wat te doen met mijn 1.5j paardje ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:38

Gewoon lekker op de weide zetten!
Ik ben het helemaal met Ceriadwen eens!!

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:40

In de wei gooien en 1x per week naar kijken, verder met rust laten en lekker paard laten zijn.

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:42

dit is het derde jong paard dat ik heb en mijn mama zit al van haar negenj in de paardenwereld dus ze weet wel waar ze mee bezig is hoor !...
bentley11

bentley11

Re: wat te doen met mijn 1.5j paardje ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:42

@T_hijs bedankt voor de goede raad ga ik zeker doen wandelingen doe ik met hem elke week 2x en hij schrikt bijna van niets meer alln van brievenbussen verschiet hij nog :D maar van tractors ofzo of van brommers dat vind hij dan weer allml normaal dus bedankt voor de raad...
bentley11

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:46

Het is geen speelgoed paardje, het is een levend wezen welke je nog jaren bij je behoort te hebben. Maar als deze kapot gaat, wat dan? Koop je gewoon een nieuwe?

Dier moet groeien en zijn botten en pezen moeten sterken. Jij kan nooit op die manier spelen als wat paarden doen. Wat in jouw ogen saai is, is voor hem heerlijk relaxed. Hij zegt toch niet.. uh baas, ik verveel me?

Knal dat beest naar buiten tussen een groep van minimaal 5 paarden, hup de rangorde in.

En als je mamma het zo goed weet waarom moet je het dan hier vragen? En je derde jonge paard? Waar zijn de andere 2 dan?

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:56

nog een paardje van 4j en een pony van 11j ik ben op het internet gaan zoeken vanaf 2 mag je je paard longeren zijn jullie hier dan akkoord mee ??
een vriendin van mijn mama hft tegen me gezegt dat ik hem nu al moet longeren ik vond dat veel te jong daarom dat ik dit ook vroeg aan jullie he want hij stapt toch niet aan de longe dus gelongeerd heb ik er nog niet mee gedaan ze

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:59

Nee ben ik ook niet akkoord mee. Hij is er nog niet klaar mee.. het is nog een BABY. EN wie weet is hij er met 3 ook niet klaar voor dat is zo paardafhankelijk. Als ik met mijn jonge ding op zijn derde direct was begonnen was het nu een drama geweest. Hij is nu ruim 3 1/2 maar ook nog te puppy om zwaar aan hetw erk te zetten.

Als je nog 2 andere paarden hebt, waarom dan in hemelsnaam de haast?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:08

waarom zet je dat beestje niet nog een jaar op het land. ik snap dat niet hoor. het is nog een guppy beest moet lekker kunnen spelen met soort genoten leeftijd genoten. waarom al die haast je doet daar echt geen goed aan hoor.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:15

'Haast en spoed is zelden goed' ;)

Inderdaad wat je nu doet is veeeeels te veel. Buigen en dergelijke zijn uit den boze en zelfs stappen aan de longe is te belastend voor de pezen. Gewoon 1 à 2x per week wandelen/schriktraining en verder gewoon laten staan op de wei bij z'n vriendjes. Des te meer plezier zal je er later van hebben!

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:17

oke daar moet ik je wel gelijk in geven mss tog best gwn zo laten hoe hij staat en is zien op zijn 2de en als het dan niet lukt op zijn derede nog is proberen en hem zo wat kunstjes leren enzo in de loop van de jaren en wat borstelen enzo en zien nadien wat hij er terecht van brengt maar tegen mij hebben ze altijd gezegt van 1.5j beginnen met longeren dus ja en die rijd z-dressuur dus ik vertrouwde haar wel maar blijkbaar is dit niet zo en mama had dit ook al een paar keer gezegt dat is te jong maar ja ik geloofde die dame die z-dressuur reed maar daar is dus blijkbaar niets van waar tog bedankt voor reacties enzo... :P
bentley11

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:18

Misschien toch maar beter naar je moeder luisteren dan als die ook al nee zei.
En fijn dat je de adviezen aanneemt. Top!

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:19

bedankt echt waar ik ben zelf een meisje van 14j en ben nogal goed gelovig als je sanpt wat ik bedoel :P
bentley11

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:23

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:24

Zo goedgelovig ben je niet want anders had je het klakkeloos gedaan ipv gevraagd hier.

Veel geluk met je beestjes.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:40

bentley11 schreef:
dit is het derde jong paard dat ik heb en mijn mama zit al van haar negenj in de paardenwereld dus ze weet wel waar ze mee bezig is hoor !...
bentley11

Meissie,als jouw mama weet waar ze mee bezig is,dan hoef je ons toch niet om tips te vragen?? Dan gewoon lekker je ding doen,je mama om les vragen en dan komt t vast allemaal goed..;-)

(iemand die al jaren in de paarden zit,hoeft nog steeds biet de wijsheid in pacht te hebben..we leren nl allemaal elke dag weer bij)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:39

Maar als ie zo mak is is het toch juist heerlijk wandelen? Dat is sowieso al leuk om te doen! Buigen en spagaat ed is inderdaad nog te zwaar, houd het bij de kleine kunstjes. Mijn jaarling kan al ja-knikken maar is daar nog steeds bloedfanatiek in en daarbij kan het nog op een veeeel kleiner commando... Je bent met VD echt wel even zoet hoor, om de kleine kunstjes op een klein commando te zetten :) Bovendien moet je ook niet elke dag iets willen doen... Gewoon een knuffel en een kroel is ook prima, t is en blijft een jong paard.

Dat je hem niet in de opfok wilt begrijp ik, daar heb ik zelf ook niks mee. Ieder zn meug :) Maar zorg wél dat je paardje ook gewoon lekker paard kan zijn, lekker kan spelen met vriendjes en kan leren van een volwassen paard :)

bentley11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 16:38

bedankt ik begrijp het volledig hij mag nog 2a 3 j gwn paards zijn en in de wei wat ravotten met zen maatjes
bentley11

Chayka194

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:34

ik heb nu ook een hengst van 1,5 jaar... hoeft niet veel te doen, maar wordt wel geborsteld en we 'spelen' regelmatig in de bak. Echter is hij de clown die uit zichzelf dingen gaat uitproberen. Zo hebben we in de bak een blok staan, waar hij met enige regelmaat zelf op gaat staan. Misschien moet je ook kijken wat je pony zelf aanbied, zonder het te forceren. Als een pony uit zichzelf iets aanbied ook al is het zo jong, dan kost het hem blijkbaar geen moeite en ga je het niet afstraffen. Je hoeft hem ook niet te overvragen, maar een commando erop zetten is niet verkeerd.... zo leert hij dat zijn eigen initiatief gezien wordt en wordt ook zijn psyche ontwikkeld, zelf oplossend vermogen wordt zo ook vergroot. Door het af te straffen of te negeren, maak je er een pony/paard van die alleen maar orders later zal opvolgen.
Als jou zelf van alles wordt voorgekauwd, dan voer je het wel uit, maar weet eigenlijk niet zo goed waar je mee bezig bent. Terwijl laat het je zelf uitzoeken en met wat hulp hier en daar, onthou je het veel beter en heb je er ook veel meer eer aan... waarom zou dat bij een paard niet werken?

Daarnaast doe ik net als vele van jullie lekker met hem buitenlopen, en we gaan regelmatig naar bos/strand/ duinen om nieuwe terreinen te ontdekken...

Hij staat trouwens tussen verschillende leeftijdsgenoten van hengsten tot ruinen en kan paard zijn zolang hij wil...Als ik kom dan is hij degene die zelf uit het weiland komt lopen als hij me ziet... dus misschien is de opfok ook per paard verschillend... Net als bij kinderen, niet ieder kind is geschikt voor de vrije school... sommige hebben een beetje structuur nodig.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:24

Als je paard echt wat wilt doen, kun je altijd nog gaan clickeren, altijd handig.

Op die manier stop, stap, draf en galop aanleren (los en dus alleen als je paardje dit zelf laat zien, niet gaan opjutten om vervolgens op de galop te kunnen clickeren).
Als hij dit snel kent kun je ook achterwaarts, hoofd laag, voetje geven e.d. aanleren.

Een 1,5 jarige heeft wel nog maar een hele korte concentratieboog, dus 5 min. clickeren is meer dan genoeg.

Uiteraard moet je hier wel kennis van clickeren voor hebben en dus geen rare fratsen aanleren, alleen de dingen clickeren die je paardje zelf laat zien. (Dus als het een keer de voet op tilt, om een vlieg weg te jagen kun je dan clickeren op voetje geven bijv.) Zo weet je zeker dat je geen dingen vraagt die je paard niet kan.

Ennem... longeren op 1-jarige leeftijd en rijden op 2-jarige leeftijd? Dan zal je paard sneller in de dressuur gaan, maar ook sneller naar de hemel.
Nee hoor, met 3 zadelmak maken en met 4 beleren om met 5 jaar echt serieus te beginnen als je het mij vraagt. Overigens is een goed begin het halve werk, dus als jij rustig begint heb jij een paard wat op 5-jarige leeftijd goed in balans loopt, scherp aan de hulpen staat, conditie en spierkracht heeft om alle dressuuroefeningen correct uit te voeren.
En heb je er veel langer plezier van ;)