Logeren aan halster maar toch hard laten werken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:05

Cassidy schreef:
WhySoWhite schreef:
Ik zie de waarden van los longeren niet zo. Dan kan je net zo goed een rondje door t park lopen.

Met los longeren kun je je paard sneller van richting laten veranderen. En zie nog maar een keer tempowisselingen te krijgen met een paard wat je alleen met lichaamstaal en stem onder appel hebt (als je dat al hebt).
Kun jij met een eenvoudig stemcommando je paard van een middengalop weer terugkrijgen naar een langzame galop? Of van een flinke uitgestrekte draf naar een jog?

Waarom moet je paard snel van richting kunnen veranderen? Nergens voor nodig. Werk liever met rust.

Ik kan mijn paarden inderdaad met een Easy in 2 passen in een arbeids tempo hebben en met een HOOWW Vanuit een middelgalop op de rem zetten. Dit alleen op stemgebruik.. En ook andersom, dus Stil staan galop etc...

Buiten dat is met lichaamstaal prima te schakelen drijvende hand drijft leidende hand leid dus remt of stopt harder zachter etc.. Dit kan je in enkele passen regelen...

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:07

Agossie schreef:
Tja, ik had het ook niet over 'doelloos longeren', ik had het over gericht laten werken aan de longe. Aan het halster. Dat hoeft echt niet doelloos te zijn. Maar zo heeft iedereen zijn mening. Ik zou zeggen, leg eens balkjes neer en laat je paard daar (met halster) 20 minuten overheen draven. Geheid dat je hem echt aan het werk zet, dat is zeker niet doelloos in mijn ogen. In mijn ogen doet 10 minuten stappen doet minder dan een half uur rond galopperen.

ik weet zeker dat mijn paard méér onthoud en meer leert van 20 min oefeningen in stap waar die rust bij heeft en bij na kan denken. Dan dat die 30 min rondjes galopeerd met zn kop omhoog. Dat weet ik wel zeker!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:41

WhySoWhite schreef:
Waarom moet je paard snel van richting kunnen veranderen? Nergens voor nodig. Werk liever met rust.

Ik kan mijn paarden inderdaad met een Easy in 2 passen in een arbeids tempo hebben en met een HOOWW Vanuit een middelgalop op de rem zetten. Dit alleen op stemgebruik.. En ook andersom, dus Stil staan galop etc...

Buiten dat is met lichaamstaal prima te schakelen drijvende hand drijft leidende hand leid dus remt of stopt harder zachter etc.. Dit kan je in enkele passen regelen...

Je hoeft niet perse op je paard te zitten om hem hard aan het werk te zetten. Lenigheid in een paard kan vanaf de grond getraind worden, maar lenigheid krijg je ook door uiteindelijk snelheid te vragen. En je verhaal klopt helemaal bij een door de wol geverfd paard die al langer onder het zadel is. Bij jonge paarden die nog beleerd moeten worden heb je een opleidingstraject waarin je aan het dier dingen uit moet leggen. Dat gaat echt niet in een keer perfect. En dat uitleggen, daar geef ik de voorkeur aan om dat via grondwerk vanaf de grond te doen. In eerste instantie aan een leadrope, later los. En ik kan vanaf de grond zeer zeker een mooie rollback voor elkaar krijgen, uiteindelijk ook een hele snelle en correcte rollback. Ik kan mijn paard in galop door de cirkel heen van hand laten veranderen. Ik hoef hem niet eerst stil te zetten om de longeerlijn om te clippen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:40

Precies, maar ik ga er vanuit dat het paard van Ts geen 2 of 3 jarige is. Als ik paarden beleer dan longeer ik er een maand of 2 spier op voordat ik er uberhaupt op stap. Longeer misschien 3 x zonder iets en daarna gaat er een alastiek of dubbele lijnen aan. Stuur erop en als het eenmaal zadelmak is dan pak ik de rest gewoon door onder het zadel veel de basis. En als ik bijv wil wijken schouder binnen traver etc dan oefen ik dat eerst op de grond aan de hand en daarna onder het zadel. Komt er dus op neer dat ik persoonlijk Rijtechnisch alles eruit kan halen dan tijdens longeren.. Heb wel een geprobeerd been te geven met dubbele lijnen maar is nog niet gelukt :') Nee, ik stap er liever op kan ik ook alleen mezelf de schuld geven als het niet lukt. Kan mn hand verplaatsen als ik wil etc kan met lijnen allemaal lastig direct.

Cassidy

Re: Logeren aan halster maar toch hard laten werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:38

De vraag van de TS was niet hoe jij dat doet, maar hoe en of je een paard aan de longe hard aan het werk kunt zetten. Het antwoord was dat je dat idd kunt doen. En mijn toevoeging was dat je dat ook zonder lijn kunt doen.

Maar nog een kleine opvoeding wat betreft het opleidingstraject: ik denk dat travers dat jij met dat jonge paard aan de hand gaat oefenen ook gepaard laat gaan met een hulp op de plek waar je been komt te liggen. De link van hulp met een zweep of grondwerkstok en aansluitend been is snel genoeg gelegd.

Waar ik het alleen maar mee eens kan zijn is dat het longeren met dubbele lijnen idd lastig is, en niet door iedereen beheersd wordt. Daar zou je aan kunnen werken (of niet) :D

Mungbean

Re: Logeren aan halster maar toch hard laten werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:44

Ipv halster kun je er beter een kaptoom aan doen.
Ten eerste is de inwerking gerichter en ten tweede minder gevaarlijk als je paard mooi voorwaards neerwaards begint te lopen. Bij bevestiging aan een halster (onderkant) bestaat het risico om op de longeerlijn te stappen.