wel of geen horsemanship ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:33

Arabesk schreef:
NH is niet per se zweverig (klaus ferdinand hempfling wel, die heeft een heel boek nodig om de circling game uit te leggen :+ )

Nou, mijn vroegere buurman was ook knap wazig hoor.

Arabesk

Re: wel of geen horsemanship ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:38

wie was dat? Emiel Voest? :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:43

DierPortret schreef:
Het is een verrijking voor jezelf, jouw leven en dat kun je dan op een hele mooie manier delen met het paard. Dieren leven al in het Nu, en voelen alleen de emotie van het moment, en reageren daarop. Het is mooi om dingen los te laten en compleet te richten op een verbinding.

Wauw _/-\o_

Vind het altijd moeilijk er iets over te zeggen. Wat ik eigenlijk aan het doen ben of waar ik naar streef, wat ik wil.

Ken nogal wat sarcastische mensen die dan zeggen; 'ennn hoe gaat het met je horsemanshipgedoe, kan die al voetje geven?'
:+ Of zo iets.

@ Abacab

Met je eerste alinea ben ik het helemaal eens. Maar dát is toch horsemanship?
Dus horsemanship is niet 'uitgevonden' voor mensen die geen gevoel hebben voor paarden en wat ze bedoelen,
want wat jij in de eerste alinea beschrijft is min of meer horsemanship in mijn ogen.

Maar niet uit een boekje nee, en ook niet van een stapel dvd's vind ik.
Voelen, kijken en verder nadenken dan je neus lang is.

En dat verwerken in de algehele omgang, en niet voor een kwartiertje in de bak
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 14-08-12 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:50

Arabesk schreef:
wie was dat? Emiel Voest? :D

Baalbergen

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 01:06

@Jasmijn: _/-\o_ jij werwoordt wat ik denk, hopelijk is de vraag van TS hypotetisch...
@TS: is jouw vraag hypotetisch?

Maar even zonder gekheid, je bespaart jezelf een hoop ellende, geld (denk aan alle zg. "kundigen" die jou wel ff gaan helpen in no-time tegen big bugs) en frustratie, als je maar wat meer tijd steekt in het vinden van een paard/pony waar je wel meteen lekker mee aan de slag kunt.

en o ja die pennyverhalen.... zwijmel.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 01:45

Ik heb ooit een op een beurs een clinic gevolgd van een mevrouw die aan een bekende vorm van horsemanship deed. Die gaf daarbij een hele lange uitleg waarom het bij paarden niet nuttig zou zijn om een voedselbeloning te gebruiken, voor een paard was dat helemaal geen beloning. Opzich was het een verhaal waar vast iemand heel lang over na had gedacht en klonk het ook niet compleet gestoord. Maar iedereen die ooit een fjord heeft ontmoet snapt toch allang dat er wel degelijk paarden zijn die zeer goed met voedsel te motiveren zijn :Y) . Ik kan me niet voorstellen dat deze mevrouw nooit een fjord had ontmoet, toch hield ze vast aan haar verhaaltje. Dat vind ik dan inderdaad wel wat zweverig, je vasthouden aan je theorie/overtuiging terwijl observatie en wetenschappelijk bewijs dat sterk tegenspreken.
Ik vind het ook niet altijd makkelijker worden met zo'n trainingstheorie. Soms denk ik dat er veel te ingewikkeld word gedaan, de meeste dieren nemen gewoon de weg van de minste weerstand. Om daar nu steeds allemaal ingewikkelde theorieën over dominantie en paardentaal aan te verbinden. Mijn paard weet echt dat ik geen paard ben hoor en als wij een trucje aan ze vragen heeft dat toch niet echt meer met het natuurlijk (groeps)gedrag van een paard te maken.

Het grote voordeel van horsemanship is eigenlijk vooral dat het heel toegankelijk is, mensen die niet veel ervaring hebben met paarden en/of geen bijzondere aanleg voor paarden trainen hebben gewoon goede begeleiding nodig. NH is toch eigenlijk de enige tak van instructie die echt gericht is op het opvoeden van een paard vanaf stap 0. De meeste andere instructeurs komen er pas bij als het paard zijn basisopvoeding al gehad dient te hebben en er een zadel oid op gaat.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 04:31

Anne_GTI schreef:
Paard rijden leer je voornamelijk door te doen en te voelen. Theorie is ondersteunend maar vervangt nooit de echte vlieguren op een paardenrug onder deskundige begeleiding. Een deskundige trainer praat je niet naar de mond maar heeft een eigen mening en visie die hij of zij met je zal willen delen en ook over willen discussieren maar je moet wel luisteren wat ze zeggen en niet overtuigd zijn van je eigen gelijk.

Koop geen wortelstok, stuk tyleenslang werkt even goed. Het gaat erom dat je weet wanneer en waarvoor je hem moet gebruiken.
voor reparatie van kapotte waterleiding

Volledig mee eens. Het is ook heel moeilijk geweest in het begin, en ik heb fouten gemaakt. Het is de truc om altijd streng voor jezelf te zijn en je aan de hand van de reactie van het paard eerlijk te beoordelen. Na veel oefenen heb je ook het gevoel. Dat heeft echter wel een jaar of 3 geduurd voordat dat kwam. met een trainer als hulp komt dan sneller.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:36

NeverGiveUp schreef:
@ Abacab

Dus horsemanship is niet 'uitgevonden' voor mensen die geen gevoel hebben voor paarden en wat ze bedoelen,
want wat jij in de eerste alinea beschrijft is min of meer horsemanship in mijn ogen.

Maar dat leerde je vroeger op Deurne ook al en toen had nog niemand gehoord van horsemanship. Daar leerde je respect te hebben voor het paard in al zijn aspecten, met militaire discipline.
Later werd de aanschaf van een paard voor veel mensen bereikbaar. Zonder zich eerst te verdiepen in het wezen paard te verdiepen schaften veel mensen een paard aan voor zichzelf, of voor hun kroost. Daardoor onstond er een groep van mensen met paarden die allerlei problemen tegen kwamen in de omgang. Een aantal snelle, slimme en commerciele gasten [Baalbergen, Voest, Hempfling, Irwin, Parelli, de Bodt etc. etc.] sprongen in dat gat op de markt en noemden hun kunsten ineens horsemanship. Alsof ze iets nieuws hadden ontdekt :O

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:42

Horsemanship doet iedereen die met paarden omgaat. Het gaat om het bijvoegelijk naamwoord wat ervoor hoort. Natural, classic, bad, etc. :D
Ik vind persoonlijk niet dat er een dé manier is die voor elk paard en elk probleem werkt. Is een per persoon, per paard, per combinatie iets. Problemen met hoofdstel en zadel zou je kunnen denken aan een maandje uittrekken om opnieuw zadelmak te maken, maar dat kun je weer op 1001 manieren doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:12

Abacab schreef:
NeverGiveUp schreef:
@ Abacab

Maar dat leerde je vroeger op Deurne ook al en toen had nog niemand gehoord van horsemanship. Daar leerde je respect te hebben voor het paard in al zijn aspecten, met militaire discipline.
Later werd de aanschaf van een paard voor veel mensen bereikbaar. Zonder zich eerst te verdiepen in het wezen paard te verdiepen schaften veel mensen een paard aan voor zichzelf, of voor hun kroost. Daardoor onstond er een groep van mensen met paarden die allerlei problemen tegen kwamen in de omgang. Een aantal snelle, slimme en commerciele gasten [Baalbergen, Voest, Hempfling, Irwin, Parelli, de Bodt etc. etc.] sprongen in dat gat op de markt en noemden hun kunsten ineens horsemanship. Alsof ze iets nieuws hadden ontdekt :O

Agree. Horsemanship betekent het kunnen lezen van en omgaan met een paard. Inspelen op wat het paard aangeeft en tegenover het paard aantonen dat jij betrouwbaar en veilig is en dat alles goed komt als hij zich uit eigen beweging bij je aansluit. Dus zonder dwang. Op die gedachte is het eigenlijk gek dat de goeroes zoals jij er een paar noemt zo'n succes hebben. Wat ze je bijbrengen is namelijk (naar mijn idee) geen horsemanship maar een kunstje. Gisteren nog las ik elders op bokt dat je van meneer Parelli pas zus en zo mag doen met je paard als je daar en daar in het programma bent 8)7 |o Dat vind ik per definitie al geen horsemanship van wat voor vorm dan ook.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:39

van iedereen die horsemanship heeft uit gevonden van parelli tot mc lean tot de bodt. als ik een boek lees denk ik soms tja je hebt gelijk. ik zelf heb een fijne persoon gevonden die les geeft in parelli en klassiek dressuur. wij voelen ons goed bij haar. ze doet niet zweverig, ze legt duidelijk uit, we lossen de problemen op die we tegen komen, kijkt echt eerst war is de mogelijke oorsprong van het probleem en daar vanuit gaan we werken. dus ja je kan de problemen van TS oplossen met NH. alleen ligt dat voor groot deel aan TS hoe pakt ze het op.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:56

Je hebt mensen die heel goed kunnen omgaan met paarden, door kennis en vooral door veel ervaring.
En je hebt mensen die het omgaan moeten leren, en moeten leren het paard te begrijpen. Daar zijn al die NH/Horsemanship/Parelli/Freestyle cursussen oa voor.

Even heel kort gesteld.
En daarbij is het mijn mening. :P
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-08-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:58

NH is niet hetzelfde als horsemanship.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:05

Niet exact nee. Het is naar mijn mening ook wat algemener.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 16:23

bedankt voor de reactie's
kan hier veel van leren!
graag meer

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:25

Ragdollcat schreef:
Het probleem is dat men kan overdrijven met horsemanship en het dier daardoor schrikachtig maakt, zo'n geval ken ik.

Je kan het dier helemaal ermee hersenspoelen, helaas ik ken ook zo'n geval. Door zo'n snotneus die het uit de boeken heeft.

Maar goed, moeten ze zelf weten................

tja en dat is waar het helaas fout gaat en dingen als Parelli en Voest een slechte naam krijgen. Heel jammer want er zouden imo tegenwoordig een hoop paarden zeer gebaat zijn bij een eigenaar die tijdig in de gaten heeft dat ie het zelf niet voor elkaar gaat krijgen en les neemt van een kundig persoon op dit gebied. Paardenmensen worden schaarser, mensen met paarden des te talrijker. Niets mis mee, maar geef je eigen onkunde toe en doe er iets aan. Iedereen kan een paardenmens worden, maar wel met de juiste begeleiding als je het zelf niet in je hebt. En daarvoor zijn instructeurs van stromingen als Parelli, Voest you name it, zeer geschikt. Maar uiteraard zijn er ook altijd kwakzalvers te vinden die het jou wel even zullen leren. En daar gaat het vaak heel erg mis..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:32

Ragdollcat schreef:
Het probleem is dat men kan overdrijven met horsemanship en het dier daardoor schrikachtig maakt, zo'n geval ken ik.

Je kan het dier helemaal ermee hersenspoelen, helaas ik ken ook zo'n geval. Door zo'n snotneus die het uit de boeken heeft.

Maar goed, moeten ze zelf weten................

Het zit m in een goede opvoeding en dat ie ook sociaal mag en kan opgroeien/samen zijn met de soortgenoten, dan heb je er een leuk makkelijk dier aan.

Dat ligt aan de persoon niet aan de theorie ;)

Want ik zie juist het tegenovergestelde

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:30

Dat is zo. Er zijn veel mensen die denken te weten wat grondwerk is. Kort voorbeeld, op een ander forum dacht iemand dat grondwerk hetzelfde was als het paard te verplichten op een cirkel te lopen. Ze raadde dat aan om basismanieren te leren. Als zo iemand met een paard heibel krijgt, is dat omdat ze de filosofie denken te volgen, maar het niet kunnen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:55

ik persoonlijk ben van mening dat ik me eerst inlees in iets voordat ik ermee begin. en ik kijk naar het paard opzich, op welke manier gaan wij het samen naar ons zin krijgen. bij mij op stal staat er ook 1 die het volgens mc clean doet en ja wat zij doet vind ik zweverig maar dat wil niet zeggen dat het voor hun niet werkt. iedereen verstaat ook wat anders onder grondwerk en ik heb het idee dat er ook geen standaard richtlijnen zijn voor grondwerk hoe en wat je moet kan doen.

maar problemen liggen echt aan de persoon en niet aan de theorie.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:06

Ik denk dat ik ook zowat ben. Het kost veel moeite mij van iets te overtuigen, maar dat houdt wel in dat ik mij er serieus in verdiep, en het uittest. Verder zal ik mij nooit (meer) op 1 vaste manier vastpinnen. Want elk paard is uniek.

sammievries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:53

Natural Horsemmanship vind ik erg goed, goed voor de band met je paard en ook goed voor je paard zelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:07

Ik vraag me inmiddels af of er dan ook unnatural horsemanship bestaat :+

Volgens mij heb je horsemanship en nogeenboelteleren. En een spectrum daar tussenin.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:40

Als een paard moeite heeft met harnachement moet je uitzoeken waar dat vandaan komt. Verleden kan daarbij een rol spelen.

Dan, wanneer je het hebt gevonden, het probleem. Nu noem ik iets hoor, het paard is op een gestoorde weize ingereden en in elkaar geslagen. Zet je dit vervolgens op een forum met hoe ze dit zouden oplossen.
Neem contact op met zoveel mogelijk personene die er verstand van hebben.

Zoek dan uit wat jij de beste methode vind die bij je paard past. Haal er personen er bij die jou willen helpen en die verstand hebben van het opnieuw inrijden van paarden en vertrouwen winnen bij dat dier. En ga aan de slag.

Dat is wat ik zou doen.

xfairytale_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:42

Als je het stapje voor stapje aanpakt is alles mogelijk.(:

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:01

Ik denk dat horsemanship wel degelijk nuttig kan zijn zolang je én een goede trainer nodig en genoeg vertrouwen in het paard. Net als met alles...