help. quarter is vooral natuurlijk opgeleerd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

femmelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:27

Misschien is het bij het opstappen dat je te groot op hem afloopt en dat hij op je lichaamshouding naar achter gaat.
Dan kan je beter ontspannen naar hem toe lopen dus in een ontspannen houding, en rustig.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:55

Fleurtje_03 schreef:
Sorry voor het late antwoord.
Nu hij binnen staat zie ik ook wel dat die wat schuchter deed de eerste uren naar mij toe. Volgens mij heeft hij echt wel slagen gekregen in zijn stal.
Ik had gehoopt dat ik vandaag wat kon rijden met hem. Maar dat laat het weer hier zo te zien weer niet toe.
Zo jammer zeg.

Ik ga er echt wel eens op letten hoe hij net achteruit stapt met welke bewegingen ik maak.
En hoe ik hem aanraak voor op te stappen. Had hem al met zijn kond tegen een muur gezet maar dan stapt die gewoon opzij dat die zijdelings staat van de muur dan. Ik ga ook eens proberen om op en af te stappen in zijn stal. Eens kijken hoe hij daar doet daar kan hij echter niet weg.
Het rare is dan wel eens je er op zit doet die niets meer. Soms zou je denken dat die begint te stijgeren of bokken maar dat doet die totaal niet. Dan staat die braaf mooi stil te kijken. Volgens mij snapt die iets niet. Geen idee trouwens. Tis een pracht van een paard. Maar hooo zo anders dan mijn Fries. Zou hem voor geen geld nog weg doen.

Hij is prachtig zoals hij is.

Bai bleef ook niet meteen stil staan hoor, daar was jammer genoeg een tik voor nodig.. Heb het zo lang mogelijk uitgesteld, en maar een kleine tik (met maar 1 vinger :D) moeten geven; toen snapte ze de boodschap. Tegenwoordig moet ik alleen nog maar wijzen, dan weet Bai dat ze fout is en houdt ze meestal wel op met klieren hoor :j
Opstappen in de stal zou ik niet doen hoor.. Ik weet niet hoe hoog het plafond is? Anyway, zelfs als het hoog genoeg is: als er iets fout gaat, kun je niet meer weg.. Je weet zeker dat het zadel goed ligt e.d.?
Bai haar zadel past uitstekend, maar ze bleek wel een hele hoop rugproblemen te hebben! Ja, dan snap ik best waarom ze me niet wilde laten opstappen :D

Misschien kun je even longeren voor je opstapt? Vanaf het zadel op z'n rug gaat, is ie waarschijnlijk gespannen: hij weet wat het volgende gaat zijn (jij die opstapt). Doorbreek dat patroon, misschien raakt hij daardoor afgeleid en is het probleem vanzelf opgelost :)

Fleurtje_03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 12:05

JunkDeLuxe schreef:
Fleurtje_03 schreef:
Sorry voor het late antwoord.
Nu hij binnen staat zie ik ook wel dat die wat schuchter deed de eerste uren naar mij toe. Volgens mij heeft hij echt wel slagen gekregen in zijn stal.
Ik had gehoopt dat ik vandaag wat kon rijden met hem. Maar dat laat het weer hier zo te zien weer niet toe.
Zo jammer zeg.

Ik ga er echt wel eens op letten hoe hij net achteruit stapt met welke bewegingen ik maak.
En hoe ik hem aanraak voor op te stappen. Had hem al met zijn kond tegen een muur gezet maar dan stapt die gewoon opzij dat die zijdelings staat van de muur dan. Ik ga ook eens proberen om op en af te stappen in zijn stal. Eens kijken hoe hij daar doet daar kan hij echter niet weg.
Het rare is dan wel eens je er op zit doet die niets meer. Soms zou je denken dat die begint te stijgeren of bokken maar dat doet die totaal niet. Dan staat die braaf mooi stil te kijken. Volgens mij snapt die iets niet. Geen idee trouwens. Tis een pracht van een paard. Maar hooo zo anders dan mijn Fries. Zou hem voor geen geld nog weg doen.

Hij is prachtig zoals hij is.

Bai bleef ook niet meteen stil staan hoor, daar was jammer genoeg een tik voor nodig.. Heb het zo lang mogelijk uitgesteld, en maar een kleine tik (met maar 1 vinger :D) moeten geven; toen snapte ze de boodschap. Tegenwoordig moet ik alleen nog maar wijzen, dan weet Bai dat ze fout is en houdt ze meestal wel op met klieren hoor :j
Opstappen in de stal zou ik niet doen hoor.. Ik weet niet hoe hoog het plafond is? Anyway, zelfs als het hoog genoeg is: als er iets fout gaat, kun je niet meer weg.. Je weet zeker dat het zadel goed ligt e.d.?
Bai haar zadel past uitstekend, maar ze bleek wel een hele hoop rugproblemen te hebben! Ja, dan snap ik best waarom ze me niet wilde laten opstappen :D

Misschien kun je even longeren voor je opstapt? Vanaf het zadel op z'n rug gaat, is ie waarschijnlijk gespannen: hij weet wat het volgende gaat zijn (jij die opstapt). Doorbreek dat patroon, misschien raakt hij daardoor afgeleid en is het probleem vanzelf opgelost :)

Het grappige is natuurlijk dat die niet gespannen is als ik wil opstappen. Maar heel ontspannen. Het zadel past perfect en geen rugproblemen. ( zadelmaker en dierenarts allemaal al laten naar kijken) Hem een tikje geven wil ik ook zo lang mogelijk uitstellen. Want hij heeft het al heel moeilijk gehad om mij te kunnen vertrouwen. Wat er met hem allemaal gebeurt is weet ik natuurlijk niet.
Hij is echter wel heeeeeel braaf. Zal nooit slaan of stijgeren. Maar ja wat hebben ze met hem gedaan allemaal daarvoor dat weten we jammer genoeg niet. :'(

Amaris

Re: help. quarter is vooral natuurlijk opgeleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:08

Weet niet of de tip al is gegeven, maar ik heb altijd geleerd (oa van Emiel Voest) om een hand op de nek van het paard te leggen, en die hand hou je op het paard terwijl je naar het zadel loopt.

Als het goed is blijft paardlief dan staan.

Bit heb ik geen tips voor.

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:13

doet hij het ook als je vanaf de ander zijde opstapt?

Fleurtje_03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 14:21

jelson schreef:
doet hij het ook als je vanaf de ander zijde opstapt?

Heb ik ook al gedaan.
maar is niet zo handig daar op te stappen hé. :-p

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:32

Ik heb zelf een soortgelijk probleem gehad met een jong paard (4 jarige) die achteruit liep als je naar het zadel ging om op te stijgen. Bij dat paard kwam het doordat ze hem ook voor de kar hadden beleerd, hij was gewend om aan het begin van het rijden achteruit te moeten lopen vanwege het inspannen. Dat wilde hij dus ook onder het zadel doen.
Een klein tikje tegen de elleboog met 1 vinger was voldoende om het paard stil te laten staan. Was geen straf, maar voor het paard een seintje om stil te staan.