hoe longeer jij??....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

longeer jij vaak?

ja
36 (40%)
soms
45 (50%)
nee
4 (4%)
nooit
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 89

rebekka

Re: hoe longeer jij??....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:10

Ik longeer mijn 3jarige pony 2x per week, en 10 jarige Welsh 1x.
De 1e doe ik met halster en de 2e met hoofdstel.
Ik heb geen longeersingel en dat soort dingen, alleen een longeertouw en een longeerzweep.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:01

Ik denk dat in dit topic velen nog niet hebben begrepen wat longeren is. Waaronder ook de topicstarter. Imo is één of meerdere paarden los in de bak rondjes laten rennen om je heen, of logeren met enkel een halster en een touw niet eens longeren. Dat is gewoon wat beweging geven aan een lijn. (of bij sommigen grondwerk te noemen)

Longeren is je paard trainen, specifiek met als doel een verbetering zonder belasting van de ruiter. Is het paard los in de bak, met kop en lichaam alle kanten uit zou je de commando's sneller en langzamer kunnen oefenen. Maar een training is het niet te noemen. Verbeteren, rechtrichten etc. kun je alleen als je controle hebt over het lichaam, met dubbele longe, bijzetteugels etc. maar niet gewoon los in de bak.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:04

met hoofdstel, longeersingel en bijzettouwtjes.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:08

Ik rijd nu niet meer ivm zwangerschap en bekken klachten. Dus als ik op de manege paarden beweging geef, idd door te longeren. Met een longeersingel en soms met touwtjes, maar meestal met dubbele longeerlijn. Wel zo prettig :)

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:11

Met pessoa en kaptoom of hoofdstel als er gewerkt moet worden aan de houding, of alleen met kaptoom of halster als hij alleen beweging moet krijgen (als ik geen tijd heb om te rijden). Hoe vaak is afhankelijk van mijn tijd: heb ik veel tijd dan longeer ik minder.
Ik vind rijden (vooral buitenritten) leuker dan longeren en longeren kost minder tijd!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:12

Ik vind je poll moeilijk in te vullen.. wat is vaak? 1 keer per week? Per 2 weken?

Ik longeer ongeveer eens in de 2 a 3 weken, paard en ik vinden er allebei geen hol aan :') Maar vind het wel fijn af en toe dat hij ook zonder mij erop dressuurmatig aan het werk gezet wordt.
Ik longeer met een pessoa. Meestal 20 minuten tot een half uur.

chrisiee021

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:15

met de pessoa, of helemaal los in het longeerbakje,(ff rennhuuu)

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:18

Ik longeer mijn pony nooit (meer). Als we wat gaan doen gaan we liever t bos in :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:19

Hangt van het doel en het paard af.
Ik longeer het liefst met een kaptoom en anders aan het halster, met een longeerzweep erbij om de voorkomen dat ze naar binnen vallen.

Om te spelen/ zonder serieus doel helemaal los, maar dat is eigenlijk geen longeren te nomen :+
Om stoom af te laten blazen met de lijn alleen halster/kaptoom en een zweep erbij.
Om te trainen met een vorig bijrijpaard gebruikte ik ook vaak de pessoa, longeersingel en simpel een hoofstel zonder neusriem over de kaptoom.
Om te beleren met zadel en hoofdstel en dan de teugels onder de beugels door zegmaar.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:34

Bijna iedere week, met hoofdstel, bijzet en longeersingel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:40

Ik longeer elke week naast het rijden om mijn pony los en soepel te houden.

Longeer met bijzet of met dubbele longe.

Los in de longeerbak, alleen een halster ed is voor mij rondjes rennen/beweging geven maar geen longeren/training.

Heb 4 maanden lang 3x per week ook een paard van een stalgenootje er bij gelongeerd. Ook met passoa er aan of andere bijzet. Pure training. Ben niet zo'n longeerfan maar heb daar wel erg veel plezier aan beleefd omdat je het paard zag veranderen qua bespiering en stabiliteit.

Robynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:12

Ik longeer regelmatig en gebruik meestal helemaal niets, alleen een touwhalster en leadrope. Mijn paard loopt van zichzelf namelijk al heel ontspannen, dus meer heb ik niet nodig om d'r koppie naar beneden te houden.
Als ik voor het rijden nog even longeer doe ik dat met zadel op (ik rij bitloos dus niet met bit).

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:36

ik longeer weleens met het handwerken en dan doe ik dat dus met kaptoom
en tja ik werk heel vaak los met er en dan zonder iets!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:37

Of aan de enkele lijn en dan de lijn op de middelste ring van de kaptoom(academische kaptoom) of in de dubbele lange lijnen en dan de lijnen door ringen van barebackpad en rechtstreeks naar het bit.
In beide gevallen zonder hulpteugels oid.

Linda_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:58

Ik longeer vaak, als Umbra al gereden heeft gewoon lekker aan halstertje nog ff lekker laten lopen aan de longeerlijn, als ze nog niet gereden heeft even pessoa om.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:00

met dubbele lijnen, met hoofdstel of bitlooshoofdstel

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:06

zonder iets 90% vd keren, de andere keren met slof van de singel naar het zadel. Die hangt er eigenlijk maar bij om ze niet met een holle rug te laten lopen, ze moeten niet echt naar beneden

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:07

Ik longeer nu met halster en dan het hoofdstel erover (zonder neusriem meestal) en dan longeersingel met een stukje onder de singel. Dan eerst gewoon los (longe vast aan het halster) en dan zet ik ze vast met touwtjes van de pessoa onder de singel en dan bij Rocs de longe door het bit en vast aan de longersingel. En bij Zafier de longe vast aan het halster. Werkt super en ik kan ze in verschillende houdingen zetten.
Longeerde eerst ook vaak met pessoa maar nu niet meer. En meestal 1x in de week gewoon aan het halster maar dat noem ik meer slingeren :)

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:40

ilse011 schreef:
hallo allemaal,

ik heb een paar vraagjes aan jullie :o?
over longeren

[url]1[/url] longeren julie met halster met hoofdstel of longeren julie gewoon met niks omdat ie gewoon om je heen loopt.

[url]2[/url] longeren jullie met zadel zonderzadel of met longeer singel.

ik ben er wel heel benieuwt naar :))

doeiix

De ene keer longeer ik zonderiets,alleen met halstertouw in mijn hand en stemvoor de commanndo's

Heel af en toe de pessoa (meer dan een jaar geleden alweer)

Ik longeer ook wel met halster of hoofdstel

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:42

Ik probeer te longeren, aan 't halster gaat dat, maar ik zou ook zo graag iets op stem willen! :)

Lauraa0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:03

Ik longeer met halster of helemaal los.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:06

Echt longeren doe ik niet.

Ik volg het parelli programma en daar heb je dan de circling game. Al doe ik wel iets meer dan dat. Ik vraag wel mijn paard zijn binnenachterbeen onder de massa te treden, ik vraag buiging etc.

Ze had lange tijd moeite met galoperen en aanspringen, dit gaat nu zeer goed. Eindelijk lekker de rug los en echt sprong ipv laag vliegen :P

Dit alles op slechts een touwhalster en een lange lijn van zo'n 8-14 meter :)

In he begin wel met passoa gelongeerd, maar daar trainde ik eerder de onderhals, dan de rug en buikspieren. Sinds ze mentaal meer ontspannen is volgt het lijf ook :)