Wat is jouw favoriete manier van longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:01

Myca schreef:
Ik longeer het liefst met een longeerhulp:

[ Video ]

Ik ben nooit een Pessoa-liefhebber geweest.
Voordat ik die longeerhulp had gebruikte ik touwtjes a-la Haanstra en daarvoor de ouderwetste bijzetteugel.

Ik gebruik bij die longeerhulp overigens wel nog een rubber ring naar het bit zodat het iets flexibeler wordt.

Toen mijn paard nog helemaal groen was heb ik ook veel aan een touwhalster met een leadrope gewerkt.

Mijn paard doet nog wel eens flink gek aan de longeerlijn. Nu vraag ik mij dan af of ze dan niet in zo'n touw kunnen stappen? Mochten ze met de benen gaan zwaaien. Vriendin van mij heeft namelijk ook zo'n longeerhulp, maar die van haar kun je niet verstellen, dus blijft die vrij lang.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:04

Ik longeer mijn paard het liefst zonder bijzet. Hij heeft geleerd om rustig te beginnen en we voeren de activiteit langzaam op. Hij kan heerlijk met z'n neus over de grond draven zonder daarbij te veel neerwaarts te gaan. We doen veel tempowisselingen en nemen veel overgangen mee. Zo nu en dan gebruik ik balken bij mijn training.

Ik gebruik het longeren ook vooral om te controleren of mijn paard fijn los is en om te zien hoe hij lichamelijk verandert. Dacht voorheen altijd dat longeren zonder bijzet weinig zin heeft, maar dit paard heeft me anders doen inzien.

Alles tussen de voorbenen vind ik met mijn paard doodeng omdat hij losdraaft met zijn neus aan de grond. Ben veel te bang dat ie er in stapt. De pessoa deed ik voorheen altijd aan de zijkant vast.

Nadine_S

Re: Wat is jouw favoriete manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:09

Ik gebruik bijzetteugels. Voorheen gebruikte ik een slof, maar mijn paard werd nogal hysterisch van het idee dat het tussen haar voorbenen zat.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:15

Ik gebruik sinds kort de ConCord longe. Hij bevalt me tot op heden erg goed, maar ik moet nog wel een beetje handigheid krijgen in het bevestigen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:42

Ik longeer voornamelijk met een pessoa, vind het een fijne hulpmiddel. Daarnaast longeer ik weleens zonder een hulpmiddel. Dubbele longe heb ik een paar keer gedaan maar daar moet ik nog meer ervaring in op doen om het goed te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:48

N0a schreef:
Myca schreef:
Ik longeer het liefst met een longeerhulp:

[ Video ]

Ik ben nooit een Pessoa-liefhebber geweest.
Voordat ik die longeerhulp had gebruikte ik touwtjes a-la Haanstra en daarvoor de ouderwetste bijzetteugel.

Ik gebruik bij die longeerhulp overigens wel nog een rubber ring naar het bit zodat het iets flexibeler wordt.

Toen mijn paard nog helemaal groen was heb ik ook veel aan een touwhalster met een leadrope gewerkt.

Mijn paard doet nog wel eens flink gek aan de longeerlijn. Nu vraag ik mij dan af of ze dan niet in zo'n touw kunnen stappen? Mochten ze met de benen gaan zwaaien. Vriendin van mij heeft namelijk ook zo'n longeerhulp, maar die van haar kun je niet verstellen, dus blijft die vrij lang.

Deze kan idd niet verstandig zijn om voor al te gekke paarden te gebruiken. Doet ie het de hele tijd of alleen in het begin? Sowieso dan geen peesbescherming om doen maar bandages, dan kunnen ze daar iig niet achter blijven hangen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:50

Met menleidsels en menschoftje. Dus dubbele lijnen. Verder geen hulpteugels zoals bijzet ofzo.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:04

Joolien schreef:
N0a schreef:

Deze kan idd niet verstandig zijn om voor al te gekke paarden te gebruiken. Doet ie het de hele tijd of alleen in het begin? Sowieso dan geen peesbescherming om doen maar bandages, dan kunnen ze daar iig niet achter blijven hangen.

Meestal is ze in het begin heel braaf. Halverwege kan ze nog wel eens gaan etterbakken, bij elk klein geluidje een sprint trekken en de lucht in vliegen. Lijkt me dan inderdaad niet verstandig om hiermee te gaan longeren. Hoewel ik dit wel een hele fijne manier vind. Jammer, maar helaas! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:08

Met de longeerhulp! Of in mijn geval nu nog twee lange halstertouwen aan elkaar geknoopt :)
En anders de dubbele longe, maar is hij eigenlijk wat te gevoelig voor.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:02

Dubbele longe vind ik super (en mijn paard ook).
Verder doe ik ook wel grondwerk van parelli, maar ik vind dat echt anders dan longeren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:05

Meestal dubbele lijnen, soms ouderwets bijzetten met een touwtje. Dubbele lijnen zijn zo praktisch, 1 keer aan en je bent klaar.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:26

Met de pessoa teugel. Heb een poos de longeerhulp gebruikt, maar dat concentreert zich teveel op de voorkant wat mij betreft. Dubbele longe heb ik wel, maar ben ik niet handig genoeg voor...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:29

Soms dubbelelijnen, maar soms ook met een slof. Heel veel met Calli gedaan en het hiel echt :).
Als ze even hun benen flink mogen strekken lekker aan een halster of de bak afzetten en dan gewoon los.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:48

Doubtless schreef:
Met de pessoa teugel. Heb een poos de longeerhulp gebruikt, maar dat concentreert zich teveel op de voorkant wat mij betreft. Dubbele longe heb ik wel, maar ben ik niet handig genoeg voor...

Heb je wel een punt. (ligt er natuurlijk ook aan hoe strak je hem doet). De longeerhulp is ook niet te vergelijken met een pessoa. Longeerhulp is voor lang en laag, over de rug, ontspanning. Daarbij kan je verwachten dat hij meer op de voorhand loopt. Maar bij dit doel van longeren is dat niet erg, je kan je paard wel activiteit vragen. Heb je weer een ander doel, dan is de pessoa beter.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:51

Ik ben ook begonnen met de longeerhulp :j maar ze liep daarmee teveel op de voorhand waardoor de osteopaat het afraadde. Met de pessoa op de eerste stand durft ze inmiddels heel mooi te zakken, maar blijft ze wel het gewicht over 4 benen verdelen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:55

Alleen longeerlijn
Geen zweep, bijzetteugels, elastiek oid
Heb wel eens met dubbele longeerlijn gelongeerd maar daar loopt ze alleen maar fijn op in een longeercirkel
Gewoon in de bak met een enkel longeerlijntje
Soms ook gewoon los
Ze loopt keurig om me heen

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:10

ik vind de longeerhulp opzich een fijn hulpstuk, maar gebruik het nooit. het paard in het filmpje is er ook constant mee aan het knooien. ook de pessoa vind ik een vriendelijk hulpmiddel, maar gebruik hem nooit meer.
bij mijn eigen merrie heb ik nog nooit een hulpmiddel gebruikt. doordat ik veel grondwerk doe met mijn paard, maak ik het longeren een stuk makkelijker voor mijzelf.
Ik longeer haar aan haar halster. door het rondje te vergroten en te verkleinen, zorg ik dat ze zich leert dragen en rond maken. door te belonen wanneer de hals laag is, weet ze dat ik dat van haar verlang.
ik heb dus geen touwtje of andere poeppas nodig om haar netjes aan het lopen te krijgen. wel is het bij mij zo dat het langer duurt. ik moet minimaal 10 min. longeren voordat ze netjes gaat lopen. maar dat is ook niet gek aangezien dan pas spieren warm worden. ik vind het er snel dwingend uitzien, zeker nu ik weet dat het anders kan!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:16

Ik longeer eigenlijk altijd aan het halster. Appie loopt dan fijn over de rug en is actief met de achterhand.
Zo nu en dan gebruik ik de pessoa teugel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:20

Ik longeerde eerst vaak met de longeerhulp, zeer zwaar voor de rug van je paard maar ze worden er wel verschrikkelijk los van.
Nu vaak met een elastiek op meerdere manieren vastgemaakt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:26

Ik gebruik bij voorkeur de dubbele longe en anders bijzetteugels. Hele fijne middelen waarmee ze ook echt aanleuning kunnen nemen zonder dat ze meteen een correctie krijgen zoals met de longeerhulp wel gebeurd.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:48

Jaime_ schreef:
privace schreef:
op de manier van parelli..
en het paard krijgt tegelijkertijd heel veel respect voor je!

Dat is dan toch meer grondwerk voor omgang, respect, vriendschap etc? :o

Op welke manier train je daarmee het paard m.b.t. spieren etc?

ik longeer niet echt om spieren 'te laten krijgen'.
dat gebeurt gewoon tijdens het trainen. (:
ik doe ook een andere disipline dan jou waarschijnlijk (nl. western -> reining)
misschien dat dat het verschil ook maakt

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:50

Eliine schreef:
privace schreef:
op de manier van parelli..
en het paard krijgt tegelijkertijd heel veel respect voor je!

maar dat is gewoon de circling game. Vind ik niet echt onder longeren vallen, juist niet.

Dubbele longe vind ik zelf erg fijn, mijn pony wil links nog wel vastpakken en met touwtjes of pessoa merk ik dat ie dan toch snel in zijn eigen favoriete houding gaat lopen en dat ik dat dan niet echt lekker kan corrigeren. Met dubbele longe kan ik voor mijn gevoel wat meer en zie ik ook dat ie dan rechter en losser wordt :j Ik gebruik het zelf trouwens vooral voor de arbeidsdraf en galop, om hem daar fijner in te krijgen (ik stap uiteraard ook gewoon aan de longe). Ik kan niet op hem rijden en de rest kan ik fijn oplossen aan de lange teugel, maar de snellere gangen zijn dan aan de longe weer beter te doen.

tja,
ik baseer me niet specifiek in elke game.
Dit inspireert me vooral, alleen met men eigen 'touch' eraan
http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:52

privace schreef:
Jaime_ schreef:
Dat is dan toch meer grondwerk voor omgang, respect, vriendschap etc? :o

Op welke manier train je daarmee het paard m.b.t. spieren etc?

ik longeer niet echt om spieren 'te laten krijgen'.
dat gebeurt gewoon tijdens het trainen. (:
ik doe ook een andere disipline dan jou waarschijnlijk (nl. western -> reining)
misschien dat dat het verschil ook maakt

Dat maakt toch geen enkel verschil? Je kunt trainen vanaf de grond en vanuit het zadel. Ik ken genoeg reining ruiters die bijvoorbeeld met pessoa longeren of met de dubbele longe.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 16:57

Dat maakt toch geen enkel verschil? Je kunt trainen vanaf de grond en vanuit het zadel. Ik ken genoeg reining ruiters die bijvoorbeeld met pessoa longeren of met de dubbele longe.[/quote]

tuurlijk,
maar ik gebruik gewoon heel die passoa toestanden niet :D
Ik vindt het fijner om je paard vrij te laten lopen,
en hierbij toch naar je stem te luisteren.
Zo kan ik roll-backs en sliding stops ook oefenen en hierbij worden toch ook heel wat spieren gebruikt?

p.s ieder zijn mening zeker? ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:00

LH singel met staartriem en touwtjes. Soms dubbele lijnen, maar daar ben ik minder handig in.
Met touwtjes kun je je paard mooi in stelling bijzetten, en ook hoog of laag.

Pessoa ben ik zelf geen fan van.