Arabesk schreef:NH is niet per se zweverig (klaus ferdinand hempfling wel, die heeft een heel boek nodig om de circling game uit te leggen)
Nou, mijn vroegere buurman was ook knap wazig hoor.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DierPortret schreef:Het is een verrijking voor jezelf, jouw leven en dat kun je dan op een hele mooie manier delen met het paard. Dieren leven al in het Nu, en voelen alleen de emotie van het moment, en reageren daarop. Het is mooi om dingen los te laten en compleet te richten op een verbinding.
Anne_GTI schreef:Paard rijden leer je voornamelijk door te doen en te voelen. Theorie is ondersteunend maar vervangt nooit de echte vlieguren op een paardenrug onder deskundige begeleiding. Een deskundige trainer praat je niet naar de mond maar heeft een eigen mening en visie die hij of zij met je zal willen delen en ook over willen discussieren maar je moet wel luisteren wat ze zeggen en niet overtuigd zijn van je eigen gelijk.
Koop geen wortelstok, stuk tyleenslang werkt even goed. Het gaat erom dat je weet wanneer en waarvoor je hem moet gebruiken.
voor reparatie van kapotte waterleiding
NeverGiveUp schreef:@ Abacab
Met je eerste alinea ben ik het helemaal eens. Maar dát is toch horsemanship?
Dus horsemanship is niet 'uitgevonden' voor mensen die geen gevoel hebben voor paarden en wat ze bedoelen,
want wat jij in de eerste alinea beschrijft is min of meer horsemanship in mijn ogen.
Maar niet uit een boekje nee, en ook niet van een stapel dvd's vind ik.
Voelen, kijken en verder nadenken dan je neus lang is.
Abacab schreef:NeverGiveUp schreef:@ Abacab
Met je eerste alinea ben ik het helemaal eens. Maar dát is toch horsemanship?
Dus horsemanship is niet 'uitgevonden' voor mensen die geen gevoel hebben voor paarden en wat ze bedoelen,
want wat jij in de eerste alinea beschrijft is min of meer horsemanship in mijn ogen.
Maar niet uit een boekje nee, en ook niet van een stapel dvd's vind ik.
Voelen, kijken en verder nadenken dan je neus lang is.
Maar dat leerde je vroeger op Deurne ook al en toen had nog niemand gehoord van horsemanship. Daar leerde je respect te hebben voor het paard in al zijn aspecten, met militaire discipline.
Later werd de aanschaf van een paard voor veel mensen bereikbaar. Zonder zich eerst te verdiepen in het wezen paard te verdiepen schaften veel mensen een paard aan voor zichzelf, of voor hun kroost. Daardoor onstond er een groep van mensen met paarden die allerlei problemen tegen kwamen in de omgang. Een aantal snelle, slimme en commerciele gasten [Baalbergen, Voest, Hempfling, Irwin, Parelli, de Bodt etc. etc.] sprongen in dat gat op de markt en noemden hun kunsten ineens horsemanship. Alsof ze iets nieuws hadden ontdekt
Ragdollcat schreef:Het probleem is dat men kan overdrijven met horsemanship en het dier daardoor schrikachtig maakt, zo'n geval ken ik.
Je kan het dier helemaal ermee hersenspoelen, helaas ik ken ook zo'n geval. Door zo'n snotneus die het uit de boeken heeft.
Maar goed, moeten ze zelf weten................
Ragdollcat schreef:Het probleem is dat men kan overdrijven met horsemanship en het dier daardoor schrikachtig maakt, zo'n geval ken ik.
Je kan het dier helemaal ermee hersenspoelen, helaas ik ken ook zo'n geval. Door zo'n snotneus die het uit de boeken heeft.
Maar goed, moeten ze zelf weten................
Het zit m in een goede opvoeding en dat ie ook sociaal mag en kan opgroeien/samen zijn met de soortgenoten, dan heb je er een leuk makkelijk dier aan.