Ik heb altijd op intuitie gereden ook toen ik nog niet met nh bezig was en dat werkte idd altijd goed, bij dit paard is doorzetten en streng zijn op zijn tijd zeker goed, ze probeert gewoon te kijken of ik wel de leiding neem (dus te vertrouwen ben) net als kinderen die stout gaan doen en wel kijken hoe je reageert, als je helemaal geen grenzen geeft zullen ze steeds stouter gaan doen. Maar op dit punt waar ze omkeert weet ik het niet zeker omdat ze misschien te ver weg voor het veulen gaat. maar ik laat haar absoluut niet 'winnen' zoals in de 7 games het ook gaat om winnen, niet door macht of straf maar door omgekeerde psychologie. dus als ze niet verder wil keer ik nooit om, zorg ervoor dat ze iig nog een paar stapjes in mijn gewenste richting doet en keer dan evt. om op mijn tijd of stap af en loop er verder naast, net zo veilig en toch doen we wat ik wens. Maar als het een patroontje wordt en ze het steeds vaker en hardnekkiger probeert en weet dat ik niiet sterker ben krijg je een soort krachtmeting, niet de bedoeling, en in dat geval als ik weet dat het gewoon boeven gedrag van haar is denk ik dat ik best een tikje kan geven. Doe ik in de bak ook wel eens als ze echt niet vooruit wil dan geef ik haar een klein tikje met de carrotstick en dat werkt prima, ze is helemaal niet bang voor de stick en ik doe haar ook geen pijn, maar wel even heel duidelijk. Heb het gevoel dat ze anders steeds 'botter' wordt. Ik denk bij alles altijd aan Parelli die als voorbeeld gebruikt dat een paard altijd over haar heenliep en hij fase 1 tm 4 gebruikte maar het paard nog niet reageerde, hij heeft toen een sleutel van zijn bos tegen de borst van het paard geduwd, klinkt heel lomp maar het was blijkbaar heel duidelijk. Ik denk dat het uitermate belangrijk is om te weten wat je doet en waarom. Zweep om angst gebruiken is nooit ok denk ik zo, maar duidelijkheid kan soms nodig zijn, en eigenlijk is het antwoord dat het juist was, dat je het een volgende keer niet meer nodig hebt. en bij wijze van bij fase 1 kunt blijven.
haha en ja dat wachten ken ik ook wel, heb een keer met een pony bijna een uur stilgestaan, ben toen maar het spelletje snake gaan doen op mijn telefoon