ElCid schreef:Mais zou ik niet aanbevelen, kan koliek veroorzaken. Er zitten vrijwel geen vitaminen etc, in, is hoofdzakelijk zetmeel. Bietenpulp wel, ( eerst goed weken voordat je het voert), evt. i.c.m. granen en lucerne. Daarbij onbeperkt goed ( droog) paardenhooi; ik ben geen voorstander van kuil/ voordroog, dat komt te vaak van overbemest koeienland, is vaak te kort gedroogd en levert de verkeerde voeding. Dat kan nieren en lever weer overbelasten, wat compleet averechts werkt. Wortels voegen niks toe, daar zit veel suiker in en dat is ook weer slecht voor lever en nieren.
Belangrijkste is goede kwaliteit hooi en voer, waar niet teveel suikers/ eiwitten inzitten. Mijn, altijd snel te dunne Arabier, veranderde in een rond bolletje toen we hem van de biks/ kuil afhaalde en alleen nog maar lucerne/ hooi en ca. 500 gram granen per dag gingen voeren.
Dat paard had een zware overbelasting van nieren en lever gehad doordat hij als jong dier en op enkele pensionstallen verkeerd gevoerd was ( kuil ( koeienkuil!) en biks!). Die nieren zijn hem, jammer genoeg, uiteindelijk toch fataal geworden.
Is er bij het paard al eens bloed afgenomen om nieren en lever te controleren? Als die niet goed werken kan je er alles in stoppen wat je tegenkomt maar zal hij nooit dikker worden.
Paard moet eerst aansterken voordat je er mee aan het werk gaat. Dus een beetje ermee wandelen om hem verkeersmak te maken kan prima, maar rijden/longeren zou ik nog niet doen. De winter is een mooie tijd om hem op rust te zetten en hem bij te laten komen.
Ik voer hem momenteel bietenpulp met Recup Mash allebei van AVEVE, voorlopig nog in kleine hoeveelheden wil hem langzaam laten wennen aan het eten en ik laat het de hele nacht weken dus tegen dat hij het krijg zitten we toch aan 24u, ik had de recup mash gekocht met het idee dat hij hier ook kon van verdikken maar dat is na enige rondvraag hier op bokt niet het geval. Hij eet de bietenpulp ook niet zonder, dus ik gebruik het voorlopig op (ik doe er een handje of 2 bij) verder krijgt hij een hele hoop hooi en 2 keer in de week krachtvoer, verder heeft hij ook nog elke dag enkele voederenbieten om te eten. Ik zat te denken om eventueel lucerne te gebruiken als die recup mash op is, maar mag dit er al 's avonds bij als de pulp nog heel de nacht moet weken of best op het laatste erbij toevoegen? Het net in de bak zal ik alvast eens proberen !
Ik heb ook al aan de DA gevraagd om bloed te trekken maar hij zegt dat het paard eigenlijk niet te mager staat en dus geen teken ziet om bloed te laten afnemen. De staleigenaar vind hem ook niet te mager staan. Het is nog een vrij sportieve look laat ons maar zeggen maar hij is wel een pak dunner dan de meeste quarter/appeloosa's/paint die ik al heb gezien. Ook in zijn nek heeft hij niks van vet , op de ribben ook niet. Enkel heeft hij wel de typische kont maar als je deze vergelijk met een paard die normaal staat waarvan de nek wat vet bevat en de ribben niet zichtbaar zijn zoals die van mij, is ook die een pak kleiner.