[AR] [nh]met touwhalster op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:44

ik rij ook met een touwhalster buiten ze reageren veel sneller en allerter omdat ze meer het gevoel hebben "los"te lopen dus letten ze beter op (dat is mijn ervaring) mijn Tinker die verstijft eerder dan dat ze op hol slaat dus dat heb ik nog nooit aan de hand gehad en Victoria reageerd enorm heftig op zithulpen dat ge zelfs met niks nog theoretisch zou kunnen rijden maar dat gaat me te ver

ScapaPolo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:45

josien schreef:

Maar ja ik werk al jaren met de NH methode.

sorry snap ik ff niet, NH methode ?? wat is dat Verward

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:16

Nh is gewoon een verzamel naam. Voor het rijden op een zo natuurlijke mogelijke manier. Het werken met je paard vanuit het paard gezien.

Ik doe zelf hoofdzakelijk volgens de methode van Hempfling. Veel dingen heb ik ook van andere trainers. Maar Hempfling is bij mij de basis.

ScapaPolo3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:17

josien schreef:
Nh is gewoon een verzamel naam. Voor het rijden op een zo natuurlijke mogelijke manier. Het werken met je paard vanuit het paard gezien.

Ik doe zelf hoofdzakelijk volgens de methode van Hempfling. Veel dingen heb ik ook van andere trainers. Maar Hempfling is bij mij de basis.

aah zo bedankt! weer wat geleerd Haha!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:18

Ja zo blijf je leren hé.

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:31

Ik zou nooit zonder bit op buitenrit gaan...Al helemaal niet met touwhalster...Een paard kan altijd schrikken ook al heeft ie dat z'n hele leven nog nooit gedaan...Je paard zal maar op hol schieten en dan heb je net iets meer te vertellen met bit dan zonder...Of ben ik zo'n scheiterd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:47

RodeoGirl schreef:
Ik zou nooit zonder bit op buitenrit gaan...Al helemaal niet met touwhalster...Een paard kan altijd schrikken ook al heeft ie dat z'n hele leven nog nooit gedaan...Je paard zal maar op hol schieten en dan heb je net iets meer te vertellen met bit dan zonder...Of ben ik zo'n scheiterd?

Ja, jij bent een scheiterd *LOL*
Ik volg je redenering, alleen, een paard wat op hol staat en dan bedoel ik ook echt op hol slaat, daar heb jij helemaal niks meer op te vertellen, bit of geen bit. Ik weet dit goddank niet uit eigen ervaring, maar ken enkele mensen die dit wel weten en ook kunnen navertellen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:01

RodeoGirl schreef:

Wanneer mijn draver gaat, dan gáát ze ook, bit of geen bit Haha!. Ik heb juist met een touwhalster meer te vertellen, bij druk op het bit lijken de meeste paarden alleen maar nog harder te gaan Lachen.

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 21:38

Okee dat is wel zo meestal heb je er niks meer op in te brengen maar toch... Ik vind het met bit toch veiliger al zou ik het gewoon voor mijn gevoel doen...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:22

Voordat je zo ver komt. Moet je al een hele goede relatie met je paard hebben. Je moet er zeker van zijn, dat je je paard altijd onder controle kan houden.
Ik rij dan wel met een touw om de hals in het bos. Maar veel mensen denken dan, dat het heel makkelijk is. Het is inderdaat niet zo moeilijk om dit te kunnen. Maar het is wel van groot belang om volkome zeker van je paard te zijn.

Zo kom ik mensen tegen in mijn lessen. Die een zenuwachtig en heen en weer loperig paard zo maar los laten. Waar hij makkelijk weg kan komen.

Neem altijd het zekere voor het onzekere. Niet alleen voor je zelf. Maar ook om de relatie met je paard goed te houden. Als jij onzeker word. Dan krijg je dus een paard, die niet meer geheel in jouw geloofd. En dat moet je altijd voorkomen.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 23:50

hmm ik zou het nooit doen... met touwhalster.... je weet maar nooit, een paard is niet voorspelbaar... misschien is hij altijd wel braaf geweest enzo, maar misschien was dat omdat hij weet dat hij toch terug genomen kan worden....ik zou het in ieder geval niet doen...

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:30

Precies wat Promptertje zegt, daar sluit ik me volledig bij aan !!!
Mijn paard is met touwhalster veel beter in de hand te houden , bij een bit zou ze er doorheen gaan.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:46

Ik rij weleens op een stalhalster buiten. Mag dat ook? Knipoog

En dat je met een bit in meer te vertellen zou hebben zit voornamelijk tussen je oren. Als een paard echt wil gaan dan gaat hij ook. Of je nou een halster, bit, hackamore whatever in hebt. Ik heb ooit meegemaakt dat een paard zijn hackamore doormidden brak. Kan je nagaan hoe hard hij getrokken moet hebben en wat een pijn dat gedaan moet hebben. Maar als ze echt willen gaan maakt het echt niet uit wat je erin hangt.

gandalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:35

[Hallo allen! Aan de verzekering heb ik zelf gewoon even doorgegeven dat ik mijn IJslanders berijd met een "Natural Hackamore"...lachen, het is gewoon het touwhalster, maar het woord hackamore kennen ze. Kunnen ze me nooit vertellen dat ik niet verzekerd ben want ze zijn op de hoogte...Groetjes Ineke Dietz
p.s. Een touwhalster vind ik zo scherp als je eigen handen zijn,hoor.

quote="ikke"]
Ineke2 schreef:
Nee dat doe ik niet, omdat ik door erg druk verkeer moet (snelweg e.d.) maar zonder bit ben je ook niet verzekerd geloof ik hoor.

Gezever, de wet schrijft alleen maar voor dat je je rijdier onder controle moet hebben. De verzekering kan wel proberen eisen te stellen, maar als ze voor het hekje moeten komen staan, leggen ze het af (als ze het al zover laten komen Extreme duivel )
Mijn vriendin doet het regelmatig. Haar paardje is eigenlijk op touwhalster beter te rijden dan met een bit in. Ik ded het vroeger ook wel met mijn paard, maar bij haar werkte het niet altijd even lekker. Ik heb er ook geen halszaak van gemaakt, maar als je er wat tijd insteekt is het goed te doen, niet slechter dan met een gewoon hoofdstel.
[/quote]

gandalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:36

Hallo allen! Aan de verzekering heb ik zelf gewoon even doorgegeven dat ik mijn IJslanders berijd met een "Natural Hackamore"...lachen, het is gewoon het touwhalster, maar het woord hackamore kennen ze. Kunnen ze me nooit vertellen dat ik niet verzekerd ben want ze zijn op de hoogte...Groetjes Ineke Dietz
p.s. Een touwhalster vind ik zo scherp als je eigen handen zijn,hoor.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:45

Hee Ineke, de weg naar Bokt ook gevonden? Da's wel een goeie, van die natural hackamore, per slot van rekening wordt het ding ook onder die naam verkocht Lachen.

superstarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:18

Ik rijd zelf ook soms buiten met bit, omdat ik merk dat mijn paardje daar rustiger mee is dan met touwhalster (er is ooit een poging gedaan om engels met haar te rijden Knipoog ), maar als ze er ooit echt van door zou gaan heb ik juist liever een touwhalster!
Waarom? Omdat als zij er vandoor gaat, ik een 1-rein stop zou doen (met 1 teugel de nek buigen zodat het paard niet verder kan lopen). Doe je dat met bit, dan komt er erg veel druk op de mond te staan aan 1 kant en dat vinden paarden vaak niet echt leuk...
Of je kan het bit door de mond trekken, dan heb je pas echt een probleem... Scheve mond
Bovendien kan een touwhalster niet breken als er te veel druk op komt te staan (is wel een voordeel en een nadeel tegelijk: als het echt gevaarlijk wordt kan het halster soms maar beter wel breken, liever het halster dan het paard in dat geval maar dan moet het wel heel raar gaan), een hoofdstel knapt dan wel...

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 14:56

Ik wil ook met een touwhalster gaan rijden *LOL* . Ik heb er net een gekocht, maar is er een speciale manier om de teugels aan het halster te maken of kun je je teugels (leren) gewoon aan de onderste lus maken? Of heb je er weer heel andere soort teugels voor nodig?

Ik zou er uiteindelijk er wel buiten mee willen rijden. Eerst maar binnen oefenen natuurlijk Haha! .

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 01:34

Ik vind dat Cheyenne heel erg goed reageert op het touwhalster. Ik hoef er eigenlijk amper aan te zitten. Ik rijd nog niet buiten met haar, en ook nog niet met touwhalster, maar ik kan mij er zeker iets bij voorstellen dat dat gaat gebeuren later. Het touwhalster vind ze prima en ze voelt zich er heel zeker in. Ik wandel langs de weg met het touwhalster en dat gaat super!

gandalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:17

promptertje schreef:
Hee Ineke, de weg naar Bokt ook gevonden? Da's wel een goeie, van die natural hackamore, per slot van rekening wordt het ding ook onder die naam verkocht Lachen.

Ja Ans!! Leuke site en forum...ik heb er wel lang over gedaan,he? Bloos! groetjes Ineke.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 00:06

Tammie schreef:
Ik wil ook met een touwhalster gaan rijden *LOL* . Ik heb er net een gekocht, maar is er een speciale manier om de teugels aan het halster te maken of kun je je teugels (leren) gewoon aan de onderste lus maken? Of heb je er weer heel andere soort teugels voor nodig?

Ik zou er uiteindelijk er wel buiten mee willen rijden. Eerst maar binnen oefenen natuurlijk Haha! .

Kan met gewone teugels hoor, alleen het omwisselen is een beetje veel werk. met 2 halstertouwen gaat het ook prima, die klik je er tenminste makkeelijk aan!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:33

Ik heb Snowdon meerdere malen met touwhalster gereden, gaat vrij goed. Echter heb ik het buiten zelf nog niet aangedurfd. Met stalhalster al wel vaker, maar het is al wel vaker fout gegaan... Erg stresserig beestje af en toe... Maarja
"Ooit" komt het nog wel, het is geen doel en het heeft al helemaal geen haast Lachen

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 20:34

Ik heb gisteren voor het eerst met het halster gereden. Ik heb er toen een heel lang halstertouw aangeknoopt, dit ging erg leuk voor de eerste keer (zowel voor mijzelf als voor de pony) *LOL* .

Vandaag heb ik er split reins aangehangen van mijn westernhoofdstel en dat beviel mij eigenlijk beter. Mijn pony liep nu ook al wat netter met het halster, dus de overstap naar buiten zal niet al te groot zijn Haha! .

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 00:06

Mijn Egyptische merrie is gewoonweg doodsbang van een bit, zij heeft er dus voor gekozen dat ik haar nu overal en altijd gewoon met een goedpassend stalhalster rijd Hyper!:) Zie avatar

groetjes Janna

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:28

Ik wil nog steeds een keer met het touwhalster naar het strand, maar heb nog niet het lef gehad.
Ik krijg binnenkort mijn bosal binnen.............jippie........ hebben jullie daar ervaring mee?

Groetjes