Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kasiderambo schreef:Silkevda schreef:Vroeger had ik een verzorgpony (shetter),
Eentotaal onopgevoed 'beest'
Je zette een stap te dichtbij en hij stampte je..
Daardoor vaak knie uit kom![]()
Heb het beestje na een maand of twee overgekocht.
Elke keer bij longeren en hij durfde trappen...direct flinke stomp teruggeven.
Maaklinkt zielig maar op zo'n moment moet je echt kunne doorzetten.
Je pony zal na een tijdje snappen dat wat hij deed echt niet kon en zal jou aanzien als leider...
Resultaat: pony die nu poeslief is en zelf een kind van 4 mee kan longeren
Lijkt me een ' harde ' oplossing.. :p
jasz schreef:mijn vorige pony deed dit in het begin ook altijd. op me af rennen en naar me bokken en ineens stil staan en dan moest ik nar haar toe en dan wilde ze weer bokken.
ik heb toen les genomen voor het longeren en daarbij was het belangrijkste dat je gewoon héél streng bent. je mag je pony gewoon niet over je heen laten lopen, dat is echt heel gevaarlijk.
wat ik moest doen is idd gewoon hart optreden met de zweep. stond ze stil, kreeg ze een harde tik. draaide ze zich om, dan hield ik de longeerlijn strak zodat ze niet kon omdraaien en kreeg ze een tik. en wilde ze gaan bokken of aanvallen kreeg ze ook een tik.
je moet in het begin gewoon echt hard zijn en dan krijgt ze door dat jij de baas bent en zal ze dat niet meer doen.
ik heb toen ook 1 keer in de week die les gehad, na 3 weken zag ik echt al heel veel verschil. jij kunt het vaker per week doen of ook hulp gaan vragen.
uiteindelijk kon ik met mijn pony gewoon longeren zonder problemen dus het kan zeker, maar het kostte wel even tijd.
MrMarco schreef:Dit is dus een punt waar heel veel ruiters zich snel op verkijken. Een paard heeft meer baat bij een gedisciplineerde ruiter dan een ruiter die het paard verwend. Het paard beleefd er zelf ook geen plezier van als de ruiter niet duidelijk aangeeft wat de bedoeling is. Mocht je een zweep nodig hebben om hem / haar op de plek te zetten. Dat zijt zo. Zowel jij als het paard hebben daar profijt van. Dit is precies hetzelfde als de opvoedende tik van ouders ( ook al heb ik dat nog niet ervaren haha ). Hun doen het niet om je te pesten of omdat hun er beter door voelen. Maar omdat jij dan goed op de plek word gezet. Dit doe je precies hetzelfde bij paarden. consequent en gemeen zijn 2 aparte dingen. Ik vind dat je consequent bent als je een doel hebt, weet waarom je het doet en dat je het met respect doet. Mocht je zomaar met een zweep slaan. Dan is dat niet eerlijk. Maar daar is in dit geval geen sprake van.