Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
esthertje_91 schreef:misschien eerst gewoon andere dingen oefenen en geen druk leggen op het steigeren?
en zowiso niet gaan helpen met benen optillen enzo
hil5500 schreef:ik vind vrijheids dressuur leuk maar ik zou het mijn eigen paard NOOIT aanleren... maar dat is mijn mening. een meisje op stal zwiept met een touwtje ofzo om haar pony te laten steigeren, maar ik weet niet of dat de goede manier is. succes veder
madelief88 schreef:Nou inderdaad, hoef van een paard op je been leggenGelukkig is inmiddels al duidelijk dat dat niet zo slim is
Ooit gedacht om het gewoon (zoals het bedoeld is) vanuit de verzameling te vragen? Ik weet niet in hoeverre je paard dressuurmatig getraind is, maar als je paard dressuurmatig goed in orde is dit wellicht een optie. Ook mijn paard wilde nooit steigeren, op een gegeven moment onder het zadel bezig geweest met verzameling in draf en toen kwam ie een stukje omhoog (was toen niet de bedoeling maar wel mooi dat een paard dit uit zichzelf aanbied). Zelfde herhaald aan de hand, et voila, gebeurde hetzelfde. Extreem beloond en dat uitgebouwd!
cherinXprins schreef:Ik zou het vanuit het spelen aan leren. Als je je pony los laat in de bak en zelf gaat rennen zal je pony achter je aankomen al jij een hele scherpe bocht om je pony heen maakt zal hij/zij een sprongetje maken om maar zo snel mogelijk achter je aan te kunnen op het moment dat hij dat sprongetje maak beloon je hem/haar heel erg overdreven. Als ze het later nog een keer doet weer heel erg belonen. Op een gegeven moment koppel je daar een (overdreven) commando aan vast bijvoorbeeld hoog roepen en je armen omhoog gooien.
Ook kan je het vanuit de jambette aanleren (ik weet niet of je pony dat kan) als je aan allebei de kanten van je pony de jambette vraagt (en hem/haar misschien ook nog terug vraagt) zal hij/zij ze allebei uitslaan en is het dus een stijger.
Ik hoop dat dit je helpt.