[AR] koetsiersbewijs/mendiploma ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:45

MoniqueT schreef:
Voor Cissie:

Ik las in een ander topic dat je je koetsiersbewijs wil halen bij Avezaath in Maurik. Wij hebben daar ook gelest en er is best op sommige dingen wat aan te merken, maar je leert er wel mennen. Dat heb ik tenminste wel ervaren en ik heb er plezier aan gehad. En ja hoor, wij hebben zeker wel Achenbach leren rijden en allerlei verkeerssituaties geoefend in een groot aantal praktijklessen. Daarnaast kregen we nog een serie theorielessen, dus volgens mij is deze cursus wat uitgebreider dan een examen voor het Ruiterbewijs.

We gaan regelmatig op vakantie bij Onder de Kastanje en ook daar zien we dat er goed gelest wordt voor het koetsiersbewijs.

Maar wat het versschil precies is ...?

hej,

leuk dat je daar les hebt gehad, wat was er dan op aan te merken, evt via pb.

Dat je niet leert mennen met alleen je koetssiersbewijs op zak, snap ik ook wel.
Ik zie het meer als opstapje naar de mensport en daarna ga ik lessen volgen, met m'n eigen pony's, dan wordt alles verder uitgediept en begint het echte leerproces. tenminste dat verwacht ik ervan.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 19:49

ja zo kun je het ook zien cissie, als een opstapje, een beginnetje maken met de mensport......
Maar ik blijf erbij dat het koetsiersbewijs als zodanig weinig nut heeft...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:57

Maya schreef:
Voor het koetsiersbewijs moet je wel Achenbach kennen.

Toen ik dit jaar examen in Ermelo had hoefde het niet! Is sinds dit jaar afgeschaft oid, maar zoals ik al zei is dat bij het mendiploma dus wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:04

Knap! Ik heb dit voorjaar gehaald, in eeh maart ofzo? En later dit jaar, in juli, moest een vriendin het wel kunnen... Nog niet echt een gelijk beleid overal dus. Achenbach voor t koetsiersbewijs dus.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:28

ja maar hebben jullie een dressuurproef moeten rijden? Want dan is het were anders geloof ik Scheve mond Ik reed in juni, en had er eentje van de oude stempel, en die examinators zijn toch meestel heel streng!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:35

Mijn examen was verder een lachertje hoor. Maar nee, ik moest geen dressuurproef rijden. Dat zit bij het Menbewijs dacht ik. Voor het examen moesten we op en aftuigen, en een stuk over de weg, door t dorp, richting aan geven, keertwending, en eeh halthouden voor een voorrangsweg. Verder niet echt iets pittigs. Ik had een prut-examen om eerlijk te zijn, maar we moesten wel met voorschort op

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:10

liberty"]
[quote="Maya schreef:
Voor het koetsiersbewijs moet je wel Achenbach kennen.

Toen ik dit jaar examen in Ermelo had hoefde het niet! Is sinds dit jaar afgeschaft oid, maar zoals ik al zei is dat bij het mendiploma dus wel.
[/quote]

Dus dan komt mijn uitspraak dus niet helemaal uit het niets. Ik had al vaker gehoord dat je voor het koetsierbewijs geen Achenbach hoeft te beheersen, als je je aanspanning maar fastoenlijk op de weg kan houden. Knipoog

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 00:29

Tessebes schreef:
[ als je je aanspanning maar fastoenlijk op de weg kan houden. Knipoog
[/quote]

dan heeft het toch geen waarde mensen.........toch ??? Verward

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:32

IngridM"]
[quote="Tessebes schreef:
[ als je je aanspanning maar fastoenlijk op de weg kan houden. Knipoog
[/quote]

dan heeft het toch geen waarde mensen.........toch ??? Verward

Dan zou het dezelfde waarde hebben als het ruiterbewijs.
Als het goed is zit er aan iedere cursus voor het koetsiersbewijs lessen vast waarbij je wel het Achenbach-systeem leert.
Als ik jou vast zou ik gewoon eens her en der informeren, want van deze topic wordt je ook niet echt wijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:43

Ik, mijn ervaring, was slecht. Maar ik heb geen lessen gehad, ik heb ook maar een prut-examen gehad. Waarom? Het telt voor studiepunten, een hele hoop klasgenoten zijn geslaagd, die ik never nooit niet mijn brave paard in handen zou geven...
Mijn vriendin, had echter een veel strenger examen. Zij deed ook een cursus, met lessen, zij kon weliswaar wel mennen, maar wilde tweespancursus krijgen. En dan moest ze eerst een enkelspancursus doen. Zij heeft wel fatsoenlijke lessen en een streng examen gehad. Als je bij bijv. Bob van Asselt (Onder de Kastanje) lest, dan leer je het wel mennen. Het hangt van de cursus af... Het examen zelf zou in mijn geval toen strenger mogen, maar zoals bij m'n vriendin was t goed. T hangt echt van de examinatoren af.
Voor t Ruiterbewijs had ik ook een heel makkelijk examen Kwoot examinator "Het maakt niet uit hoe, als je er maar over komt" (hindernis)... Ik heb dus echte slechte ervaringen gehad...

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:55

IngridM schreef:
ja zo kun je het ook zien cissie, als een opstapje, een beginnetje maken met de mensport......
Maar ik blijf erbij dat het koetsiersbewijs als zodanig weinig nut heeft...

Het is ook niet anders bedoeld dan een opstapje. Dat betekent niet automatisch dat het daardoor als zodanig weinig nut heeft.
Iedereen zal het met mij eens zijn dat iemand door het autorijbewijs te halen niet als vanzelf een ervaren chauffeur is; laat staan dat hij/zij daardoor opeens verstand van auto's heeft
Betekent dit dat we het rijbewijs dan maar af moeten schaffen ? Dacht het niet.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:56

Mijn echte reaktie op het topic is "verdwaald" haha.... even zien of ik het nog kan opduikelen ...

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:58

Laat ik maar ON TOPIC blijven

Tijden veranderen snel, ook in de paardenwereld.
Er was eens een mendiploma waarbij de organisatie in handen was van de toenmalige NBVAP.

Er was ook een KNF en een SRR (stichting recreatie ruiters)
De SRR ging ook iets dergelijks doen en wel het koetsiersbewijs en het ruiterbewijs. Heel voortvarend en pratend met allerlei instanties. (o.a. terreineigenaren en verzekeraars). Hierdoor kreeg het koetsiersbewijs/ruiterbewijs een soort van status (for what it's worth).

De NBVAP dacht toen... hee dat is raar, wij hebben een diploma met toch een heel wat hogere standaard (o.a. achenbach) dus ons mendiploma moet toch op zijn minst ook diezelfde status hebben.

KNF en SRR waren het hier blijkbaar wel mee eens en er kwam een soort van samenwerking dan wel samenleving. Ik het kort kwam het er in elk geval ook op neer dat diegenen die het mendiploma haalden er als vanzelf ook het koetsiersbewijs bijkregen.
Er zal vast wel wat "geprutteld" zijn in de bobo-kringen indertijd, maar de SRR kon er blijkbaar niet onderuit dat de standaard toendertijd van het mendiploma aardig wat hoger lag dan de eisen voor het koetsiersbewijs.

In elk geval was in oorsprong voor het mendiploma van de NBVAP wel achenbach beheersing een eis. Alleen voor het koetsiersbewijs van de SRR mocht het wel, maar hoefde niet. De werkelijke uitvoering hing dus een beetje af van de organisatie/lesgever van de betreffende cursussen.

Zoals al gezegd, de tijden gaan snel en inmiddels hebben we de onvolprezen KNHS en ook de regels voor het koetsiersbewijs staan vast wel weer op het programma of dat komt wel een keer.

Laat ik maar niet verder doordraven... vlg mij heb ik de vraag waar het om ging beantwoord.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 12:15

ja hoor bedankt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 12:16

en nee, je hebt gelijk; het rijbewijs moeten we ook maar niet meteen afschaffen en ja, ook heb je gelijk als je zegt dat je dan nog niet kan rijden.............mmmmmmm van die kant had ik het nog niet bekeken....

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:55

Ik heb niet t hele topic doorgelezen maar bij Hanemaayer krijg je je koetsiersbewijs, daar leer je dus het mennen, je leert optuigen enzo (de theorie dus) Volgens mij is dat juist wel belangrijk.. autorijden kan je ook niet zonder les! Het gaat er meer om dat je het leert en examen moet doen zodat je veilig de weg op kan en er verstand van hebt, en daarvoor krijg je een papiertje. Als je niet slaagt betekent t dat je t niet goed genoeg kan, en dat is toch wel fijn om te weten lijkt mij.. Dus die losse lessen zoals jij zegt bij een stal ofzo is eigenlijk t zelfde, je krijgt alleen geen papiertje.