Aanvallen bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:22

stellanoella schreef:
jaa daarom als je hem een tik gaat geven is die alleen maar gespannen en vindt die het nog enger en doet die niks meer voor je

Hoe kom je erbij dat het paard het eng vind?

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:22

_Dingetje_ schreef:
stellanoella schreef:
jaa daarom als je hem een tik gaat geven is die alleen maar gespannen en vindt die het nog enger en doet die niks meer voor je

Hoe kom je erbij dat het paard het eng vind?

Dan sla je hem voorruit? :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:23

stellanoella schreef:

Nee hoor, een correcte tik op het juiste moment is uiterst effectief. Doet een paard het alleen maar beter van ;)

Jij het duidelijk meer ervaring nog nodig in de paardenwereld, maar goed door je leeftijd overschat je je eigen kwaliteiten. Lees je bericht over 10 jaar nog maar eens :) neem dat maar aan van mij en vele andere mensen die ècht vele jaren ervaring hebben met allerlei soorten paarden. Met zo'n instelling die jij hebt, kom je echt niet ver bij dominate paarden. Je zou zo achter mijn pony aanskieeen als je hem geen gerichte tik durft te geven ;)

Ts, klinkt inderdaad als dominantie, even consequent doorpakken (op je afkomen rennen is gevaarlijk en moet ook direct worden gestraft) en laat jezelf ook eens filmen; zo kun je kijken of je onbewust toch een bepaalde houding aanneemt.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-12 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:24

je paard is indd niet de baas !!!!!!!!!!!!!
maar een paar tikken
hoe doet die als je hem losgooit

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:28

amarial schreef:
Dan sla je hem voorruit? :')

:') logisch eigenlijk wel :=

stellanoella

Re: Aanvallen bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:33

ik ben voornamelijk niet van harde hand jullie cwel ik zoek liever uit geef ik verkeerde instructies
en liever geen tik alleen als het moet ik ben niet zo'n iemmand die mijn paard nooit een tik geef maar als mijn paard zo zou doen dan ik mijn ''zweep'' alleen gebruiken om te drijven en niet om mee te rammen
daar ben ik niet van !!
maar jullie wel :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:36

stellanoella schreef:
ik ben voornamelijk niet van harde hand jullie cwel ik zoek liever uit geef ik verkeerde instructies
en liever geen tik alleen als het moet ik ben niet zo'n iemmand die mijn paard nooit een tik geef maar als mijn paard zo zou doen dan ik mijn ''zweep'' alleen gebruiken om te drijven en niet om mee te rammen
daar ben ik niet van !!

Maar lieve meid, als mijn pony op mij afkomt rennen om mij aan te vallen heb ik toch geen tijd voor een uitgebreide analyse? Dan ben ik al omver gelopen :')
Na die tijd kan dat prima, ook voor die tijd. Maar op het moment dat een paard je aanvalt moet je snel handelen, anders delf je het onderspit.

Ik zou zeggen; ga vooral een tijd werken met dominante paarden en snap je ons advies ;) Eigen veiligheid voor alles!
En nee een gerichte tik betekend niet 'rammen'.
Iets met nuance ;)

En je zegt het zelf ook; een tik als het moet. Nou als een paard je aanvalt is het voor mij echt wel een 'moet'.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:37

Mijn instructrice vertelde toevallig dat ze dit vroeger ook heeft gehad met haar dominante merrie.
Zij heeft dit opgelost met een paraplu. Iedere keer als paardlief met muil open op haar af kwam gestevend klapte ze de paraplu open, wat toch even voldoende indruk maakte, omdat baasje dan ineens heel 'groot' werd. Na een tijdje heeft ze het niet meer gedaan.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:38

stellanoella schreef:
daar ben ik niet van !!

Een tik is niet mishandeling he, een tik is een correctie.
Een paard moet grenzen hebben, heeft ie dat niet, is dat ook niet fijn voor het dier.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:39

GOED IDEE zeg van die paraplu en nog paardvriendelijk ook!

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:40

shadow19871 schreef:
Mijn instructrice vertelde toevallig dat ze dit vroeger ook heeft gehad met haar dominante merrie.
Zij heeft dit opgelost met een paraplu. Iedere keer als paardlief met muil open op haar af kwam gestevend klapte ze de paraplu open, wat toch even voldoende indruk maakte, omdat baasje dan ineens heel 'groot' werd. Na een tijdje heeft ze het niet meer gedaan.

zie je logisch na denken '' natuulijk als een paard op je af komt rennen zweep der bij maar ik geef elf geen tik dit is al voldoende mbij mijn pony ''

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:42

stellanoella schreef:
daar ben ik niet van !!

In al die tijd dat je het aan het uitzoeken bent heb je nog iedere keer problemen. Dus dit corrigeer je nooit?.

Prima dat je het wil uitzoeken maar tot die tijd heeft hij zich wel te gedragen. En dat doe je niet met lief vragen maar met corrigeren soms hard en soms minder hard. JIJ BENT NOG ALTIJD DE BAAS> en dit mis ik in je verhaal.

Als een paard staakt met longeren wat doe je dan stoppen want owww er is een probleem dat moet ik uitzoeken?. En een da of wat dan ook erbij halen?. Of krijgt die een tik dat die door moet lopen?.

Lijkt mij dat de meeste voor het laatste kiezen als er werkelijk wat zou zijn zal je het op meerdere vlakken merken en niet alleen met longeren dus rijden enz.
Dominantie problemen beginnen al met de basis en daar zit vaak al nodige fout. Bij het bv uitstal halen en het lopen aan een touwtje paard zal je op die vlakken ook de baas zijn en dat mag gewoon niet dat is vragen om ongelukken. En ik heb er al een hoop gezien alleen omdat ze bang zijn om hem te straffen. Want als je straft luistert hij niet meer enz. JUIST hebbes daar zit het probleem HIJ HOEFT niet te luisteren want hij krijgt altijd zijn zin dus doet hij het ook niet.

Mensen vragen mij altijd waarom is Urban altijd zo braaf en rustig....BASIS opvoeding vanaf dag 1 ben ik de baas en niet hij. Zelfs mijn meiden kunnen met hem lopen (paard van 1.73).

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:42

niek_aaron schreef:

Ja dat vond ik ook goed bedacht van haar.
Ik hoop dat het bij dit paard ook goed werkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:43

stellanoella schreef:
zie je logisch na denken '' natuulijk als een paard op je af komt rennen zweep der bij maar ik geef elf geen tik dit is al voldoende mbij mijn pony ''

Oké, ik snap nu niets meer van je taalgebruik; ik geef een elf inderdaad geen tik.

Even nalezen voordat je iets plaatst is erg fijn :)

Over paraplu idee; ik zou dan bang zijn dat paard zich rotschrikt als je een buitenrit maakt en een wandelaar steekt de paraplu ineens uit :=

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:45

Ik zou ook zeggen een goeie klap geven met de zweep, mijn jonge paard
draaide de eerste tijd rechtsom steeds om, 1 keer is leuk en 2 en 3 keer ook nog wel maar
daarna ben ik t echt spuug zat!!! (geen bijzet, alleen aan een hoofdstel)
dus de keer dat ie weer omdraaide heb ik hm een beste klap gegeven met de zweep,
hij bedenkt zich nu wel 2keer hoor voor ie weer ondraaid.

Ze moeten gewoon grenzen kennen...... houd oud of hoe jong ook!

succes met je paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:47

Joh, niet op in gaan, het meidje is 13 en komt er nog wel achter ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:52

Tja helaas @Ffortuna daarom gebeuren er ook zoveel ongelukken met jonge meiden en paarden helaas.

Wijsheid komt met de jaren....

Rooszazou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:40

Zelf ken ik een paard die dat ook gedaan heeft. Ze weigeren om naar je stemhulpen te luisteren, dan komt ie op je afrennen en komt omhoog. Ik heb dit afgeleerd door dat alke keer als hij naar me toe kwam en klap met de longeerzweep gegeven, voordat hij omhoog komt moet je hem dus al een klap geven, als hij het datn goed doet moet je hem wel egt laten weten dat hij het goed doet !

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:51

stellanoella schreef:
daar ben ik niet van !!

Ja meid jij bent de beste.

_O_ _O_ _O_

Hopelijk schrijf je gauw een boek en/of ga je clinics geven zodat wij allemaal van je kunnen leren

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:55

Een paard is gewoon een dier,
in een kudde is er ook onderlinge strijd.

Je hebt lekker relaxte paarden die een kind van 4 nog kunnen longeren
en paarden waarbij je constant aan moet geven wie de baas is,
1x een beetje onzekerheid laten merken en ze grijpen hun kans.
Je kan het ze ook niet kwalijk nemen, het is instinct.
Maar bij dat soort paarden moet je respect echt afdwingen.

Ik heb een Hannoveraanse merrie van 1.72.
Pittige tante en zo respectloos als de pest toen ik haar kreeg (kon geeneens de stal in)
Aan de longe ging eerst goed.
Maar 1x een beetje nonchalant gelongeerd en ze viel me aan.
Eerste keer schrok ik (zonder lijn, zonder zweep)
Longeerzweep gepakt en in de bak gaan staan met 'laat maar komen'
Op het moment dat ze op me afrende verhief ik mijn stem en rende
net zo dreigend op haar in, klappend geluid gemaakt met de zweep en ze was daarna poeslief.
Tegenwoordig kan ik gewoon weer zonder zweep en lijn longeren,
dus je hoeft echt geen constante strijd te hebben,
ze moeten gewoon af en toe op hun plek gezet worden.
Op het moment dat ze 1x dreigen gelijk laten weten wie de baas is,
zo kan het ook niet escaleren.

Op het moment dat je zegt "Doe maar niet lief paardje"
Zit je hem wel dwars, maar niet dwars genoeg om hem te stoppen waardoor hij alleen maar erger
gedrag zal gaan vertonen. Dan krijg je strijd, omdat je boven hem wilt staan maar hij weet dat je onzeker bent.
Dus echt sterk in je schoenen gaan staan en "Nu gaan we doen wat IK wil"

:o

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:58

Mijn paard heeft het ook ooit gedaan

Wat mij mij hielp, als ze alleen al haar oren plat naar me deed een keer hard uuuhhhhh. Schreeuwen. Werkte dat niet en kwam ze alsnog op me af om proberen te stijgeren, nou dan kreeg ze een veeg met de zweep en niet zo zuinig.

Heb haar totaal 2x gemept, en nu is alleen de uuuhhh voldoende als ze kwaad wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:01

niek_aaron schreef:

Tenzij je buitenritten wilt maken en het paard bij het zien van een paraplu al verschiet.

Laten zien wie de baas is, geef m een lel. Zorg wel dat je de longeerlijn niet te lang hebt, want als ie dan gaat vliegen, hou je er niets aan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:37

De best opgevoede en brave paarden zijn degenen die zo af entoe op het juiste moment eens de wacht aangezegd zijn. En als je aangevallen dreigt te worden heb je geen tijd om te denken, reageer dan zoals een ander paard ook zou doen: uithalen! En liever 1x snoeihard dan 10x te laat of te zacht. Is niet leuk maar wel nodig en levert een braaf dier op. Zo simpel is het! Ik sla echt niet met plezier maar als het moet dan moet het. Vergeet niet dat je met honderden kilo's vlees, spieren en botten te maken hebt. Er zijn echt al teveel onopgevoede paarden die bij de slager belanden. Houden van en toekomst bieden betekend opvoeden, en soms moet dat even hard.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:58

Vala schreef:
De best opgevoede en brave paarden zijn degenen die zo af entoe op het juiste moment eens de wacht aangezegd zijn. En als je aangevallen dreigt te worden heb je geen tijd om te denken, reageer dan zoals een ander paard ook zou doen: uithalen! En liever 1x snoeihard dan 10x te laat of te zacht. Is niet leuk maar wel nodig en levert een braaf dier op. Zo simpel is het! Ik sla echt niet met plezier maar als het moet dan moet het. Vergeet niet dat je met honderden kilo's vlees, spieren en botten te maken hebt. Er zijn echt al teveel onopgevoede paarden die bij de slager belanden. Houden van en toekomst bieden betekend opvoeden, en soms moet dat even hard.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Idd ene wat gezegt wordt is dat kinderen niet op kinderen kunnen letten maar waarom wel kinderen met dieren vaak is dat nog veel gevaarlijker.

Ik zal nooit mijn kind voor 16de alleen met het paard laten gaan/rijden. Helaas op dat gebied iets teveel meegemaakt met ongelukken en dier niet op juiste moment terecht wijzen.

xTessloveJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:24

Ha! Dit had mijn haflinger van 3 ook! Het werd steeds erger en niemand durfde op een gegeven moment meer met hem te lopen ofzo. Mijn instructrice is toen langs gekomen en heeft hem een paar klappen met de zweep gegeven. Het probleem was daat hij daar niet bang voor was, en lekker door bleef gaan. We hebben doorgezet, en het ging steeds beter. Toen hij normaal kon lopen hebben we hem een tidjje met touwtjes met een beetje buitenstelling gelongeerd zodat hij neit eens naar het midde kán komen. Het is inmiddels 9 maanden geleden, en in de tussentijd heb ik hem ingereden, hij doet alles perfect en leert heel snel! Ik heb nooit meer last van het bovenstaande probleem.

groetjes