijk in de paardenmond, en dat beschouw ik toch wel als waardevol. De eerste keren longeer ik met een halster omdat ze het dan nog niet snappen, maar om ze toch wat meer mee te geven lijkt me stemhulpen, ho & go toch wel belangrijk. Ook stelling is wel fijn als dat er al een beetje op zit. Gewoon de lengtebuiging dus.
2) We hebben enkele jaren geleden een pony gehad die extreem scheef was. Deze zou ik dan eerst maar een 2 maanden longeren met kaptoom om t beestje eens wat foetsoenlijker door zijn lijf te laten lopen. Dan pas erop gaan zitten. Dit lijkt me vriendelijker met een kaptoom dan met een bit omdat ze dus contina contrastelling lopen en met bijzetteugels worden ze in een houding gezet. Ik neem dan liever wat langer de tijd om zijn lengtebuiging in zn lijf wat meer te ontwikkelen voordat ik erop ga zitten.
3) Voor de wekelijkse afwisseling. Een keer geen ruiter op de rug. Gewoon lekker over de rug lopen en gaan met die banaan.

Hopelijk kan nu mij iemand adviseren welke kaptoom ik dan het beste kan kopen en waarom dan wel/niet met ijzer..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:19

Ik heb de academische kaptoom, dus die met ijzer erin. Hij bevalt mij prima, zolang je zelf luchtig en niet hard bent(maar wel duidelijk) in je hulpgeving is daar niets mis mee. Net als met bit, ben ik van mening dat deze kaptoom zo hard is als je zelf bent met je handen.
Ik heb overigens geen ervaring met een kaptoom zonder ijzer in de neusriem, dus zou je daar geen ervaringen over kunnen vertellen.

Succes!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:50

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:00

die van Kramer (link staat ook ergens hier boven) is de beste prijs/kwaliteit. Er zit wel een dubbel riempje aan wat nergens voor dient die heb ik ook afgeknipt.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:35

moos2 schreef:
die van Kramer (link staat ook ergens hier boven) is de beste prijs/kwaliteit. Er zit wel een dubbel riempje aan wat nergens voor dient die heb ik ook afgeknipt.

Ik ga denk ik toch voor de Bent Branderup. Dit omdat hij zowel op een D-pony kan als op mijn paard van 1.80.
Dat is ook een belangrijke voorwaarde die ik had maar vergeten was te noemen. Bij die Duitse site kan ik dat er niet uithalen.

Als iemand nog een vergelijkbare kaptoom weet die ook verstelbaar is dan hoor ik dat graag!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:20

Als dat paard een erg groot hoofd heeft gaat hij niet passen, op ons paard van 1.65 zit hij al op het grootst (en dan heb ik er nog een gaatje bijgemaakt). Dus dan moet je er een riempje aan laten maken :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:46

.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 02:11

@ xX LianneXx Die van Kramer? Of Bent Branderup?
Mijn paard heeft een gewone maat full. Geen enorm hoofd ( zie mijn profiel)

Riempje aan laten maken is ook zo gebeurd. Als hij dan nog maar wel past :o

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 02:25

.