[AR] Kim voor de sulky, eerste keer op bokt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 10:16

Dankjullie.

Joyciej: behalve het lamoen, ben ik heel tevreden over deze sulky. Volgens mij is het niet de oude versie, maar ik heb hem overgekocht dus ik heb eigenlijk geen idee. Er zitten wel stophaken op en hij bestaat uit 2 delen dus losse voorstukken zouden inprincipe mogelijk moeten zijn, dat bespaart me het hele inkorten en ombuigen. Nu je zegt dat ze er vast van kunnen komen te zitten in 't lijf waar ik niet aan gedacht had ga ik er wat meer vaart achter zetten, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Stropen van de strengen blijven trouwens plima op hun plaats zitten op de zweng.
Ik wil niet zomaar wisselen van voer aangezien ze sinds augustus of september dit voer al opbouwend krijgen en er net een nieuwe zak was gekocht (niet door mij), dus we maken deze eerst op of voeren ze iig door met dit voer deze winter.

Romy_tessa

Re: Kim voor de sulky, eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:32

Ik ben het met Joyciej eens, vooral de zweng zou lager moeten zitten zodat je zwengen niet omhoog lopen, daardoor lijkt het borsttuig nu heel raar te zitten.

Zo te zien zitten er wel stophaken op het lamoen maar heb jij die voor de lichtogen zitten in plaats van erachter. Stophaken zijn er voor bedoelt te voorkomen dat de pony de wagen op de hakken kan krijgen.
Als je strengen op maat zitten kan het lamoen niet uit de lichtogen schuiven, je wil juist de lichtogen zover mogen naar voren op het lamoen zodat ze niet in je pony kunnen prikken.

De broek lijkt qua maat ook niet helemaal passend maar dit vind ik moeilijk te zien op de foto's

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:33

Oke dankjewel :)
Wat je zegt over de lichtogen bij de stophaken klopt, ze blijven dus eigenlijk niet zitten, verder zitten de strengen en het broek naar mijn idee gewoon goed, maar ik zal er nog eens naar laten kijken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:15

Ahah, haha het was gisteren nogal laat dat ik reageerde, had de stophaken over 't hoofd gezien, en hoe je dat had zitten. Nu zie ik het idd ook, dat je de lichtogen achter de stophaken hebt zitten. Die horen er idd voor, dus dat zou ik in het vervolg wel anders doen.

De broek vond ik idd ook wat vreemd zitten. Hij zou eigenlijk wat meer naar voren over de rug moeten liggen, zodat de lendenriemen in dat 'kuiltje' van de flanken vallen. Maar volgens mij heb je daar geen ruimte meer voor, omdat de broek dan te strak zit. Dus dan zou de broek net wat te klein zijn. Via Ideal kan je allerlei losse tuigonderdelen kopen, misschien een idee.

Ik kan het op de foto's niet goed zien, maar weet je zeker dat je lamoen dus wel uit '2 delen' bestaat? Dat je dus die buizen al hebt, waar je die losse lamoenbomen inschuift?

Dat hoort er eigenlijk een beetje zó uit te zien:
Afbeelding

Vlak boven de bouten eindigt de buis van het lamoen, en daar schuif je dan zo'n losse lamoenboom in. Op jou foto's lijkt het alsof je nog gewoon de oude versie v/d sulky hebt (welliswaar wat opgepimpt qua bekleding etc.) met het oude, dus niet verstelbare lamoen.
Dit is namelijk de nieuwe/huidige versie van de Cavaletti, die heeft toch een heel ander lamoen (breder van achteren, korter in lengte en dus zo'n verstelbaar lamoen met buizen en uitschuifbare losse lamoenbomen). Ook zit de zweng bij het nieuwe model een stukje lager.
Afbeelding

Hier ook goed te zien; een detailfoto van het lamoen van de nieuwe versie (kan ik niet afgebeeld als foto krijgen hier, dus even in link:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... wBA&dur=58

Maar als jij zeker weet dat die buizen voor een verstelbaar lamoen op de jouwe al zit, zou het mooi zijn als die losse lamoenbomen er gewoon in passen ja. Al vind ik het op de foto's dus echt gewoon het 'oude' lamoen lijken........

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 16:19

Ze zijn niet los beweegbaar zegmaar, maar de buis zelf bestaat uit 2 delen door middel van schoeven/bouten, dan zouden die losse voorstukken mits ze even breed zijn dus moeten passen. Dus dat ga ik straks denk ik even opmeten.
En van de stophaken klopt, maar de lichtogen blijven eigenlijk niet goed genoeg op hun plek zitten.. Dit verschilt wel per keer, de ene keer zitten ze zo en de andere keer prima. Dus daar kan ik niet veel aan veranderen.
Maar bedankt voor jullie reacties en tips. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:36

Wat bedoel je met 'de lichtogen blijven eigenlijk niet goed op hun plek zitten'?
Als jij de strengen goed hebt, dan moeten de lichtogen ook gewoon prima zitten. En als de broek goed is afgesteld ook. Als je bijv. de strengen te lang hebt, kan het zijn dat de lichtogen naar achteren worden getrokken.

Dus hoe je het doet moet je even bekijken, maar die stophaken zal je toch écht even moeten veranderen, want op deze manier maak je het alleen maar gevaarlijker. Lichtogen horen écht vóór de stophaken, en niet er achter. Als de lichtogen vanzelf over de stophaken schuiven naar achteren toe, dan zijn de stophaken niet lang genoeg. Dan zou je er evt. nieuwe, langere stophaken op kunnen laten lassen.

Vwb. het lamoen en die losse delen........ ik ben benieuwd. 't is niet dat ik je niet geloof, maar aangezien deze sulky's ook eerder als 'zelf-bouw-pakket' werden verkocht kan het natuurlijk ook daar aan liggen dat het lamoen met bouten en schroefjes in elkaar is gezet. Maar dat het niet een verstelbaar lamoen betreft..... die kans lijkt mij echt klein namelijk, dat dat maar zo allemaal gaat passen.
Maargoed, het zal het vanzelf wel uitwijzen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:32

Bij mij blijven de lichtogen ook niet goed op hun plek zitten. Ze schuiven vaak van het schoftje af. Bij mij wordt dat veroorzaakt door het probleem dat het lamoen te smal is voor de pony en niet versteld kan worden. Ik heb ook een oude versie van de Cavalettie en krijg over enkele weken de nieuwe versie die Joyce heeft laten zien. Ben zeer benieuwd, want als het goed is moet daar het probleem mee verholpen zijn, doordat het lamoen van de nieuwe cavalettie verstelbaar is...

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 17:50

Ik ben ook benieuwd, ik ga ergens deze dagen even meten want ik hoop dat het idee met de losse voorstukken mogelijk is, en anders moet ik m'n handige buurman maar eens vragen om de boel om te kunnen buigen en inkorten. Dan denk ik idd dat de lichtogen niet goed blijven zitten omdat het lamoen dus te smal is, waardoor mijn pony haar kont ook niet helemaal kan 'keren'.

Dankjullie voor de reacties!