paard wil niet verder lopen en keert om, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 13:54

Toch goed om te horen dat het wel een patroon kan worden wat buitenrijden kan belemmeren, want ze deed het eerst op een punt maar doet het nu ook vaker, (op dat eerste punt niet meer) dus tijdens elke rit komt het wel even aan bod..... en ik ben dus al een paar keer lopend verder gegaan. De volgende keer gebeurt het dan op een ander punt. Dus tja. misschien moet ik er toch even doorheen met haar, desnoods met een tik. Ik rij haar wel met een stomp spoortje, gebruik ik bijna niet hoor, maar helpt wel bij de fases aanleren. Kan dan in fase 4 gerichte druk geven en dat werkt heel goed, daarna niet meer nodig. En bij het omkeren werkt dat ook heel duidelijk. denk toch dat ik minder onzeker moet doen en toch een keer heel duidelijke taal moet gebruiken, tikje met takje en hoppa weg takje. zoiets. Ze is een left brain introvert trouwens van nature niet de snelste haha maar duidelijkheid en leiding is alles bij haar. Echt een paard wat op een manege helemaal bot zou worden en altijd met zweep zou worden gereden, vreselijk. (althnans de manege hier in de buurt waar je standaard een zweep moest gebruiken voor het tempo :(

Ik heb altijd op intuitie gereden ook toen ik nog niet met nh bezig was en dat werkte idd altijd goed, bij dit paard is doorzetten en streng zijn op zijn tijd zeker goed, ze probeert gewoon te kijken of ik wel de leiding neem (dus te vertrouwen ben) net als kinderen die stout gaan doen en wel kijken hoe je reageert, als je helemaal geen grenzen geeft zullen ze steeds stouter gaan doen. Maar op dit punt waar ze omkeert weet ik het niet zeker omdat ze misschien te ver weg voor het veulen gaat. maar ik laat haar absoluut niet 'winnen' zoals in de 7 games het ook gaat om winnen, niet door macht of straf maar door omgekeerde psychologie. dus als ze niet verder wil keer ik nooit om, zorg ervoor dat ze iig nog een paar stapjes in mijn gewenste richting doet en keer dan evt. om op mijn tijd of stap af en loop er verder naast, net zo veilig en toch doen we wat ik wens. Maar als het een patroontje wordt en ze het steeds vaker en hardnekkiger probeert en weet dat ik niiet sterker ben krijg je een soort krachtmeting, niet de bedoeling, en in dat geval als ik weet dat het gewoon boeven gedrag van haar is denk ik dat ik best een tikje kan geven. Doe ik in de bak ook wel eens als ze echt niet vooruit wil dan geef ik haar een klein tikje met de carrotstick en dat werkt prima, ze is helemaal niet bang voor de stick en ik doe haar ook geen pijn, maar wel even heel duidelijk. Heb het gevoel dat ze anders steeds 'botter' wordt. Ik denk bij alles altijd aan Parelli die als voorbeeld gebruikt dat een paard altijd over haar heenliep en hij fase 1 tm 4 gebruikte maar het paard nog niet reageerde, hij heeft toen een sleutel van zijn bos tegen de borst van het paard geduwd, klinkt heel lomp maar het was blijkbaar heel duidelijk. Ik denk dat het uitermate belangrijk is om te weten wat je doet en waarom. Zweep om angst gebruiken is nooit ok denk ik zo, maar duidelijkheid kan soms nodig zijn, en eigenlijk is het antwoord dat het juist was, dat je het een volgende keer niet meer nodig hebt. en bij wijze van bij fase 1 kunt blijven.

haha en ja dat wachten ken ik ook wel, heb een keer met een pony bijna een uur stilgestaan, ben toen maar het spelletje snake gaan doen op mijn telefoon :) en ja na lang wachten een prima rit kunnen maken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:55

Juist bij een LB-i moet je heel duidelijk op de voorwaartse hulp blijven. Die zijn liever lui dan moe, dus vinden wachten ook wel prima :+ Nou is een paard natuurlijk nooit 100% LB-i, dus ook die is wel een keer klaar met wachten, maar vaak pas later dan dat jij dat bent ;) Een passende strategie in deze situatie zou inderdaad kunnen zijn rondjes laten draaien. Dat kost namelijk extra veel moeite, dus zal een LB-i ook snel klaar mee moeten zijn.

Weet je eigenlijk wat voor "Horsenality" je zelf bent? Als je dat weet, weet je ook wanneer je op je best bent en of je bij je paard past. Wat je zelf bijv. zegt: normaal gesproken doe je dingen op je intuïtie. RB dus. Als jij dan LB op je paard zit, werkt dat niet omdat je eigenlijk buiten je "Horsenality" werkt.
Maar om een LB-i slimmer af te zijn en actief te krijgen vanuit zichzelf, zul jij méér LB moeten zijn en nóg introverter.
Dit betekent voor je hulpen dus ook: niet teveel doen, maar net genoeg. Anders mag je al het werk blijven doen.

Leuke dingen om te weten van jezelf dus :j

EvelienKiss

Re: paard wil niet verder lopen en keert om, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:02

Wees zo zacht mogelijk, maar OOK zo hard als moet! Je moet het paard wel helpen je te gehoorzamen hoor. Je kunt een paard voorwaarts laten bewegen door een leadrope achter haar kont te laten draaien. Zorg dat het staken en omdraaien onrust betekent (een draaiend touw richting/achter de kont van het paard) en voorwaarst bewegen ontspanning.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:31

rensiepensie schreef:
Ik ben ook een typ wat heel erg op het NH afging. Maar ben veel te voorzichtig geweest met mijn vorige paard. Die ging ook aan de staak buiten en omdraaien. Heel vervelend. Ik eerst vanuit de adviezen hierboven het zaakje bekeken. Maar achteraf gezien was dit helemaal verkeerd voor deze situatie. Als ik het paard vanaf de eerste keer duidelijk had gemaakt dat dit niet de bedoeling was ( misschien wel met een flinke tik) was het niet geëscaleerd tot een punt waarbij ik niet meer alleen met haar op buitenrit kon.

Hoop dat het jou niet gebeurt in ieder geval.

Heeft dat met de NH te maken, of met de manier waarop jij de situatie aanpakte? Een onderdeel van NH is namelijk ook: zo zacht als mogelijk, en zo hard als nodig. Veel mensen denken dat NH alleen maar zacht en lief is (jij blijkbaar ook) maar niets is minder waar. Het gaat er om dat er meerdere aanpakken mogelijk zijn, wat de juiste is, is afhankelijk van het paard, de ruiter en de situatie. En blijkbaar ben jij met die inschatting dus de mist in gegaan, jammer genoeg voor jou. Maar maakt dat NH fout, of degene die jou er mee "geholpen" heeft, of jouw inschatting?

Ik doe ook aan NH, maar als ik alleen maar zou afwachten, dan heb ik snel een onhandelbaar paard hoor. Bij hem is de kunst om aan te voelen wanneer ik even moet wachten, of wanneer ik mijn fases moet verhogen.

Voor TS: ik ga helemaal mee in de adviezen van Sassol, behalve dan het stuk over je eigen horsenality. Dat is m.i. iets minder simpel dan zij het voorstelt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:42

Nou als de de meeste adviezen hierboven lees correspondeert dat aardig met de adviezen die ik toen van andere NHers kreeg. Dus vandaar mijn waarschuwing.

Keur NH niet af, ik geloofde er vol in juist. Vandaar ook mijn verhaal erbij. Omdat ik mezelf herken in TS haar verhaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:44

rensiepensie schreef:
Nou als de de meeste adviezen hierboven lees correspondeert dat aardig met de adviezen die ik toen van andere NHers kreeg. Dus vandaar mijn waarschuwing.

Klopt, en dat vind ik juist zo jammer op het moment, met de toegenomen populariteit van NH is de kwaliteit van de gegeven adviezen (en zogenaamde "ervaren lesgevers") er niet beter op geworden. En denk ik dat er al veel paarden mee verpest zijn.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:49

Freya6 schreef:
UHm tja, geen zweepje, heb het gevoel dat dat niet ok is? omdat dat een strafmiddel is?

Een zweep hoeft geen strafmiddel te zijn.
Je kan het ook gewoon duidelijk maken dat het ok is wat je paard doet.
Zonder het als ''straf'' middel te gebruiken

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 12:23

Nou over dat horsenality was wel heel interessant vind ik, want ik ben echt zelf het tegenovergestelde als mijn paard. Ben zelf uiterst gevoelig.. paarden die ik voorheen reed waren dan ook de veel gevoeliger types als arabiertjes en engels volbloed. Maar dat ging wel goed omdat ik ze super aanvoelde, maar een rustiger paard als deze geeft mij wel veel vertrouwen en rust dus we sluiten wel goed bij elkaar aan alleen is het heel goed observeren en nooit zomaar uit impuls handelen. Ik ga ervanuit dat zij een goed paard is in de zin van een goed karakter heeft en dus wil ik altijd achter haar gedrag kijken. Dat werkt super tot nu toe. Maar streng toespreken is soms ook nodig, zoals ik al schreef, kinderen hebben ook duidelijkheid en soms een forse grens nodig omdat dat ze veiligheid geeft. En ik denk ook altijd aan de kudde... daar doen ze ook niet alleen lief en aardig tegen elkaar.
Vorig jaar had ik een hengstveulen en ik dacht allene maar leuk en lief te moeten zijn, nou dat heb ik geweten hij sprong me zo in mijn nek als ik niet uitkeek en liep dwars over me heen. Dit jaar weer een hengstje in de wei en die heb ik meteen duidelijk gemaakt niet te bijten en springen met een tik op de neus. geen enkel probleem meer mee gehad.
Ik weet genoeg n.a.v. jullie tips en ga toch duidelijker zijn naar Freya want NH betekent juist ook de leiding nemen.
Weet iemand waar ik de dvd's aan kan schaffen? Of info over horsenality?
(vind de dvd's zo duur eigenlijk)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 14:59

vandaag weer gereden, Freya had duidelijk niet zoveel zin want ze stond lekker in het zonnetje.
Stopte weer op dezelfde plekken maar door duidelijk been eerst fase 1 dan fase 4 met spoor kwam ik er snel doorheen, wel een bok hier een daar maar daarna prima doorlopen. Ze kijkt ontzettend boos.Op punt waar ze het spannend vind weer stoppen, wilde echt niet verder, draaide wel meteen terug op mijn been en op stopsignaal stond ze wel meteen stil (vooruitgang dus) maar wilde niet vooruit. Keiharde bok en ik vloog er bijna af, toen een ander pad ingeslagen waar ze ook niet inwilde maar weer erdoorheen met fase 4. daarna afgestapt en het spannende stuk ernaast gelopen, daarna weer opgestapt en probleemloos naar huis. Lekker gedraaft en dan is ze super braaf, hoef de teugels maar op te nemen en ze staat stil, mijn been amper aan te leggen om haar naar de zijkant vd weg te sturen. Dus ze kan het wel, alleen wil/durft ze het soms dus niet. Ik denk dat ik toch continu moet afwisselen om het leuk te houden voor haar, ze vind het echt heel snel niet leuk meer. Doet liever niks maar als ik haar uitdaag vind ze het wel heel erg leuk. dus volgende keer de bak maar in met spelletjes en balkjes enzo en een keer naar buiten met ander paard. al met al doet ze het wel heel goed, vergeleken met een jaar geleden.... eerst deed ze online ook heel boos, bijten, slaan naar de carrot stick, hoefde maar te wijzen en ze werd woest. Is allemaal overgegaan door oefenen , net als stilstaan tijdens zadelen/singelen/ opstijgen. heb het gevoel dat ze nu onder het zadel weer even door die fases heen moet, zou dat kunnen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:04

Ik rij een jonge merrie van klanten die ik altijd over straat toe op moet halen in het dorp en dan naar onze stal toe rijden. Hartstikke leuk maar beestje komt (of probeert) gemiddeld 4x per heen/terugweg te steigeren en om te draaien. Wil dan niet meer verder.

Das pech, want ik wil wel door dus ik skup ze naar voren en tik ze achter op de billen ff goed bij.

Alle jonge beesten die ik verkeersmak maak lopen overigens na een paar keer een storing te hebben gehad prima door buiten. Ook alleen. Door'pakken' werkt hier prima.

Edit: Maar ik zie nu dat het op forum NH staat. Mijn manier is ws niet NH-ggk. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:11

_Maureen_ schreef:
als je dat hebt moet je gelijk afstappen

Nee juist niet. Paard klinkt alsof het een slimmerd is dat dingen aangrijpt als afleiding of als reden om niet naar TS te hoeven luisteren. Zo'n paard moet je juist niet de zin geven want dan kom je uiteindelijk de straat niet meer uit.

Ik zou dit paard een flinke brul geven (en ook ménen dat hij moet LOPEN) en dan actief rijden. Dus veel afwisseling (overgangen, tempowisselingen, verzin wat) en bij de les houden, gewoon hup doen wat ik zeg paard. Dat creëert duidelijkheid, paarden vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn en als die duidelijkheid er niet is zullen ze de handel overnemen en op hun manier duidelijkheid maken. En dat wil je niet. Mijne maakt er misbruik van als hij bij voorbeeld z'n hoofd kan draaien. Het is een paard, hij kan ook opzij kijken met alleen het oog dat aan die kant zit. Hij mag met z'n hoofd alleen in de richting die ik uit wil. Ook mag hij niet wegspringen, een paard dat wegspringt neemt het heft in handen (als eerste "gevaar" zien, vaak een gevaar waar het paard niet eens bang voor is) en zodra hij op eigen initiatief iets vertraagt of versnelt in tempo grijp ik in.

Écht bang zijn mag wel, maar dan reageert hij heel anders (snuiven, aantölten) En hij moet dan ook op mij reageren zodra ik wat doe, bijvoorbeeld 'm inhouden. Als je 'm goed bij de les houdt en 'm geen ruimte laat om zelf wat te verzinnen kun je veilig en gezellig met 'm op pad.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:42

Koper schreef:
_Maureen_ schreef:
als je dat hebt moet je gelijk afstappen

Nee juist niet. Paard klinkt alsof het een slimmerd is dat dingen aangrijpt als afleiding of als reden om niet naar TS te hoeven luisteren. Zo'n paard moet je juist niet de zin geven want dan kom je uiteindelijk de straat niet meer uit.

Ik zou dit paard een flinke brul geven (en ook ménen dat hij moet LOPEN) en dan actief rijden. Dus veel afwisseling (overgangen, tempowisselingen, verzin wat) en bij de les houden, gewoon hup doen wat ik zeg paard. Dat creëert duidelijkheid, paarden vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn en als die duidelijkheid er niet is zullen ze de handel overnemen en op hun manier duidelijkheid maken. En dat wil je niet. Mijne maakt er misbruik van als hij bij voorbeeld z'n hoofd kan draaien. Het is een paard, hij kan ook opzij kijken met alleen het oog dat aan die kant zit. Hij mag met z'n hoofd alleen in de richting die ik uit wil. Ook mag hij niet wegspringen, een paard dat wegspringt neemt het heft in handen (als eerste "gevaar" zien, vaak een gevaar waar het paard niet eens bang voor is) en zodra hij op eigen initiatief iets vertraagt of versnelt in tempo grijp ik in.

Écht bang zijn mag wel, maar dan reageert hij heel anders (snuiven, aantölten) En hij moet dan ook op mij reageren zodra ik wat doe, bijvoorbeeld 'm inhouden. Als je 'm goed bij de les houdt en 'm geen ruimte laat om zelf wat te verzinnen kun je veilig en gezellig met 'm op pad.

Paarden kunnen niet doen alsof ze bang zijn. Daar missen ze dat deel van de hersenen voor die ervoor nodig zijn. Een paard hoort geluiden die mensen op 100 meter afstand horen, tot wel een afstand van 4 kilometer. Ze hebben een veel breder gezichtsveld. Ze zien alles voordat jij het ziet. Een paard kan dus makkelijk verschieten van iets dat de ruiter niet ziet of hoort. Bovendien zal een paard met het hoofd bewegen om beter te kunnen focussen op iets dat hij ziet (met 1 oog kan een paard namelijk niet goed onderscheiden wat iets is. Verder wil jij elke beweging van het paard controleren dat is een teken van onzekerheid. Je vertrouwt je paard niet goed. Nochtans is wederzijds vertrouwen een basis voor een goede relatie. Bovendien neem je een onderdrukkende houding aan, terwijl er zo veel meer te bereiken is door middel van een vriendschappelijke houding. Het duurt even voordat dit opgebouwd is, zodat je tijdelijk achterstand lijkt op te lopen. Die haal je nadien dubbel en dik in. Verander je gedachten over paarden. Paarden die vriendschappelijke omgang met de mens genieten op elk vlak, willen werken en luisteren. Deze paarden zijn heel goed te vertrouwen.
Toen ik zoals jou met paarden omging, bereikte ik goede resultaten. Met deze methode, bereik ik zeer goede resultaten. Sindsdien heb ik geen last meer met paarden en ik de gekste dingen op en rond paarden doen. Iedereen kan dat maar er is verandering voor nodig. Ik hoop dat steeds meer mensen dat gaan inzien. Iedereen kan op vrij korte tijd paardenproblemen de baas, als ze maar willen en aanvaarden dat fouten veroorzaakt zijn door mensen en dat paarden willen werken.

Houdt er wel rekening mee dat het bij manegepaarden anders ligt, omdat ze door zoveel verschillende mensen worden bereden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:53

Nee, maar een paard kan wel in allerlei voorwerpen, koeien, bloemetjes :roll: noem maar op afleiding zoeken om opzij te springen en zo de controle proberen te krijgen. Het paard dat het het meest op z'n hoede is is namelijk "in charge". In die zin bedoelde ik dus doen alsof hij schrikt. Want een paard dat met koeien is opgegroeid en graag koeknuffelt gaat echt niet in de ankers omdat die koe zo eng is maar omdat ze een aanleiding is om stil te staan en zo te bepalen wat er gebeurt. En dat is niet de rol van mijn paard. Hij heeft het niet voor het zeggen. Hij krijgt zeker wel inspraak en verantwoordelijkheid maar niet! als ik een buitenrit aan het rijden ben. Punt. Daar is hij veel te gehaaid voor.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:50

blijkbaar vind het paard het dan niet uitdagend of leuk genoeg, want ik merk dat als ik afwissel en haar nadien beloon en alles met korte stukjes opbouw, ze het leuk blijft vinden en gewoon zelfs mee wíl, ze gaat dan bij het hek staan zo van gaan we nou? Dus nu ze wat lastiger gedrag vertoont is dat óf dat ze nog niet genoeg vertrouwen in mij heeft, óf ze bang is,óf ze wil kijken of ik haar wel door de situatie heenleidt, óf dat ik gewoon te snel ga en teveel van haar wil. Het is nl. uiterst moeilijk het leertempo van het paard te blijven volgen helemaal bij een wat minder actief paard. een nieuw gebied is blijkbaar nog heel spannend voor haar en iedere keer weer zal ze leren dat ze me kan vertrouwen (als de merrie die normaal de kudde leidt) Ik ga er dus vanuit dat er geen slechtheid in het paard zit en ze dus niet dingen verzint om terug te gaan, tenzij ze het gewoon echt niet leuk vind en dat op die manier kenbaar maakt.
Echter, natuurlijk gebruik ik ook strengheid als het nodig is, omdat ik haar soms gewoon heel duidelijk moet maken dat iets niet eng is. Zoals vandaag stond er ergens een nieuw bankje onderweg, nou spannend en opzij gaan. Dus ik ben gaan stappen en heb haar ernaartoe laten lopen, even kijken en snuffelen en geen probleem verder meer. Laten zien dat ze je kan vertrouwen door ervaring is denk ik beter dat bij wijze van te roepen 'wat een onzin' zeg.
En in het geval van bloemetjes etc van alles schrikken kan je ook overbluffen denk ik zo van woooow dat is echt zoooo eng en er even bij stil blijven staan, dan ervaart ze oh dat valt ook wel mee en toch daarna gewoon weer verder rijden, dan geef je niet het gewenste resultaat (omkeren) maar geef je de ruimte te laten schrikken en zelf in te laten zien dat het niet nodig is en niets oplevert.

ik zeg dan altijd; ga maar kijken toe maar ipv snel weg te gaan bij hetgene ze eng vind (want dan bekrachtig je de angst juist) en dus kan ik nu langs trekker, zeil, vrachtwagens, noem maar op

ps ik wil eigenlijk heel graag les in NH, weet iemand een goeie instructeur in de buurt van Ede? Ik wil voorkomen dat ze dull wordt en heb wat bevestiging nodig *\o/*

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:23

Vergis je niet, een LB-i is oha héél slim. Ze zijn alleen liever lui dan moe. Het ligt vaak niet aan het leertempo van het paard, maar aan de motivatie.
Je maakt een LB-i dan ook blij met 'mindgames': iets wat veel van het koppie vergt, maar niet van de benen om het zo maar te zeggen. Daarom zijn ze zo geschikt voor VD icm clickeren, weinig beweging hoeven te laten zien maar wel een grote beloning!
Zeker aan te raden als afwisseling. Daar houden LB-i ook van namelijk. Juist omdat ze zo slim zijn, zijn ze snel op dingen uitgekeken. En iets waar ze teveel energie in moeten stoppen, daar doen ze niet aan mee als ze niet eruit krijgen wat gelijk staat aan de hoeveelheid energie.

Op de site van Parelli (moet je wel engels kunnen, maar nederlandse versies zijn ook vast te vinden van google) kun je de Horsenalities vinden.
Via deze link: http://www.youtube.com/user/SonnyWimps/videos?query=linda+parelli kun je ook een 8-delig filmpje van Linda Parelli met haar LB-i paard Remmer zien (grondwerk).

Wellicht ook interessant?

Mocht dat nog niet genoeg zijn om de Horsenalities duidelijk te krijgen, kun je me een pb-tje sturen, zal ik het zo duidelijk mogelijk via pb proberen uit te leggen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 03:50

Koper schreef:
Nee, maar een paard kan wel in allerlei voorwerpen, koeien, bloemetjes :roll: noem maar op afleiding zoeken om opzij te springen en zo de controle proberen te krijgen. Het paard dat het het meest op z'n hoede is is namelijk "in charge". In die zin bedoelde ik dus doen alsof hij schrikt. Want een paard dat met koeien is opgegroeid en graag koeknuffelt gaat echt niet in de ankers omdat die koe zo eng is maar omdat ze een aanleiding is om stil te staan en zo te bepalen wat er gebeurt. En dat is niet de rol van mijn paard. Hij heeft het niet voor het zeggen. Hij krijgt zeker wel inspraak en verantwoordelijkheid maar niet! als ik een buitenrit aan het rijden ben. Punt. Daar is hij veel te gehaaid voor.

Sorry dat ik het zo rechtstreeks zeg, maar dat is een gebrek aan leiderschap van jou kant. Een paard mag gerust geïnteresseerd zijn, maar je moet hem zonder een zweep bij te hebben toch in dezelfde gang voort kunnen laten gaan zonder van richting af te wijken. Bovendien moet jij kunnen bepalen zonder overheersing wat je gaat doen. Iets waar je nog niet toe in staat bent uit je antwoorden te merken. Stop met het paard te blamen voor problemen die zijn oorsprong niet vind bij het paard zelf. Geef jezelf de schuld en verander. Dan ga je ooit wel merken dat dat eigenlijk de beste raad is die je kan krijgen. Het feit dat je paard volgens jou leider wil zijn is door een gebrek aan goede leiding door jou. Dus in plaats van symptomen te behandelen door je paard heel strak te houden en het zweepje mee te nemen (waar hij toch duidelijk schrik voor heeft), zou je beter de oorzaak aanpakken en jezelf meer verdiepen in hoe een paard dingen bijleert enz enz enz.

Ik ben echter wel blij dat het paard toch af en toe inspraak krijgt. Ik ben er ook van overtuigd dat je het beste voorhebt met je paard. Alleen zijn er nog een paar punten voor verbetering. Hoewel dat kleine vlakken zijn, zal verandering op die vlakken zeer grote resultaten hebben. Het is alleen even wennen ovor jezelf. In het begin gaat het even slechter gaan vlak voor het beter gaat, maar nadien zal het sterk verbeteren.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:48

thanks sassol, klinkt goed, ik ga eens kijken. tja die lb-i ik snap er niks van :) lui maar wel lief maar sjongejonge soms wel om moe van te worden als actief baasje.... zeeer leerzaam om een tegenovergesteld karakter te hebben met paard, enorme spiegel en uitdaging, zou het zelf aanraden voor ontwiikeling als mens mits je met jezelf afspreekt die uitdaging aan te gaan en naar jezelf durft te kijken. maar af en toe denk ik, ik wil gewoon opstappen en over de hei crossen whieha, ik ga denk ik ook beginnen met een ander paard voor de afwisseling.....heb de smaak te pakken

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:54

Ik ben geen NH'er, maar ik vind bij dit soort acties toch maar 1 manier het beste werken, terugdraaien en laten staan. Zolang het hoofd de goeie richting in blijft mag er van mij een hoop, maar het liefst zet ik ze stil, wacht tot de adrenaline weg is en vraag dan opnieuw aan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:41

Als je er moe van wordt, heeft je LB-i jou goed afgetraint, haha!

De truc om een LB-i paard een beetje extravert te krijgen, is om zelf nóg introverter te zijn. Hoe meer jij doet en vraagt, hoe minder jouw paard doet en vraagt.
Blij zijn met elke energie-uitspatting en dan ook wel even doorhebben dat jouw introvertje daarna waarschijnlijk bék af moet zijn van zoiets.

Een cross op de hei kan dus best, maar dan zul je daarvoor en daarna héél en héél sloom moeten stappen/draven (slomer dan jouw paard wilt dus).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:06

Dat is idd één strategie. Een andere die bij mij vaak werkt (ik ben zelf nogal extravert, en dat werkt dus niet altijd handig met mijn eigen extraverte paard, wij versterken elkaar soms juist enorm) is bij left brained introverte paarden juist mezelf te zijn :')
Niet teveel doen, maar wel gebruik maken van mijn nogal sterke non-verbale communicatie en veel afwisseling inbouwen en paarden uitdagen. Juist die uitdaging werkt bij een aantal LB-i paarden waar ik regelmatig mee werk (ze zijn van vriendinnen van me). Dan zie je ineens een gemotiveerde, redelijk extraverte merrie voorbijscheuren met de oortjes naar voren bijvoorbeeld, die normaal gesproken écht geen stap teveel zet en echt LB-i is... zet ze aan het denken, laat ze het zelf maar uitvogelen, daar zijn ze meestal echt slim genoeg voor.
De ruin van een andere vriendin (valt ook in de categorie LB-i) heb ik met rijden afgelopen weekend juist enorm scherp en licht gekregen door freestyle rijden op de zit, met veel overgangen en verrassingen. Paardlief wist totaal niet wat mijn volgende vraag zou zijn, wat hij leuk en interessant vond. Toen de eigenaresse er even op stapte, wilde haar normaal gesproken luie paard wegdraven ipv wegstappen, omdat ze iets te veel spanning in haar lijf had... Belangrijk is dan wel dat je zelf ook op pad gaat met een plan, als je zoiets probeert.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:10

Heel veel tegen je pony praten desnoods afstappen stukje lopen en wanneer je merkt het gaat goed er weer op... Maar dat moet je wel met stapjes doen. Ik was altijd bang bij mijn fjord dat ze om draaide en ging rennen maar op een gegeven moment dacht ik , nou dat gebeurd niet (is nooit meer gebeurd :D ) Heel veel succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:32

jensvl, ik zou het ten zeerste op prijs stellen als je je conclusies over mij niet op je eigen aannames zou baseren. Niet alleen is dat storend in het topic want het gaat hier niet over mij maar ook zijn je aannames niet waar. Het enige waar ik op een buitenrit mijn zweepje voor gebruik is een enkele keer om m'n paard z'n hoofd bij te sturen en nog zeldener om een hond uit z'n staart te meppen. Daarnaast krijgt mijn paard wel degelijk verantwoordelijkheid en inspraak maar niet wanneer ik rijd. Punt. Ik ken mijn paard, dit is hoe ik met 'm omga en hoe meer jij daarover te zeiken hebt hoe minder ik geneigd ben om naar je te luisteren. Als jij zo goed weet wat ik doe had je dat al lang door moeten hebben.

En ik ga je nu foeien want in jou onzin heb ik geen trek. Snotjong.

TS, ik denk niet, uit je beschrijving, dat je paard bang is. Maar dat ze je precies heeft waar ze je wil hebben. Sommige paarden zijn daar heel geraffineerd in. Stilstaan en omdraaien, zonder dat je bij voorbeeld spanning voelt bij je paard, hoort bij een paard dat niet z'n best voor je wil doen. Ofwel omdat je 'm niet voldoende leidt ofwel omdat hij zich verveelt. Vandaar mijn advies om wat duidelijker te zijn en je paard meer bezig te houden ipv 'm zelf wat te laten verzinnen. Veel succes.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 13:47

haha sassol ja hehe ik rende me rot joh, maar hou nu in mijn hoofd dat degene die de minste stapjes verzet de games wint :) steeds vaker ik dus.
ja wendy idd, continu afwisselen maar dan ook echt continu werkt om haar actief te houden, doe ik 1 keer hetzelfde heeft ze al geen zin meer. Ze is dan ook snel uitgekeken, grappig want eigenlijk kan je dus met een lb-i best veel bereiken alleen moet je zelf echt de hele tijd bij de tijd zijn en soms is dat wel vermoeiend maja... leerzaam is het zeker en zo'n forum is ook echt te gek vind ik. ben er helemaal blij van geworden om lekker door te oefenen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:51

jensvl schreef:
geerke schreef:
waarom gebruik je geen zweep?
Zodra je benen geeft en er wordt niet op gereageerd een klein tikje achter de singel....zweep gebruiken wil niet zeggen dat je je paard lens hoeft te slaan.
Het is erg belangrijk dat een paard luistert als er een ruiter opzit.Voor je paard's,jou en medeweggebruikers hun veiligheid.
Achteruit lopen enzo doet hij maar in de wei als er niemand opzit.

Als je weet dat alles wat het paard doet, voort zou moeten komen uit vertrouwen, zou je dit niet antwoorden denk ik. Je paard moet je blindelings kunnen vertrouwen. Dat is hier nog niet het geval, en dat kan je niet afdwingen. Dat komt mettertijd. Als ts bang is dat het paard met zijn gedrag schade kan aanrichten, zal er voorlopig terug binnen gereden moeten worden. Er moet aan het vertrouwen worden gewerkt. Het paard moet erop kunnen vertrouwenn dat alles wat de ruiter doet, tot hun voordeel zal zijn. Dat bereik je niet door het paard uit angst te laten reageren. Op een dag kan van dat vertrouwen het leven van jou, je paard en andere mensen afhangen. Het is dus veiliger om de zweep of juist te gebruiken (als hulpmiddel zoals een lichte beendruk, in plaats van het paard te laten reageren door angst), of de zweep niet te gebruiken.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens... ik ben het wel eens met het punt dat alles voort zou moeten komen uit vertrouwen, maar vertrouwen wordt steeds weer verder opgebouwd, en daar kan een assertieve zweepactie best goed bij helpen. Door te zeggen dat hij het toch echt moet doen werp je je als leider op, waardoor het paard weer meer vertrouwen in je krijgt, of erin bevestigd wordt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:47

Wat Wendy zegt is ook zeker waar. Veel afwisseling bieden en verassen! Dat geld ook voor de LB-extraverte paarden. Eigenlijk dus gewoon voor de LB'ers.
Verras je je LB-i paard dus eerst met wat rustige dingen. (Meteen weer stappen na het aandraven bijv.) Zul je inderdaad een paard krijgen wat goed oplet/nadenkt en de benen erbij gebruikt!

Mijn merrie (LB-ex) reageerde (verkocht) ook heel scherp als ik alleen met iets om de nek reed. Dressuurde ze bijna beter dan met volledige optoming, puur omdat ik mijn hulpen kleiner hield en ja, zonder optoming vond ik een paar hele nette passen wijken al gewéldig! Terwijl ze die met optoming 'gewoon' moest kunnen.

Maar freestyle rijden is inderdaad ook een goeie om eens te proberen :j