Echt respect!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:11

jorretje schreef:
Ik ben niet thuis in Parelli, maar het lijkt mij dat als je je paard met zo min mogelijk tuig en zo natuurlijk mogelijk wilt rijden, sporen niet in het plaatje passen. Ik zou het dan ook liever zonder sporen zien.

Idd, dat vond ik eigenlijk ook!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:16

ikke schreef:
Ben ik dan echt de enige die totaal niet onder de indruk is???

Het gaat mij niet om het getoonde als graad van africhting (of het gebrek daaraan!!) maar het feit dat ik geen van de getoonde paarden zie lopen op een manier die het het paard mogelijk maakt de ruiter op een verantwoorde wijze te dragen en onder de ruiter te lopen op een wijze die GEEN schade doet aan het paard, met name op de lange termijn!

Verdoep je eens in de biomechanica van een paard; eens kijken hoe geweldig je het dan nog vindt........

Dit zijn de typische pleasure gangen. Kijk maar eens een youtube 'western pleasure AQHA champion' filmpje dan krijg je een beeld van de gangen. Niet te vergelijken met dressuur gangen. Overigens kan een paard zo niet lopen als het niet heel krachtig en heel goed getraind is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:49

jorretje schreef:
Ik ben niet thuis in Parelli, maar het lijkt mij dat als je je paard met zo min mogelijk tuig en zo natuurlijk mogelijk wilt rijden, sporen niet in het plaatje passen. Ik zou het dan ook liever zonder sporen zien.

Kan ik je wel in volgen :j
De andere 2 in het filmpje hebben volgens mij geen sporen aan, dus het zal een persoonlijke keuze van die persoon zijn :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:11

jorretje schreef:
Ben ik de enige die zich stoort aan de sporen?

Ik stoor me daar niet aan nee :n
Wat is daar mis mee, als je ze (overduidelijk) niet gebruikt?

Kijk maar eens goed naar de filmpjes van parelli zelf dan, die draagt ook (bijna) altijd sporen. Maar gebruiken doet hij ze niet of nauwelijks.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:14

ikke schreef:
Wendy schreef:
@ikke: zoals ik al zei, je kijkt met de verkeerde bril. En nogmaals de vraag; laat dan eens wat zien wat jij mooi/goed vindt.

Dit wordt niet vastgelegd omdat men het niet niet meer als mooi/goed herkend. Ik kan je dat dus ook niet tonen.
Mijn eigen rijden is nog niet op het niveau dat ik dat openbaar ga maken.

Mijn eigen rijden is ook niet op het niveau dat ik graag zou willen, maar ik vind het eigenlijk wel jammer dat ik al die jaren in de NH hoek (in mijn beleving) eigenlijk alleen maar negatief commentaar van jou lees. Nooit is iets bijzonder/correct/juist.
En dat vind ik jammer, aangezien ik dan graag een voorbeeld zou zien van hoe het dan volgens jou wél zou moeten. En eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat dit niet vastgelegd wordt, aangezien mensen tegenwoordig alles op de foto/film willen zetten, hoe onbeduidend ook.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:14

Wendy schreef:
jorretje schreef:
Ben ik de enige die zich stoort aan de sporen?

Ik stoor me daar niet aan nee :n
Wat is daar mis mee, als je ze (overduidelijk) niet gebruikt?

Kijk maar eens goed naar de filmpjes van parelli zelf dan, die draagt ook (bijna) altijd sporen. Maar gebruiken doet hij ze niet of nauwelijks.

Daarom dan juist nog meer, als je ze toch niet nodig hebt, waarom zou je ze dan om doen?
Maargoed mijn punt is niet dat er iets mis mee is, maar ik vind het voor het plaatje gewoon niet mooi

Jankeke

Re: Echt respect!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:27

Ik ben ook niet onder de indruk van dit filmpje om de dood eenvoudige reden dat ik eigenlijk een vermoeid en niet blij paard zie rondsloffen in een bak. Het zal allemaal best wel knap zijn en veel aan gewerkt zijn maar dit paard ziet er onderworpen uit. Ik word hier niet blij van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:31

Heb je dat idee ook bij de andere 2 filmpjes?
Want ik deel die mening op zich wel, ik zie ook een paard rondsloffen en ik word er moe van van er naar te kijken, precies alsof het paard doodmoe is .. MAAR: het is een pleasure (gefokt) paard, en die gangen zijn gewoon zo .. Niet mijn ding, maar daarom is het paard nog niet onderworpen en zielig ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:38

Dit is een pleasure paard, die horen niet te racen door de bak ;) dus voor de mensen die het "sloffen" door de bak niet fijn vinden om naar te kijken, tjah. Net zoals dat je een shetlander niet gran prix dressuur ziet doen zal je een goed gefokt pleasure paard ook niet uitgestrekt zien draven of galoperen :)

Ik vind het er erg relaxed uit zien, paard de hele tijd met de oortjes naar voren, reageert erg goed op het been :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:14

Een paard dat sloffend door de bak gaat in gangen die je eigenlijk geen gangen mag noemen, best jammer van de gehoorzaamheid van het paard. Ruiter zit er ook nog eens niet fijn op, bij dat "finesse-filmpje" zou ik wensen dat ze het hoofdstel maar weer afdoet met zulke starre handen. Er is via die teugels geen comfortabel gesprek voor het paard mogelijk, ik krijg hier kromme tenen van......
Let wel, dit wordt bedoelt om hoger niveau te zijn, ik zou me doodschamen als mijn paard zo door de bak zou gaan. En nee, ik rij geen hoog niveau....

c_upcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:17

nomarjet schreef:
jorretje schreef:

Idd, dat vond ik eigenlijk ook!

ik ook :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:20

troi schreef:
Dit zijn de typische pleasure gangen. Kijk maar eens een youtube 'western pleasure AQHA champion' filmpje dan krijg je een beeld van de gangen. Niet te vergelijken met dressuur gangen. Overigens kan een paard zo niet lopen als het niet heel krachtig en heel goed getraind is...

Wat in dat wereldje geaccepteerd wordt als "goed" is niet per se het beste voor het paard!
Ik zou zeggen, kom eens langs, zal ik je een en ander demonstreren over wat er zoal kan, ZONDER krachtige training......... Het gros IS namelijk helemaal niet krachtig en goed getraind.

Ik ken de filmpjes waar jij op doelt al jaaaaren; ik keek al rond in dat wereldje toen internet nog iets van de Amerikaanse Defensie was. Ik heb de achteruitgang van dichtbij zien gebeuren. Willem zou zich omdraaien in z'n graf..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:09

Waratje schreef:
Let wel, dit wordt bedoelt om hoger niveau te zijn, ik zou me doodschamen als mijn paard zo door de bak zou gaan.

Level 4 is inderdaad hoger niveau, maar niet het hoogste .. er is dus nog altijd (veel) ruimte voor verbetering, en dit natuurlijk ook binnen het niveau zelf. Net zoals M-Dressuur of Z-Dressuur ook hoger niveau is, maar als je daarvan foto's en filmpjes bekijkt ... Ik vind het beetje oneerlijk dat iemand op level 4 alles perfect zou moeten doen, terwijl mensen wel mogen klooien in M-dressuur ofzo ..

Hoe zit het eigenlijk met de andere filmpjes? Want ik heb het idee dat hier veel tegenkanting is omwille van de gangen van het paard .. Wat dan met die andere freestyle filmpjes? Wat zijn de meningen daarover? (puur uit interesse overigens).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:09

Dat filmpje van Anna Winter vind ik al een stuk prettiger om naar te kijken. Wel zou ik liever zien dat ze een zadel zou gebruiken, haar zit is niet overal even goed in harmonie met de gangen van het paard (die zijn niet zo vlak). Persoonlijk heb ik bezwaar tegen de kennelijk verplichte "kunstjes" als staan op je paard en de manier van "opstappen". Maar goed, het zal wel onvermijdelijk zijn om wat "kunstjes" verplicht te stellen omdat je moet aangeven wat er beoordeeld moet worden.

En ik vergelijk niet met wat er bij dressuurwedstrijden wordt vertoond, want dat is over het algemeen ook niet een schoolvoorbeeld van een goedgereden paard. Een ruiter met een starre hand is niet goed te praten, zeker niet als het woord "finesse" eraan wordt verbonden. Dat zou moeten doelen op subtiliteit en gevoeligheid in de teugelvoering en dat laat die jongedame niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:34

Ok, dank je wel voor de uitleg :)
Ik heb er zelf verder weinig (om niet te zeggen geen :+ ) verstand van, maar ik ben ook nog helemaal niet in die richting bezig .. ik sta nog op de grond om het zo te zeggen :Y) Dus ik heb ook geen idee wat het eigenlijk inhoudt, wat je moet kunnen, wat je moet laten zien etc. etc. En het finesse-gedeelte is helemaal ver van mijn bed op dit moment :')

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:31

ikke schreef:
Ik verwacht op dat niveau eigenlijk wel iets meer. ik ken namelijk wel paarden waarmee ik, met enige oefening, dezelfde "kunstjes" kan laten zien, alleen dan wel op een ook voor het paard fysiek verantwoorde wijze.

Jij verwacht op dit niveau meer, maar Parelli dus niet omdat deze audities zeer positieve beoordelingen kregen. Aangezien zij degene zijn die beoordelen, lijkt me het raadzaam dat je dan je visie bijsteld :D Als je paarden kent waarbij je met "enige oefening" dit voor elkaar krijg, dan zien we dus binnenkort een filmpje van jou hier voorbij komen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:47

Maar - met alle respect - en niet alleen voor dit filmpje (ik heb het niet met genoeg aandacht bekeken) - maar de levels van Parelli zijn anders ingedeeld en ik heb ook sterk de indruk dat de audities ook minder streng beoordeeld worden dan 'vroeger'.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:56

Wicky schreef:
ikke schreef:
Ik verwacht op dat niveau eigenlijk wel iets meer. ik ken namelijk wel paarden waarmee ik, met enige oefening, dezelfde "kunstjes" kan laten zien, alleen dan wel op een ook voor het paard fysiek verantwoorde wijze.

Jij verwacht op dit niveau meer, maar Parelli dus niet omdat deze audities zeer positieve beoordelingen kregen. Aangezien zij degene zijn die beoordelen, lijkt me het raadzaam dat je dan je visie bijsteld :D Als je paarden kent waarbij je met "enige oefening" dit voor elkaar krijg, dan zien we dus binnenkort een filmpje van jou hier voorbij komen?

Ik zou er niet op rekenen, ik houd m'n paarden liever heel.
TurdusMerula schreef:
Maar - met alle respect - en niet alleen voor dit filmpje (ik heb het niet met genoeg aandacht bekeken) - maar de levels van Parelli zijn anders ingedeeld en ik heb ook sterk de indruk dat de audities ook minder streng beoordeeld worden dan 'vroeger'.

Daar is ook wel een verklaring voor: als je streng blijft, wordt de spoeling steeds dunner en dus je inkomsten lager. je moet natuurlijk wel voldoende volgelingen houden die jouw bedrijf blijven spekken }:)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:11

Dat zal misschien wel meespelen. :)

Al moet ik zeggen dat ik een snellere doorstroming voor met name het eerste level een erg goed plan vind, juist tegen 'doodgeparellide' paarden.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:17

De levels zijn inderdaad alweer ruim drie jaar terug herzien n het auditie-systeem is veranderd. Ook is de opzet van het programma veranderd, in plaats van puur thuisstudie zijn de pakketten nu compacter en is het meer de bedoeling dat je instructie neemt. Er zijn meer instructeurs in Nederland, er wordt meer gekeken naar het paard als individu en maatwerk per combinatie. Dat heeft doorstroom gegeven naar hogere niveau's, ook maken mensen veel sneller progressie.

Toch is level 4 nog steeds een behoorlijk niveau hoor, waar maar weinig mensen in Nederland op zijn. Om te zorgen dat zo'n filmpje van 10 minuten er zo makkelijk en licht uitziet, moet je je communicatie echt wel voor elkaar hebben. Dat weet ik uit ervaring ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:24

Typisch gevalletje dit, wat een dood paard.

Zou niet weten waarom je dit zou willen bereiken. Paard lijkt niet eens een karakter en wil te hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:38

Geryon wat is er dood aan? :) Ik zie een (pleasure) paard dat er plezier in heeft, hele tijd oortjes naar voren en doet wat de ruiter wil

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:45

En verder dan dat komt het niet. Paard loopt maar een beetje met het hoofd naar beneden te sloffen (al zijn dit juist de gewilde gangen? :')). Zit geen fit in heel dat beest. De wil van het paard wordt volledig verdrongen.

Ik snap niet waarom je juist dit zou willen bereiken. Een paard trainen zoals ikke beschrijft heeft het paard veel meer aan.
Niks mis met grondwerken hoor, doe ik zelf ook, en rijden zonder tuig (voor de afwisseling). Maar niet op deze dode manier. Zou me eerlijk gezegd ook nooit lukken met die van mij.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:51

Het is een pleasure paard, die hebben een zeer langzame trot en een langzame loop (als ik het goed schrijf). Dit hoort gewoon bij de foklijn :) Het ziet er voor jou misschien dood uit, maar ik heb op een pleasure stal gewerkt en geloof me, er zit een hoop werk in om een paard zo ontspanen te laten bewegen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:02

Dat zal best. Maar mijn punt is ELK paard hierbij altijd zo 'doods' worden gemaakt en ik dat erg jammer vind. Er wordt zelfs naar gestreven. Paarden staan stil met een koppie naar beneden en veroeren zich niet, wachtend op een commando die ze allemaal als een mak lammetje moeten uitvoeren terwijl het paard daar zelf geen baat aan heeft.
Imo zit daar gewoon geen leven en karakter in. Het is jammer dat juist dat gewaardeerd wordt, niet alleen bij pleasure paarden.
Nogmaals, grondwerken, rijden zonder tuig etc. hartstikke leuk, maar niet op deze onderworpen manier.

En daarbij vind ik dat je beter je tijd kunt spenderen om het paard te TRAINEN zodat het de berijder goed kan dragen. Dan moet het paard ook doen wat de ruiter zegt, maar heeft daar wel baat bij.