[AR] Krimpende menvereniging... hoe nieuw leven inblazen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:40

Denk echt dat dat een uitzondering is Gem. Dat betekent ook dat je drie uur moet wachten voordat je weer naar huis kan of je moet je paard met iemand anders mee laten gaan en die moet dan ook je paard op stal zetten etc (of omgekeerd dat jij dus eerder komt op les en dan die ander meeneemt etc).

Ik heb al over van alles nagedacht maar vind het gewoon vrij hopeloos, vervoerstechnisch gezien :Y) heb nu natuurlijk bijna 2 jaar bij menstal gestaan waar ik ook mijn les kon krijgen, maar naar wedstrijd gaan bleef ook van daaruit een probleem. Je moet dan al gezamenlijk naar wedstrijden willen en kunnen. Vaak door werk of gezien is het misschien een paar keer per jaar mogelijk gezamenlijk ergens heen of terug te gaan maar praktijk wijst dat dat vaak toch echt beperkt is.

Als je een menvereniging hebt waar je je kar kunt stallen of die een aantal karren hebben staan, is ook alweer een soort van oplossing. Maar als je een keer per week les hebt neem ik aan dat je toch ook wel nog een keer in de week zelf wilt kunnen mennen (van huis uit).... dus je kar laten staan lijkt me ook niet wat eerlijk gezegd...

Sandrina

Re: Krimpende menvereniging... hoe nieuw leven inblazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:55

Menlessen gaan geven. Ieder die zijn koets ter beschikking wil stellen laten kennis maken met de toekomstige leerling en zo nieuwe aanwas menners aanboren. Misschien in de zomer als jullie toch dat weilandje mogen gebruiken? Nu gaan lobby-en voor die menlessen. En dan hopen dat ze enthousiast worden en zich een karretje aanschaffen. Informatie hierover inwinnen kan bij SRR.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:02

Dat is ook een goeie, Sandrina :j .
Hier net over de grens zit een fokker, die zijn pony's laat beleren voor de wagen door onze SH. Dezelfde avond op die locatie geeft hij lessen t.b.v. het koetsiersbewijs aan geinteresseerden in de buurt. "En passant" komen er nieuwe geinteresserden bij, die met de beleerde pony's van de fokker ook mee komen doen. Inmiddels zijn diverse pony's verkocht aan de nieuwe deelnemers = nieuwe menners erbij :+ . Ik weet verder niet of dat daar in verenigingsverband gebeurt, maar de opzet is goed bedacht.

VanHuisUit schreef:
Denk echt dat dat een uitzondering is Gem. Dat betekent ook dat je drie uur moet wachten voordat je weer naar huis kan of je moet je paard met iemand anders mee laten gaan en die moet dan ook je paard op stal zetten etc (of omgekeerd dat jij dus eerder komt op les en dan die ander meeneemt etc).

Precies, maar als je écht graag wilt mennen is er echt wel wat te bedenken. Niet alles hoeft makkelijk te gaan.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 17:57

Onze vereniging geeft dus al menlessen. De instructrice is een gediplomeerd ORUN-3 meninstructeur en is zelf ook lid van onze vereniging. Zij geeft ook menlessen buiten de vereniging om en verzorgt ook cursussen koetsiersbewijs.

Zij heeft nu ook al 2 winters achter elkaar onder de vlag van onze vereniging een koetsiersbewijscursus enkel- en dubbelspan verzorgd. Daar deden ook "externen" aan mee, vaak wel met aanspanningen van onze vereniging, maar het heeft helaas (nog) niet geleid tot nieuwe leden.

Het terrein waar we lessen ligt gewoon aan een doorgaande weg, en regelmatig staan er wel wat mensen te kijken. Maar nieuwe leden heeft ook dat nog niet opgeleverd. :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:21

@Gem nou ik heb er behoorlijk wat voor over als ik zie hoeveel tijd & geld & energie ik in mijn hobby steek en met liefde, want je krijgt er veel mee terug, maar je kunt niet alles / als ik voor mezelf spreek, er zijn grenzen. En die liggen voor mij vooral in de avonduren. Stel dat ik er minstens drie uur mee kwijt ben in de avond / vanaf de late middag om een half uurtje te lessen dan zou mijn keus zijn iemand thuis te laten komen voor de lessen of zo af en toe een clinic te volgen. En daardoor krimpen inderdaad de menverenigingen. Bedenk dat het niet alleen de tijd is maar ook nog de benzine en dan vaak nog oppas voor thuis..... nee ik zou echt niet weten hoe ik dat zou moeten regelen hier sterker nog ik zou dat niet eens allemaal willen regelen, gezin moet al zo vaak inschikken voor de paardenhobby, dan wekelijks nog les op tijdstip dat het spitsuur is thuis.... lijkt me geen goed plan := .

Wat niet wegneemt dat het me leuk lijkt als een menverenigign dus clinics of ritten zou organiseren of oefenwedstrijdjes :D

Ik wil dus echt graag mennen, doe het ook :) waar een wil is is een weg, jazeker, maar dus niet actief bij een menvereniging omdat dat qua organisatie / logistiek niet haalbaar is.

Sandrina

Re: Krimpende menvereniging... hoe nieuw leven inblazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:18

Poverdikkie, had ik een goed idee, blijkt dat het al gedaan wordt. Misschien goedkopere menlessen met een lidmaatschap van de menvereniging erbij? (De kosten gaan vóór de baat uit)
Of een MenTREC organiseren?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:22

Gem schreef:
VanHuisUit schreef:

Precies, maar als je écht graag wilt mennen is er echt wel wat te bedenken. Niet alles hoeft makkelijk te gaan.

VHU: ik denk dat je mijn laatste quote misschien iets te persoonlijk op vat. Was niet mijn bedoeling; bedoel het meer in het algemeen, in de vorm van "samen constructies bedenken". Y;(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:49

:* :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:23

VanHuisUit schreef:

Ik heb al over van alles nagedacht maar vind het gewoon vrij hopeloos, vervoerstechnisch gezien :Y) heb nu natuurlijk bijna 2 jaar bij menstal gestaan waar ik ook mijn les kon krijgen, maar naar wedstrijd gaan bleef ook van daaruit een probleem. Je moet dan al gezamenlijk naar wedstrijden willen en kunnen. Vaak door werk of gezien is het misschien een paar keer per jaar mogelijk gezamenlijk ergens heen of terug te gaan maar praktijk wijst dat dat vaak toch echt beperkt is.

Als je een menvereniging hebt waar je je kar kunt stallen of die een aantal karren hebben staan, is ook alweer een soort van oplossing. Maar als je een keer per week les hebt neem ik aan dat je toch ook wel nog een keer in de week zelf wilt kunnen mennen (van huis uit).... dus je kar laten staan lijkt me ook niet wat eerlijk gezegd...

Ik zou dolgraag wedstrijden rijden, pony ook prima geschikt ervoor, maar helaas.. dan zit ik dus met vervoer.
Dit jaar 1 x gestart (vond dat ik na 2 jaar niet starten, toch iets met die startkaart moest, dus maar meegedaan met districts kampioenschap,
onder het motto, als je dan toch hele hoop gedoe moet uithalen om op wedstrijd te gaan, dan wel een leuke uitzoeken :+ )

Heb dus geen vervoer en geen groom.
Kar staat op de vereniging, ik men dus 1 x in de 2 wkn, meer niet, kan gewoon niet, helaas....
Zou dolgraag vaker mennen.
En mijn 2e paard laten beleren (die ga ik niet zelf even voor de kar zetten) en ook meenemen naar les,
maar dat laat ik voorlopig maar.

Heb mijn kar ooit wel aan kennis willen uitlenen om te lessen, maar die ging toch niet lessen.
Ga hem niet uitlenen aan vreemden, daar is ie tikje te duur voor, of moet ze goed kennen en het paard ook.
Vorig jaar 2 mensen komen kijken, de ene was al bang om te mennen, de ander vond het toch te ver weg.