[AR] paard voor slee wie ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:02

Jackytje schreef:
Stipje! Ze geven hier deze zondag sneeuw (hopelijk genoeg om te gaan sleeën dus :)) ) Mijn shetter staat nu al enkele maanden voor de kar en doet dit super! Heb dus ook een volledig tuig.

Zit wel nog te twijfelen of ik zweng zou maken of niet.

Ik zou een zweng maken is wel zo lekker, voor je pony ook. en een stuk veiliger voor jezelf.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:06

jorika1986 schreef:
Jackytje schreef:
Stipje! Ze geven hier deze zondag sneeuw (hopelijk genoeg om te gaan sleeën dus :)) ) Mijn shetter staat nu al enkele maanden voor de kar en doet dit super! Heb dus ook een volledig tuig.

Zit wel nog te twijfelen of ik zweng zou maken of niet.

Ik zou een zweng maken is wel zo lekker, voor je pony ook. en een stuk veiliger voor jezelf.

Bedankt, ik zal dan eens kijken of ik een zweng in elkaar kan knutselen.

capopjekop

Re: paard voor slee wie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:38

Zeker doen, dat is voor je pony een stuk fijner en idd veiliger. Op de vorige pagina staat een link naar een how to.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:44

Ik gebruik geen zweng, zou niet weten waarom.
Ik had twee kettingen met haaksluiting aan uiteinde strengen en slee gedaan.
Voeten gebruiken om evt bij te remmen.
Ging hier heel erg goed en zeer veel lol gehad!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:52

Een zweng zorgt ervoor dat de strengen tijdens de bocht beide op spanning blijven en dat het borststuk minder schuurt. Dus voor je pony is het wel fijner om een zweng te hebben.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:18

Ja ik weet waar een zweng voor dient. Maar ik had echt geen last van een schuivend borststuk of minder spanning in de bocht.
Dit waarschijnlijk omdat beide strengen aan iedere hoek van de slee aan een ketting zitten.
Verder men ik hetzelfde voor de slee als op de weg, rustig en gecontroleerd.
Met afentoe een galopje dat is misschien ook het verschil?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:24

dus je kan niet gewoon eventjes een longeersingel eropdoen, slee eraan en 2 longes aan het bit, door de singel naar je hand ( en dan de slee aan de singel ) leek me dat dat wel gweoon kon

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:27

unihorses schreef:
dus je kan niet gewoon eventjes een longeersingel eropdoen, slee eraan en 2 longes aan het bit, door de singel naar je hand ( en dan de slee aan de singel ) leek me dat dat wel gweoon kon

Zou ik niet doen, want dan trekt je paard gewoon met zijn rug en dat is zeer belastend.. Toch gewoon een tuigje kopen, is toch niet zo veel moeite? Heb 75euro betaald voor een heel tuig (natuurlijk niet het beste van het beste, maar ben er zeer tevreden over als tijdelijke oplossing) dat nog zo goed als nieuw was.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:34

Zowieso niet zo maar zonder enigsinds ervaring een paard voor de slee knopen.
Als het fout gaat, gaat het flink fout!
En op de slee ben je nog kwetsbaarder (trap, paard met slee er vandoor etc.)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 23:36

ik heb 1 vraagje nog wat is precies een zweng en waar dient het voor en hoe maak je het voor een slee??

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:57

Ga niks zomaar doen, vraag aan iemand met ervaring om hulp en uitleg.
Daarna als je het begrijpt kun je best alleen sleeen.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 00:01

Ik vind het maar een dood eng idee. Al die meiden die paardje willen sleeen en zelf aanprutsen (ik bedoel het niet gemeen, kan even geen beter woord vinden) Ik vind het echt gevaarlijk terwijl ik helemaal geen angsthaas ben. Vind het eigenlijk ook onverantwoordelijk. Maar goed, dat is mijn mening ;)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 09:18

hey mag ik alsjeblieft nog wel antwoord op mijn vraag??

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:23

Stipje! Kk heb dat ook vaak gedaan met mijnshet. Maar ik heb een beetje geimproviseerd. Ik heb ook nog fotos maar die staan niet op de tablet dus even kijken wanneer ik ze kan plaatsen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:56

renskesanne schreef:

Op beide vragen staat het antwoord al in dit topic, ik weet niet of je wel alle reacties hebt gelezen? Ik heb op pagina 1 een link gegeven hoe je een zweng maakt en daar staat ook een foto hoe hij eruit ziet voor de slee en een paar posts hierboven heb ik het voordeel van een zweng uitgelegt.

@ Sanniej: Heb je gevoelt dan? Ik kan dat echt niet goed zien of het schuift of niet, ja als het overdreven op en neer gaat wel, maar met zweng heb je gewoon veel minder beweging. op je borsttuig. Ik kan me ook niet voorstellen dat je beide strengen op contact blijven staan als je een krappe bocht moet maken op die manier dat jij hem vast maakt eerlijk gezegd.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:58

renskesanne schreef:

Een zweng is als het ware een dwars balkje waar je pony aan trekt. In het midden van de zweng
doe je het touw die je aan de slee bevestigd.
Zo kan de pony makkelijker bewegen in zijn tuig.
Afbeelding
Hier zie dat mijn naard rechtstreeks aan de slee trekt. Dat kan niet met een houten sleetje, want je
gaat geheid over de kop met alle narigheden van dien.
Ik ben er absoluut niet zo'n voorstander van om maar klakkeloos een pony voor een slee te knopen,
maar goed, dat moet je zelf weten.
Zorg in ieder geval dat je de boel goed voor elkaar hebt en laat nooit, maar dan ook nooit je pony los
als je omkiept, zelfs niet in een afgesloten weiland.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:41

daarom raad ik ook aan om de strengen niet aan je slee vast te maken, maar gewoon zelf vast te houden. Als je er dan afvalt, dan kun je gelijk loslaten en heeft je paard niet de slee achter zich aan (met alle ellende van dien). :)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:59

Of gewoon zorgen dat je net zo min van je slee af kan vallen als van een gewone menwagen.
Ik vind een zweng ook fijner in gebruik. Wij hebben de zweng van de menwagen gebruikt. Vooral in de bochten gaat de binnenkant dan niet loshangen. En natuurlijk is de druk van voren veel fijner.
Als je zelf de strengen vast houd hoe is dan je contact met de mond. Dat vond ik eigenlijk ook wel een van de belangrijkste dingen, soms gaat het met een slee niet zo mooi als met een wagen, iets schokender en als je je evenwicht wat verliest zit je je paard meteen in de mond.

@ Duuk2011. Ik ben wel iemand die vele beren op de weg ziet, vond het ook wel heel spannend, daarom zo veilig mogelijk een slee gebouwd, heb een degelijk solide mentuig en droog geoefend met het paard. Paard was wel heel braaf voor de wagen en ik heb al aardig wat menuurtjes achter de rug.
Maar bij sommige foto's zet ik ook mijn vraagtekens hoor!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:03

Heb vandaag de slee eens aan de shet gehangen, er lag namelijk een klein laagje sneeuw. :) Heb er gewoon naast gelopen, uit veiligheid ;) Ik heb een zweng gemaakt, maar ondanks dat vond hij het helemaal niet fijn. Ik heb de indruk dat hij met zijn been tegen de zweng kwam, dus ga ik mijn strengen moeten verlengen. Voor de rest echt niet op zijn gemak en hij had er totaal geen plezier in.. Hij kon de slee niet zien natuurlijk, dus hij vond het maar vreemd dat er zoiets achter hem bungelde..

Misschien dan toch het slee-onderstel voor mijn sulky kopen... Voor de sulky lopen vind hij geweldig! Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:05

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:21

brechtje122 schreef:
[ITP] Sleeën met Pinkel en Ponkel!
Hier een topic van mij van vorig jaar. :) Voor dit jaar moet ik alleen de zweng nog maken, die hadden we vorig jaar namelijk niet.

Wat een leuk topic zeg!

Het eerste wat ik dacht toen ik de foto's zag was 'poedels' hihihihi sorry!

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:25

Na de sneeuw van afgelopen weekend, wil ik graag mijn ervaring wat betreft de slee met jullie delen. Het lag misschien ook aan het type sneeuw, maar de slee zakte erg diep weg en ging soms zelfs over het gras, terwijl er zeker 10 cm sneeuw lag. De slee die we gebruikt hebben, was een vrij lange, houten slee. Mijn pony kon een meisje van 5 jaar aardig trekken, maar met volwassenen had hij moeite, zeker de start was moeilijk. Heeft iemand tips of een ander type slee of een andere verandering beter zou werken?

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 11:28

swaatjuh schreef:
Na de sneeuw van afgelopen weekend, wil ik graag mijn ervaring wat betreft de slee met jullie delen. Het lag misschien ook aan het type sneeuw, maar de slee zakte erg diep weg en ging soms zelfs over het gras, terwijl er zeker 10 cm sneeuw lag. De slee die we gebruikt hebben, was een vrij lange, houten slee. Mijn pony kon een meisje van 5 jaar aardig trekken, maar met volwassenen had hij moeite, zeker de start was moeilijk. Heeft iemand tips of een ander type slee of een andere verandering beter zou werken?

mischien komt het door het sneeuw? want het is allemaal redelijk nieuw sneeuw net als je loopt dan zakken je voeten ook een stukje naar beneden.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:34

Misschien was het inderdaad te poederig sneeuw? Als er vandaag een dik pak sneeuw komt, ga je morgen met de slee en kijken of dat beter gaat?

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:29

Bedankt, ik denk inderdaad dat het de sneeuw was.
Ik heb nog geen plannen, als het weer geschikt is ga ik misschien wel sleeën.