Draver laten buigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:59

Er is niets mis met kritisch zijn, maar een Draver afraden omdat het niets zou zijn in de dressuur terwijl de TS niet eens de dressuur in wil, heeft dan weinig toegevoegde waarde vind ik.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:03

Marrit13 schreef:
Doordraaf :') Zie je wel, je vindt ze stiekem wel leuk :D

Ha, ha, je hebt m door! Ik vind alle paarden leuk! Ik ben jury en ik kan heus genieten van een draver die een net proefje rijdt!
En ik zeg het nog 1 keer: ik zei alleen maar dat dressuurrijden (o.a. buigen) met een draver wat moeizamer gaat. Nu ga ik slapen! :z

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:15

Tilmar schreef:
Ik denk dat dit heeeeeeeel lang oefenen wordt. Van een draver maak je nooit een soepel dressuurpaard. Beetje recreatierijden kan je er prima mee.

Wat is dit voor onzin? Het ras maakt niet uit. Met kunde kun je ieder paard soepel krijgen. Niemand maakt mij wijs dat een stijve KWPN'er sneller soepel is dan een stijve draver. Plak je hier ook even de bron van je uitspraken neer? Ik zou graag de procentuele onderbouwing zien dan. :)

Dressuur gebruik je om je paard te conserveren, niet om hem de benaming dressuurpaard te kunnen geven. Ieder paard hoort dressuurmatig onderhouden te worden, maakt niet uit waarvoor het gebruikt word. En laten we nu eerlijk zijn, 80 tot 90 procent hier op bokt, heeft gewoon recreatiepaarden en rijden recreatief, ook al noemen ze zich graag echte dressuurruiters op sportpaarden. ;)

TS, heb je de mogelijkheid om goede les te nemen? En welteverstaan iemand die vanaf het begin van haar lessen gericht met rechtrichten aan de slag gaat. Rechtrichten van zowel het paard als de ruiter. Ik kan je aanraden een paar zitlessen te nemen. Soms hebben paarden moeite met buigen omdat ze dit simpelweg niet kunnen vanwege de scheefheid van de ruiter. En je zult zien, die vooruitgang komt meestal snel hoor. Dravers zijn fijne werkwillige paarden die naar mijn ervaring erg hun best doen voor de ruiter. Ik weet zeker dat als je goede hulp krijgt met dit paard, en ook gerichte oefeningen dat je hem straks zo soepel hebt als een elastiekje, of zogezegd als een KWPN'er haha. :P

Kortom, goede les zoeken, kritisch naar je eigen rijden kijken en dan zie ik niet waarom het helemaal goed gaat komen. :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:44

Dravers zijn geen typisch ras, heel veel dravers die heel anders gebouwd zijn dan rijpaarden, maar ik heb ook wel een enkeling gezien die in bouw helemaal niet zo anders is, die alleen wat sneller dribbelt dan een rijpaardje. Of je het moet doen of niet, daarin zou ik voornamelijk kijken naar jouw eisen, en of de draver in kwestie daarin voldoet. De ene draver kan echt wel een M-proef rijden, de ander zal van zijn leven de B nog niet volbrengen, en tjah, je wilt eventing rijden, dus ook je dressuur zal op orde moeten zijn. Al heeft deze draver naar jouw woorden goede gangen, en dat is bij de meeste dravers wel een struikelblok.

Ik heb zelf ook een draver, en hij is echt aan de lange kant. Toen ik hem kreeg was het een lange slungel zonder spieren, die alleen maar met zijn hoofd in de lucht liep te sjouwen. Alleen achteraf gezien heb ik gewoon echt hele matige begeleiding gehad de eerste tijd, en goede begeleiding had me zo veel kunnen schelen nu, dat had nu kunnen betekenen dat zijn gangen in orde waren geweest en dat hij veel netter rechtgericht was geweest. Dus als je voor dit paard kiest, kies dan ook voor een goed toekomstbeeld, en neem een instructeur die ervaring heeft met rechtrichten en het liefst ook nog met dravers.

Of jij voor deze draver moet gaan kan ik niet voor jou bepalen, dravers hebben naar mijn mening een geweldig karakter, maar om er een goed te rijden, dat vergt je helaas meestal wel meer tijd en moeite dan een rijgefokt paard.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:18

RusselNuwell schreef:
Of jij voor deze draver moet gaan kan ik niet voor jou bepalen, dravers hebben naar mijn mening een geweldig karakter, maar om er een goed te rijden, dat vergt je helaas meestal wel meer tijd en moeite dan een rijgefokt paard.

Dat is nou precies wat ik de hele tijd probeer te zeggen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:14

Ben het met beiden niet eens. Ik ben van mening dat een kundige ruiter zowel een draver als een KWPN in dezelfde tijd recht kan hebben. Je moet je als ruiter gewoon aanpassen aan de bouw van het paard. Vergt nu eenmaal een beetje meer kennis en kunde. Net alsof een rijgefokt paard een standaard bouw heeft die zich perfect leent voor soepelheid. Wel eens gezien hoeveel variatie er in de bouw van enkel en alleen al de nakomelingen van dezelfde hengst zit? Niemand die me wijs kan maken dat een draver een speciaal geval is, een draver is als ieder ander paard. Zelfs mijn pony met een te stijl achterbeen, korte rug en kort in de hals (alles behalve optimaal dus) hebben mijn instructrice en ik binnen de korste tijd recht gekregen. Gewoon omdat ze weet wat ze doet en ze me goed begeleid heeft. Ik snap jullie punt echt niet. Als de ruiter weet wat hij doet is een draver als ieder ander paard recht te richten, zonder dat het meer tijd vergt. Het enige werkelijke verschil wat ik me kan voorstellen is de opleiding van een draver. Of deze gebruikt is voor de sulky of niet. In dat geval weer hetzelfde, als deze heropgeleid word met als beginpunt rechtrichten worden de gangen direct beter en kan de galop dan ook veel makkelijker weer aangeleerd worden dan bij een scheve draver. Maargoed, ik kan me voorstellen dat het bij bepaalde ruiters die niet direct gericht met het dier aan de gang gaan het bij een draver idd (veel) langer duurt. Maar dat is eerder te wijten aan de ruiter die er op zit dan aan het ras.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:56

Lara_Silver schreef:
Ben het met beiden niet eens. Ik ben van mening dat een kundige ruiter zowel een draver als een KWPN in dezelfde tijd recht kan hebben. Je moet je als ruiter gewoon aanpassen aan de bouw van het paard. Vergt nu eenmaal een beetje meer kennis en kunde. Net alsof een rijgefokt paard een standaard bouw heeft die zich perfect leent voor soepelheid. Wel eens gezien hoeveel variatie er in de bouw van enkel en alleen al de nakomelingen van dezelfde hengst zit? Niemand die me wijs kan maken dat een draver een speciaal geval is, een draver is als ieder ander paard. Zelfs mijn pony met een te stijl achterbeen, korte rug en kort in de hals (alles behalve optimaal dus) hebben mijn instructrice en ik binnen de korste tijd recht gekregen. Gewoon omdat ze weet wat ze doet en ze me goed begeleid heeft. Ik snap jullie punt echt niet. Als de ruiter weet wat hij doet is een draver als ieder ander paard recht te richten, zonder dat het meer tijd vergt. Het enige werkelijke verschil wat ik me kan voorstellen is de opleiding van een draver. Of deze gebruikt is voor de sulky of niet. In dat geval weer hetzelfde, als deze heropgeleid word met als beginpunt rechtrichten worden de gangen direct beter en kan de galop dan ook veel makkelijker weer aangeleerd worden dan bij een scheve draver. Maargoed, ik kan me voorstellen dat het bij bepaalde ruiters die niet direct gericht met het dier aan de gang gaan het bij een draver idd (veel) langer duurt. Maar dat is eerder te wijten aan de ruiter die er op zit dan aan het ras.

Kunde is een ding dat natuurlijk heel belangrijk is. Echter moet je je wel beseffen dat paarden gefokt worden om aan bepaalde eisen te voldoen, een rijpaard word hoe dan ook gefokt op te rijden, dat de een dan net wat makkelijker soepel te maken is dat de ander, tjah, geen paard is perfect. Maar een draver wordt niet gefokt om te rijden, die wordt gefokt om zo hard mogelijk een karretje te trekken, dat maakt dat er in de bouw gewoon verschillen zitten die het lastiger maken om te rijden. De meeste dravers hebben gewoon een behoorlijk lange rug, met daar achter een stel achterbenen dat niet in verhouding is met de voorbenen en redelijk hoog in de kont zit. Met als gevolg dat ze niet gebouwd zijn om rustig te lopen en netjes voltes te rijden. Een draver zal eerst door een goede ruiter begeleid moeten worden voor hij dit onder de knie zal krijgen, onmogelijk is het niet, maar er zit dus wel extra tijd in. Jouw korte pony is misschien niet ideaal voor buiging, maar deze heeft wel het lichaam mee om rustig te lopen en lekker voltes te rijden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:07

RusselNuwell schreef:
Kunde is een ding dat natuurlijk heel belangrijk is. Echter moet je je wel beseffen dat paarden gefokt worden om aan bepaalde eisen te voldoen, een rijpaard word hoe dan ook gefokt op te rijden, dat de een dan net wat makkelijker soepel te maken is dat de ander, tjah, geen paard is perfect. Maar een draver wordt niet gefokt om te rijden, die wordt gefokt om zo hard mogelijk een karretje te trekken, dat maakt dat er in de bouw gewoon verschillen zitten die het lastiger maken om te rijden. De meeste dravers hebben gewoon een behoorlijk lange rug, met daar achter een stel achterbenen dat niet in verhouding is met de voorbenen en redelijk hoog in de kont zit. Met als gevolg dat ze niet gebouwd zijn om rustig te lopen en netjes voltes te rijden. Een draver zal eerst door een goede ruiter begeleid moeten worden voor hij dit onder de knie zal krijgen, onmogelijk is het niet, maar er zit dus wel extra tijd in. Jouw korte pony is misschien niet ideaal voor buiging, maar deze heeft wel het lichaam mee om rustig te lopen en lekker voltes te rijden.

Ik snap niet waarom 'netjes voltes rijden' als een doel gezien word. Dat is geen graatmeter. Iemand die een paard kan rechtrichten doet dit met zoveel andere oefeningen. Iemand die een paard kan inschatten en weet welke oefeningen nou net voor dat paard geschikt zijn. Een paard is een paard, een draver heeft geen wereldvreemde bouw, er zijn genoeg warmbloeden die heel lang gebouwd zijn. Ik snap niet waar het beeld: draver = plank vandaan komt? Wat dramatisch voorgesteld zeg. Mijn pony was eerst zo stijf als iets, die zette nog net niet zijn kont opzij om een volte door te komen. Toen we goede gerichte begeleiding kregen was dit binnen de kortste keren over. Dit zal met een draver niet anders zijn, zo een moeilijke bouw hebben ze echt niet. Ik heb op de vorige stal de ontwikkeling van een draver uit eerste hand mee mogen maken, paardje was er een maand en liep toen al heerlijk. Kortom, ik vind nog steeds dat jullie gruwelijk overdrijven. Bij een draver duurt het echt niet langer, mits je weet wat je doet, of je begeleiding krijgt van iemand die het weet. Maar zoals ik eerder al zei probeer je direct lukraak wat voltes te gaan rijden, of hem direct zuiver te laten galloperen ja dan krijg je idd de deksel op je neus. Maar dat is bij ieder ongetraind en scheef paard zo.

rox_en_wilvy

Re: Draver laten buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:14

Even tussen door, dravers hebben een stuwende achterhand, en geen dragende!!! Maakt het voor een draver dus moeilijker om zn benen onder zn lichaam te plaatsen!

Maar als je een draver eenmaal aan het lopen hebt is de voldoening zoveel meer dan een standaard 12 in een dozijn kwpn paard!!! Zijn echte geweldige dieren die dravers, ze zouden alleen eens wat vaker een kans gegund moeten worden!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:55

rox_en_wilvy schreef:
Even tussen door, dravers hebben een stuwende achterhand, en geen dragende!!! Maakt het voor een draver dus moeilijker om zn benen onder zn lichaam te plaatsen!

Maar als je een draver eenmaal aan het lopen hebt is de voldoening zoveel meer dan een standaard 12 in een dozijn kwpn paard!!! Zijn echte geweldige dieren die dravers, ze zouden alleen eens wat vaker een kans gegund moeten worden!

Ieder paard heeft van nature een stuwende achterhand hoor, niet alleen dravers. ;) Dat laatste ben ik dan wel weer met je eens, het zijn paarden met een geweldig karakter.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:25

Wat mij opvalt: als iemand een Engelse Volbloed aanschaft om dressuur te rijden en te springen, valt niemand erover dat dat dier al eeuwenlang gefokt is op snelheid en niet op dressuur...

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:15

Wat dacht je van een Fries? Haflinger? Tinker? En ja, daar fokken ze tegenwoordig ook meer rijtypisch maar daar zitten ook nog tankers tussen dat wil je niet weten :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:20

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:35

miriam2105 schreef:
met een draver kan je prima dressur rijden alleen niet zo hoog als met een ander paard en ze kunnen juist wel heel soepel maar dat kost wel wat meer moeite en tijd.
ik heb zelf een draver en zoals morrow_less al zegt kost het wel wat tijd en inspanning.
Het is maar wat je zelf wilt. Met een draver heb je wel een vriend voor het leven en ze zijn heel werkwillend voor je.

helemaal mee eens, na dat 2 jaar terug mijn dravertje is overleden en ik eigenlijk een jaar lang daarna op zoek ben gegaan naar een nieuw paardje, ik wilde eigenlijk "iets" anders als een dravertje, ging kijken bij en fries en daar stond ook een dravertje, je kan wel raden welke er mee naar huis ging!!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:37

Ik had hetzelfde probleem, paard was net een plank, versnelde in iedere bocht, ging zelfs half draven/half galopperen op voltes. Is goedgekomen hoor, ik heb de eerste maanden bij gebrek aan bak of geschikt veldje niet echt dressuur kunnen rijden, maar veel geoefend met slalom om bomen heen, stelling vragen, oefeningen aan de hand gedaan zoals schouderbinnenwaarts aangeleerd aan de hand. En toen ik wel ruimte had ben ik naast het rijden gaan longeren - dubbele longe werkte voor ons goed. Na een half jaar was er al veel verbetering en na een jaar nog meer en dan reed ik niet veel (2-3x per week) en grotendeels buiten, dus als je intensiever oefent kan het sneller gaan denk ik.
Als je een beetje weet wat je doet en geen wonderen verwacht binnen een paar weken dan zie ik er geen probleem in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:35

Hoe is het ondertussen met de TS en haar potentiele paard?

Overigens, over het aanleren van dressuurtechnische dingen aan dravers, dit ene zinnetje uit de openingspost moet men niet te snel overheen lezen:
Citaat:
Ikzelf heb daar dus helemaal geen ervaring mee om dat een paard aan te leren.
.

Een aantal mensen hier die zeggen dat paarden van alles kunnen leren, hebben wel gelijk, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. En als TS een beetje wil dressuren (want eventing) dan kan een draver dat prima halen, maar niet íedere draver (ook niet 'iedere fries/haflinger/kwpn-er/etc). TS moet gewoon kijken of de klik er is, en GOED nadenken of je een paard bij je sport wil of je sport gaat aanpassen aan je paard :j

Kimmetje_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 23:58

Oh, ik was t helemaal vergeten joh!
Ik heb ondertussen echt een geweldige merrie gevonden!
Een kwpn, Havidoff x Goodtimes.

Ben super blij met haar! :)

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:21

Hooihooi,
ik ben ook in bezit van een super leuke draver,
mijn draver is nogal paniekerig als het gaat om de galop, ze heeft op de baan gelopen dus is wat lastig.

ik heb een tijdje met een thiedeman gereden, moet eerlijk zeggen dat ik dit een fijne manier vind van stelling vragen en buigen,
ik zette ze altijd op de losse stand, Dat wanneer ik mijn paard zie ontspannen met het rijden dat ik haar ook meer vrij kan laten,
dit heeft mij heel erg geholpen, de rechter hand vind ze veel makkelijker dan de linkerhand,
nu rij ik zonder thiedeman en het gaat super,
dit is een kwestie van geduld, maar omdat mijne echt paniekerig was had ik gekozen voor de thiedeman.
een vrouw bij ons op stal heb een draver van de baan, sins afgelopen april in de rijbak.

Zij heb dit zo geleerd om zoveel figuurtjes te rijden, en je paard met je voet te steunen op de schouder,
ook moet je je paard heel GOED belonen, al is het maar overdreven ''Goedzo jongennnn!'' (of meisje)!
Dit geeft een draver erg veel zelfvertrouwen, en wanneer ze ontspannen moet je mee ontspannen!
'het is lastig ik werk er ook nu 2 jaar al aan, in stap wilt ze nog niet buigen maar in draf wel!
succes!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:05

Kimmetje_94 schreef:
Oh, ik was t helemaal vergeten joh!
Ik heb ondertussen echt een geweldige merrie gevonden!
Een kwpn, Havidoff x Goodtimes.

Ben super blij met haar! :)

Gefeliciteerd! En een evetingpaard ook dus?

Kimmetje_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 19:15

Cer schreef:
Gefeliciteerd! En een evetingpaard ook dus?

Ze is dressuur gefokt, dus we zullen zien wat ze aankan en wat niet! :)