paard bokt naar mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 20:10

Mijn join-up is niet exact hetelfde… wij hebben geen kraal, dus doe het in de piste. Staat het paard stil, laat ik het lopen, komt ze richting mij, geef ik rust. Profiteert ze ervan, laat ik ze weer lopen. Totdat ze dichter en dichter bij komt, zodat ze weet dat ze bij mij rust krijgt.
Misschien, of misschien wel zeker kan het aan mijn houding liggen. Als je paard bokkend naar je toe komt rennen, ben je wel bang ? Morgen nieuwe dag, dan zal ik het nog eens proberen en een tik uitdelen wanneer nodig.
Dus wanneer paard lief begint te bokken richting mij, tik geven. Maar dit kan toch 2 kanten tekeer gaan ? Gaat ze niet denken langs de ene kant ; ik zal maar luisteren, want anders krijg ik tikken OF oh nee, niet met de deze, ik zal eens laten zien wat ik kan… wat moet je in dat laatste geval doen ?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 12:51

Ik kan na het lezen van deze post alleen maar nog aanraden raad te zoeken bij een ervaren en kundig iemand. Want het is helemaal geen verassing dat je paard zich op die manier heeft gedragen. Je maakt je join up (die je eigenlijk al helemaal niet alleen zou moeten doen met je kennis en ervaring) niet af, je laat haar lopen en als ze naar je toe komt geef je haar rust?? Dat heeft geen nut, maar dan ook nergens, het is dan al geen join up meer. Goed dat je de tips gaat gebruiken ivm het strenger zijn als ze bokt, maar nogmaals zoek begeleiding.

_Gillian_

Re: paard bokt naar mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 13:01

Daarom noem ik het niet echt een join-up. Zo heeft mijn lerares het aan mij geleerd. In het begin toen het allemaal nieuw was voor haar gaf ik haar rust als ze naar mij toe kwam, zodat ze weet naar baasje = rust. Als ik het nu uitvoer, drijf ik verder tot ze bij mij is.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 13:34

Zweep in de hand en laat duidelijk zien dat ze jou niet mag schoppen.
Schoppen/bijten ect. Moet je niet laten pikken. Als jij de baas wilt zijn voor je paard moet je consueqent tegen over je paard zijn dat je paard het niet mag doen.

Als je aan het oefenen bent, en ze probeert te bijten of te schoppen, en het is uiteindelijk toch te veel, geef je haar de rust en ga je bij haar weg, dat moet niet. Je moet als je paard bokt of bijt een tik geven en laten weten dat ze dat zeker niet meer mag doen.

Dus in het vervolg iets strenger zijn.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 15:12

Dank je wel voor je reactie @mandy66!
Ben juist terug en heb alles overlopen met halster, doet ze redelijk flink. Heb afgesloten met wat simpele oefeningen zonder halster en bij een positieve reactie gestopt en rust gegegeven. Zal vanavond wanneer het wat droger ligt bij ons, nog een proberen te stappen/lopen zonder halster en zien wat dat geeft.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:24

Oke dus ze valt je echt aan, heeft geen respect voor jou als leider, want ze komt dus ongevraagd in jouw ruimte en jaagt je weg. Je vertelt dat je met het grondwerk haar 'rust' gaf. Rust geven als beloning is hartstikke goed, MAAR zoals ik het interpreteer geef je haar die beloning steeds als ze naar de toekomt, dus ook als ze dat ongevraagd doet. Dus nu heb je haar eigenlijk geleerd dat ze zomaar in jouw ruimte mag komen als ze dat zelf wil en dan ook nog een beloning krijgt....

Dus je moet weer even terug naar de basis van het grondwerken. Dus loswerken in een afgezet stukje, en tempo en richting controleren. Ze mag dan pas naar je toekomen als jij dat vraagt aan haar, dat mag ze niet zelf bepalen. (Dit is dus geen join-up!) Je moet dan wel een bepaalde mate van zekerheid en rust uitstralen, en ik kan me voorstellen dat de schrik er bij jou nog wel inzit en dat dat dus niet zo makkelijk gaat. Dus dan raad ik je aan om begeleiding te zoeken, misschien iemand met ervaring in Parelli?

Overigens ga ik niet meer met het advies om een tik te geven. De TS is niet zeker van wat ze moet doen en om dan een tik te gaan geven met een zweep en daarbij die onzekere energie hebben, (en de timing moet je ook nog echt perfect hebben wil het werken) is vaak vragen om meer problemen. Wel moet je het absoluut niet pikken het bijten en schoppen, maar dat zou ik toch op een andere manier aanpakken.

Succes!

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 15:34

Ja, daar zit wat in. Als je het zo bekijkt heb je 100% gelijk! Maar zat ik even na te denken tijdens het eten :) en ik denk dat ze wat last heeft van haar rug. Wanneer ik er op duw (redelijk hard), zakt ze wat in, spant haar rug op en doet haar hoofd naar boven. Meestal is het wanneer ik wil lopen dat ze dan wegloopt. Misschien heeft ze pijn tijdens het lopen en loopt ze daarom weg ? Of verbeeld ik me gewoon dat ze pijn heeft ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:37

Ik ben toevallig vrijdag nog gemept wel tijdens een speel moment , heb haar heel duidelijk gemaakt dat ik dat niet accepteer. Al ging het niet met opzet , normaal loopt ze naar een veilige afstand en doet daar een bok en rent weer naar mij....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:46

Ik vind het wel apart dat veel mensen adviseren om een tip uit te delen.

TS geeft duidelijk aan dat ze het paard in een eerder stadium heeft weggejaagd, het paard draait het nu om en jaagt haar weg. Het is een machtsspelletje geworden.

Bij een overduidelijk bestaand machtsspelletje vraag ik me echt af; is het een goed idee om in die machtsstrijd fysiek straffen te gaan introduceren? Ben ik echt de enige die bedenkt dat dat paard ook wel eens harder zou kunnen slaan dan TS?

Ik vind het dus nogal een grote verantwoordelijkheid om tegen TS te zeggen dat ze haar paard een tik moet geven. Wat als ze in het ziekenhuis terecht komt omdat ze advies van bokt gevolgd heeft.

TS; ga je paard niet slaan. Als je houding zodanig is dat je paard zich tegen je keert garandeer ik dat je met slaan alleen maar meer agressie uitlokt. Schijnbaar had je toch meer aan de lessen dan je dacht; ik zou zeggen begin dáár weer mee. Anders gaat het straks van kwaad tot erger.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 15:50

@sallandval ; dank je voor je tip. En ja inderdaad, ik zou niet graag in het ziekenhuis willen liggen. Zijn vooral gestopt met de lessen, omdat we niets meer leerden en altijd hetzelfde deden. Lerares zei ook dat we geen les grondwerk meer moesten nemen. 2 maanden hebben we zonder les gewerkt en dit ging vlekkeloos. Tot woensdag…

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:05

_Gillian_ schreef:
@sallandval ; dank je voor je tip. En ja inderdaad, ik zou niet graag in het ziekenhuis willen liggen. Zijn vooral gestopt met de lessen, omdat we niets meer leerden en altijd hetzelfde deden. Lerares zei ook dat we geen les grondwerk meer moesten nemen. 2 maanden hebben we zonder les gewerkt en dit ging vlekkeloos. Tot woensdag…

Ach, niet wanhopen hoor. Paarden proberen soms gewoon uit. Juist omdat het zo goed ging zou ik denken dat je met dit nieuwe probleem misschien wel heel snel bent geholpen met je oude instructrice. Twee zien toch meer dan één. Misschien heb je het haar per ongeluk aangeleerd.

Zelf heb ik net mijn naarling geleerd achteruit naar me toe te komen als ik zachtjes aan haar staart trek. De beloning (gekriebeld worden boven haar staart) vind ze zó fijn dat ze nu ook zonder dat ik trek aan de staart achteruit naar me toe komt lopen. Ze moet gewoon nog leren dat het alleen kriebels oplevert als ík dat zeg :'). Tot het kwartje valt zal ze nog wel een paar keer achteruit komen denk ik.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 16:45

We zijn sowieso van plan om DA te laten komen, ze heeft last van haar rug. In mijn ogen toch, wanneer ik met roskam over haar rug ga, maakt ze haar rug hol en doet ze haar hoofd omhoog. Daarom wil ze misschien niet lopen en wil ze het duidelijk maken ?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:40

Ja dat klinkt wel alsof daar een blokkade zit of iets dergelijks, dan kan het natuurlijk zijn dat ze naar je bokt omdat je haar laat bewegen en indirect pijn doet. Als ik jou was zou ik dan ipv de DA eerst een osteopaat erbij halen (ik weet wel een goeie, PB anders maar even).
Maar ook dan gelden nog dezelfde dingen die ik in mijn eerdere post zei. Maar als je denkt dat ze pijn heeft, eerst dat even uitsluiten en dan weer verder oefenen.

Trouwens, vind het raar dat iemand die grondwerk les geeft zegt dat je geen les meer hoeft te nemen? VOlgens mij ben je nooit uitgeleerd, ook niet in het grondwerk!

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:27

@xDreamerx : Ja, ze zei dat grondwerk was afgerond en dat we ons gingen specificeren in het rijden. Osteopaat is een maand geleden nog geweest, helemaal nagekeken en leek terug helemaal in orde te zijn. Ze was uitgeschoven, waardoor ze was gekwetst in haar achterbeen. Da is week geleden ook geweest, omdat ze een ontstoken hoef had. Ze heeft ontstekingsremmers gekregen en alles is nu in orde. Da wou terugkomen, omdat ze haar wil zien galopperen, bij ons lag het te nat dus ging het niet.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:58

als jij angstig reageerd zal het paard alleen maar meer naar je gaan bokken. en wat voor reden het ook is (behalve als je je paard mishandeld oid) mag een paard nooit naar je bokken. je moet heel duidelijk zijn en haar flink op haar donder geven als ze dat weer doet. want jij bent wel de baas

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:00

Is er iemand bij je in de buurt die je zou kunnen helpen?

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:07

Meestal zit er wel een goede reden achter dat je paard van de een op de andere dag gericht gaat bokken.. Mischien kan iemand uit de buurt je helpen? En net als al word gezegt kijk naar je eigen lichaamshouding sta je ingezakt of trots en rechtop en laat je aan je paard zien dat je daar staat wees niet te voorzichtig met een tik geven het is al heel onrespectvol van je paard als hij je expres weg gaat jagen als je niet een tik terug geeft zal hij denken dat hij zomaar de baas over je kan spelen, kijk naar het natuurlijke gedrag daar slaan ze ook terug.

_Gillian_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 08:43

Bedankt voor de reacties! Ik heb haar laten longeren en opgenomen via mijn gsm, hierin zie je duidelijk dat ze galoppeert met haar 2 achterste hoeven tegelijkertijd. Wat toch niet mag. Even terug lezen, lees je dat ik dacht dat ze iets aan haar rug had. Ik ga de filmpjes doorsturen naar de da en zien wat zij zegt. Ook bij het aangalopperen gooit ze haar hoofd omhoog, wat ze normaal nooit doet. Dus ik denk dat er ergens iets niet juist zit. Zal het grondwerk laten voor wat het is en als ik weet wat er is en als het weg is, alles weer oppakken. Want ik denk dat ze eerder geen zin heeft om te lopen, wegens pijn en dat ze dit laat merken.