LB eerste piaffe@liberty

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:48

Lara_Silver schreef:
rider schreef:
Met ondersteuning van een bitje en lange lijnen is een piaffe ook voor minder getalenteerde paarden (die geen Totilas of Weense Lippizaner zijn) goed te leren, als je hem ontwikkelt vanuit de schouderbinnen.

Onzin, een piaffe is een oefening die op geen enkele manier met lengtebuiging gereden word. Dus ook het aanleren ervan niet. Schouderbinnenwaarts is een oefening waar lengtebuiging gevraagd wordt, en een volledig op zich staande oefening.

Genoeg bewezen klassieke trainers die het zo doen. Richard Hinrichs o.a raadt het aan voor minder getalenteerde paarden. Het gaat niet om de lengtebuiging, het gaat om de 'afremmende' functie van de schouderbinnenwaarts, waardoor de impuls makkelijker te controleren is. Deze manier is ook handig voor trainers die geen ervaring hebben met piaffe. Zodra de eerste stappen in de juiste richting er zijn ga je op de hoefslag verder natuurlijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:12

rider schreef:
Genoeg bewezen klassieke trainers die het zo doen. Richard Hinrichs o.a raadt het aan voor minder getalenteerde paarden. Het gaat niet om de lengtebuiging, het gaat om de 'afremmende' functie van de schouderbinnenwaarts, waardoor de impuls makkelijker te controleren is. Deze manier is ook handig voor trainers die geen ervaring hebben met piaffe. Zodra de eerste stappen in de juiste richting er zijn ga je op de hoefslag verder natuurlijk.

Lijkt me sterk dat het dan echt dezelfde vorm heeft als schouderbinnenwaarts, een veranderde vorm zeker, met een andere term? Want bij schouderbinnenwaarts komt er veel lengtebuiging kijken, die je uiteindelijk niet nodig hebt. Ik vind je uitleg interessant overigens zeker omdat ik die methode nooit gezien heb.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:18

Ik vind wel dat het een begin van iets van een piaffe is. Natuurlijk niet perfect maar het dier begrijpt wel ongeveer wat ze bedoeld en doet het ff een poging ertoe en dat is hartstikke leuk om te zien.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:03

Lara_Silver schreef:
Lijkt me sterk dat het dan echt dezelfde vorm heeft als schouderbinnenwaarts, een veranderde vorm zeker, met een andere term? Want bij schouderbinnenwaarts komt er veel lengtebuiging kijken, die je uiteindelijk niet nodig hebt. Ik vind je uitleg interessant overigens zeker omdat ik die methode nooit gezien heb.

Als je het interessant vindt kan ik de uitleg van Hinrichs er wel even bij pakken? Ik heb het boek hier toch in de kast staan. :)

different1

Re: LB eerste piaffe@liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:18

Ik vind het een mooi filmpje, en er zullen maar weinig mensen en/of paarden dit na kunnen doen.
Wat betreft of het wel of niet correct is, dit paard bied zoveel aan, een echt cadeautje voor z'n trainer, ga eens kijken op een willekeurige grand prix wedstrijd, of zelfs de olympische spelen...Hoeveel paarden voeren daar een correcte piaffe uit?
Als TS hem nu dag in, dag uit uren aan een stuk zou laten piafferen, dan zou ik ook commentaar hebben wat betreft de bespiering etc, maar dit zijn korte stukjes van nog geen 5 minuten totaal, daar gaat het paard niet van lijden, tenslotte doen ze het in de natuur ook zo nu en dan.

@ ts: want een fantastisch paard heb jij, en de band en het begrip blijkt maar weer uit dit filmpje, want als er geen band of begrip was, zou een paard dit nooit doen op deze manier.
Er zitten echt leuke stukjes tussen waarin het paard echt laat zien dat hij/zij begrepen heeft wat de bedoeling is.
Geniet van je dier, en beschouw dit als een van de grootste cadeau's die je hebt gekregen van je paard.
Ik ben benieuwd hoe het er over enkele trainingen uit ziet!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:27

Mooi beginnetje!
Natuurlijk is dit nog geen perfecte piaffe. Dat duurt wel even om ze dat te leren.
Maar dat wordt toch ook niet gezegd?!
Gewoon lekker door oefenen ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 12:17

Bedankt mensen. Ik zie het ook echt als een cadeautje en ik ben er heel blij mee. Ik ben erg benieuwd hoe het over een jaar eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:32

Lara_Silver schreef:
rider schreef:

De reden dat SB gebruikt wordt bij het aanleren van de piaffe is dat de beenzetting vrijwel gelijk is (volgens Hinrichs dan he) en dat het aanzet tot ondertreden van de achterhand en dus verzameling. Als je gaat verzamelen in SB móet het paard wel op zijn achterhand blijven lopen, terwijl je op een gewone rechte lijn kans loopt dat het paard er toch uit valt en op de voorhand gaat lopen als het te moeilijk is.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:18

Wauw, prachtig wat een mooie ingeving van jou paard! :D Het word je echt aangeboden, he? Aangezien je compleet in vrijheid werkt,
zul je een andere weg naar de piaffe volgen dan dat normaal gesproken aangehouden word. En dat is prima, want jullie werken duidelijk
héél goed samen en ook via in vrijheid spelen kun je tot een goede piaffe komen. Dit zijn de eerste stapjes, ben benieuwd om je vorderingen
te zien! :D

Keep up the good work!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:14

@rider en Bizzybijtje: bedankt voor de uitleg. Mijn intstructrice werkt vooral vanuit rechtheid, het blijft een zeer belangrijk element in haar lesgeven. (Nu heb ik het uiteraard niet over het rechtrichten en de oefeningen die lengtebuiging eisen) Ze geeft me soms uitleg als ze haar eigen paarden rijdt, waar ze op let bij oefeningen als de passage en de piaffe. Dit trainingsniveau hoef ik niet meer te bereiken met mijn pony, maar met een toekomstig paard is het wss wel een doel.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:19

Nou, ik vind het er leuk uitzien! Deed mijn paard dat maar eens :D

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:47

Arashah schreef:
het zijn dan huppeltjes en stapjes, maar hij snapt wat je van hem vraagt, het is een mooi beginnetje!

Hier ben ik het mee eens :)

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:03

Fijn om te zien dat je in vrijheid traint, paardje houdt zich goed gefocust naar jou toe.

Voor piaffe mis ik achterhand gebruik, ruggebruik en juiste hals lengte van je paardje.
Het is mss niet slecht om een kaptoom met bijzetjes aan te doen en eerst heel vlot voorwaarts neerwaarts laten lopen aan longe.
Vervolgens terug opnemen naar een iet wat verzamelde draf tot je voldoende achterhand actie krijgt waarbij je paardje zijn/haar achterhand onder komt te zetten.
Als je dat hebt kan je vanuit die verzameling best stilleggen en een paar passen achteruit vragen vervolgens terug voorwaarts zenden en zal je zien dat het achterhand gaat ondertreden.
Hoeft totaal nog niet op een piaffe te lijken, als het achterhand onder komt en je paardje krijgt het moeilijk laat je het terug voorwaarts in een actieve draf, daarna terug meer verzameling, opnieuw stil leggen, achterwaarts en terug voorwaarts.
Met kaptoom en bijzetjes gaat het hoofd en de hals ook beter op zijn plaats komen, door het juiste gebruik van de achterhand zal je paardje dan ook een beter rug gebruik aan nemen.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:16

E_Nalanta schreef:
Wauw, prachtig wat een mooie ingeving van jou paard! :D Het word je echt aangeboden, he? Aangezien je compleet in vrijheid werkt,
zul je een andere weg naar de piaffe volgen dan dat normaal gesproken aangehouden word. En dat is prima, want jullie werken duidelijk
héél goed samen en ook via in vrijheid spelen kun je tot een goede piaffe komen. Dit zijn de eerste stapjes, ben benieuwd om je vorderingen
te zien! :D

Keep up the good work!

Helemaal mee eens!
Ik snap ook al het heftige commentaar niet zo erg, de verdere vorderingen om er een correcte piaffe van te maken komen vanzelf!

Mijn eerste reactie was: wat ziet dat er leuk uit, zo spelen, zou wel meer filmpjes willen zien!
Ga zo door, je gaat op een hele vriendelijke manier met je paard om :)

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:42

pfoeh streng.
Ik vind het in iedergeval een mooi begin. :o het is dan nog wel geen spaanse perfecte piaffe. Maar iedere paardeneigenaar of verzorger die iets aan het leren is aan zijn of haar grote liefde wil altijd wel trots laten zien waar ze zijn. :) doe ik ook maar al te graag.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 04:33

>> TVG ITP

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:17

Lara_Silver schreef:
rider schreef:
Met ondersteuning van een bitje en lange lijnen is een piaffe ook voor minder getalenteerde paarden (die geen Totilas of Weense Lippizaner zijn) goed te leren, als je hem ontwikkelt vanuit de schouderbinnen.

Onzin, een piaffe is een oefening die op geen enkele manier met lengtebuiging gereden word. Dus ook het aanleren ervan niet. Schouderbinnenwaarts is een oefening waar lengtebuiging gevraagd wordt, en een volledig op zich staande oefening.

Amen!

Ik vind het leuk meid, goed begin en doe het je niet na!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 19:29

Chaos schreef:
Als het niet op een goede piaffe moet gaan lijken noem het dan niet zo, en oefen het niet. Je wilt iets goed of je wilt iets niet lijkt me.

Laat haar dat lekker zelf bepalen.. Je doet het goed of je doet het niet ?? Denk je dat Totilas vanaf de eerste keer een perfecte piaffe liet zien? Alles heeft toch training nodig. Sterker nog, ik denk dat deze eerste piaffe er beter uitziet als de eerste piaffe van Totilas.

Wat een onnodige reactie weer zeg, puur gericht op het verzieken van dit topic. Bah bah..

TS; Net begin hoor! Kan helemaal geen kwaad om zo af en toe een paar pasjes zo te huppelen, bokt is weer aardig op gang :=

Vind het heerlijk om te zien, uit vrije wil en echt in volledige vrijheid!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:15

Trek je niets aan van al deze negatieve reacties. Ik ken je van je vele filmpjes op YouTube, en ik denk dat veel mensen jaloers op jou mogen zijn!!
Hier wordt al snel geoordeeld en iedereen weet het helaas beter, terwijl die mensen zelf misschien wel de perfecte piaffe kunnen laten doen maar op de grond werkelijk geen connectie hebben.

Gaaf dat hij het zo aan je aanbied, en ik weet zeker dat wanneer je hiermee verder gaat er zeker een mooie piaffe uit kan komen!
Het begin is er en hij snapt wat je bedoeld, de rest komt vanzelf, ik vind het er iig gaaf uitzien.
Vooral omdat ik zelf weet hoe moeilijk het soms kan zijn om in vrijheid met je paard aan het werk te gaan!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:17

en als je even kijkt in de profielen van de mensen met het grote commetaar zie ik meteen waarom ik zoveel van deze manier van werken houd, sporen van een halve meter, teugels van misschien 20cm.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:21

het is toch het begin ! en iedereen heeft het over een echte, volledige piaffe pff

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:21

Achjee! De drempel ligt weer hoog vandaag of niet? Heel bokt pleurt er weer overheen. :roll: Wat een kleuterschool.

TS: ik vind het erg knap dat je dit hem geleerd krijgt, al valt er nog veel aan te werken. Maar hey, da's juist het leuke eraan toch? Lekker blijven oefenen samen! +:)+ Ik doe het je niet na!

Als de titel was geweest "mijn paard leert huppelen" was het wel leuk geweest. Neem het leven niet zo serieus mensen. :O

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:24

Nou, niet vandaag hoor. Paar weken terug al. :P

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:27

Al was het een jaar geleden, mijn punt is duidelijk :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:33

Het gaat er wel eens op lijken :)
Bij mijn draver ook t stijgeren aan gaan leren vanuit een dom hupje, stijgert nu een heel stuk fijner en kalmer (eerst zeer gespannen, gestresst), netjes op zijn billen, mooi rug gebruik en fijne hoofd/halshouding.
Klein beginnen, er zijn meer wegen naar Rome hè!