Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marrit13 schreef:DoordraafZie je wel, je vindt ze stiekem wel leuk
Tilmar schreef:Ik denk dat dit heeeeeeeel lang oefenen wordt. Van een draver maak je nooit een soepel dressuurpaard. Beetje recreatierijden kan je er prima mee.
RusselNuwell schreef:Of jij voor deze draver moet gaan kan ik niet voor jou bepalen, dravers hebben naar mijn mening een geweldig karakter, maar om er een goed te rijden, dat vergt je helaas meestal wel meer tijd en moeite dan een rijgefokt paard.
Lara_Silver schreef:Ben het met beiden niet eens. Ik ben van mening dat een kundige ruiter zowel een draver als een KWPN in dezelfde tijd recht kan hebben. Je moet je als ruiter gewoon aanpassen aan de bouw van het paard. Vergt nu eenmaal een beetje meer kennis en kunde. Net alsof een rijgefokt paard een standaard bouw heeft die zich perfect leent voor soepelheid. Wel eens gezien hoeveel variatie er in de bouw van enkel en alleen al de nakomelingen van dezelfde hengst zit? Niemand die me wijs kan maken dat een draver een speciaal geval is, een draver is als ieder ander paard. Zelfs mijn pony met een te stijl achterbeen, korte rug en kort in de hals (alles behalve optimaal dus) hebben mijn instructrice en ik binnen de korste tijd recht gekregen. Gewoon omdat ze weet wat ze doet en ze me goed begeleid heeft. Ik snap jullie punt echt niet. Als de ruiter weet wat hij doet is een draver als ieder ander paard recht te richten, zonder dat het meer tijd vergt. Het enige werkelijke verschil wat ik me kan voorstellen is de opleiding van een draver. Of deze gebruikt is voor de sulky of niet. In dat geval weer hetzelfde, als deze heropgeleid word met als beginpunt rechtrichten worden de gangen direct beter en kan de galop dan ook veel makkelijker weer aangeleerd worden dan bij een scheve draver. Maargoed, ik kan me voorstellen dat het bij bepaalde ruiters die niet direct gericht met het dier aan de gang gaan het bij een draver idd (veel) langer duurt. Maar dat is eerder te wijten aan de ruiter die er op zit dan aan het ras.
RusselNuwell schreef:Kunde is een ding dat natuurlijk heel belangrijk is. Echter moet je je wel beseffen dat paarden gefokt worden om aan bepaalde eisen te voldoen, een rijpaard word hoe dan ook gefokt op te rijden, dat de een dan net wat makkelijker soepel te maken is dat de ander, tjah, geen paard is perfect. Maar een draver wordt niet gefokt om te rijden, die wordt gefokt om zo hard mogelijk een karretje te trekken, dat maakt dat er in de bouw gewoon verschillen zitten die het lastiger maken om te rijden. De meeste dravers hebben gewoon een behoorlijk lange rug, met daar achter een stel achterbenen dat niet in verhouding is met de voorbenen en redelijk hoog in de kont zit. Met als gevolg dat ze niet gebouwd zijn om rustig te lopen en netjes voltes te rijden. Een draver zal eerst door een goede ruiter begeleid moeten worden voor hij dit onder de knie zal krijgen, onmogelijk is het niet, maar er zit dus wel extra tijd in. Jouw korte pony is misschien niet ideaal voor buiging, maar deze heeft wel het lichaam mee om rustig te lopen en lekker voltes te rijden.
rox_en_wilvy schreef:Even tussen door, dravers hebben een stuwende achterhand, en geen dragende!!! Maakt het voor een draver dus moeilijker om zn benen onder zn lichaam te plaatsen!
Maar als je een draver eenmaal aan het lopen hebt is de voldoening zoveel meer dan een standaard 12 in een dozijn kwpn paard!!! Zijn echte geweldige dieren die dravers, ze zouden alleen eens wat vaker een kans gegund moeten worden!
miriam2105 schreef:met een draver kan je prima dressur rijden alleen niet zo hoog als met een ander paard en ze kunnen juist wel heel soepel maar dat kost wel wat meer moeite en tijd.
ik heb zelf een draver en zoals morrow_less al zegt kost het wel wat tijd en inspanning.
Het is maar wat je zelf wilt. Met een draver heb je wel een vriend voor het leven en ze zijn heel werkwillend voor je.
.Citaat:Ikzelf heb daar dus helemaal geen ervaring mee om dat een paard aan te leren.