Waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:15

In ieder geval niet uit mijn slof schieten als een docent het verschil niet weet tussen VD en grondwerk. Zo creëer je alleen maar meer een kloof natuurlijk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:16

Cassidy schreef:
TurdusMerula schreef:
Ik kan mij voorstellen dat je daar als 'natural' stevig in je schoenen moet staan. :)

Nu maak ik een onderscheid tussen Natural en Natural Horsemanship. Natural is een paard zo natuurlijk mogelijk houden, met uitschieters naar het extreme en zonder te kijken naar de behoeften van een paard (die misschien wel beter af is bij een deken, een ijzertje en een aantal uren op stal ipv in een prutweiland of paddock) , en rijden zonder boomzadel, bitloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster. NH kan ook met een paard dat een deken opheeft, een ijzertje onder en die met bit gereden wordt.

Wat is jou definitie van "natural"?

Voor mij hoeft een discussie hierover niet in dit topic.
Punt wat ik wilde maken is namelijk dat je als 'alternatieveling' stevig in je schoenen moet staan.
Ik kan mij voorstellen dat dat lastig is voor ts.

Maar goed, dat had je natuurlijk al begrepen. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:17

@ vuurneon. Wijze woorden, het gaat in dit geval om een Puber. Als ik op die leeftijd de kennis en de ervaring had die ik nu heb, dan was mijn leven echt heel anders gelopen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-11-12 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:17

Maar eerlijk is eerlijk; is het nou zo verbazingwekkend dat op een reguliere mbo opleiding op niveau 3 vooral wordt stilgestaan bij reguliere manier van paarden houden? Ik vind het super dat ze naar een PP zijn gegaan! :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:18

Ja. Ook een puber kan tegen de stroming in hoor. Er is alleen veel moed voor.nodig...
Maar een simpelere oplossing is dat je gewoon iets minder op de.voorgrond treedt en denkt "ok, maar ik.doe het anders"

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:21

Bescheidener zijn over wat je kan helpt, maar goed;bij de puberteit hoort overschatten nu eenmaal.

Ts; ik zou zeggen, doe thuis je eigen ding en duik er op school niet meteen op met je parelli; juist als je wat terughoudender zal zijn, kun je beter kennis overdragen. Maak ze nieuwsgierig :) maar accepteer ook dat 'anders' niet gelijk slechter is.
Enne docenten zijn ook maar mensen :) die hun best doen en echt niet alles kunnen weten. Vraag anders een keer of je zelf een les mag geven; niet zozeer alleen over parelli, maar over natuurlijk gedrag van paarden en hoe je dat kunt aanmoedigen bijvoorbeeld :) begin daar dan ook niet over wat slecht is, maar benadruk de positieve dingen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:43

Cassidy schreef:
De vraag is wat jij "gedoemd vindt om te mislukken"? Als je dingen doet zoals je ze altijd doet ga je resultaten krijgen zoals je ze altijd hebt gekregen. Er is alleen zoveel meer. En om dat te zien moet je open blijven staan. Parelli leert je kijken naar je paard, en je eigen weg te gaan, omwille van het paard. Kijkt niet naar plaatjes en hoe iets eruit behoort te zien, leert je communiceren met het paard en in te spelen op zijn behoeftes. Lichamelijk en psychisch. Zie ook de waarde van een paddock paradise die de medeklasgenoten zo stom vonden. Ik mis dan ook een beetje de inbreng waarop de andere leerlingen van de opleiding paardenhouderij hun paarden zouden huisvesten. Of wordt dat een "standaard opsluiten in een box 23 uur per dag en vervolgens je paard een uur te krampen rijden?" O, ik vergeet die doodsaaie stapmolen waar ze overdag dan ook nog een uurtje inmogen....

Parelli is overigens niet de enige "ware" maar wel de makkelijkste manier om de kennis van verschillende en inmiddels overleden trainers in een goed gestructureerd programma te vinden. Scheelt mij een heleboel werk, heb de info mooi compact binnen handbereik.

En voor een verschil tussen "normal" en "natural" aanpak zal ik even een filmpje neerzetten. Is wel mooi dat het een persoon is die het verschil kan laten zien.

http://www.youtube.com/watch?v=lqKYG9UqP1Y

Ja, dat ben ik met je eens, dat je verder moet kijken dan wat je kent.
Je blijft altijd bijleren en jezelf verbeteren.
Maar dan wel op een manier die bij je past, er hoeft niet meteen een naam of stempel op worden gedrukt.
Dan blijf je nog steeds beperkt bij één soort training.
Zo heb ik een keer bij mijn moeilijk te laden paard een trainster gehad, die werkte volgens de monty roberts methode.
Het ging die dag goed, maar daarna niet meer.
Daarna geprobeerd dat iemand anders 'ouderwets' met de longeerzweep de achterbenen van mijn paard aanraakte.
Met goed resultaat, mijn paard loopt nu ook de trailer op.
En als ze toch wil stoppen, is het genoeg dat iemand even fluit of 'kom' zegt, dan gaat ze alweer.
Maar als het met de Monty Roberts methode wel blijvend gelukt was, had ik dat zeker ook zo blijven doen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:02

Cassidy, ik vind het filmpje écht nikszeggend. Sorry. Want andersom is er net zo.makkelijk een 'before-after' filmpje te maken...
Als iedereen nou gewoon doet waar hij of zij zelf een goed gevoel.bij heeft en vooral anderen in hun waarde.laat, is er volgens.mij geen probleem. Maar degene die het hardst roepen dat ze niet begrepen worden, wijzen.zelf ook heel erg naar anderen.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:09

Bekijk het tweede filmpje ook even, maakt het hele plaatje wat meer compleet.

En als je de minder zweverige uitleg wilt, dan luister even naar wat David O´Connor te zeggen heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:11

Loetie84 schreef:
Cassidy, ik vind het filmpje écht nikszeggend. Sorry. Want andersom is er net zo.makkelijk een 'before-after' filmpje te maken...

Ik snap niet wat je om wilt draaien. Die stugheid van het paard en die bokreacties, waarom zou je die willen opzoeken als het niet hoeft....

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:15

In dit geval zegt 'onze' meneer Parelli; "Lead by example'. Oftewel; geef het goede voorbeeld.

Laten we eerlijk zijn; hoe spectaculair is het om een 'suffe Fjord' te zien als je zelf iets hoog in het bloed hebt staan? Weten zij veel hoeveel werk jij hebt gehad aan het 'suf' krijgen van je Fjord?
Ik kocht mijn paarden als 'grasmaaien, grondwerkpony en gezelschapspaard' en na jaren werk vinden mensen ook ineens mijn paarden suf en braaf. Ze moesten eens weten! Ik glimlach dan maar eens.
Daarom; geef het goede voorbeeld. Mensen krijgen vanzelf vragen en gaan op zoek naar de antwoorden. En dan zijn zij pas in staat om iets te leren. Tot die tijd kan je het hen niet duidelijk maken.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:20

Cassidy schreef:
Loetie84 schreef:

Ik snap niet wat je om wilt draaien. Die stugheid van het paard en die bokreacties, waarom zou je die willen opzoeken als het niet hoeft....

Ik bedoel, dat je ook een filmpje kunt maken waarbi je slecht bitloos rijdt en vervolgens superfijn op een.klassiekere wijze , en zo ook kunt 'aantonen' dat de ene.wijze van rijden beter is dan de ander. In die zin bedoel ik het omdraaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:24

Loetie84 schreef:
Ik bedoel, dat je ook een filmpje kunt maken waarbi je slecht bitloos rijdt en vervolgens superfijn op een.klassiekere wijze , en zo ook kunt 'aantonen' dat de ene.wijze van rijden beter is dan de ander. In die zin bedoel ik het omdraaien.

Bedoel je zo beroerd als deze vrouw?

http://www.youtube.com/watch?v=JwyHqmsA ... e=youtu.be

Iemand die goed op klassieke wijze rijdt, kan niet slecht bitloos rijden. Omgekeerd kan dat weer wel: iemand die het bitloos goed voor elkaar heeft hoeft nog niet meteen goed met bit te kunnen rijden. Rijden met bit, dat is een ontwikkeling op zich. Begin in de basis met bitloos, daarna kun je overstappen op bit. Dat spaart de paardenmond.

Het plaatsen van het Vicki en Garbo filmpje en van bovenstaand filmpje is verder ook absoluut geen afschieten of promoten van de klassieke rijwijze, maar meer een voorbeeld dat een andere insteek iemand kan helpen om wel beter op zijn paard te zitten, een ontspannen en lenig paard te krijgen, en vooral een paard te krijgen die mee wil werken. Een Happy Athlete.

Ik vind overigens de filmpjes waarin het paard bitloos loopt er beter uitzien dan alle Grand Prix demonstraties met bit van deze combinatie die ook op Youtube staan. Maar dat even terzijde, kan een ander natuurlijk anders zien.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:38

Je laat hier nu wel de Anky van het bitloos rijden zien.hoor. Niet echt repres voor 99% van de bitloze ruiters natuurlijk.
Ik.kan ook wel een filmpje van Anky hier plaatsen om te 'bewijzen' dat Anky beter is dan ts. Want ja, ik durf ok wel.toe te geven dat die mevrouw beter rijd dan ik! Het zegt alleen mi niets over welke methode nu het beste.is... Het is appels met peren vergelijken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:46

Als dit nu een bitloos-natural versus rijden met bit-klassieke dressuur discussie gaat worden, wil ik graag verwijzen naar alle topics die daar al over gaan. Ik heb daar dan ook in dit topic geen zin in om daar verder op in te gaan. Welke rijwijze er beter is, daar gaat het niet om. Filmpje bekeken van David O'Connor? Het gaat om communicatie. En die begint vanaf de grond, niet bij het rijden, bitloos of niet. Het gaat om het ingaan van de behoeftes van een paard, in dat koppie proberen te komen. En dat is voor een paard ook tussendoor even paard kunnen zijn, met vriendjes in een paddock paradise te staan, op de wei te komen, een keertje een buitenrit mogen meemaken. Er zijn genoeg sportpaarden op de wereld die dat niet krijgen, die niet meer zien dan de rijbak omdat ze te heet zijn buiten, schrikkerig, te kostbaar voor een wilde rit langs het strand. Of omdat de eigenaren gewoonweg niet durven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:48

Maar daar wordt blijkbaar wel op ingegaan, wat moeten ze anders met een klas bij een PP?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:51

Nogmaals: een eenmalige excursie, aangereikt door ts zegt IMO niets over het leerprogramma.
De vraag is of deze excursie in volgende leerjaren nog steeds op het programma staat of dat het een eenmalig "experiment" blijkt te zijn geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:56

TurdusMerula schreef:
Natuurlijk zijn het pubers, ik snap je punt ook wel hoor. :)

Ik blijf het gewoon zonde vinden dat er nog zo weinig open blikken zijn op veel scholen.
Ik kan mij voorstellen dat je daar als 'natural' stevig in je schoenen moet staan. :)

Uhh... op het Groenhorst zijn ze een stuk minder behoudend dan bij bij voorbeeld Deurne.

TS, ik moet zeggen dat ik jou, in dit topic en elders op bokt, niet overdreven flexibel vind en dat je je inderdaad, zoals iemand al zei, opstelt als "parelli-orakel". Valt me gewoon op als ik posts van jou tegenkom. En het zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat je klasgenoten al wel doorhebben hoe dieronvriendelijk dat parelligebeuren is? Ook zit je op een algemene paardenopleiding, als je specifiek met parelli of dergelijke aan de slag wil ga daar dan een opleiding volgen. Daar denkt namelijk iedereen net zoals jij.

En mag ik zo vrij zijn? In een recent fototopic van jouzelf schrok ik behoorlijk van je rijfoto's. Je staat ervoor open om te leren en dat siert je. Maar erg rijkunstig onderlegd zag het er niet uit...

En daarmee wil ik je niet afzeiken, dat is niet mijn bedoeling. Het zou gewoon prettig zijn als je de dingen wat meer in perspectief zou gaan zien. Je openingspost is erg zwart-wit. Het is voor jezelf denk ik ook wel fijn om wat aan die instelling te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:59

Koper schreef:
En het zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat je klasgenoten al wel doorhebben hoe dieronvriendelijk dat parelligebeuren is?

Is this the absolute truth or the truth that you say so?
Ik zou graag wat meer uitleg willen zien wat jij denkt dat er dieronvriendelijk is aan het hele Parelligebeuren?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:06

Je begint zelf met zeggen dat ts beter is dan de rest omdát ze parelli doet, dus mij nu.naar een ander topic verwijzen vind.ik dan een beetje apart. Daarnaast probeer ik juist te zeggen dat je iedereen in zijn waarde.moet laten en vooral moet doen waar je jezelf fijn bij voelt. Maar als 'afijkend' bent, zul je een gladde rug moeten hebben en vooral niet gelijk.beschuldigend naar een ander.moeten wijzen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:15

Met de laatste zin kan ik het niet meer dan eens zijn. Met de eerste zin niet. Maar aangezien het al laat is en de wekker straks om half 6 gaat, ga ik geen tijd meer aan dit topic en aan Bokt besteden, ik ga naar bed. Zal morgen even kijken of ik zin heb om hier verder op in te gaan, en misschien gaat het stipje wel van dit topic af. Welterusten voor straks.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:15

Weltrusten!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 01:35

Ik vind veel excursies ook echt stom. En dat wil helemaal niet zeggen dat ik dan niet geinterreseerd ben in het onderwerp maar de bedrijven weten ze soms wel te kiezen of er wordt gewoon niks vernieuwends verteld of er zijn geen speciale dingen te zien.

Maarja, je hebt het nu eenmaal niet over het kiezen.

Mijn mening over NH, grondwerk, VD, Parelli doet er verder even helemaal niet toe.

Maar ik heb wel gemerkt dat de meiden op een paardenopleiding die zich vnl bezig houden met dergelijke zaken bar slecht weten om te gaan met hengsten of andere zaken die gewoon assertiviteit vereisen en bepaalde handigheid. Dit is niet bedoeld om alles over een kam te scheren, maar wel vaak is het onder de jonge meiden een bepaald type meisje dat er zo over denkt. Zij zijn dan vaak oneens met bijvoorbeeld bepaalde manieren van trainen, die je hoogstws op stages toch zult tegenkomen. Ik kan me dus enigszins voorstellen dat je klasgenoten zich er niet helemaal in kunnen vinden. Ik bedoel het echter niet negatief over jou TS.

Ik denk dat beide groepen het niet moeten zien als iets negatiefs.

Wat je er aan kunt doen: Schijt aan hebben.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 10:10

Cassidy schreef:
Je kunt een paard wel naar het water leiden, maar je kunt hem niet dwingen om het te drinken.
Je kunt een mens wel naar kennis leiden, maar je kunt hem niet dwingen om dingen aan te nemen.

Doe je ding, verspil geen energie aan mensen die niet willen snappen waar je mee bezig bent. Jij hebt een manier van aanpak met paarden waar jij een leven lang op kunt voortborduren. Je medescholieren gaan dingen leren die ze hun leven lang toe gaan passen, en daardoor de garantie krijgen dat ze iedere keer dezelfde resultaten bereiken. Als ze daar blij mee zijn, dan zou ik ze lekker hun gang laten gaan. Ze komen zichzelf wel tegen, en dan is het nog maar de vraag of ze hun sjieke volbloed in gaan ruilen voor de volgende sjieke volbloed omdat ze hem niet aankunnen. Of de sport definitief aan de wilgen hangen omdat ze tegen grenzen aanlopen die eventueel opgelost kunnen worden als ze ook maar bereid zouden zijn om over de rand van hun bord heen te kijken.

dankje! ik sta zeker open op de andere manieren waarop je met paarden omgaat. zowel dressuur en springen. Ik praat er bijna nooit over maar ik sta een beetje bekend als het meisje die anders met paarden omgaat. dus ik zeg er bijna nooit iets over. ook als andere mensen opmerkingen maken over hun paarden probeer ik mee te praten. allee nlukt het soms gewoon niet.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 10:19

Ik heb al jullie reacties gelezen. Het topic die jij gezien hebt snap ik dat je dat vind. Het zadel lag idd niet goed en ben gelijk uit gaan stappen en eraf gegaan. Ik sta echt open en ik probeer ook geen betweter te zijn. Ik wil juist veel verschillende manieren leren zodat ik echt geod met andere mee kan praten en het werkt later ook gewoon in mijn voordeel. Ik hoop niet dat dit een reltopic word...
Super bedankt voor de reacties . hier ga ik zeker wat mee doen