Actieve achterhand met namen in draf - Bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:54

Alou schreef:
De vraag is hoe je de achterhand beter traint en wat je daarbij kan gebruiken als je bitloos rijd.

Ik heb geen zin om het over les en lesgevers te hebben, of dat nog 100 mensen het zelfde zeggen.
Ik ben benieuwd wat jullie doen en er voor gebruiken.

De oefeningen om de achterhand te versterken zijn hetzelfde voor bit en bitloos (in ieder geval nog op dit niveau).

Ik denk dat de antwoorden op je vragen voor een groot deel al gegeven zijn, en dat je niet meer verder in detail kunt treden over training als je het paard niet in levende lijve ziet, vandaar dat veel mensen hetzelfde zeggen of vragen stellen over de instructie, omdat die er wel bij zijn als je aan het trainen bent. Of zie ik dit verkeerd? :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:02

Alou schreef:
De vraag is hoe je de achterhand beter traint en wat je daarbij kan gebruiken als je bitloos rijd.

Ik heb geen zin om het over les en lesgevers te hebben, of dat nog 100 mensen het zelfde zeggen.

Meer achtergrondinformatie lijkt me juist handig, maar goed als jij daar 'geen zin' in hebt.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:45

xDreamerx schreef:
Alou schreef:

De oefeningen om de achterhand te versterken zijn hetzelfde voor bit en bitloos (in ieder geval nog op dit niveau).

Ik denk dat de antwoorden op je vragen voor een groot deel al gegeven zijn, en dat je niet meer verder in detail kunt treden over training als je het paard niet in levende lijve ziet, vandaar dat veel mensen hetzelfde zeggen of vragen stellen over de instructie, omdat die er wel bij zijn als je aan het trainen bent. Of zie ik dit verkeerd? :)

dat dacht ik ook al ;)

Anoniem

Re: Actieve achterhand met namen in draf - Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:52

Ik vraag wat bokkers doen om de achterhand te versterken. Niet wat instructeurs mij adviseren.

Ik wil dit gewoon weten, en heb geen zin om specifiek in te gaan op wat instructeurs zeggen oid.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:56

Met longeren kun je ook een elastisch bandage langs de broekspier op laten lopen. Hierdoor activeer je het ondertreden iets meer. Sommige paarden kunnen er niets mee, sommige vinden de extra steun wel fijn. Je hebt dan het achterste gedeelte van een pessoa, en geen getrek aan het hoofd.

Je maakt hem dan bijvoorbeeld aan de ringen van je longeersingel vast, zorg wel dat hij op een goede spanning staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:00

Ja zoals een promise wrap van Linda Tellington?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:03

Ja klopt, een elastisch bandage is de wat huis/tuin/keuken oplossing :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:07

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:09

Alou schreef:
Ik rij voornamelijk met een sidepull en af en toe met touwhalster.

Veel stijlen heuvels heb ik niet op het platteland.

Nergens dijken waar je naar boven kan?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:36

Het klinkt alsof je op de goede weg bezig bent, maar dat het allemaal wat meer tijd nodig heeft. Spierontwikkeling gaat nou eenmaal een stuk langzamer als spierafbraak(helaas).

Is in de stap de draagkracht en de activiteit wel voldoende? Neem je ook achterwaarts mee? De achterwaarts kan goed helpen om weer even extra het gewicht terug te plaatsen.
De bodywrap kan zeker een goed idee zijn, deze helpt oa voor het actiever maken en helpt paarden om zich wat meer 1 geheel te voelen(paarden die in meerdere delen lopen) en aan mijn paard merk ik dat ze dingen als ondertreden ook een stuk makkelijker gaat doen met de bodywrap. Wat dan ook weer resulteert in meer draagkracht van de achterbenen.

Ik las dat je de galop niet meeneemt? Met wat voor reden is dat?(als ik daar overheen gelezen heb/verkeerd begrepen, sorry)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:13

@ijssnuiver, Wat leuk, een mede student bedankt voor je post!
In stap is de activiteit wel voldoende en loopt ze makkelijker in der eigen spoor.
Achterwaarts neem ik zeker mee, dat vind ze wel lastig om ontspannen te blijven en der hoofd laag te houden.
Galop neem ik even niet mee, het is nogal een na denker en ze vind de draf lastiger dan de galop. Dat maakte dat als ik haar voorwaarts vroeg ze snel in de galop viel. Nu is dat niet meer aan de orde en kan ik goed schakelen dus de galop pak ik ook weer mee, en dat maakt haar draf ook weer beter.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:26

Grappig inderdaad! Leuk om elkaar zo tegen te komen, hoe bevalt het jou?

En als je korte stukken probeert te draven? Dan liever gaan voor een paar goede, actieve passen dan een slechte rondje. Daarna weer terug naar de stap, opnieuw modelleren en weer aandraven. Wat ik met die van mij doe is aandraven(of galoperen) vanuit de achterwaarts, hierdoor kan ze iets gedragener blijven en ik merk dat het voor haar dan een stuk makkelijker word. Wel kleine stukjes, want zodra ze haar balans verliest en op de voorhand valt, gaat ze weer mega vertragen.

De reden dat ik naar de galop vroeg, was inderdaad of het je paard ook verbeterd. Ik galoppeer vrij in het begin van de training(heb daarvoor vaak al dingen als werken aan de hand/longeren gedaan, dus paard is al warm) en merk dat ze dan in alle gangen een stuk fijner gaat lopen.

Daarnaast in de draf hetzelfde werk doen als in de stap, in stap is het je ook gelukt. Dus de draf komt ook wel goed, het nadeel van de draf(of meer een gang hoger), is dat je alle uitdagingen van de stap tegenkomt maar dan wat versneld en vergroot.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:18

Mijn oude merrie van 37 heeft nu het wiel uitgevonden. Ze heeft ontdekt dat ze een achterhand heeft. Ik heb een aantal dagen oefeningen gedaan ernaast (ttouch en bewustwordingsoefeningen) en aansluitend een les gehad van hooguit 20 min onder zadel. Pony staat weer rustig in de trailer (liet zich tegen de wand storten) en loopt veel braver haar lesjes mee. bij jonge hengst werkt het ook.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:36

Heuveltjes op en neer gaan, sprintjes trekken etc heeft vrij weinig te maken met draagkracht. Het paard ontwikkeld misschien wel spieren, maar niet de spieren die hij moet gebruiken bij het ondertreden en dragen van de ruiter. Juist het stuwen wordt daardoor versterkt wat je nou net niet wilt. Dus dat raad ik je alvast af.

Verder vanuit de lengtebuiging; schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyeren.
Zorg er verder voor dat ze niet over haar tempo loopt maar wel lange passen maakt. Als een paard snel loopt kan die natuurlijk ook niet dragen.
Je kunt met handwerken ook een oefening doen: de schoolhalt. Zorg ervoor dat het paard zijn gewicht goed op 4 benen heeft verdeeld en vierkant staat. Je vraagt het paard richting achterwaarts, maar zorgt ervoor dat het paard niet echt naar achteren stapt, maar zijn gewicht wel naar achteren brengt. vraag dus echt minimaal en als je maar iets ziet gebeuren, belonen en dit uitbreiden. Kan op een gegeven moment ook onder het zadel, maar dit is natuurlijk gelijk een stuk zwaarder.
Hier even een foto van hoe die is als hij heel goed wordt uitgevoerd:
http://www.bentbranderupshop.com/media/ ... alt-30.jpg

Je kunt ook op youtube kijken, dan zie je hoe het eruit ziet.