Welke longeerhulp om paard over de rug te laten lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:16

Lara_Silver schreef:
@S_uus: Nee de uitleg over je ritueel was niet nodig hoor. Nee ik reageerde enkel en alleen op jou post. Waarin staat dat je paard 'heel vaak' met zijn voorbenen in de lucht springt. Is jou eigen formulering. Als dat 'heel vaak' gebeurd tijdens het longeren gaat er toch iets fout. En dan heb ik het niet over de occasionele schrikreactie, het blijven dieren.

Ook al doet ie dat voor ik hem bijzet , dan vind ik dat nog 'eng' heel vaak is misschien verkeerd geformuleerd ik bedoelde dat hij het niet alleen doet als ie een warming up heeft.

TS wat ik ook vaak doe is het terug komen in draf en het voorwaartse in draf, het constant actief houden.
Of is ze actief genoeg?

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:20

al eens geprobeerd met een kaptoom?? Gebruik hem altijd bij longeren, vooral bij jonge paarden, valt er nergens in te springen.
mijn ervaring is dat het veel verschilmaakt of je onder aan de mond vraagt of bovenop de neus.
Ik ben ook niet zo van die hulpteugels, het moet toch ook zonder kunnen.

amarial

Re: Welke longeerhulp om paard over de rug te laten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 00:55

Juist als ze actief is loopt ze niet fijn, in de stap loopt ze netjes en verzameld ook..

Kaptoom heb ik nog niet geprobeerd maar ik wil ook dat dit mee helpt voor onder het zadel en ik rij niet bitloos.
Of zie ik dit verkeerd?? :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:08

Dat zie je inderdaad verkeerd. Een kaptoom is geen bitloze optoming. Je kan ze gebruiken in combinatie met het bit. Ik maak de bijzets vast aan het bit, maar de longeerlijn boven op de neus, ik heb deze zachte kaptoom. Zo zit ik niet in de mond en heeft hij alle ruimte om te ontspannen.

Om terug te komen op je vraag, ik heb de longeerhulp nog nooit gebruikt, wel veel positieve verhalen gelezen en gehoord. Ikzelf longeer niet met touwtjes maar met bijzetteugels, op touwtjes ging die van mijn hangen, en hier heeft hij wel respect voor.

Uiteindelijk is het proberen, dat wat het fijnste werkt voor jou paard.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 11:34

Bedankt voor je reactie! Ik ga gewoon de Longeerhulp kopen, en dat eerst proberen.
Mits dat niet werkt heb ik iemand op stal die ook altijd met kaptoom longeerd, en kan ik haar altijd vragen!
Vandaag komt de Ostheo :D

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:14

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:25

Ik heb eigenlijk het idee, als ik haar zo zie lopen, dat ze wel een behandeling van de ostheopaat oid kan gebruiken. Denk dat het longeren dan ook lekkerder zou gaan. Ziet eruit alsof ze heel moeilijk kan ontspannen, en ook op die manier loopt.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:36

Geryon schreef:
Ik heb eigenlijk het idee, als ik haar zo zie lopen, dat ze wel een behandeling van de ostheopaat oid kan gebruiken. Denk dat het longeren dan ook lekkerder zou gaan. Ziet eruit alsof ze heel moeilijk kan ontspannen, en ook op die manier loopt.

Dinsdag is ze bij de Ostheopaat geweest.
Het is ook voornamelijk als ze gelongeerd word.
Ik denk dat dat ook komt voor de spanning, voor de touwtjes/longeerhulp.
Onder het zadel is ze veel losser, en los in de bak bokt ze de hele bak rond :+

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:45

ik vind het filmpje er niet zo heel fijn uitzien. telkens als een been naar achter gaat dan krijgt ze een ruk in haar mond.
heb je wel eens gekeken naar concord longe, ik heb er zo een en die bevalt zoveel beter dan de longeerhulp :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:53

Ik zie een paard dat moeilijk ontspant, moeite heeft om zichzelf op te vangen in de overgangen en nauwelijks aan het werk is.
Dubbele lijnen eraan en als ze dat achter haar billen (nog) eng vindt, gewoon de buitenlijn over haar rug laten lopen. Gebruik een longeersingel met veel ringen, zodat je haar in kan stellen en begin laag. Doe de binnenlijn door het bit en dan naar de longeersingel. Je kunt ook een kaptoom gebruiken ipv een hoofdstel. Je krijgt je paard aan dubbele lijnen beter aan het werk en uiteindelijk ook beter tot ontspanning. Neem er les in. Het is leuk en leerzaam.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:01

Dit filmpje geeft ook totaal niet weer hoe de longeerhulp werkt.. Dat paard ontspant gewoon moeilijk inderdaad. Kan aan veel dingen liggen. Dat filmpje is nou niet bepaald goede reclame, misschien voor leken ja. Geen goed voorbeeld in ieder geval :P

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:04

Dat os ook zo, Geryon. Het goede gebruik van hulpstukken/ hulpteugels is aan te raden, anders werken ze niet.
Ik geef de voorkeur aan de dubbele lijnen, omdat je dan kan doen wat je ook doet als je erop zit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:17

Ik ga mee met Geryon en de rest.. Het filmpje ziet er helaas niet zo goed uit. Ik mis vooral een paard dat aan het werk gezet word. Hij 'sloft' maar wat rond. Ik denk dat het ontspannen en het gebruik van de rug hem makkelijker af zou gaan als hij wat beter vooruit zou gaan. Juist veel activeren, overgangen maken en bezig houden, dat mis ik in het filmpje.